Zoals jullie in Kermit’s topic gelezen hebben is er gezinsuitbreiding in huize Snowdon, of beter gezegd vervanging.. de reden hiervoor is dat de MK1 niet veel meer van stal kwam, gewoon vanwege het feit dat de fully vele malen lekkerder rijd, punt!
Maar ik wilde eigenlijk ook weer terug naar een 29er.. en omdat er nog een setje buizen lag en ik te maken kreeg met een hardnekkige knieblessure, was ik ‘genoodzaakt’ mijn fietsuren om te zetten in bouwuren. Genoeg excuses dus;)
Het is een fiets die voornamelijk in NL gebruikt gaat worden en heb -omdat het speelse karakter van de MK1 goed beviel, ook bij dit frame gekozen voor niet te extreme cijfers maar gewoon behoudend modern, ofzoiets..
Super long en slack gaat mij op de xc rondjes weinig extra’s opleveren, een tikkie low daarentegen weer wel, en mocht hij toch een keer in het buitenland gebruikt worden, zal hij zeker geen modderfiguur slaan, of wel..
Het frame is een mix bestaande uit een Columbus Zona downtube en seattube, en een Reynolds 853 toptube, met aan de achterkant Zona chainstays en 14x0,8 chromo buis seatstays.
Ik heb er voor gekozen de kabels makkelijk buitenlangs te laten lopen, en nokjes geplaatst voor twee bidonhouders, zodat ik langere ritten eventueel ook rugzakloos kan rijden.
De fiets is deels opgebouwd met onderdelen van de MK1, met hier en daar wat nieuw en gebruikt bijgekocht, niks bijzonders maar gewoon functioneel spul en er is (nog) niet echt naar gewicht gekeken, de wielen bijv. zijn wat aan de zwaardere kant en wil ik op termijn wel een keer upgraden naar iets lichters.
Plaatjes:
Gisteren samen met Kermit op Amerongen en Hoge Ginkel de eerste echte rit gedaan en dat was voldoende om hem goed te keuren.
Wat direct opviel is dat hij vele malen comfortabeler aanvoelt dan zijn voorganger, en dat is precies wat ik zocht.
Enerzijds komt dit natuurlijk door de grotere wielen, anderzijds door de betere materialen en vorm van het frame. (f.y.i.: de oude bestond uit rechttoe-rechtaan non butted buis, en had een korte/kleine achterdriehoek met laag aansluitende, dikke seatstays, waardoor de achterkant kanonhard aanvoelde, echt alle comfort moest uit de band en je knieën komen)
Verder is hij wendbaar en het voelt het allemaal in balans, niet zwaar of log, dus bijv. bij uitkomen van een korte snelle bocht het voorwieltje omhoog, geen probleem!(mooiste wat er is )
De vork verdient nog wat finetuning maar deed het met de ‘thuisinstellingen’ al heel aardig.
De huidige zitpositie is me net iets te rechtop maar dit voelde niet echt belemmerend, wel wil ik dit aanpassen door een flatbar te monteren, om zo met minder lichaamstaal meer druk op het voorwiel te krijgen.
Nadelen? Nog niet echt, ja een knie die nog niet helemaal meewerkt..
Boven op Hoge Ginkel samen met z'n broertje
Snowdon MK5 - op pad met de Veelzwammert P3
- Herman de Biker
- Extreme Biker
- Berichten: 526
- Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
- Mijn mountainbike: staal
Laatst gewijzigd door Herman de Biker op zo 10 maart 2019, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
'BUILT not Bought '
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ja, da's een mooi setje samen!
En zo te zien reed-ie inderdaad niet verkeerd, zoals gewoonlijk had ik weer de grootst mogelijke moeite om enigzins in de buurt te blijven... (al heeft dat niks met de fiets(en) te maken).
Het is weer een mooi fietsje geworden, de kleur is zeer geslaagd. Mooi detail met de dubbele versteviging voor de achterrem, zo krijgt elk frame toch z'n eigen dingetjes die het uniek maken. In hoeverre dat nodig is met vijf Snowdons op de wereld waarvan er sowieso geen een hetzelfde is
En ook weer perfectionistisch gemaakt, want wat je niet ziet als je het niet weet is dat bijvoorbeeld de op zich vrij lompe dropouts ietsje aangepast zijn door er wat overtollig vlees van weg te halen. Wordt de fiets daar beter van? Vast niet, maar het toont weer eens aan dat er met veel aandacht gebouwd is
Op dit moment functioneel maar niet spectaculair afgemonteerd, maar exclusievere onderdelen zouden 'm ook zeker niet misstaan. Niet dat dat nodig is, maar het frame is fraai genoeg om niet uit de toon te vallen als het volgehangen wordt met high-end spul zeg maar
Op de foto waar MKiv en MKv samen op staan lijkt het net alsof de blauwe flink groter is dan de rode, maar zo heel veel scheelt dat niet. Aan de wielen kun je zien dat de foto wat vertekent, want die zijn toch echt even groot...
En zo te zien reed-ie inderdaad niet verkeerd, zoals gewoonlijk had ik weer de grootst mogelijke moeite om enigzins in de buurt te blijven... (al heeft dat niks met de fiets(en) te maken).
Het is weer een mooi fietsje geworden, de kleur is zeer geslaagd. Mooi detail met de dubbele versteviging voor de achterrem, zo krijgt elk frame toch z'n eigen dingetjes die het uniek maken. In hoeverre dat nodig is met vijf Snowdons op de wereld waarvan er sowieso geen een hetzelfde is
En ook weer perfectionistisch gemaakt, want wat je niet ziet als je het niet weet is dat bijvoorbeeld de op zich vrij lompe dropouts ietsje aangepast zijn door er wat overtollig vlees van weg te halen. Wordt de fiets daar beter van? Vast niet, maar het toont weer eens aan dat er met veel aandacht gebouwd is
Op dit moment functioneel maar niet spectaculair afgemonteerd, maar exclusievere onderdelen zouden 'm ook zeker niet misstaan. Niet dat dat nodig is, maar het frame is fraai genoeg om niet uit de toon te vallen als het volgehangen wordt met high-end spul zeg maar
Op de foto waar MKiv en MKv samen op staan lijkt het net alsof de blauwe flink groter is dan de rode, maar zo heel veel scheelt dat niet. Aan de wielen kun je zien dat de foto wat vertekent, want die zijn toch echt even groot...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Herman de Biker
- Extreme Biker
- Berichten: 526
- Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
- Mijn mountainbike: staal
Ja het was een lekker ritje en heb ‘m best hier en daar de sporen gegeven:)
Het is maar net tegen welke koopjes ik aan ga lopen, maar voorlopig blijft hij zo. Het stuur zal als eerste aangepakt worden.
De foto vertekend idd behoorlijk, jij hebt waarschijnlijk betere gemaakt, dus die zijn welkom
Ja de hardheid van dat frame heb jij ook eens ervaren:)
Wat betreft het spuiten, het probleem is een beetje dat ik er (vooral de wintermaanden) niet op ingericht ben.
Het spuithok zuigt onvoldoende af om het met alle deuren dicht te doen en dus werk ik met 2 deuren tegenover elkaar open. Niet handig ivm stof en bij koud weer niet ideaal voor het uitharden.
Het is maar net tegen welke koopjes ik aan ga lopen, maar voorlopig blijft hij zo. Het stuur zal als eerste aangepakt worden.
De foto vertekend idd behoorlijk, jij hebt waarschijnlijk betere gemaakt, dus die zijn welkom
Ja de hardheid van dat frame heb jij ook eens ervaren:)
Wat betreft het spuiten, het probleem is een beetje dat ik er (vooral de wintermaanden) niet op ingericht ben.
Het spuithok zuigt onvoldoende af om het met alle deuren dicht te doen en dus werk ik met 2 deuren tegenover elkaar open. Niet handig ivm stof en bij koud weer niet ideaal voor het uitharden.
'BUILT not Bought '
- Herman de Biker
- Extreme Biker
- Berichten: 526
- Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
- Mijn mountainbike: staal
Thanks!
Inderdaad een single butted seattube met boven een externe butt en onder een lange interne butt, op de foto’s niet helemaal goed te zien maar er zit een sleeve om de bovenkant ja.
Inderdaad een single butted seattube met boven een externe butt en onder een lange interne butt, op de foto’s niet helemaal goed te zien maar er zit een sleeve om de bovenkant ja.
'BUILT not Bought '
Wederom een prachtige bike, wat mij betreft in alle opzichten.
En als hierboven al vaker gezegd, het spuitwerk is wel de echte blikvanger. Ook heel mooi om te lezen dat er progressie is in het bepalen van de rijkwaliteiten via de keuzes in de constructie.
Laat nu die plaatjes van Kermit maar komen
Enjoy!!
En als hierboven al vaker gezegd, het spuitwerk is wel de echte blikvanger. Ook heel mooi om te lezen dat er progressie is in het bepalen van de rijkwaliteiten via de keuzes in de constructie.
Laat nu die plaatjes van Kermit maar komen
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Hoho!
Kijk nog eens goed:
@Heckler, mijn plaatjes zijn min of meer hetzelfde maar dan met een simpele compact gemaakt ipv een telefoon...
Kijk nog eens goed:
@Heckler, mijn plaatjes zijn min of meer hetzelfde maar dan met een simpele compact gemaakt ipv een telefoon...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Mooie bike hoor! Weer erg geslaagd, en wat mij betreft een plus dat je voor 29" bent gegaan.
Maar het kleurtje vd mk4 spreekt mij persoonlijk meer aan.
Maar het kleurtje vd mk4 spreekt mij persoonlijk meer aan.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Hee wacht! Strava misleidde me, ik had daar niet zo gauw een Mk5 in gespot... bloedjemooi weer man.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7