Na 4 jaar gereden te hebben op de BMC Fourstroke ( top fiets ), werd het tijd voor wat nieuws. Na lang twijfelen tussen de Scott Spark, Canyon Lux en BMC Agonist heb ik toch voor de BMC gekozen. Dit omdat de Fourstroke mij fan heeft gemaakt van BMC, omdat er niet veel mensen op rondrijden en ook omdat ik goed geld terug kreeg bij de dealer. Vreemd om te ervaren dat ik bij de ene dealer €900 terug kreeg voor mn bike en bij de andere dealer €2000. Erg groot verschil.
Ik moet wel veel upgrades doen om weer op het niveau te zitten qua afmontage en gewicht maar dat is ook leuk om te doen. Wielset wel gelijk veranderd van Alexrims naar 9th wave Bourne AL! Voelen aan als top wielen na het eerste rondje.
De Sram NX aandrijving heeft me ook positief verrast. Het schakelt misschien niet zo snel als X01 of XX1 maar voelt wel vertrouwd aan. Verschil met de Fourstroke is dat de Agonist veel meer aanvult als een fully zonder zijn snelheid te verliezen. Het is nog ff zoeken qua versnelling aangezien ik van 2x10 afkom maar ben nu al super blij na een klein rondje.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden (laatste foto was mijn Fourstroke):
Frame: BMC Agonist (voor carbon en achterbrug alu)
Wielen: 9th Wave Bourne AL Boost
Banden: Vittoria Barzo
Voorvork: Fox Float 32 Grip Evolution 110mm
Demper: Fox Float DPS Performance Elite 110mm
Aandrijving: Sram NX 1x11
Remmen: Shimano Deore
Zadel: Fizik Antares R7
Gewicht: niet gewogen maar gok 12,5kg
Laatste upgrade augustus 2020:
Sram AXS en carbon achterbrug in custum colorway. Gewicht nu 10.6kg
Nieuwste Upgrade:
Mavic Crosmaxx Pro Carbon
Gewicht van de bike is nu 11.6kg
Update Met Upgrades:
Orgineel:
BMC Agonist 02 Two
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 156
- Lid geworden op: za 23 juli 2005, 17:09
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door brothersmother op do 15 oktober 2020, 22:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Life Is A Dance, Then You Chill!!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 156
- Lid geworden op: za 23 juli 2005, 17:09
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
- Contacteer:
Thnx. Orgineel zitten er banden op met een bruine sidewall. Ik vond dit mooier passen.
Wat betreft de aandrijving... dit gaat zeker veranderen maar ga denk ik de winter door met deze setup en alles bij elkaar sprokkelen om in maart alles nieuw erop te zetten! Remmen zullen ook vervangen worden op den duur tesamen met stuur, stuurpen en zadelpen
Wat betreft de aandrijving... dit gaat zeker veranderen maar ga denk ik de winter door met deze setup en alles bij elkaar sprokkelen om in maart alles nieuw erop te zetten! Remmen zullen ook vervangen worden op den duur tesamen met stuur, stuurpen en zadelpen
Life Is A Dance, Then You Chill!!
- D-man
- Extreme Biker
- Berichten: 667
- Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
- Mijn mountainbike: S-works Epic
Vind het een prachtige bike! Heb zelf ook gekeken naar een BMC maar uiteindelijk toch weer voor mijn vertrouwde merk gekozen... voor mij was het de fourstroke geworden anders idd. Precies de redenen die jij noemt vond ik ook interessant... dikke fiets je ziet ze niet zoveel... En ik spreek voor de fourstroke... een gigantische racebak!
Ik ben mij er eentje...
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 156
- Lid geworden op: za 23 juli 2005, 17:09
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
- Contacteer:
Thnx D-man! De reden dat ik geen Fourstroke meer heb gekozen is dat BMC de Fourstroke puur voor de wedstrijdrijders gaat inzetten. Ze zullen niet meer in de goedkopere uitvoeringen verkrijgbaar zijn met het vernieuwde frame wat eraan komt voor het nwe seizoen. Hierdoor wordt je ‘gedwongen’ om voor de Agonist te kiezen wat zeker geen straf is. Hij voelt voor mij heel vetrouwd aan. Ze hebben alleen de stappen tussen de verschillende settings (open, trail en closed) op de vering groter gemaakt en 110mm veerweg ipv 100mm.
Life Is A Dance, Then You Chill!!
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Jammer dat deze niet zoveel aandacht heeft gekregen wat ik vind dit best wel een bijzonder mooie fiets. Grappig hoe de vormen van het frame de stealth-look benadrukken, dat hoekige lijkt wel wat op een F-117 Nighthawk
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Hoewel de Fourstroke zoals ie op de foto staat, mij meer kan bekoren, is dit ook een mooie fiets met een goeie basis. Veel meer dan eventueel een ander groepsetje heeft ie niet nodig. Goeie keus trouwens die Barzo’s. Zowel qua band als uitstraling. Mocht je een band achterop willen hebben die iets lichter rolt, zou je de Vittoria Peyote kunnen proberen. Dat vond ik zelf altijd een hele fijne combi.
“Old, not obsolete”
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 156
- Lid geworden op: za 23 juli 2005, 17:09
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
- Contacteer:
@mike180
De Agonist is echt te gek! Wat een heerlijke bike. Vering is vele malen “beter” in de zin van hij is nog steeds snel maar maakt meer gebruik van de gehele veerweg. Waar de Fourstroke heel strak was en daardoor soms een beetje hard. Verder stuurt hij heel direct en kan heel makkelijk vaart houden (komt ook door de wielen). Ondanks dat Sram NX goed schakelt mis ik de directheid van XX wel maar dat komt snel goed.
@TenZNL
Tja, waarschijnlijk geen interessante afmontage of....
Hopelijk komt daar verschil in volgende maand want heb een aantal mooie upgrades bij elkaar gespaard...
Ik zal nwe foto’s maken als de upgrade gedaan is.
Race Face Next R Crankset met Absolute Oval blad
Sram XX1 Eagle Gold drivetrain
Magura MT8 Pro brakes
Look X-Track Race Carbon pedals
De Agonist is echt te gek! Wat een heerlijke bike. Vering is vele malen “beter” in de zin van hij is nog steeds snel maar maakt meer gebruik van de gehele veerweg. Waar de Fourstroke heel strak was en daardoor soms een beetje hard. Verder stuurt hij heel direct en kan heel makkelijk vaart houden (komt ook door de wielen). Ondanks dat Sram NX goed schakelt mis ik de directheid van XX wel maar dat komt snel goed.
@TenZNL
Tja, waarschijnlijk geen interessante afmontage of....
Hopelijk komt daar verschil in volgende maand want heb een aantal mooie upgrades bij elkaar gespaard...
Ik zal nwe foto’s maken als de upgrade gedaan is.
Race Face Next R Crankset met Absolute Oval blad
Sram XX1 Eagle Gold drivetrain
Magura MT8 Pro brakes
Look X-Track Race Carbon pedals
Life Is A Dance, Then You Chill!!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 156
- Lid geworden op: za 23 juli 2005, 17:09
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
- Contacteer:
Inmiddels met de upgrades weegt hij net geen 12kg nml 11.8kg. Banden zijn redelijk zwaar maar wel Betrouwbaar en snel. Verder kan er nog wel wat gewonnen worden met stuur, stuurpen en zadelpen. Mooie Fox factory vork en carbon Wielen dan kom je wel onder de 11kg.
Deze heeft een alu achterbrug. Met een carbon achterbrug bespaar je 300gr.
Dus je kan m wel richting de 10kg krijgen met genoeg cash
Maar echt een top fietsje hoor. Snel maar wel met voldoende speelzigheid. Fourstroke is echt strak en een knalbak.
Deze heeft een alu achterbrug. Met een carbon achterbrug bespaar je 300gr.
Dus je kan m wel richting de 10kg krijgen met genoeg cash
Maar echt een top fietsje hoor. Snel maar wel met voldoende speelzigheid. Fourstroke is echt strak en een knalbak.
Life Is A Dance, Then You Chill!!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 156
- Lid geworden op: za 23 juli 2005, 17:09
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
- Contacteer:
Orgineel geleverd weegt hij zo’n 13kg trouwens
Life Is A Dance, Then You Chill!!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 156
- Lid geworden op: za 23 juli 2005, 17:09
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
- Contacteer:
Nieuwste Upgrade:
Mavic Crosmaxx Pro Carbon
Gewicht van de bike is nu 11.6kg
Bike is nu bijna zoals ik 'm hebben wil. Alleen nog een nieuw stuur, stuurpen en zadelpen.
Hopelijk kom ik uit op zo'n 11.4kg
Mavic Crosmaxx Pro Carbon
Gewicht van de bike is nu 11.6kg
Bike is nu bijna zoals ik 'm hebben wil. Alleen nog een nieuw stuur, stuurpen en zadelpen.
Hopelijk kom ik uit op zo'n 11.4kg
Life Is A Dance, Then You Chill!!