Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

Mooie foto's van een mooie trip.

Goed om te lezen dat de fiets goed bevalt en vooral doet wat je er van hoopt.

Levensduur of uithoudings vermogen van een accu is altijd relatief. Hoe de accu geladen word en leeg gereden wordt is altijd van belang voor de prestaties. Zelfs temperaturen kunnen invloed hebben.
Een 500Wh accu is evengoed al een flinke accu. De meeste E-bikes hebben beduidend minder.

Zelf laatst een Trek testdag bezocht waar op een aantal fietsen een draaishifter achtige dropper remote standaard werd gemonteerd. Er waren er die wat te makkelijk draaiden, maar ook die erg goed werkten. Lijkt me een best goede oplossing om het stuur wat cleaner te krijgen.

Bij Trek ook een E-MTB gereden en zie daar voor heftige trips zeker wel voordelen in. Ze zijn wel erg zwaar inderdaad om even het voorwiel op te liften.

Nu op naar je volgende trip. Have fun.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

500Wh is een beetje de standaard momenteel, enkele goedkopere modellen hebben nog een 400Wh accu.
Er zijn ook fietsen met een optie voor twee accu's, Bulls heeft er een paar waar je twee 375Wh accu's in de onderbuis kwijt kunt (mooi systeem) en ook Focus heeft fietsen waar je een tweede accu bovenop de hoofdaccu kunt monteren. Daarmee is de noodzaak voor een accu in de rugzak voor langere tochten verdwenen.

Ik heb wel naar die bikes gekeken, maar de accu is maar één aspect van een e-mtb en voor de rest stond deze Merida me veel meer aan. Maar een extra accu van 2.6kg in de rugzak merk je wel, al viel het me niet tegen. Heb er wel speciaal een grotere rugzak voor gekocht, met accuvak en rugprotector (een Evoc).
De actieradius van de huidige modellen was eigenlijk de belangrijkste reden waarom ik nog twijfelde over nu kopen van een e-mtb of nog even wachten.

Maar ik heb geen spijt, juist in zo'n Alpenweek komen de voordelen ruimschoots tot hun recht.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Glasmannetje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 9 juni 2012, 23:06
Mijn mountainbike: Bergamont E-Revox expert. Bianchi Doss 6600 FS

Mooi ding, en je zult er geen spijt van krijgen. Ik ben erg tevreden over de Bosch

Have fun
ALWAYS VOLLGAS!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Glasmannetje schreef:Mooi ding, en je zult er geen spijt van krijgen.
Spijt, nee, integendeel...
Deze fiets breidt mijn mogelijkheden echt uit. Gisteren heb ik Amerongen, Leersum, Rhenen en Hoge Ginkel gedaan, dat is totaal rond de 60km en 700hm. Dat zou me met mijn "gewone" bike niet lukken, of op een tempo waarbij het woord "lol" niet het eerste is waar je aan denkt.

Met de Merida gaat het wel. En ik ben net zo moe als wanneer ik Amerongen en Leersum op mijn gewone bike heb gedaan, het is echt een misvatting om te denken dat je met een e-mtb maar wat rondluiert. Ik doe alles in eco, en dan is de accu zo'n 80~85% op na deze rit.
En in eco moet je ook echt druk op de pedalen houden als je omhoog een beetje tempo wilt rijden.

Maar even los van de ondersteuning, wat een fiets is dit! Hij past me als een oude handschoen, dit stuurkarakter is precies wat ik fijn vind. Ik denk zelfs dat ik na mijn Morewood geen fiets meer heb gehad die me zo perfect ligt. De stabiliteit gaat niet ten koste van de wendbaarheid. Ik heb op langere fietsen vaak het gevoel dat het lastiger is om "over de fiets te bewegen", de Merida is net dat beetje korter waardoor ik dat gevoel wel weer heb. En het is echt geen ouderwetse steile geometrie, de balhoofdhoek is 66,5 graden en de reach is ook veeeeeel langer dan op die Morewood (langere toptube èn steilere zithoek).
Afbeelding
Ik heb het niet gecontroleerd, maar de geo zou heel dicht tegen die van de gewone One-Sixty aanliggen. In dat geval is dat een fietsje waar ik serieus naar zou kijken als je in de markt bent voor een dergelijke bike ;-)

De onderdelen helpen mee om het ideale plaatje te completeren. Het schakelen is gewoon onopvallend en goed, maar met name de vering en de remmen bevallen me bovengemiddeld goed. De ruime veerweg van 160mm helpt alleen maar mee en werkt je (mede door de motor misschien) nooit tegen. Volle bak over de hobbelige stukken van de UHR routes is gewoon lachen. Gisteren weer een paar keer een kreet van blijdschap niet kunnen onderdrukken na bepaalde secties :oops: :D
En die XT vierzuigers, aanraders wat mij betreft. In m'n Alpenweek nooit meer dan één vinger nodig gehad, ook niet op de langste of steilste stukken. Geen gekrijs of gepiep (organic voor, metal achter). En ook hier is een aaitje over de remhendel altijd genoeg om precies zo hard te remmen als je wilt. Niks aan-uit, goed doseerbaar met een bite indien gewenst.

Geen nadelen? Ja, het blijft soms lastig op vrij vlakke secties waar je redelijk gemakkelijk die 25 km/u overschrijdt maar niet genoeg hulp van de zwaartekracht hebt om harder te gaan. En het geluid van de motor is iets waar je mee moet leren leven. Trappen = zoemen :D

Maar spijt? Integendeel.
Ik zit nu al te denken over de mogelijkheden voor de Alpenweek van volgend jaar. Want ik ben nu niet meer beperkt tot de minst zware optie dus de keus is ineens een stuk ruimer... :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vandaag wat tijd aan de Merida besteed. Allereerst de vork gefixt, die bleek maar 140mm veerweg te hebben ipv de 160 die hij zou moeten hebben (stond dus in rust zonder piloot op de fiets al iets ingeveerd).
Dat lijkt nu opgelost, maar eens kijken of dat zo blijft en of ik er iets van merk bij het rijden...

Daarnaast wilde ik wat meer drop dan de 120mm van de originele dropper (die het verder probleemloos deed). Nu zit er een OneUp met 150mm in. Betaalbaar, en zou hij toch te lang blijken (vanwege de bocht in de zitbuis) kun je de drop verlagen met een shim. Dat bleek niet nodig, hij kan gewoon op 150mm blijven staan :)
Vanwege de triggers voor de motorstand kan ik geen remote onder het stuur kwijt. Voor nu even opgelost met een (lelijke) remote van een T-Mars, maar zodra Shimano de 7000 serie modeselector kan leveren koop ik die. Dan gaan de triggers eraf en komt er een Bontrager remote onder het stuur op (nog bedankt George ;-)).

Ook had ik nogal last van pedalstrikes bij meetrappen in de bochten, wat ik vooral op de NL routes vrij veel doe. Dat was al merkbaar verbeterd door flatpedals te monteren die 1cm minder breed zijn dan de XT's die erop zaten (wisseltruc met de NC17 pedalen van de Snowdon :)). Nu heb ik nog iets winst geboekt door wat kortere cranks te monteren. Op een e-mtb heb je geen lange hefboom nodig om kracht te leveren, dus 165mm cranks zijn lang genoeg.

Zal wat foto's maken bij de volgende rit, nog geen idee wanneer dat is... :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Helpt de vork niet ook een beetje tegen de pedal strikes?
Wat was het probleem met de vork trouwens, inderdaad met een tie wrap opgelost?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

De fiets was dus perfect met 140mm veerweg, benieuwd of dat nog steeds zo is met 160mm, aangezien het nogal een verandering is. Ook voor je zithouding.
“Old, not obsolete”
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ben ook benieuwd, maar ik denk eigenlijk dat het wel meevalt en het verschil subtiel zal zijn.
Maar ik ga het vanzelf merken :)

@Mac, nee, de tie-rap deed niks. De vork leeg laten, beetje oppompen en een paar keer inveren en zo in drie stappen naar een hogere druk toewerken werkte wel. En misschien heeft het stevig "uittrekken" van de vork ook wel iets gedaan, die tip werd op diverse fora gegeven om een eventuele verstopping (met vet) van de doorstroomopening tussen negatieve en positieve kamer op te lossen.

Onderstaand een paar crappy plaatjes van de nieuwe cranks en OneUp dropper.
XT level cranks met alu Acros dopjes ipv de plastieke originele dopjes. De zwarte waren maar 1 eurootje bij B-C, daarvoor kon ik ze niet laten liggen :)
De crankarmen zitten op dezelfde manier gemonteerd als de linkercrank van een gewone Shimano crankset, alleen zijn er geen lagers die spelingsvrij opgesloten moeten worden want de as is uiteraard in de motor gelagerd.
Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

8) Nice.
Kleur rood doet het altijd goed op een bike. :winkie: :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat vind ik ook ;-)

Wat op de foto's niet te zien is is dat er een licht metallic effect in zit, dat wordt pas goed zichtbaar in de zon.
Gisteren weer een lekker ritje gemaakt, de drie routes bij Dorst. Herfstzonnetje erbij, heerlijk.

Kleine pauze langs de route Vrachelen, zonde om niet even vijf minuten rustig van het zonnetje te genieten :)
Afbeelding

Afbeelding

En de tijdelijke oplossing voor de dropper remote, ik wil de motor-triggers nog een keer vervangen door knoppen waardoor er ruimte vrijkomt voor een gewone trigger-remote. Daarom laat ik deze ook gewoon blauw ipv 'm te de-anodiseren :)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En merk je nu iets van de twee cm extra veerweg?

Blijft een mooi apparaat Paul!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: do 15 november 2018, 10:01 En merk je nu iets van de twee cm extra veerweg?
Nope... ik merk geen verschil.

Wel hebben de aanpassingen om pedalstrikes te verminderen duidelijk effect gehad: 1cm smallere pedalen (9 ipv 10cm) en 5mm kortere cranks (165 ipv 170mm). Waar ik de vorige keer op de rondjes van Dorst nog enorm aan het worstelen was om de pedalen niet aan de grond te krijgen had ik daar gisteren amper last van. Dat scheelt een hoop, als je in de meeste bochten gewoon door kunt trappen in plaats van elke keer de boel even stil te moeten houden :)
Maar misschien heeft de "verlenging" van de voorvork daar ook nog enige invloed op gehad...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Tuurlijk heeft het verhogen van de veerweg invloed. Maar ja kortere cranks en smallere pedalen ook. Er is nu zoveel ineens veranderd, dat je niet kunt zeggen wat nou precies de grootste invloed heeft gehad.

Eigenlijk is je houding op de fiets behoorlijk veranderd door ineens al die zaken te veranderen. Het is mooi dat het voor jou werkt. Ik ben blij dat ik niet die veranderingen moest doorvoeren. Een setje 2.6 banden en een iets aangepaste rijstijl (meer rekening houden met het nemen van de bochten) is voor mij voor 98% al voldoende geweest. Smallere pedalen gaat bij mij niet goed goedkomen aangezien ik met mijn kromme poten nu al op de buitenkant van mijn flats zit. Kortere cranks zou bij mij de zithouding ook verzieken.

Overigens heeft het aanpassen van de veerweg van de voorvork van 160-140mm een behoorlijke invloed gehad op mijn zithouding op de fiets.
“Old, not obsolete”
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het lijkt misschien veel, maar het zijn allemaal aanpassingen in de marge.
Van die extra veerweg gaat een deel alweer verloren in de sag, de pedalen zijn nog steeds volwaardige flats (9cm ondersteund gewoon heel de breedte van mijn voet) en de cranks zijn maar 5mm korter dan de oude. Bij elkaar opgeteld levert het wel een hele hoop minder pedalstrikes op en dat is toch wel erg fijn.

Ik heb jarenlang met de standaard cranklengtes op race en mtb door elkaar gereden (170 resp. 175mm) en daar voelde ik ook al geen verschil tussen. Sommige mensen merken elke mm verandering, ik ben daar blijkbaar niet zo gevoelig voor.

Komt bij dat ik met een e-mtb nog meer dan ik op een gewone fiets al doe vooral op souplesse rijd en amper op kracht. En om toeren te draaien heb je geen lange cranks nodig. Overigens is er wel een duidelijk "toerengebied" waarin de motor bruikbare power levert. Extreem langzaam trappend een helling opharken werkt niet, bij een dergelijke trapfrequentie ben je eigenlijk zonder hulp 23kg naar boven aan het stoempen :-)
En bij hele hoge toerentallen bouwt het vermogen ook voelbaar af, dan "moet" je gewoon naar een zwaardere versnelling. Tot je de 25km/h "bariërre" aantikt...
Wat dat betreft vraagt het rijden met een e-mtb wel wat aanpassingen in de aangeleerde gewoontes.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Sowieso het rijden op een fully t.o.v. een hardtail vergt al gewenning. Eerder met mijn Canyon had ik ook regelmatig last van pedalstrikes. Temeer de demper natuurlijk ook inveert.

Misschien dat bij jou deze aanpassingen inderdaad in de marge vallen, en heeft dit te maken met het verschil in lengte tussen ons. Maar een halve cm in "de benen" maakt voor mij wel een groot verschil, wil ik mijn benen niet opblazen tijdens een rit.
Bijvoorbeeld sinds ik met flats rij, kan ik met mijn XT trail SPD`s geen houding meer vinden voor mijn voeten. Het voelt dan als een compromis.
Met flats merk ik dat ik al ver op de buitenkant van het pedaal zit. Een kleinere q-factor (wat je volgens behaalt door smallere pedalen te nemen) zou voor mij persoonlijk niet fijn zijn. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de hoogte van de vork.
“Old, not obsolete”
Plaats reactie