Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's een aardig aanbod John, want mijn rugzak zit inderdaad al flink vol met die tweede accu :-q
:D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De eerste e-fluencer van dit forum :-q

Let maar op, als er een e-Merida over de dam is volgen er snel meer. Hopelijk is je deal metMerida daar ook naar 8)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wat doe je trouwens bij snelheid hoger dan 26 km/h? Of komt dat niet voor? (ik reed onlangs meerdere keren op een e-stadsfiets en kon er niet aanwennen dat ik boven de 26km/h 10 kilo extra voor nop aan het verplaatsen was).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Naar beneden is dat geen probleem, gewoon meetrappen naar believen. De weerstand van de uitgeschakelde motor is min of meer verwaarloosbaar. Op het vlakke komt het weleens voor dat je ongeveer op die aan/uit grens zit maar dan hou ik 'm net aan de goede kant, ben toch niet met rondetijden bezig. En in een klim is het uiteraard niet aan de orde, hoewel je in de boost-mode lachwekkend hard tegen een (niet al te extreme) helling op kunt knallen.

Maar ik heb laatst ook zowat 10km met de motor uit gereden, op de weg naar de route toe. Dat ging eigenlijk onverwacht goed, al voel je vooral vanuit stilstand wel dat je dan een tank op gang moet helpen. En zodra er een viaduct in zicht komt wil je die motor wel weer aan hebben staan... :D

Maar volgens mij maakt het ook verschil wat voor e-bike je rijdt, sommigen reageren erg schokkerig bij het punt waarop de ondersteuning in/uitschakelt. Een van de redenen waarom ik persé een fiets met Shimano of Brose motor (oa Specialized) wilde is het motorkarakter. Souplesse vond ik belangrijker dan brute power.
En bijvoorbeeld de Bosch motor heeft veel inwendige wrijving als de ondersteuning uit gaat, dat lijkt me ook onprettig.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Erg mooie kleur en voor een e-bike ook niet enorm lomp op de ogen! Veel plezier ermee, zou ook best eens een rondje op zoiets willen doen, gewoon puur om eens te voelen hoe het fietst.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat je -los van de ondersteuning- onder de indruk zou zijn...
Was ik in elk geval wel, al kan het ook te maken hebben met mijn gebrek aan ervaring op bikes met dit soort veerwegen.
De combinatie van 160mm veerweg, moderne geometrie en 2.8 rubber met serieus profiel levert wel een fietsje op dat wat vertrouwen geeft als het erop aan komt :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik raad een rondje testen op een e-mtb af...De kans dat je er daarna ook een wilt is groot. Ik mocht op een s-works e-Enduro rijden. Bruut.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kan ik me voorstellen Jurriaan, bruut is inderdaad een term die ik inmiddels herken in dit verband :D

Nadat ik de XT shifter vervangen had door de gripshifter was de kabel iets te kort (blijkbaar komt een XT shifter iets dichter naar binnen uit). De schakel-buitenkabel op deze fiets bestaat uit meerdere delen, in het midden zit een stukje "Nokon" kabel om de scherpe bocht op die plek goed te verteren. Daarom betekent het vervangen van het voorste stuk kabel dat de motor eraf moet :roll:

En dat betekent weer ketting eraf, kettingwiel eraf, chainguide lossen...
Yep, ik ben echt fan van simpele bikes, niet voor niets voor externe kabelgeleiding gekozen bij de Snowdon :wink:
(Maar electrisch rijden betekent nu eenmaal ook die eis los moeten laten).

Maar goed, ik had de tijd en zo ingewikkeld is het nu ook weer niet.
Nadat de kabel gedaan was heb ik de banden eraf getrokken om de boel tubeless te maken. Ik had 35mm tape, maar er moet 40mm tape in... (de velgen zijn 37mm inwendig, maar je verliest wat breedte van de tape in het diepe middendeel).
Helaas, na een nachtje stond de voorband leeg. Ondanks dat ik drie keer getaped had: een smallere tape over de spaakgaten, die werden daardoor al volledig afgesloten. Daarna twee keer 35mm tape die elkaar overlapt. Het punt is dat de tape in de gleuf niet perfect glad te krijgen is, volgens mij zijn die kreukels een potentiële oorzaak voor lekkages.

Maar passende 40mm tape is inmiddels onderweg, ik hou niet van halve oplossingen en heb al helemaal geen zin om straks in de Alpen ineens een leeglopende band te krijgen omdat de tape niet goed zit.
De Minion achter heb ik meteen maar vervangen door een Rekon, in de hoop op iets minder rolweerstand en daarmee enige vergroting van de actieradius. Mocht dit niet bevallen komt de Minion wel weer terug.
En het pizzabord dat achter de cassette zat is in de loop van de dag op miraculeuze wijze in de plastic-container terechtgekomen.... :~ :D

Zo ziet een e-mtb eruit als-ie ontdaan is van een essentieel onderdeeltje als de motor ;-)
De dikke kabel is voor de stroomvoorziening, de twee dunne lopen resp. naar het display (en van daaruit naar de mode-schakelaar) en naar de rotatiesensor bij het achterwiel.
Afbeelding

Afbeelding

En EPO in vaste vorm: :D
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Mooi werk Paul!
Ik ben benieuwd naar hoeveel rommel er uiteindelijk na een jaartje rijden onder motor komt en nu je toch bezig bent (heb je een geschikte weegschaal?) wat gewicht van motor en losse accu’s is :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet zelf gewogen, maar de accu zou 2,6kg moeten wegen en de motor net over de 2.8kg.
De rest van het meergewicht tov een vergelijkbare gewone mtb zit denk ik vooral in het frame (echt dik op sommige punten) en wat onderdelen die niet te licht gekozen kunnen worden.

Mijn rugzak tijdens de Alpentochten gaat dus 2,6kg meer wegen dan eerst. En hij was al niet licht met 3 liter drank, windjack en wat meer eten en reservespulletjes dan je thuis meeneemt.
Oh, en niet te vergeten het extra gewicht van zo'n plus-binnenband in vergelijking met een dunner modelletje... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lichtere wielset met lichtere banden kan nog best veel schelen in vergroten van het bereik van de accu. Interresante vraag is hoeveel gaat het schelen. Laberatorium waardes geven aan dat de rolweerstand van een NoNi laag is in vergelijking met de concurrentie en meer XC gerichte banden.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Nobby Nic? Zie sale! Is wel een 3.0
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee dank u, ben nu goed voorzien met de Minion en Rekon setup :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

kermit schreef:Ik denk dat je -los van de ondersteuning- onder de indruk zou zijn...
Was ik in elk geval wel, al kan het ook te maken hebben met mijn gebrek aan ervaring op bikes met dit soort veerwegen.
De combinatie van 160mm veerweg, moderne geometrie en 2.8 rubber met serieus profiel levert wel een fietsje op dat wat vertrouwen geeft als het erop aan komt :wink:
Ik denk dat al die genoemde punten mij wel onder de indruk zouden brengen ja :P
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je Alpentochtje nu maar niet te simpel wordt...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie