Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

kermit schreef: Mijn vorige werkstandaard was een prima ding, maar net niet berekend op het forse gewicht van de Merida. Daarom maar een stabieler exemplaar gekocht, een Parktool PRS-25. Die geeft geen krimp als je er die 23kg aan hangt, dus zoek je een workstand voor zware fietsen is dit echt een aanrader.
Gelukkig is de zwaarste fiets in dit huis op dit moment 14KG dus je oude standaard komt hier nog goed tot zijn recht! :) :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, met dat soort gewichten had die Feedback geen moeite... dus voorlopig maar niet aan de e-mtb gaan ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo, weer terug van een weekje in de Franse Alpen. Dus de Merida is nu wat serieuzer aan de tand gevoeld en met positief resultaat: echt een heerlijke fiets! :-q
Eigenlijk kun je de ervaringen in twee delen zien: hoe bevalt het rijden met ondersteuning (en dan specifiek met een Shimano motor) en hoe deed de fiets het los van die motor.

Punt een, het rijden met elektrische ondersteuning.
Nou, dat beviel me ook -of juist- in de Alpen uitstekend! Deze motor geeft z’n vermogen heel mooi vloeiend af, waardoor je ook hobbelige wortel- of keienpaden net zo gelijkmatig op klimt als op een gewone bike. De laagste van de drie standen (eco) is voor veruit de meeste situaties al genoeg. Ik was met drie bikers op gewone mtb’s en nog een e-biker (die door omstandigheden niet getraind had).
Rustig fietsen in eco betekende dat ik meestal net wat sneller klom dan de rest van de groep, maar waarschijnlijk niet sneller dan een echt goede klimmer. Prima, want zo werden de verschillen niet te groot (dus niet lang op elkaar wachten) en doe je ook lekker zuinig met de accu. Ik had wel een reserve accu gekocht om ook langere tochten te kunnen rijden, maar die heb ik deze week nog niet nodig gehad. Tot 60km en 1.500hm haalde ik met een 500Wh accu. Netjes! Je doet dan nog wel vrij veel zelf, maar het gaat me duidelijk gemakkelijker af dan vroeger.

Klimmen op technischer terrein was even wennen. De motor reageert op je eigen input, dus je moet goed getimed en gedoseerd aanzetten voor obstakels. Doe je ook op een normale bike, maar nu moet je ook rekening houden met het inkomen van het motorvermogen. Maar dat went vrij snel en dan kun je dat vermogen prima gebruiken om ergens overheen te komen. Ik vond dit soort werk het fijnst in de middelste stand (trail). Die geeft automatisch meer vermogen als je zelf hard trapt en minder als je rustig aan doet. Wat heel natuurlijk voelt.

De boost stand vind ik in het terrein amper zinvol, of je moet vol gas over makkelijke paden willen jakkeren. Op steile enigszins technische stukken geeft boost zoveel vermogen (en ook vrij abrupt) dat het amper doseerbaar is en de fiets haast een ongeleid projectiel wordt. Geinig voor een stukje knallen op een asfaltklim maar verder niet teveel gebruiken.

De ondersteuning betekende dat ritten waar ik vorig jaar nog steenkapot van terugkwam nu goed te doen waren. Wel moe maar vooral ook voldaan terugkomen na een mooie tocht, dat mistte ik de laatste jaren steeds meer op mijn non e-bike en nu heb ik dat weer teruggevonden. Top!

En dat geldt ook voor de rest van de fiets, wat heerlijke bike :tong
Wat ik al eerder aangaf, de geometrie is op mijn lijf geschreven. Niet te lang, niet te krap, ik zit comfortabel en de fiets voelt lekker wendbaar zonder dat dat ten koste gaat van het vertrouwen op lastige secties. Alles klopt aan de Merida, van de vering (160mm Lyrik en DeLuxe) tot de remmen (XT vierzuigers), drivetrain (GX/XT 1x11), banden (Minion en Rekon 2.8 ) en ook de eigen merk dropper gaf geen krimp. Buiten elke dag even de vering schoonvegen en de ketting checken heb ik geen werk aan de fiets gehad.
Dalen gaat niet veel anders dan op een non e-bike, ik hoefde niet echt te wennen. Gewoon een van de fijnste mtb's die ik gehad/gereden heb, punt :-q

Geen nadelen dan? Ja, de dropper zou iets meer mogen zakken dan 120mm zodat op de steilste secties het zadel echt helemaal uit de weg is. En al heb je rijdend amper last van het extra gewicht (23kg), duwend of dragend is dat een ander verhaal… :o
En als het te steil wordt of de rotsblokken te groot zijn is het ook op een e-mtb afstappen geblazen.
Er zit wel een loopstand op (waarbij de motor een klein beetje ondersteund zonder dat je trapt), maar die deed amper iets. Nadien vertelde een Franse e-biker me dat je dan de zwaarste versnelling moet inschakelen, ik had juist de lichtste in gebruik. Wat logisch is als je op een klim zit die zo steil is dat je eraf moet…

Maar al met al, de voordelen zijn tig keer groter dan de nadelen en ik ben superhappy met de Merida!

Om het topic ook visueel een beetje leuk te houden uiteraard nog wat plaatjes, met dank aan oa jjspeed en Michello :-q

tikje meer lucht in de demper doen:
Afbeelding

effe pauze...
Afbeelding

op weg naar de Col de Lautaret:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en ook weer naar beneden...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een riviertje oversteken hoort er ook bij in de Alpen:
Afbeelding

Zelfs een e-mtb rijdt weleens achteraan ;-)
Afbeelding

Daar moeten we naartoe...
Afbeelding

verzameling oud metaal :)
Afbeelding

met een e-bike was dit nog (grotendeels) te doen. Grotendeels, want verder naar boven werd het nog steiler icm meer keien.
Afbeelding

boven op de Col de Tramouillon (2.288m) na een pittige klim:
Afbeelding

je komt vanalles tegen...
Afbeelding

en afdalen is altijd leuk :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

daar komen we vandaan... en we zijn nog niet op de helft :-)
Afbeelding

klimmen met een smile, wie had dat gedacht ;-)
Afbeelding

what goes up...
Afbeelding

...must come down :)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

terrasjes te over in Frankrijk, en ook in september nog lekker in de zon :)
Afbeelding

wat een uitzichten elke dag weer... bijna jammer dat je vooral op het pad moet letten :D
Afbeelding

Afbeelding

op weg naar het einde van de rit, waarna er alweer voorzichtig over volgend jaar gedacht wordt...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Mooie plaatjes Paul, ziet er allemaal goed uit! Was wel even slikken om door het water te gaan met al die elektra aan boord? 8)
'BUILT not Bought '
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Beetje vertrouwen hebben in de techniek hè. Vanmiddag de fiets ook gewoon gewassen met een sopje en een spons en hij lijkt het nog te doen ;-)

Maar in principe kan er natuurlijk wat meer kapot dan op een non e-bike. Ik had nu dus ook een reserve elektrisch kabeltje mee en een magneetje voor in het achterwiel (rotatiesensor). Maar de enige spare parts die ik nodig had waren voor iemand anders, toevallig had ik ook nog een 9-speed powerlinkje in de tas :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

Mooie plaatjes Polleke!
Alsof ik er zelf bij was...... :bier:
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie plaatjes.
Ik had er al een paar gezien op FB, maar meer is beter ;)
Goed dat de snorfiets goed bevalt.
Op FB ook een filmpje gezien...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Zoals verwacht wordt ie ook goed gebruikt :-q

In zulk terrein lijkt het zelfs mij wel lekker om met een E op pad te zijn. Zeker als je meerdere dagen achter elkaar rijdt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik kom al jaren in dat gebied om een week te biken, en de laatste jaren was het steeds meer kapot terug komen na de rit en elke dag iets vermoeider worden. Ik had echt een rustdag in het midden van de week nodig.
Nu ging dat veel beter, wat uiteindelijk gewoon resulteert in meer (fiets)plezier. En daar gaat het toch om hè ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Precies dat! :-q

Had jij nou ook ervaring met zee/saint remmen? Ben ergens wel benieuwd hoe die XT 4pots remmetjes zich vergelijken tot de "echte" gravity remmen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mooie foto's en begeleidende tekst. Als ik jouw positieve indrukken van je bike lees begint het bij mij ook wel te kriebelen om in de toekomst over te stappen naar een e-bike.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Mac, mijn ervaring met Saint beperkt zich tot de proefrit die ik op zo'n Merida gemaakt heb. Die leken wat feller aan te pakken dan deze XT's, maar ik vond de XT perfect werken vorige week. Werkelijk alles met 1 vinger geremd en geen moment het gevoel gehad dat ze te heet werden of op een of andere manier minder goed gingen werken. Pakken niet agressief aan (vind ik, ben gewend aan Shimano's) en over de doseerbaarheid heb ik ook geen klachten.
Ik rij met metal blokken achter (kunnen meer hitte aan) en organic voor.

@Dice, ik ben echt positief verrast. Had verwacht dat het gewicht veel meer beperkend zou zijn, maar je gooit deze fiets -na even wennen- net zo hard door de hoek als je gewone mtb. Uiteraard kan dat op een andere fiets anders voelen, wat mij betreft heeft Merida de geometrie goed voor elkaar hier. En vrijwel elke test van de E-Onesixty zegt hetzelfde...
Soms krijg je zelfs de indruk dat het extra gewicht ervoor zorgt dat de fiets nog "steviger" op de trail ligt.

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan, dragen/duwen is gewoon k.. en je trekt die 23kg ook niet zo gemakkelijk even de lucht in :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie