Recentelijk weer een kleine upgrade gedaan aan de Merida, met plaatjes ter verduidelijking
Shimano heeft meerdere "e-bike groepen", allemaal onder de noemer STEPS (Shimano Total Electric Power System). De 8000 is de topuitvoering die meestal op mtb's gebruikt wordt. De switch voor de motorstanden is dan uitgevoerd als een dubbele trigger, gelijk aan de Di2 shifters. Werkt perfect, maar het wordt dan onmogelijk om een trigger voor je dropper te monteren.
Aangezien ik de bediening van de dropper in het terrein belangrijker vind dan die van de motorstanden heb ik de motortriggers vervangen door een schakelaar met twee knoppen. De compactste optie daarvoor komt uit de STEPS 7000 groep, die pas kort op de markt is en daar heb ik op gewacht om deze aanpassing te doen.
Dus ik ben van deze setup...
Naar deze gegaan:
Ik heb de switch iets naar onderen gedraaid, omdat het schakelen naar een sterkere ondersteunings-stand belangrijker is dan terug en zo ligt de belangrijkste knop het best onder handbereik. De praktijk zal leren of het zo goed zit of dat er nog wat gefinetuned moet worden.
Hoe dan ook heb ik nu weer een trigger-remote voor de dropper, hoef ik ook niet meer te wennen na een paar ritjes op de Snowdon
Jammer genoeg was de kabel aan deze schakelaar te kort om door het stuur te leiden, inschattingsfoutje van ondergetekende
De kabel moet namelijk eerst naar links onder het handvat, waar het gat zit om het stuur in te gaan. En ik had daar geen rekening mee gehouden en dacht dat een kabel van 400mm wel lang genoeg was bij een 760mm stuur... (het display waar hij heen moet zit pal naast de stuurpen). Vandaar de rubber geleiders om het stuur.
Eens kijken of ik in de toekomst alsnog de 700mm lange versie koop of het zo laat zitten.
Oja, en voor de oplettende fanatiekeling: dat extra kabelstellertje in de dropperkabel? Dat is om wat extra kabellengte te krijgen zonder dat ik aan de interne kabel hoefde te werken. Want dan moet de motor er weer onderuit...
Overzichtje van de aanpassingen die ik na aanschaf van de Merida gedaan heb:
- XT tweezuiger calipers vervangen door vierzuigers.
- XT shifter en achterderailleur vervangen door GX.
- kortere cranks.
- Minion achterband vervangen door Rekon en tubeless gemaakt.
- velgstickers grotendeels verwijderd.
- originele Merida 120mm dropper vervangen door OneUp 150mm.
- 8000 modeswitch vervangen door 7000 versie.
- originele grips vervangen door Ergons.
- originele zadel vervangen door een Fabric.