Merida E-Onesixty 900 - weer in Piemonte p.34

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Anti-groen?

(is een ebike altijd groen?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Today is the day the World has gone mad. :tong

Mooie Merida, mooi kleurtje, mooie speclist. :-q
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Fiets :o ....machine zou ik zeggen... :lol: :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

ThaSingleTrackMastah schreef:Loknor, waar baseer je je accu tips op?
Ik vind ze namelijl klinken alsof we nog in het Nimh tijdperk leven.
Dit is voor alle moderne Lithium accus (dus ook LiPo).

Nimh mag je juist wel aan de stroom laten hangen, Li-Ion weer niet.

Hier een interessant stukje van een expert. Er is nog een extra dimensie en dat is het zogeheten balanceren van cellen.

Ik quote hier van Tweakers van gebruiker JIMH307
Even een paar vragen beantwoorden voor de duidelijkheid:

===
Een 2,5 keer langere levensduur is bijna niet na te streven want dan vergelijk je iemand die zijn accu altijd leeg trekt met brute ondersteuning vergeleken met de NASA die een cyclus aanhouden van 30-70%. Dan is het met plezier gebruiken van de accu veel meer waard.
===
Als je de accu leeg trekt hoef je niet bang te zijn dat een paar cellen dood gaan door diepteontlading. Veel cellen hebben een eigen LV cut-off. Het is niet zo dat ze dan meteen zijn overleden omdat de cel zichzelf beschermd. Je mag de accu af en toe met een gerust hart geheel ontladen (tot het moment dat de ondersteuning uit valt). Dit zijn de zogenaamde 18670 cellen ipv de kale 18650 cellen. Laad een lege accu wel meteen op na gebruik.
===
De accu niet geheel opladen waar ik veel over lees de laatste tijd is toch niet aan te raden. Veel indicatoren raken dan van slag af en dat fietst niet prettig. Als je ze elke keer tot 100% oplaadt gaat dit wel ten koste van de levensduur, maar als je ervoor zorgt dat ze maar heel 'kort!' boven de 80% zijn hakt dit er echt niet in. De indicator klopt dan en je hebt de volledige capaciteit ter beschikking. Laad de accu gerust helemaal vol zo vlak als mogelijk vóór vertrek. Hem volladen en dan een week wegzetten of langer is niet goed.
---
Telkens obsessief bezig zijn met een accu om hem zo lang als mogelijk mee te laten gaan levert meer stress op dan gewoon volladen en fietsen maar. Ook vinden veel laders het niet zo leuk als je telkens het opladen afbreekt terwijl die vol aan de bak is.
Zelf kies ik wel voor gemak. Ik laad mijn accu altijd tot 100% vol en mijn accu is nu bijna 3 jaar oud en presteert nog voor 75%.
---
Het andere uiterste is hem altijd aan de lader laten hangen zodra je niet fietst. Dat geeft meer slijtage dan hem volladen vlak voor gebruik. De gulden middenweg is veel comfortabeler. Zo rampzalig erg is volladen helemaal niet mits...
De bewuste uitgestrekte draden (miljoen views...) waar je ontzettend veel kan vinden over e-bikes en in gesprek kan komen met allerhande technische nerds:
Deel1:

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1501351" onclick="window.open(this.href);return false;

Deel 2:

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1711133" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Loknor op do 2 augustus 2018, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1006
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

ThaSingleTrackMastah schreef:Anti-groen?
Nee zeker niet, ik heb zelf ook een groene :-q. Dacht bij Kermit wel eens een lichte voorkeur voor groen opgemerkt te hebben.

Over de accu, for what it is worth:
Gazelle accu 400 Wh, nu 3 jaar oud. 10.000 km mee gefiets met wisselende ondersteuning. Deze op advies van de fietsenmaker altijd onder de lading gehad. Ik kan ff niet achterhalen of het Ni-Mh is of Li-ion. De fiets zelf heet wel ion. 's Winters naar binnen gehaald. Gemiddeld na 25 km weer op de lader, soms al na 5 km, dus het aantal laadcycli wordt geschat op 500 keer. Slechts een handvol keren is de accu onder de 20% gekomen. Terugval in capaciteit wordt geschat op 15-20%.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Mooie fiets hoor !! .... en de rode kleur staat erg goed :-q

En niks mis met een E-MTB alhoewel de meesten het waarschijnlijk toch zo lang proberen uit te stellen alhoewel het plezier in het fietsen toch prioriteit zou moeten hebben.

Geniet er van :D
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Groene kikker met een rood jasje....Afbeelding
:wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Joepie de schreef: Over de accu, for what it is worth:
Gazelle accu 400 Wh, nu 3 jaar oud. 10.000 km mee gefiets met wisselende ondersteuning. Deze op advies van de fietsenmaker altijd onder de lading gehad. Ik kan ff niet achterhalen of het Ni-Mh is of Li-ion. De fiets zelf heet wel ion. 's Winters naar binnen gehaald. Gemiddeld na 25 km weer op de lader, soms al na 5 km, dus het aantal laadcycli wordt geschat op 500 keer. Slechts een handvol keren is de accu onder de 20% gekomen. Terugval in capaciteit wordt geschat op 15-20%.


Briljante naamgeving, wij hebben in de familie drie ION's gehad en alle drie 50k+ afgeragd :lol:

De ION systemen hadden een NIMH accu (bekend zijn e banaan accu's in het frame en de achterdrager accu's). Dus ja, advies van de FM was in dit geval goed.

BTW: Als Kermit vind dat men (IK!) zijn topic aan het kapen is moet hij vooral ingrijpen en dit naar een ander topic schoppen.
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Hele dikke fiets , mooie kleur ook :-q
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zolang het niet ontspoort... ;-)
Mijn kennis op elektrotechnisch gebied is zeer beperkt -vrijwel afwezig- dus ik leer graag wat bij.

@joepie, ik vind een groene fiets mooi, maar rood staat bij mij vaak wel bovenaan.
Maar dat was niet leading bij de keuze, dat de Merida rood is was een leuke bijkomstigheid. Een fiets die zoveel mogelijk aan mijn wensen voldeed wel. Als het de Merida niet geworden was stond de Commençal Meta Power op nr 2. van mijn lijstje.

Ook vet, ondanks het zwart...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dikke bak.
Wat ik me wel afvroeg was of je nu altijd 34 voor reed of alleen nu met het nieuwe monster?
(En is dat niet een beetje groot in de Alpen??)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ha, op een gewone fiets zou ik met dit verzet rap in de problemen komen! Daarop heb ik een veel lichter verzet.
Op een e-mtb kun je uiteraard wat zwaarder aan. Ik heb niks aangepast, we gaan het zien. Gisteren in Nijmegen heb ik de grootste kransjes niet eens nodig gehad, zelfs niet op klims die behoorlijk los waren.

Je moet wel een bepaald traptempo aanhouden, bij een hele lage cadans heeft de motor niet genoeg koppel om echt mee te helpen. Het is dus niet genoeg om lui in een groot verzet te blijven hangen en de motor al het werk te laten doen, je moet net als anders bewust je verzetje kiezen.
Ook niet handig is met volle motorpower erop te schakelen... ben je lomp aangelegd denk ik dat rijden op een e-mtb voor een grote kans op kapotgetrapte kettingen zorgt :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1361
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Mooi apparaat kermit. Ben benieuwd naar je ervaringen, vooral in de alpen straks.
kermit schreef:Helaas past de BikeYoke die ik heb niet, 31.6 ipv 30.9mm...
Je kunt 'm vrij eenvoudig ombouwen naar 31.6. https://www.bikeyoke.de/en/revive-lower-tube-unit.html
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Joepie de schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Anti-groen?
Nee zeker niet, ik heb zelf ook een groene :-q. Dacht bij Kermit wel eens een lichte voorkeur voor groen opgemerkt te hebben.

Over de accu, for what it is worth:
Gazelle accu 400 Wh, nu 3 jaar oud. 10.000 km mee gefiets met wisselende ondersteuning. Deze op advies van de fietsenmaker altijd onder de lading gehad. Ik kan ff niet achterhalen of het Ni-Mh is of Li-ion. De fiets zelf heet wel ion. 's Winters naar binnen gehaald. Gemiddeld na 25 km weer op de lader, soms al na 5 km, dus het aantal laadcycli wordt geschat op 500 keer. Slechts een handvol keren is de accu onder de 20% gekomen. Terugval in capaciteit wordt geschat op 15-20%.
Rood als in tegenhanger van groen, dus anti ;)
Loknor schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Loknor, waar baseer je je accu tips op?
Ik vind ze namelijl klinken alsof we nog in het Nimh tijdperk leven.
Dit is voor alle moderne Lithium accus (dus ook LiPo).

Nimh mag je juist wel aan de stroom laten hangen, Li-Ion weer niet.

Hier een interessant stukje van een expert. Er is nog een extra dimensie en dat is het zogeheten balanceren van cellen.

Ik quote hier van Tweakers van gebruiker JIMH307
Even een paar vragen beantwoorden voor de duidelijkheid:

===
Een 2,5 keer langere levensduur is bijna niet na te streven want dan vergelijk je iemand die zijn accu altijd leeg trekt met brute ondersteuning vergeleken met de NASA die een cyclus aanhouden van 30-70%. Dan is het met plezier gebruiken van de accu veel meer waard.
===
Als je de accu leeg trekt hoef je niet bang te zijn dat een paar cellen dood gaan door diepteontlading. Veel cellen hebben een eigen LV cut-off. Het is niet zo dat ze dan meteen zijn overleden omdat de cel zichzelf beschermd. Je mag de accu af en toe met een gerust hart geheel ontladen (tot het moment dat de ondersteuning uit valt). Dit zijn de zogenaamde 18670 cellen ipv de kale 18650 cellen. Laad een lege accu wel meteen op na gebruik.
===
De accu niet geheel opladen waar ik veel over lees de laatste tijd is toch niet aan te raden. Veel indicatoren raken dan van slag af en dat fietst niet prettig. Als je ze elke keer tot 100% oplaadt gaat dit wel ten koste van de levensduur, maar als je ervoor zorgt dat ze maar heel 'kort!' boven de 80% zijn hakt dit er echt niet in. De indicator klopt dan en je hebt de volledige capaciteit ter beschikking. Laad de accu gerust helemaal vol zo vlak als mogelijk vóór vertrek. Hem volladen en dan een week wegzetten of langer is niet goed.
---
Telkens obsessief bezig zijn met een accu om hem zo lang als mogelijk mee te laten gaan levert meer stress op dan gewoon volladen en fietsen maar. Ook vinden veel laders het niet zo leuk als je telkens het opladen afbreekt terwijl die vol aan de bak is.
Zelf kies ik wel voor gemak. Ik laad mijn accu altijd tot 100% vol en mijn accu is nu bijna 3 jaar oud en presteert nog voor 75%.
---
Het andere uiterste is hem altijd aan de lader laten hangen zodra je niet fietst. Dat geeft meer slijtage dan hem volladen vlak voor gebruik. De gulden middenweg is veel comfortabeler. Zo rampzalig erg is volladen helemaal niet mits...
De bewuste uitgestrekte draden (miljoen views...) waar je ontzettend veel kan vinden over e-bikes en in gesprek kan komen met allerhande technische nerds:
Deel1:

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1501351" onclick="window.open(this.href);return false;

Deel 2:

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1711133" onclick="window.open(this.href);return false;
Een beetje lader stopt op tijd met laden en dat balanceren vraagt natuurlijk wat extra draadjes, maar een goede lader laadt dus iedere Li-ion cel apart. Het ding dat wij de lader noemen is in feite slechts de lichtnet adapter.
De eigenlijke lader zit in het accupakket en kan op die maner iedere cel apart controleren op klemspanning en temperatuur.
IK hoop toch dat men bij een prijzig ding al een e-bike de lader zo heeft opgebouwd en geen bochtjes heeft afgesneden...
Bij mijn laptop wel en die doet het al jaaaaaaren.
Altijd op de adapter en als het nodig is doet íe het nog 3 uur op de accu.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Ik snap je keuze voor e-MTB wel. Hij is wel heel rood. Ga je de decals nog van de wielen halen? Wat ik persoonlijk jammer vind is dat ze best lomp ogen.
En ik ben dan ook erg benieuwd naar hoe zo’n machine zich houdt op een flinke hobbelige afdaling of fijne jump. Ondanks dat dit een “middenmoter” aangedreven fiets is, toch de vraag, is deze fiets verder zelf te servicen?
Mijn ouwe heer heeft ook een elektrisch aangedreven fiets (aandrijving op het achterwiel) met derailleur versnellingen. Maar voor iets simpels als een cassette of het vervangen van een band moet hij naar de LBS omdat het spul weer op elkaar ingeleerd moet worden.
“Old, not obsolete”
Plaats reactie