Trek Farley 5 2016

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Hierbij een nieuwe sys van een bike die ik al een sinds 2015 heb :)
Ik had al een sys topic van deze fiets alleen waren alle foto’s onbruikbaar geworden. Hier dus de nieuwe sys :tong

Het is een Trek Farley 5 modeljaar 2016

Hierbij een paar plaatjes


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dennis1987 op za 7 maart 2020, 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Vandaag een stukje op de hei gefietst.

Paar foto’s van genomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Coole fiets, en met al die tassen erop kan je een aardige trip maken. Maar dat zijn wel aardig wat lampen zeg.
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Thnx :)

Die tassen zijn super fijn idd.
Verlichting ben ik altijd mee aan het klooien. 3 achterlampen is too much maar de first gen Bontrager Flare RT kan gevoelig zijn voor vocht en dan is de zadelpen best een lastige plek. En 1 lamp achter op het frame kan maar door die dikke achterband heb je dan een blind spot vanuit een bepaalde hoek gezien. Vandaar meerdere als backup.

Heb dat nu anders opgelost.
1 lamp op het stuur (Bontrager ion pro rt 1300 lumen)
1 op de helm (Bontrager ion 800 rt)
En eentje op de zadelpen , de nieuwe Flare rt. Die zou beter waterbestendig zijn.

Die nieuwe Flare rt is ook een flink stuk kleiner waardoor die mooi tussen de zadelrails bevestigd kan worden. Ziet een heel stuk mooier uit dan met zo’n plastic houdertje om de zadelpen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

Vanwaar die toe wrap door de hendel van de achteras?
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Bij mijn andere fiets ging de snelspan hendel van het voorwiel weleens los dusdanig dat tijdens het fietsen het voorwiel zwabberde. Dacht eerst dat dat uit zichzelf ging maar omdat ik die dingen altijd stevig vast zet is dat onmogelijk. Heb daardoor het vermoeden dat de buren dat telkens losdraaiden.

De fietsen stonden toen in een halletje op de benedenverdieping (gezamelijke ingang) maar heb ze daarna maar elke dag 2 hoog een super smalle trap omhoog gezeuld. Ik ben nu verhuisd en de fietsen staan nu bij mij in huis maar desondanks heb ik toch nog ty-raps op de snelspanners zitten. Zoiezo op de Cannondale die ik ook wel eens met boodschappen halen voor de supermarkt parkeer zodat er minder makkelijk gesaboteerd kan worden of dat ik een wiel mis als ik de appie uit kom gewandeld :D
Laatst gewijzigd door Dennis1987 op ma 1 oktober 2018, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Patrick-NH
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)

Het kan ook zijn dat de snelspanner niet goed is. Ik heb voor de superfly onder garantie nieuwe gekregen. Bij mij liepen ze ook los. Ook de achterzijde. Merkte dat aan het raar schakelen en het aflopen van de ketting als ik naar het kleinste kransje achter ging. Dan kwam deze tussen frame en cassette.


Leuke fiets verder. Kleur accentjes zullen best leuk worden.

Verder wel veel achterlichten. Zou niet graag achter je fietsen. Zichtbaar zijn is best leuk maar 1 lamp op de juiste plaats zou voor mij beter werken.

Veel rij plezier.
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

De snelspanner was goed , heb de fm er nog naar laten kijken. En nadat ik in het vorige huis de fiets bij mij boven in huis zette ipv onder in de gezamelijke hal gebeurde het niet meer. Was echt heel vreemd. Ik maakte altijd met de buren een praatje en we hadden geen overlast van elkaar. Daarom wilde ik ook heel lang niet geloven dat er gesaboteerd werd. Maar het kan haast niet anders.

Maarja
Tijd voor wat plaatjes 8)

Afbeelding

Dit is een leuk wortel pad.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Met de verlichting klopt wat je zegt , maar het ligt niet zozeer aan de hoeveelheid lumen maar meer aan de hoek waarin het voor/achterlicht is afgesteld.

Op m’n Cannondale heb ik hetzelfde Flare R lampje (nieuw type) en als je die iets naar onder gericht monteerd verblind die in het donker helemaal niet. Zelfs niet op 90 lumen. Je hebt dan wel een enorm rood verlicht stuk fietspad achter je maar je kunt van achter de fiets zo in de lamp kijken zonder dat het fel uitziet.

Afbeelding
Afbeelding
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Test upload met nieuwe telefoon.
Laatst gewijzigd door Dennis1987 op za 7 maart 2020, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Mooie do-it-al bike zo :-q

Je eerste vraag, ja, je kan met je shasow plus achterderrie naar 1x10. Heb je alleen een narrow wide voorblad nodig

En een mode politie alert, haal die plastic schijf eens achter je cassette weg, die heeft toch geen functie als je derailleur goed staat afgesteld :wink:
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Tnhx :)

Ik heb ondertussen die plastic schijf er vanaf gehaald. Staat idd mooier.

De Farley staat nu bij de fietsenmaker. Er moest wat vervangen worden. Als ik de pedalen achteruit draaide terwijl de fiets al een poosje stil stond dan draaide de casette niet mee achteruit. De ketting ging dan hangen bovenaan. Als ik een tikje met m'n vinger tegen de casette gaf dan draaide die wel weer achteruit. En er moest eens gekeken worden naar de lagers in het stuur want het stuur had een klein beetje weerstand met draaien.

Ik denk dat het slijtage is van overmatig poetsen. Ik spoot hem voorheen altijd af met hogedruk op het tankstation. Weliswaar vanaf een afstandje en niet kort ertegenaan maar er is misschien toch iets van water ingekomen.

Heb me nu een professionele drukspuit gekocht. Echt ideaal dit , had ik veel eerder moeten halen. De waterdruk hiervan is 3 Bar , evenveel als de druk uit de kraan. Als ik er 12 Liter water in doe is met 1x afspuiten de fiets helemaal schoon. Werkt veel fijner dan klooien met emmers water. Je kunt ook gewoon autoshampoo bij het water in de tank doen 8)

Afbeelding

Hoe maken jullie eigenlijk de casette grondig schoon ? Ik doe het met Dasty ontvetter , een harde borstel en warm water. Ik verdenk die Dasty er ook wel van dat die de oorzaak is geweest van het probleem , maar je moet toch met iets ontvetten nietwaar ? Heb ook al eens zo'n dure ketting reiniger spray fles bij de fietsenmaker gekocht. Maar ik gebruik het nogal royaal en dan is dat zo op.
Laatst gewijzigd door Dennis1987 op za 7 maart 2020, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Knap dat je 12 liter in die spuit krijgt. Ik heb die dingen ook gebruikt maar ik vond de nozzle altijd veel te weinig water geven.

De truc van dasty zit 'm inderdaad in de spaarzaamheid. Ik spray de cassette in en draai tegelijkrtijd de cranks een paar keer rond. Daarna hou ik er een oude afwasborstel tegen en draai weer rond, lekker schrobben. En dan de tuinslang erop. Grijs water wat eraf komt.

De truc van schoonmaken zit 'm nog meer in het aanbrengen van de kettingolie. Gewoon een druppeltje op elk rolletje, misschien twee. Er hoeft geen smeermiddel op de cassette aangebracht te worden. En wat er niet op zit, hoeft er ook niet af.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

De inhoud van de druktank is 13,75 liter. Gaat 12 liter water in , de rest is nodig voor luchtdruk opbouw. Was een dure drukspuit , bijna net zo duur als een electrische Karcher mobiele drukreiniger. Alleen maakt deze geen herrie , wel zo handig als ik snachts op straat de fiets van zout en modder ontdoe. De straal is instelbaar van zeer fijne nevel tot een enkele straal en alles ertussen in. Modder spuit je zo van de fiets af. Klei is misschien lastig maar dat heb je hier niet.

Ik haal het wiel altijd uit de fiets en spuit dan de casette in met dasty , laat het een minuut inwerken en spuit het dan met water af , dan herhaal ik dat nog eens en schrob ik met een afwasborstel goed tussen alle tandwielen. Dat herhaal ik totdat de casette zo schoon is dat als ik met mn vinders eroverheen ga er geen zwart meer vanaf komt.

De ketting wordt na ieder ritje schoongemaakt totdat die weer blinkt als nieuw en dan met Morgan Blue Extra Dry Lube ingesmeert. Ik spuit al draaiend aan de pedalen olie op de ketting , de ketting gaat een keer of 3 rond. Laat dat een paar uurtjes intrekken en veeg daarna met een doek de ketting droog. De tandwielen en casette doe ik geen olie op.

Het is wel een kettingolie die altijd zwart afgeeft :x
Dan is de ketting echt super schoon en zodra die olie erop komt geeft hij weer zwart af. Zijn er ook ketting oliën die niet zo afgeven ?
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

Echt een 'dikke' fiets! prachtig! :-q
Ik vind alle fatbikes echt enorm mooi, op de 1 of andere manier kloppen de afmetingen gewoon, echter ben ik enorm bevooroordeeld over het gebruik, ik heb nog nooit op dit type fiets gezeten maar heb altijd het idee dat het lomp en zwaar fietst, nogmaals ik kan niet oordelen!
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Thnx :)

Zwaar fiets het zeker niet. Op asfalt merk je wel dat het een fiets is van 15-16 kilo maar in het bos fietst het heerlijk vlot en zweef je over wortels/stenen en mul zand heen.
Laatst gewijzigd door Dennis1987 op za 7 maart 2020, 21:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Plaats reactie