Ik ben een mid 40er en al een jaar of 8 actief MTBiker. Gestart met de oude 26 inch Felt MTB van een vriend, verslingerd geraakt en 2 jaar later een Bulls copperhead 3 26 inch gekocht.
Hier heb ik erg veel km op gemaakt. Alles met kogellagers is inmiddels wel een x vervangen.
Recent begon het te kriebelen. Had een paar x op een 29 inch canyon grand canyon van diezelfde vriend gefietst en dat was toch wel een groot verschil...in de goede zin .
Ik fiets 95% van mijn kilometers op de Utrechtse Heuvelrug. Voor mij viel de keuze opnieuw een hardtail. Lichter (like for like) en goedkoper. Minder goed in afdalingen, maar weer beter voor klimmetjes. Heb ook wel een paar x een stukje op een fully gefiets (o.a canyon neuron) maar die grand canyon was voor mij de norm.
Uiteindelijk een niet super originele shortlist gemaakt:
- Radon Jealous Al
Canyon grand canyon al sl 7.0
Rose count solo 3
De fiets werd in 1 week geleverd. Wel in de verkeerde kleur (blauw besteld, zwart gekregen) maar alla. Had toch geen sterke voorkeur. Ik hoefde alleen het stuur vast te zetten en pedalen te monteren en de fiets was rijklaar. Tenminste, er kwam een tik uit de voorrem. Aanvankelijk dacht ik dat de blokjes aanliepen, maar na het wat beter bestudeerd te hebben bleek de remklauw een beetje scheef gemonteerd te zijn. Losgemaakt, vastgezet en opgelost.
Inmiddels heb ik iets van 350km op de fiets gereden en ik moet zeggen, de fiets is precies dat wat ik gehoopt had. Ik heb er 1:1 met een (carbon) grand canyon op gefietst en de zithouding is in grote lijnen hetzelfde. Niet identiek, maar de 29 inch beleving is net zo groot (alsof je van een kinderfiets op een fiets voor volwassen stapt; sorry verstokte 26”ers). Hij is erg koersvast en rolt heerlijk door. Gevoelsmatig zit je zwaartepunt meer tussen dan boven je assen waardoor bij een stijging/daling minder een voor en achterwaartse beweging maakt maar meer een draai (alsof je lager zit in je auto zal ik maar zeggen). De grand canyon was iets responsiever in de bochten. Wat van invloed kan zijn is dat de grand canyon iets van 9kg woog (frame, wielen, stuur, allemaal carbon) en die van mij kaal 12 kg. Dat verschil is echt heel goed merkbaar. Met versnellen, met klimmen, enz. Maar er hangt een (groot) prijskaartje aan. Bij aanschaf, maar ook bij onderhoud.
Schakelen en remmen gaat top. De fiets is grotendeels SLX afgewerkt en dat is eigenlijk net zo goed als XT (zit op mijn Bulls). De remmen zijn een mix. Shimano BL-MT500 lijkt erg op deore maar de remklauw lijkt op die van de alivio reeks. Niet het meest hoogwaardige maar... hij remt zeer goed! Ik was formula rx gewend (krachtig maar een draak van een systeem als je blokken moet vervangen). De shimano remt/doseert nog net wat beter en is hopelijk veel onderhoudsvriendelijker. De grand canyon waar ik op gefiets heb, heeft XTR schijfremmen en remt minder krachtig dan de mijne, ook volgens de eigenaar zelf van die fiets. Misschien deels omdat die van mij nagelnieuw zijn en de XTR veel levenservaring heeft, maar ik ben tevreden en ga de boel niet upgraden.
Mijn oude fiets was 3x10 en mijn nieuwe is 2x11. Een stuk overzichtelijker en het bereik lijkt identiek. Op de eerdergenoemde grand canyon van die vriend zit 1x11. Dat is eigenlijk ideaal. Gewoon op of terug schakelen. Nooit gecombineerde schakelacties. Ik had alleen gelezen dat je dan of in het hoge of lage bereik wat inlevert, tenzij je twee cassettes gebruikt. 2x11 lijkt voor mij het beste compromis.
De vork is een rockshox Reba RL. Een degelijke hoogwaardige vork. Op mijn Bulls was hij nog dual air. Op de Rose is hij single air. Wel veert hij duidelijk beter dan mijn oude Reba vork. Die is altijd erg stug geweest. Alleen grote klappen ving hij op. Hij reageerde niet op kleine oneffenheden, ook niet toen hij nog nieuw was of na een service beurt. Ik heb veel geëxperimenteerd met meer/minder druk beneden en boven zonder goed resultaat. Bij mijn nieuwe Reba staat hij in 1x perfect .
Ik heb na een paar x fietsen voor de personal touch wel het stuur aan beide kanten 0,5 cm ingekort. Lijkt weinig, maar subjectief maakt het voor mij net het verschil wanneer ik tussen bomen door manoeuvreer. En mijn oude fizik tundra zadel gemonteerd ipv het standaard selle italia zadel.
Nu snel meer kilometers maken en genieten!