Even voorstellen: Mmb40

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Mmb40
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 06:15
Mijn mountainbike: Rose Count Solo 3
Contacteer:

Ik zal mij even voorstellen.
Ik ben een mid 40er en al een jaar of 8 actief MTBiker. Gestart met de oude 26 inch Felt MTB van een vriend, verslingerd geraakt en 2 jaar later een Bulls copperhead 3 26 inch gekocht.
Hier heb ik erg veel km op gemaakt. Alles met kogellagers is inmiddels wel een x vervangen.
Recent begon het te kriebelen. Had een paar x op een 29 inch canyon grand canyon van diezelfde vriend gefietst en dat was toch wel een groot verschil...in de goede zin :-D .
Ik fiets 95% van mijn kilometers op de Utrechtse Heuvelrug. Voor mij viel de keuze opnieuw een hardtail. Lichter (like for like) en goedkoper. Minder goed in afdalingen, maar weer beter voor klimmetjes. Heb ook wel een paar x een stukje op een fully gefiets (o.a canyon neuron) maar die grand canyon was voor mij de norm.
Uiteindelijk een niet super originele shortlist gemaakt:
  • Radon Jealous Al
    Canyon grand canyon al sl 7.0
    Rose count solo 3
Qua afwerking/gewicht ontloopt het elkaar weinig. Ik had al de nodige onderdelen bij Rose gekocht om mijn bulls rijdend te houden en de Rose was nog net wat scherper geprijsd, dus blind (nooit op gereden) de Rose besteld.
De fiets werd in 1 week geleverd. Wel in de verkeerde kleur (blauw besteld, zwart gekregen) maar alla. Had toch geen sterke voorkeur. Ik hoefde alleen het stuur vast te zetten en pedalen te monteren en de fiets was rijklaar. Tenminste, er kwam een tik uit de voorrem. Aanvankelijk dacht ik dat de blokjes aanliepen, maar na het wat beter bestudeerd te hebben bleek de remklauw een beetje scheef gemonteerd te zijn. Losgemaakt, vastgezet en opgelost.

Inmiddels heb ik iets van 350km op de fiets gereden en ik moet zeggen, de fiets is precies dat wat ik gehoopt had. Ik heb er 1:1 met een (carbon) grand canyon op gefietst en de zithouding is in grote lijnen hetzelfde. Niet identiek, maar de 29 inch beleving is net zo groot (alsof je van een kinderfiets op een fiets voor volwassen stapt; sorry verstokte 26”ers). Hij is erg koersvast en rolt heerlijk door. Gevoelsmatig zit je zwaartepunt meer tussen dan boven je assen waardoor bij een stijging/daling minder een voor en achterwaartse beweging maakt maar meer een draai (alsof je lager zit in je auto zal ik maar zeggen). De grand canyon was iets responsiever in de bochten. Wat van invloed kan zijn is dat de grand canyon iets van 9kg woog (frame, wielen, stuur, allemaal carbon) en die van mij kaal 12 kg. Dat verschil is echt heel goed merkbaar. Met versnellen, met klimmen, enz. Maar er hangt een (groot) prijskaartje aan. Bij aanschaf, maar ook bij onderhoud.

Schakelen en remmen gaat top. De fiets is grotendeels SLX afgewerkt en dat is eigenlijk net zo goed als XT (zit op mijn Bulls). De remmen zijn een mix. Shimano BL-MT500 lijkt erg op deore maar de remklauw lijkt op die van de alivio reeks. Niet het meest hoogwaardige maar... hij remt zeer goed! Ik was formula rx gewend (krachtig maar een draak van een systeem als je blokken moet vervangen). De shimano remt/doseert nog net wat beter en is hopelijk veel onderhoudsvriendelijker. De grand canyon waar ik op gefiets heb, heeft XTR schijfremmen en remt minder krachtig dan de mijne, ook volgens de eigenaar zelf van die fiets. Misschien deels omdat die van mij nagelnieuw zijn en de XTR veel levenservaring heeft, maar ik ben tevreden en ga de boel niet upgraden.

Mijn oude fiets was 3x10 en mijn nieuwe is 2x11. Een stuk overzichtelijker en het bereik lijkt identiek. Op de eerdergenoemde grand canyon van die vriend zit 1x11. Dat is eigenlijk ideaal. Gewoon op of terug schakelen. Nooit gecombineerde schakelacties. Ik had alleen gelezen dat je dan of in het hoge of lage bereik wat inlevert, tenzij je twee cassettes gebruikt. 2x11 lijkt voor mij het beste compromis.

De vork is een rockshox Reba RL. Een degelijke hoogwaardige vork. Op mijn Bulls was hij nog dual air. Op de Rose is hij single air. Wel veert hij duidelijk beter dan mijn oude Reba vork. Die is altijd erg stug geweest. Alleen grote klappen ving hij op. Hij reageerde niet op kleine oneffenheden, ook niet toen hij nog nieuw was of na een service beurt. Ik heb veel geëxperimenteerd met meer/minder druk beneden en boven zonder goed resultaat. Bij mijn nieuwe Reba staat hij in 1x perfect :).

Ik heb na een paar x fietsen voor de personal touch wel het stuur aan beide kanten 0,5 cm ingekort. Lijkt weinig, maar subjectief maakt het voor mij net het verschil wanneer ik tussen bomen door manoeuvreer. En mijn oude fizik tundra zadel gemonteerd ipv het standaard selle italia zadel.
Nu snel meer kilometers maken en genieten!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mmb40 op za 19 mei 2018, 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.
WCB-M-062 XC Ricer

https://www.strava.com/athletes/mmb40" onclick="window.open(this.href);return false;
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Mooi verslag, welkom hier!
En nu foto's van de bike in het wild :-q
Zitten er twee racing ralphs op?
Sneeuwmonster
Mmb40
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 06:15
Mijn mountainbike: Rose Count Solo 3
Contacteer:

Klopt. Voor en achter. Had op mijn bulls racing ralph achter en nobby nic voor. Heb nog geen mooi ‘wild’ plaatje. Volgt
WCB-M-062 XC Ricer

https://www.strava.com/athletes/mmb40" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooie introductie en nette fiets! Veel plezier er mee!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
BikerBert
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5815
Lid geworden op: di 18 april 2006, 18:22
Mijn mountainbike: Sensa Livigno Sport 29er
Contacteer:

Mooie intro en een zeer mooie fiets. Ik ben sinds kort ook heropgestapt en en gelijk op een 29er. Verschil is duidelijk aanwezig en voor mij alleen positief uitgevallen.

Veel fietsplezier toegewenst :-q
Life itself cannot give you joy
Unless you really will it.
Life just gives you time and space
Its up to you to fill it.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Welkom! Goed verhaal ook.

En dit is inderdaad SHOW your stuff dus we zien de foto’s wel komen 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mmb40
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 06:15
Mijn mountainbike: Rose Count Solo 3
Contacteer:

Foto’s gemaakt en geupload.
En nee, die duck tape zit er niet vanwege een frame breuk, maar om de lak te beschermen bij veelvuldig gebruik van mijn spider hawk fietsendragen (klem op zadelpenbuis). ;)
WCB-M-062 XC Ricer

https://www.strava.com/athletes/mmb40" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Mmb40 schreef:Foto’s gemaakt en geupload.
En nee, die duck tape zit er niet vanwege een frame breuk, maar om de lak te beschermen bij veelvuldig gebruik van mijn spider hawk fietsendragen (klem op zadelpenbuis). ;)
bestaat er geen zwarte duck tape :D
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Graag even ontopic blijven het is geen eenden forum.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Die ducktape kan echt niet. Doe er dan een doekje tussen als je de drager gebruikt. :-q
Gebruikersavatar
BikerBert
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5815
Lid geworden op: di 18 april 2006, 18:22
Mijn mountainbike: Sensa Livigno Sport 29er
Contacteer:

Dice Oldskool schreef:Die ducktape kan echt niet. Doe er dan een doekje tussen als je de drager gebruikt. :-q
Mee eens,

Ik heb een spinder en zet de fiets altijd vast aan de zadelbuis. Ik weet btw niet hoe hoog dat ding van jou gaat.
Life itself cannot give you joy
Unless you really will it.
Life just gives you time and space
Its up to you to fill it.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Mooie fiets en waar voor je geld.
"This species has amused itself to death"
Mmb40
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 06:15
Mijn mountainbike: Rose Count Solo 3
Contacteer:

BikerBert schreef:
Dice Oldskool schreef:Die ducktape kan echt niet. Doe er dan een doekje tussen als je de drager gebruikt. :-q
Mee eens,

Ik heb een spinder en zet de fiets altijd vast aan de zadelbuis. Ik weet btw niet hoe hoog dat ding van jou gaat.
Heb dat eigenlijk nog nooit geprobeerd. Dan moet je wel de metalen drukpin indrukken en de buis helemaal uitschuiven. Ergo, hij hangt dan op de stelschroef. Dat ding wat je vastdraait als borg. Lijkt mij minder stevig en sterk. Wil mijn fiets niet verliezen op de sneweg. Zal niet de 1e zijn.. :oops:

Rommelen met een doekje, daar heb ik geen zin in :). Plak meestal ook stuk ducktape op mijn remklauwen zodra het modderiger wordt tegen vuil. Ziet er (ook) niet uit, maar ik geloof wel dat dit je zuiger (iets) beschermd.
Zwarte ducktape is eigenlijk praxis idee. Ga eens bij de bouwmarkt kijken
Laatst gewijzigd door Mmb40 op di 22 mei 2018, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
WCB-M-062 XC Ricer

https://www.strava.com/athletes/mmb40" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
BikerBert
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5815
Lid geworden op: di 18 april 2006, 18:22
Mijn mountainbike: Sensa Livigno Sport 29er
Contacteer:

Oww zo, je zet de wielen vast met bandjes dus omhoog wippen kan hij dan toch al niet meer.

Ik zet de fiets al jaren aan de zadelbuis vast en nooit problemen mee gehad om eerlijk te zijn.
Life itself cannot give you joy
Unless you really will it.
Life just gives you time and space
Its up to you to fill it.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Andere tip, geen doekje, maar een stuk buisisolatie.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie