Re-integreren op een goed gebruikte 29'er... Roadkill style

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

Hallo!

Al een tijdje lid van dit forum, vaak meekijkend voor tips of ongegeneerd een topic starten om wat te vragen. Niet helemaal netjes dat ik me nooit voorgesteld hebt ... dus bij dezen!

Na een aantal jaar bijna niet op de MTB te hebben gezeten, begon het toch aardig weer te kriebelen. Ik had een paar jaar ervoor al is een andere fiets gekocht, maar die viel me achteraf tegen. Ik kon er gewoon niet m'n draai op vinden. Dus op zoek naar meer info op het internet. Om een lang verhaal kort te maken... ik bleek veel te impulsief een fiets te hebben aangekocht en de verkoper van de fietsenzaak had 'vergeten' te melden dat het een MTB was die speciaal voor de 'vrouwelijk anatomie' ontwikkeld was....

Anyway toen maar op zoek naar een andere. Ik had het jaar ervoor in de Ardennen op een 29'er gereden en dat beviel me erg goed. Via Marktplaats vond ik al snel een Fuji Nevada 1.6. Ex verhuur, overgenomen voor zoonlief die achteraf toch de voorkeur had aan andere sporten. De verkoper zelf bleek regelmatig op de ATB, de fiets voelde erg fijn en was zacht geprijst... en als snel ging 'ie naar huis.

De eerste pic's bij thuiskomst:

Afbeelding

Afbeelding

Na thuiskomst eerst de fiets maar is goed schoongemaakt, alles weer in het vet gezet, SPD pedaaltjes erop gezet en de zadelpen weer mooi zwart gespoten. En daarna natuurlijk de eerste kilometers...

... en die bevielen behoorlijk goed! Maar al snel viel het op dat de remmen niet echt meer fijn werkten, alleen als je ze 'oppompten' Nieuwe remvloeistof bleek ook niet te helpen, er leek gewoon ergens een lek te zitten waar lucht in het systeem kon komen. Met hulp van het forum hier een set nieuwe shimano klauwen en hendels gekocht voor een redelijke prijs en na wat youtubefilmpjes geïnstalleerd en de leidingen mooi op lengte gemaakt. Een setje nieuwe Ritchey handvaten maakten ook een fijn verschil...

Afbeelding

En inmiddels zijn we weer een aantal ritjes verder. En ik moet zeggen, het bevalt me nog steeds erg goed!

Afbeelding

En nog even op het dak van het ander speelgoed:

Afbeelding

Volgende upgrade wordt de voorvork. Die heeft echt zijn beste tijd gehad helaas. Mocht iemand nog iets passends hebben... laat het vooral weten.

De groeten!
Laatst gewijzigd door Jur75 op do 21 juni 2018, 21:50, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Leuke fiets om weer eens te beginnen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Zier er goed uit, mooie Alfa Remia ook :-q
Als je concreet op zoek gaat naar een andere vork, moet je een paar dingen uitzoeken;
- balhoofdtype: tapered of 1 18" ?
- lengte stuurbuis
- montage remklauw IS of PM
- veerweg
- je budget
Anders is de kans groot dat de boel niet gaat passen.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Dikke Alfa. En een originele nederlander. Volgens de RDW heb je `m al een poosje in bezit.
Is de auto nog origineel of inmiddels al gerestaureerd?
“Old, not obsolete”
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Mooi die 75! Al is het 'maar' een 1.8, het rijdt toch mooi, en mooie techniek met transaxle, en de de Dion achteras.

Wat doet die fiets eigenlijk op het dak? :-)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1385
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Jan Willem schreef:Zier er goed uit, mooie Alfa Remia ook :-q
Als je concreet op zoek gaat naar een andere vork, moet je een paar dingen uitzoeken;
- balhoofdtype: tapered of 1 18" ?
- lengte stuurbuis
- montage remklauw IS of PM
- veerweg
- je budget
Anders is de kans groot dat de boel niet gaat passen.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst :-q

Je ben nog vergeten wat voor een as je nodig hebt.
Mooie fiets :-q
Sneeuwmonster
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

Dank voor de reacties... ook van de 75. Ik heb 'm al bijna 8 jaar. Restauratie is een groot woord. Toen ik 'm kocht was de neus net vernieuwd, ik heb zelf de achterschermen laten doen en de kont laten spuiten. Zelf met hulp een paar keer de motor gewisseld. Zal jullie niet vermoeien met de specs, maar er is redelijk wat aan gedaan. En niet alles geloven wat op de RDW staat... dit is een 2.0 carbs.
Fiets moest trouwens op het dak mee, omdat ik de Alfa met trekhaak had uitgeleend. ;-)
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

sama schreef:
Jan Willem schreef:Zier er goed uit, mooie Alfa Remia ook :-q
Als je concreet op zoek gaat naar een andere vork, moet je een paar dingen uitzoeken;
- balhoofdtype: tapered of 1 18" ?
- lengte stuurbuis
- montage remklauw IS of PM
- veerweg
- je budget
Anders is de kans groot dat de boel niet gaat passen.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst :-q

Je ben nog vergeten wat voor een as je nodig hebt.
Mooie fiets :-q
Dank voor de tips... heb even wat uitgezocht net (en gelijk lagers van balhoofd weer in het vet gezet, zag er droog uit).

- balhoofdtype: niet tapered (schuifmaatje geeft over de hele buis diameter van 3 cm aan.
- lengte stuurbuis: 20 cm
- montage remklauw IS of PM (sorry nog teveel noob) schijfremmen aan vork gemonteerd
- veerweg: Don't know... alles lijkt me beter dan dit nu.
- je budget: hangt er wat vanaf. Dacht aan 100, maar heb het idee dat ik voor iets knaps meer moet gaan vrijmaken.
- Soort as: ouderwetse quick release.

Ook even paar fotootjes gemaakt ter illustratie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoop dat dit de info is die nodig is. De vork die er nu inzit laat na elke rit een ongezonde portie bruine roestsmurrie op de poten na en begint aardig speling op te zitten :roll:
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van RCZShop (zie banners hierboven). Zij hebben vaak leuke aanbiedingen in vorken, ook wel minder courant spul (non tapered).

Nog ff over je Alfa: waarom heb je ‘m niet laten omkeuren?
“Old, not obsolete”
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

Marco79 schreef:Schrijf je in voor de nieuwsbrief van RCZShop (zie banners hierboven). Zij hebben vaak leuke aanbiedingen in vorken, ook wel minder courant spul (non tapered).

Nog ff over je Alfa: waarom heb je ‘m niet laten omkeuren?
Thanks, ga ik doen! De 1.8 hebben we eruit gehaald, omdat het blok op was. Voor de rest ben ik niet van plan de auto weg te doen en het vermogensverschil is niet dusdanig groot dat ik verplicht ben m te laten omkeuren.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1385
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

De montage is pm, alle huidige voorvorken beschikken over een pm bevestiging.
Sneeuwmonster
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Misschien kun je op de website van Fuji ook vinden wat voor vork er in past qua veerweg, maar ook qua afstand van de as tot de vorkkroon. Dan blijft de geometrie hetzelfde.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Fiets ziet er goed uit.

Een paar opties voorvork:
Goedkoop stalen veer:€90
https://www.rosebikes.nl/rst-blaze-tnl- ... ork-719299" onclick="window.open(this.href);return false;
Bekend goedkoop stalen veer: €110
https://www.bike-components.de/de/RockS ... 18-p56742/" onclick="window.open(this.href);return false;
goede lucht geveerde:€212
https://www.bike-components.de/de/RockS ... 18-p56905/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat je nu hebt is er eentje met stalen veer.
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

Goeie tips! Dank hiervoor!
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

massen schreef:Fiets ziet er goed uit.

Een paar opties voorvork:
Goedkoop stalen veer:€90
https://www.rosebikes.nl/rst-blaze-tnl- ... ork-719299" onclick="window.open(this.href);return false;
Bekend goedkoop stalen veer: €110
https://www.bike-components.de/de/RockS ... 18-p56742/" onclick="window.open(this.href);return false;
goede lucht geveerde:€212
https://www.bike-components.de/de/RockS ... 18-p56905/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat je nu hebt is er eentje met stalen veer.
Super, heb je nog tips? Goeie met stalen veer nog steeds goed? Of is met lucht echt een groot verschil?
Plaats reactie