Cube Stereo 120 HPA 29 (Build)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Pasqual
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 09:32
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPA 29
Contacteer:

Was eens toe aan een zelfbouw projectje en wilde ook eens met een XC Full Suspension Frame aan de slag en rijden. Deel van de componenten had ik nog liggen. Dus leek me handig en leuk om eens zelf te gaan bouwen.

Het internet de afgelopen maanden lekker zitten afstruinen naar een leuke frameset. Veel moois tegen gekomen, helaas vond ik veel behoorlijk buiten mijn budget vallen waardoor er weinig overbleef voor andere onderdelen zoals een vork, dropper post en disc brake setje welke ik nog moet aanschaffen. Het is uiteindelijk een Cube Stereo 120 HPA frame geworden. Inmiddels ook aantal van de missende onderdelen binnen. Ben nu alleen nog aan het zoeken naar een passende vork voor dit frame. Op het moment nog voornamelijk aan het kijken of ik ergens een leuke Fox Float 32 Performance 120mm non-boost kan vinden voor leuke prijsje of eventueel een betere variant en/of een 34 variant. Ben er nog niet helemaal uit.

Eerst volgende stap van de build is in ieder geval headset gemonteerd krijgen. Eens kijken of dat gaat lukken.

Hier wat plaatjes van de fiets/frame in opbouw:
Afbeelding

Wat specs van de fiets:
Frame: Cube Stereo 120 HPA 29 (Size 21")
Rear shock: Fox Float DPS Performance Evol 184x44mm
Fork: Fox 34 Float 29 Factory 120mm
Mud guard: Syncros mud guard
Headset: Hope ZS44/ZS56
Stem: Crankbrother Iodine 3 65mm
Handle bar: Crankbrothers Cobalt 11 Carbon low riser 780mm
Grips: Ergon GE1 Factory
Seatpost: Crankbrothers Highline 125mm Dropper Post
Saddle: SQlab 611 Ergowave
Brakes: Shimano XT M8020/M8000
Dics: Shimano RT66 180mm/180mm
Shifter: Shimano XTR M9000 11 speed
Rear Mech: Shimano XT M8000 GS 11 Speed
Crank: Shimano XT M8000 11 Speed Single 175mm 32t
Pedals: Shimano XT M8000 Clipless
Cassette: Shimano XT M8000 11-46t 11 speed
Wheels: Custom Hope Pro4 + Ride Edge 30mm rims
Front Tyre: Schwalbe Rocket Ron 29"x2.25 (Tubeless)
Rear Tyre: Schwalbe Racing Ralph 29"x2.25 (Tubeless)
Laatst gewijzigd door Pasqual op zo 8 juli 2018, 17:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik zag diezelfde frame in aanbieding bij onze duitse buren. Voor een leuke prijs ga je daar een topfietsje aan overhouden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Erg lekker fietsje! En mooie speclist :-q

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. (Ik zou minstens een 34 pakken, stukken stijver. En misschien zelfs 130 mm!!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Lars TB schreef:Erg lekker fietsje! En mooie speclist :-q

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. (Ik zou minstens een 34 pakken, stukken stijver. En misschien zelfs 130 mm!!)
http://www.rczbikeshop.com/default/fox- ... -c84g.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mooi kleurenschema heeft deze Cube, i like. :-q


Dennis78 schreef:
http://www.rczbikeshop.com/default/fox- ... -c84g.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is de speed-pedelic uitvoering welke een stuk zwaarder is uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Pasqual
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 09:32
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPA 29
Contacteer:

Thnx allemaal :)
Lars TB schreef:Erg lekker fietsje! En mooie speclist :-q

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. (Ik zou minstens een 34 pakken, stukken stijver. En misschien zelfs 130 mm!!)
Die 34 daar zat ik al met een schuin oog naar te kijken. Helaas zonder boost alleen in Factory uitvoering te krijgen. De verschillende shops eens in de gaten houden voor een leuke aanbieding. Anders mocht ik ergens een leuk geprijsde 34 Boost vork tegen komen misschien nog een optie om iets aan mijn voorwiel te doen.

Het weekend in ieder geval met mijn headset bezig geweest. Lukte eerst niet helemaal, ging continue scheef. Toch maar even de cups in de vriezer voor wat uurtjes en dat was voor mij de oplossing om ze er netjes recht in te krijgen. Ging in eens heel makkelijk en recht. Dus headset zit nu op zijn plek.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet de ideale oplossing, maar om een non-boost voorwiel in een boost vork te zetten zijn er setjes op ebay voor een paar euro. Twee spacers voor op de as, en een spacer om de remschijf iets naar buiten te brengen.
Had zelf zo'n setje in bestelling staan, maar uiteindelijk nieuwe (boost) wielset gekocht :)
Overigens is dat setje nog niet binnen gekomen, heb de betreffende Chinees al gemaild en als het goed is is er een tweede setje onderweg...

Mooi fietsje verder, ik denk dat een 34/35mm vork wel een meerwaarde is. Gezien de framemaat zul je geen 65kg wegen ;-)
Dus als je er een vindt voor een nette prijs zou ik daar wel voor gaan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Het weekend in ieder geval met mijn headset bezig geweest. Lukte eerst niet helemaal, ging continue scheef. Toch maar even de cups in de vriezer voor wat uurtjes en dat was voor mij de oplossing om ze er netjes recht in te krijgen. Ging in eens heel makkelijk en recht. Dus headset zit nu op zijn plek.
Laatst een racer opgebouwd. Leuk om te doen. Vind dit wel een mooie kleurstelling en dat gaat vast een heel fijn fietsje worden.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Pasqual
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 09:32
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPA 29
Contacteer:

kermit schreef:Niet de ideale oplossing, maar om een non-boost voorwiel in een boost vork te zetten zijn er setjes op ebay voor een paar euro. Twee spacers voor op de as, en een spacer om de remschijf iets naar buiten te brengen.
Had zelf zo'n setje in bestelling staan, maar uiteindelijk nieuwe (boost) wielset gekocht :)
Overigens is dat setje nog niet binnen gekomen, heb de betreffende Chinees al gemaild en als het goed is is er een tweede setje onderweg...

Mooi fietsje verder, ik denk dat een 34/35mm vork wel een meerwaarde is. Gezien de framemaat zul je geen 65kg wegen ;-)
Dus als je er een vindt voor een nette prijs zou ik daar wel voor gaan.
Gewicht is wel iets hoger inderdaad, maar het valt nog mee.

Ook een optie inderdaad. Ik zat zelf eventueel ook nog te denken om een nieuwe Hope Pro4 15x110 Boost hub aan te schaffen en het wiel op nieuw te laten spaken of ik kijk of ik aan een extra voorwiel kan komen. Maar ja dat is dan snel toch wel 100 a 200 euro extra naast de prijs van de vork. Dan is het in sommige gevallen misschien beter om dan maar voor de betere en iets duurdere vork te kiezen. Tenzij die vork heel erg aantrekkelijk geprijsd is. Of toch inderdaad maar hele nieuwe wielset erbij :) dan kan deze set in mijn andere Cube blijven zitten.

We gaan het internet eens afstruinen en de opties beetje naast elkaar zetten. Altijd leuk die verschillende standaarden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nog vergeten te vermelden, maar die boost-adaptersetjes werken natuurlijk alleen op wielen met zesbouts-schijfbevestiging.
En yep, heel fijn die verschillende maatvoeringen... :roll:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Pasqual
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 09:32
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPA 29
Contacteer:

De hubs zijn voor zesbouts-schijven dus dat moet kunnen dan.
Gebruikersavatar
RonaldH76
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: di 23 september 2014, 21:37
Mijn mountainbike: Cube Limited Race 29"

Ik volg

Heb ook zulke ideeën
-----__o
---_\ <,
--(_)/(_)
Gebruikersavatar
Pasqual
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 09:32
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPA 29
Contacteer:

Zo inmiddels een mooie vork gevonden, een Fox 34 Float Factory 120mm met 15x100mm as. Inmiddels ook al binnen. Wel nog even opzoek naar beter passende decals. Het grijs staat wel maar Oranje is toch een andere kleur dus staat niet helemaal lekker, maar dat komt wel goed denk ik. Nog wel beetje te twijfelen of het een stealth look word of beetje zelfde als nu maar dan het oranje in Cube "Flash red" kleur, zoals ook de rood oranje kleur op het frame. Erg lastige kleur om goed op de foto te zetten.

Hope headset is wel lekker makkelijk te monteren, hoef je niet moeilijk te doen om de crownrace op de vork te krijgen. Volgende stap alles goed monteren, stuurbuis inkorten en met de rest aan de slag. Eens kijken of die kabels beetje makkelijk door het frame willen, eerst maar beginnen met de achterrem denk ik.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pasqual
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 09:32
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPA 29
Contacteer:

Grr dubbel
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gaat de goede kant op :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie