Commencal El Camino speelfietsje

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Is Kermit gek geworden? Ben ik inderdaad doorgedraaid? Of is het toch onschuldiger en ben ik alleen maar een enthousiaste fietshobbyist?
De conclusie hangt uiteraard af van je perceptie, persoonlijk ga ik voor optie 2 :D
Hieronder in elk geval een korte uitleg van hoe ik tot dit projectje gekomen ben zodat jullie je eigen ongenuanceerde mening kunnen vormen ;-)

Als genoemde enthousiaste fietshobbyist ben je naast fietsen of eraan prutsen natuurlijk ook een groot deel van de tijd bezig met fantaseren over allerlei fietszaken. Ik in elk geval wel... En toen ik een tijdje geleden een leuk en niet te duur framepje op het forum langs zag komen zette dat de grijze cellen weer eens aan tot actie. Wat als ik daar nou een speelfietsje van kan maken zonder veel geld uit te geven... om af en toe in een verloren uurtje na het werk of zo even de straat op te gaan. Beetje oefenen op wat evenwicht, wheelietje, stoppie, zeg maar urban-light voor oudere beginners ;-)
Dat kan misschien ook wel op m'n andere fietsen, maar echt speels is een moderne "long/low/slack" 29er niet en hierbij is het ook niet zo erg als er eens een kras op komt.

Of ik echt genoeg gebruik ga maken van de fiets om de aankoop te rechtvaardigen is natuurlijk alleen maar rationeel gewauwel wat het leven niet leuker maakt ;-)
Mijn idee: het kost allemaal niet veel, prutsen aan fietsen is leuk, en als na een halfjaar toch blijkt dat ik 'm niet gebruik hoop ik het projectje weer zonder verlies te kunnen verkopen.

Anyway, waar hebben we het over?
Over een tweedehands maar ongebruikt Commençal El Camino frame, met 26" wielen en in een "best wel opvallende" kleur :o

Een zoektocht naar nog benodigde goedkope onderdelen leverde een paar leuke wielen bij RCZ op tegen dumpprijzen, maar het betreffende voorwiel had een 20mm steekasnaaf. Dus daar moest een vorkje bij gezocht worden, wat ik al snel betaalbaar vond bij Bike-Components. Een Marzocchi Dirtjumper 1, coil met air-preload. Niet echt licht maar wel stevig en bovendien is de keus in goedkope vorken met de combinatie weinig veerweg + 20mm as niet enorm groot.
Beide wielen zijn uit de E(nduro) serie van DT Swiss dus als het goed is ook behoorlijk robuust materiaal. Een E2000 achter, een E1900 spline voor. Voor de prijzen die ik nu betaalde zijn het waanzinnig mooie wieltjes, straightpull voornaaf, ratchetfreewheel... de bekende DT Swiss kwaliteit.
Omdat ik alleen nog maar grove noppen had liggen voor 26" en RCZ toevallig ook Onza dirtbandjes voor 8 euro per stuk verkocht heb ik die ook maar twee mee laten komen. Dus naast frame, vork en wielen is ook het rubber nieuw.

Jammer genoeg moet ik om dezelfde reden dat de Snowdon nog niet opgebouwd is hier ook even wachten met opbouwen: ik kan simpelweg niet bij m'n spullen zonder de zolder te verbouwen. Zodra dat wel kan (lees, de klussers klaar zijn) staan er dus twee bikes te wachten om te worden opgebouwd :)
Denk wel dat ik de Snowdon voorrang geef, ik ben te benieuwd naar hoe die gaat worden... Daarna komt deze aan de beurt en dan maak ik uiteraard ook wat betere plaatjes.

Foto van het frame, nog in Kabookies tuin en met zijn wiel erin (we hebben afgesproken dat hij het frame pas volgende week opstuurt).
Afbeelding

E1900 en E2000 wieltjes, van beiden gaan de stickers nog af zodat het twee egaal zwarte wielen worden. De 8 euro Onza bandjes zijn al gemonteerd:
Afbeelding

Vorkje met voorwiel met dikke 20mm straightpull-naaf:
Afbeelding

Links zit het ventiel voor de air-preload. Volgens mij verander je daarmee ook de veerconstante, wat je met de gebruikelijke draaiknop op een coil niet doet. De reboundinstelling zit onderop:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Kermit groen, lijkt me een logische koop :D
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daarom, en die logische denkwijze bewijst ook meteen dat ik niet gek geworden ben ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Zo hé, dat doet ff zeer aan de ogen :lol:
Op je vraag in de topictitel geef ik geen antwoord, ik ken je niet persoonlijk..
Maar zo af en toe worstel ik wel wat met 'alweer een nieuwe SYS van Kermit' en zinnetjes zoals bijvoorbeeld deze: :wink:
kermit schreef:maar meestal kun je met goed zoeken voor vergelijkbare prijzen wielsets vinden. En alleen het prutsen trekt me niet zo, het werk moet me wel wat opleveren. Dus het is er nog niet van gekomen... ;-)
Hoe dan ook, alweer een leuk projectje! :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

haha grappig want ik had een vergelijkbaar idee een tijdje terug toen ik van Kabookie een wielset kocht. Bijna had ik 2 vliegen in klap geslagen maar het werd me te duur aangezien ik de scout wilde opbouwen binnen bepaald budget. Dan zou die lelijke kermitgroene frame een lange tijd aan de muur hangen bij me :D

Hij is bij jou in betere handen ;)
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Maakt mij niet uit wat je bent of hoe je jezelf ziet, zolang je maar zo door blijft gaan......
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Wat decadent, één fiets is meer dan genoeg!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jan Willem schreef:...Maar zo af en toe worstel ik wel wat met 'alweer een nieuwe SYS van Kermit' en zinnetjes zoals bijvoorbeeld deze: :wink:
kermit schreef:maar meestal kun je met goed zoeken voor vergelijkbare prijzen wielsets vinden. En alleen het prutsen trekt me niet zo, het werk moet me wel wat opleveren. Dus het is er nog niet van gekomen... ;-)
Zelf kun je nooit bouwen voor de prijs van deze twee wieltjes JW, dat is zeker.
En het spijt me oprecht dat ik je zo een mentale worsteling bezorg met deze sys :D

@Robert, whatever happened to "n+1"? ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Haha het bloed kruipt waar het niet gaan kan, ben benieuwd verder.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Robertdj schreef:Wat decadent, één fiets is meer dan genoeg!
Jij bent nie wijs :bier:

Ik ben momenteel bezig met een fietsdriedaagse.
Drie dagen achtereen biken op drie totaal verschillende fietsen en terrein.
Dag 2 was wel fokking warm trouwens ;)

@ Paul, Maar goed dat je aan het verbouwen bent. Hoop dat je garage nu
ook een paar maatjes groter wordt :-q

Altijd leuk, een speelbak erbij.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Pelecrash
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: di 31 augustus 2010, 12:28
Mijn mountainbike: Canyon Exceed SL 6.0
Contacteer:

Ehm... hoe groot is dat dressoir in jou woonkamer dan wel niet? O.o
Crashing is the easy part, it's the landing that makes it an art.
-> Landing fail #1 :(
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik herhaal het nog maar eens:

Get help.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Hij heeft gewoon wat dingen slim aangepakt.
Zoals bijvoorbeeld de juiste keuze maken bij de selectie van een vriendin die deze MTB projectfobie volstrekt de normaalste zaak van de wereld vindt.
Daardoor kunnen bij Kermit alle remmen los.
Als je in een afdaling niet remt dan weet je hoe dat gaat.
Dat is wat hier gebeurd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

N+1= hoeveel nu? En dan exclusief futiliteiten als een stadsfiets :winkie:

Maar als er op die voorvork air preload zit, is dat dan niet de veervoorspanning van de coil? Of zit er een balg op de veer die zelf ook mee in veert? Want dan creëer je een gecombineerde veer met aanpasbare progressiviteit.
Plaats reactie