Enkele maanden geleden voor m’n zoontje een prachtige specialized hotrock gekocht, geheel standaard en superzwaar. Hij vond hem prachtig, alleen ik merkte dat tijdens het fietsen hij toch wat moeite had met de ruime keuze aan versnellingen (3 x 7). Na weken het web afstruinen op zoek naar een goede oplossing en voorbeelden, uiteindelijk niet veel over gevonden en max 1x10, dus toen maar gewoon begonnen aan de ombouw van z’n fiets,
Van 3 x 7 naar 1x11 m.b.v. gx deraileur en shifter, shimano xt 11 speed cassette, sram nx crank. Stalen stuur en stem veruild voor raceface carbon, Van tektro velgremmetjes naar sram level tl schijfremmen met 160mm rotors op 24” velgset en om het geheel af te maken swalbe rocket ron rubbers eronder!
Totale gewichtsbesparing 2,5 kg!
Custom specialized hotrock
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 155
- Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
- Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Haha, leuk projectje
2,5kg is nogal wat, daar zal ie blij mee zijn.
Mss nog een paar afdekdopjes in het stuur?
2,5kg is nogal wat, daar zal ie blij mee zijn.
Mss nog een paar afdekdopjes in het stuur?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2178
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Zo die mag niet meer klagen.... Zelfde verzetje als pappa?
Ook nog een 26" lucht vorkje? Liefst Dual Air. Die zijn ook bij hun gewicht goed af te stellen en scheelt nog weer een 1kg.
Ook nog een 26" lucht vorkje? Liefst Dual Air. Die zijn ook bij hun gewicht goed af te stellen en scheelt nog weer een 1kg.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 155
- Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
- Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018
Haha, de afdekdopjes liggen nog op de werkbank inderdaad!
En een nieuw vorkje staat nog op de verlanglijst!
Helaas paste het verzetje van papa niet op de hub! (Sram Eagle)!
En een nieuw vorkje staat nog op de verlanglijst!
Helaas paste het verzetje van papa niet op de hub! (Sram Eagle)!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 236
- Lid geworden op: za 16 maart 2013, 19:21
- Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the east 2
Mooie upgrades inderdaad.
Crankarmen lijken wel wat lang??
Crankarmen lijken wel wat lang??
Waar een wil is is een weg, en waar geen weg is kun je mountainbiken
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 155
- Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
- Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018
De crank armen zijn maar 155mm, Niet heel lang dus.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 155
- Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
- Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018
Vanavond de laatste hand gelegd aan de hotrock!
Ik vond kmc ketting op de 11 speed cassette niet de meest geruisloze optie, vervolgens deze op advies van de lbs gewisseld voor een shimano ketting, maar dit was zeker geen verbetering! Vervolgens maar weer achter de computer gekropen om een wolftooth kettingblad uit amerika te laten overkomen. Deze gemonteerd in plaats van het standaard nx kettingblad.
Vanavond een sram eagle x01 ketting gemonteerd, en dat was precies zoals het moest! Stil en schakeld probleemloos!
Al heel wat rondjes thuis door het weiland gereden, Zondag kan ie eindelijk proef fietsen in het bos!
Ik vond kmc ketting op de 11 speed cassette niet de meest geruisloze optie, vervolgens deze op advies van de lbs gewisseld voor een shimano ketting, maar dit was zeker geen verbetering! Vervolgens maar weer achter de computer gekropen om een wolftooth kettingblad uit amerika te laten overkomen. Deze gemonteerd in plaats van het standaard nx kettingblad.
Vanavond een sram eagle x01 ketting gemonteerd, en dat was precies zoals het moest! Stil en schakeld probleemloos!
Al heel wat rondjes thuis door het weiland gereden, Zondag kan ie eindelijk proef fietsen in het bos!
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 17
- Lid geworden op: ma 16 april 2007, 20:09
- Mijn mountainbike: Camber comp 15 project clean white
Nice! Zit ook al een tijdje na te denken de 20" hotrock van m'n zoon te upgraden. Gewicht omlaag maakt het wel een stuk leuker voor ze denk ik.
No whining more play
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 191
- Lid geworden op: ma 5 april 2010, 20:03
- Mijn mountainbike: Tuareg '19, Epic Elite '15, stumpjumper Marathon '14, Stumpjumper Comp '12, Trek 8500 '10, xtc 4
Helemaal mee eens, Voorbandje niet al te hard oppompen en hij heeft genoeg demping!mtb2223 schreef:Ik zou de voorvork vervangen voor een starre, scheelt weer ruim 1kg. En met het gewicht van je zoontje heeft hij toch niet zo heel veel profijt van de verende voorvork.
Wel gaaf hoor die upgrade 1x11, knap werk!
sted74 schreef:Helemaal mee eens, Voorbandje niet al te hard oppompen en hij heeft genoeg demping!mtb2223 schreef:Ik zou de voorvork vervangen voor een starre, scheelt weer ruim 1kg. En met het gewicht van je zoontje heeft hij toch niet zo heel veel profijt van de verende voorvork.
Waar ligt de grens dat iemand wel profijt heeft van vering
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 155
- Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
- Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018
Ik denk dat de verende voorvork er op dit type fiets met dit type vork er inderdaad meer als een gimmick op zit als dat hij ook echt een functie heeft, ik ben ook wel eens benieuwd vanaf welk gewicht/ maat je profijt ga hebben van een verende vork.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 700
- Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00
Ik denk bij een redelijke verhouding tussen geveerd en onafgeveerd gewicht. Dus een licht voorwiel en een goed aansprekende vork moet ook wel zoden aan de dijk zetten.Lars TB schreef: Waar ligt de grens dat iemand wel profijt heeft van vering