Suuuurfin Bird (Zero TR) update 23-11

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Was al een tijdje op zoek naar een leuk(e) LTHT frame(set) voor de buitenlandse ritjes. Waar de gebruikelijke rondjes in Nederland prima te doen zijn op een starre fiets is dat over grens toch iets anders :lol: daarnaast zat het me niet lekker om een (voor mij) onvervangbaar custom frame op de camping te zetten.

Toen de Bird Zero TR van forumlid Royka voorbijkwam was de keuze snel gemaakt. Perfect afgemonteerd, zelfde zadelpen diam als m'n project12 zodat de dropper overgezet kon worden en 650b. Wilde eerst eigenlijk een 29er wegens uitwisselbaarheid van onderdelen, maar achteraf gezien is 27.5 beter, zo zit er wat meer verschil tussen de Bird en project12.

De Bird fietst heerlijk, voelde direct heel vertrouwd en daagde direct uit om alles mee te pakken wat er op m'n pad kwam, precies wat ik zocht! De lange wielbasis wordt goed gecompenseerd door de kleinere wielen en drops voelen als landen in een berg veertjes :lol:

Specs:
Bird Zero TR 2016- XL frame - Candy Blue
Rockshox Pike RTC3 130MM
SRAM GX 1 X 11
SRAM DB5 remmen
DT Swiss E1900 27.5 wielset met 2 x Ikon 2.35 tubeless
E13 dropper

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robertdj op di 23 november 2021, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Gefeli, altijd goed om te lezen welke mogelijke excuses mensen bedenken voor N+1 ;-P
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Dutch schreef:Gefeli, altijd goed om te lezen welke mogelijke excuses mensen bedenken voor N+1 ;-P
Excuus?!

Ik had deze fiets echt nodig!
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Mooi ding!
Als je hem als tweede fiets hebt en er vooral mee op ruiger terrein gaat fietsen dan zou ik op termijn wel kiezen voor in ieder geval een iets grovere voorband.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Kabookie schreef:Mooi ding!
Als je hem als tweede fiets hebt en er vooral mee op ruiger terrein gaat fietsen dan zou ik op termijn wel kiezen voor in ieder geval een iets grovere voorband.
Dat 2e fiets verhaal is na de ritjes dit weekend een beetje achterhaald. Zal 'm meer gebruiken dan ik vooraf dacht. Zit er nu ook sterk aan te denken om de project12 SS te maken, die fiets moet sowieso zo clean mogelijk (qua onderdelen dan hè :) ).

Banden moet ik sowieso nog naar kijken, heb er een Minion DHF bij gekregen. Voor gebruik in midden Nederland is de Ikon (vooral achter) aan de agressieve kant.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Mooi!! ziet er uit als een lekkere gooi en smijter. :-q
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Robert, goed om te zien dat hij bevalt! :-q
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik ben ook wel benieuwd naar je ervaringen met de ikon.
Mooie bike verder :-q
Sneeuwmonster
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Inmiddels is er het e.e.a. veranderd.

De DB5 remmen liepen vorig jaar vast in tropische temperaturen, daarom vervangen door Shimano MT520 met 4 zuigers.
Niet helemaal goed opgelet, want de SRAM GX shifter bleek niet met klemband te zijn, dus deze paste niet meer. Het schakelen ging sowieso al niet super soepel (maar goed genoeg) en de derailleur klapperde mij te veel, dus de boel vervangen door een XT-shifter en SLX derailleur.

Nu zit ik echter met een probleem. Ik kan het schakelen maar niet goed krijgen, afhankelijk van de afstelling wordt er in de hoge of lage regio een versnelling overgeslagen. Ik heb voor de zekerheid een nieuwe derailleur pad gemonteerd maar dit veranderde niets.
Het enige wat mijns inziens overblijft (naast professionele hulp) is een nieuwe cassette, dit moet overigens sowieso gebeuren, maar ik vraag me af of het mijn schakelproblemen zal oplossen?
11-speed Shimano XT/SLX i.c.m. een GX-cassette zou gewoon moeten werken toch?
Waar zou het verder aan kunnen liggen? Kunnen de L/H boutjes fout afgesteld zijn?
Plaats reactie