Was al een tijdje op zoek naar een leuk(e) LTHT frame(set) voor de buitenlandse ritjes. Waar de gebruikelijke rondjes in Nederland prima te doen zijn op een starre fiets is dat over grens toch iets anders daarnaast zat het me niet lekker om een (voor mij) onvervangbaar custom frame op de camping te zetten.
Toen de Bird Zero TR van forumlid Royka voorbijkwam was de keuze snel gemaakt. Perfect afgemonteerd, zelfde zadelpen diam als m'n project12 zodat de dropper overgezet kon worden en 650b. Wilde eerst eigenlijk een 29er wegens uitwisselbaarheid van onderdelen, maar achteraf gezien is 27.5 beter, zo zit er wat meer verschil tussen de Bird en project12.
De Bird fietst heerlijk, voelde direct heel vertrouwd en daagde direct uit om alles mee te pakken wat er op m'n pad kwam, precies wat ik zocht! De lange wielbasis wordt goed gecompenseerd door de kleinere wielen en drops voelen als landen in een berg veertjes
Specs:
Bird Zero TR 2016- XL frame - Candy Blue
Rockshox Pike RTC3 130MM
SRAM GX 1 X 11
SRAM DB5 remmen
DT Swiss E1900 27.5 wielset met 2 x Ikon 2.35 tubeless
E13 dropper
Suuuurfin Bird (Zero TR) update 23-11
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 445
- Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
- Mijn mountainbike: project12, Bird
Dat 2e fiets verhaal is na de ritjes dit weekend een beetje achterhaald. Zal 'm meer gebruiken dan ik vooraf dacht. Zit er nu ook sterk aan te denken om de project12 SS te maken, die fiets moet sowieso zo clean mogelijk (qua onderdelen dan hè ).Kabookie schreef:Mooi ding!
Als je hem als tweede fiets hebt en er vooral mee op ruiger terrein gaat fietsen dan zou ik op termijn wel kiezen voor in ieder geval een iets grovere voorband.
Banden moet ik sowieso nog naar kijken, heb er een Minion DHF bij gekregen. Voor gebruik in midden Nederland is de Ikon (vooral achter) aan de agressieve kant.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 445
- Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
- Mijn mountainbike: project12, Bird
Inmiddels is er het e.e.a. veranderd.
De DB5 remmen liepen vorig jaar vast in tropische temperaturen, daarom vervangen door Shimano MT520 met 4 zuigers.
Niet helemaal goed opgelet, want de SRAM GX shifter bleek niet met klemband te zijn, dus deze paste niet meer. Het schakelen ging sowieso al niet super soepel (maar goed genoeg) en de derailleur klapperde mij te veel, dus de boel vervangen door een XT-shifter en SLX derailleur.
Nu zit ik echter met een probleem. Ik kan het schakelen maar niet goed krijgen, afhankelijk van de afstelling wordt er in de hoge of lage regio een versnelling overgeslagen. Ik heb voor de zekerheid een nieuwe derailleur pad gemonteerd maar dit veranderde niets.
Het enige wat mijns inziens overblijft (naast professionele hulp) is een nieuwe cassette, dit moet overigens sowieso gebeuren, maar ik vraag me af of het mijn schakelproblemen zal oplossen?
11-speed Shimano XT/SLX i.c.m. een GX-cassette zou gewoon moeten werken toch?
Waar zou het verder aan kunnen liggen? Kunnen de L/H boutjes fout afgesteld zijn?
De DB5 remmen liepen vorig jaar vast in tropische temperaturen, daarom vervangen door Shimano MT520 met 4 zuigers.
Niet helemaal goed opgelet, want de SRAM GX shifter bleek niet met klemband te zijn, dus deze paste niet meer. Het schakelen ging sowieso al niet super soepel (maar goed genoeg) en de derailleur klapperde mij te veel, dus de boel vervangen door een XT-shifter en SLX derailleur.
Nu zit ik echter met een probleem. Ik kan het schakelen maar niet goed krijgen, afhankelijk van de afstelling wordt er in de hoge of lage regio een versnelling overgeslagen. Ik heb voor de zekerheid een nieuwe derailleur pad gemonteerd maar dit veranderde niets.
Het enige wat mijns inziens overblijft (naast professionele hulp) is een nieuwe cassette, dit moet overigens sowieso gebeuren, maar ik vraag me af of het mijn schakelproblemen zal oplossen?
11-speed Shimano XT/SLX i.c.m. een GX-cassette zou gewoon moeten werken toch?
Waar zou het verder aan kunnen liggen? Kunnen de L/H boutjes fout afgesteld zijn?