bye bye, te koop --> Cannondale F-SI Alloy 1 2017 --> Carbon 3 2018

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

zie topic in te koop
viewtopic.php?f=20&t=152870

Na enkele jaren af en toe een rondje op de (20 jaar) oude MTB. De laatste 1-2 jaar weer wat regelmatiger en daarom in juni 2017 de knoop doorgehakt en een nieuwe MTB gekocht. Inmiddels wat KM erop zitten en wat kleine upgrades.

Ik fiets regelmatig de rondjes rond Dorst (Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen), zo ook deze ochtend heerlijk genoten van een lekker zonnetje en mooi onderhouden routes. En zo nu en dan met wat vrienden op pad om een ander rondje in NL op te zoeken, en 1 x per jaar naar de Ardennen (liever vaker!)

(grotere plaatjes in de links eronder)
Afbeelding
http://www.nvalphen.nl/files/mtb/mtb_1.jpg

Afbeelding
http://www.nvalphen.nl/files/mtb/mtb_2.jpg

Afbeelding
http://www.nvalphen.nl/files/mtb/mtb_3.jpg

Afbeelding
http://www.nvalphen.nl/files/mtb/mtb_4.jpg

Afbeelding
http://www.nvalphen.nl/files/mtb/mtb_5.jpg


Specs:
Frame: F-Si, SmartForm C1 Alloy, BB30, Flat Mount Brake, 1.5 Si headtube (Size L)
Vork: Lefty 2.0, 100mm, PBR
Rims: Stan's ZTR Rapid 25 Nextie NXT29AS32 - Asymetric 26.5mm internal, XC lamination 400 gram (390 specs)
Hubs: Cannondale Lefty front, Formula rear Tune Cannonball 2.0 Lefty hub, Hope Pro 4 rear (44 poe)
Banden: Schwalbe Racing Ralph Performance --> Tubeless (Stan's, Schwalbe ventielen) 2019 Racing Ray/Ralph, tubeless met ventielen en tape van Nextie
Stuur: Cannondale C3 flat, 6061 double-butted alloy (whishlist Renthal fatbar carbon lite 10 of 20 mm rise)
Stuurpen: Cannondale C3, 6061 Alloy, 1.5", 31.8, -5 deg.
Handvatten:Cannondale Locking Grips ESI chunky (groen)
Remmen: Shimano Deore hydraulic disc, 180/160mm (BL506/BR447) --> XT BR-M8000, XT Ice Tech Rotors
Achter derraileur: Shimano XT, 11-speed
Shifter: SLX M7000--> XT M8000 I-Spec B -->XT M8000 I-Spec II
Cassette: SunRace, 11-42, 11-speed Shimano XT M8000 11-42
Ketting: Shimano CN-HG601 --> PowerChain PC X1 11-speed
Crank: Cannondale SI, BB30, SpideRing 32T --> Garbaruk 30T/34T Oval (34 voor NL en 30 voor o.a. Ardennen)
Pedalen: Shimano 520 clipless (als ik ze ooit versleten krijg misschien eggbeaters proberen)
Zadelpen: Cannondale C3
Zadel: Cannondale Stage 3

Verder een garmin edge 25 (handig, zonder met je telefoon kloten toch je rit makkelijk bijhouden en pushen naar Strava), de houder niet met de stiekjes op het stuur, maar met een gopro sticker op de stuurpen (tip uit een andere sys) en de neopreen chainstay protector vervangen door 3M Mastic Tape. En na de eerste ritjes al wat cable rub, in eerste instantie opgelost door daar ook mastic tape te plakken, maar dat werkt maar half, vervolgens op AliExpress 3M kabel klemmetjes gekocht en daarmee gaan de kabel meer dan prima!

De Lefty bevalt super, dat is uiteraard 1 van de belangrijkste redenen om deze fiets te kopen, spreekt snel en soepel aan, onder alle omstandigheden, stuurt strak. De upgrade van de shifter bevalt ook erg goed, dubbel klik naar 2 kransjes kleiner is erg prettig en de meerprijs al waard, en een opgeruimd stuur bevalt me ook wel (hoewel dat natuurlijk niet zo belangrijk is, maar toch :)).

Op dit moment ga ik er weinig aan veranderen, tenzij er wat stuk gaat, ik heb wel wat gereedschap in bestelling staan om mijn BB30 lagers te kunnen servicen... deze zijn gaan kraken.. :oops:
Laatst gewijzigd door Prulleman op di 28 december 2021, 15:44, 10 keer totaal gewijzigd.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Snel ding :-q
Bevalt de rara ook goed als voorband?
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Snelheid bevalt inderdaad prima, ik hou er wel van om mijn rondjes een beetje rap te rijden :) :bier:

Wat betreft de RaRa, het hangt een beetje af van de omstandigheden, zoals het er vanochtend bij lag (hard en droog) is het een ideale band. Hoe natter of losser, hoe minder geschikt de RaRa als voorband is.

Deze zat er nieuw op en voor 75% van de ritjes die ik rij is ie goed geschikt, voor de overige 25% minder (maar niet dramatisch). Ik denk wel dat ik een meer allround band zou nemen als deze op is.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Een setje nieuwe remmen onderweg (XT M8000) uit Duitsland en ik hoop ook binnenkort aan de slag te kunnen met een BB setje van AliExpress, er kraakt namelijk het 1 en ander bij de BB30 lagers..

Daarnaast een nieuwe ketting (SRAM PC X1) besteld, hopelijk minder backpedal issues en iets stiller... en holmenkol lube extreme. Eens kijken hoe dat bevalt
rebelede
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 17 juni 2014, 22:04
Mijn mountainbike: centurion backfire 29er

mooie bike
en die remmen ga je geen spijt van krijgen
gang is niet remmen!!
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Prulleman schreef:Een setje nieuwe remmen onderweg (XT M8000) uit Duitsland en ik hoop ook binnenkort aan de slag te kunnen met een BB setje van AliExpress, er kraakt namelijk het 1 en ander bij de BB30 lagers..

Daarnaast een nieuwe ketting (SRAM PC X1) besteld, hopelijk minder backpedal issues en iets stiller... en holmenkol lube extreme. Eens kijken hoe dat bevalt
Oei, ik weet niet of dit een goede beslissing is. Zitten er alleen lagers in of is het pressfit? Losse lagers kun je beter van enduro bestellen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Nee, gaat om een setje tools (allerhande bb pers cups + een holle pin om ze er soepel uit te drukken, zonder te hameren). Het gaat om BB30 lagers, dus gewoon kale lagers, ik denk dat de lagers verder nog goed zijn, misschien kan ik ze nog van nieuw vet voorzien, maar het gaat dus vooral om schoonmaken en met nieuw vet aan de buitenkant plaatsen. Ik lees ook wel dingen over lagers plaatsen met loctite 641 (rood) iemand tips wat beter werkt tegen kraken?

ik zie dat ik het in mijn startpost ook al over het bb toolsetje hebt, de eerste was dus niet binnengekomen van Ali, gelukkig wel een refund gehad, nu de 2e bestelling onderweg, maar ik begin me nu behoorlijk te storen aan het gekraak :cry:
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

zo, we zijn weer back in business, gekraak was niet (alleen?) mijn bb30 lagers, na die helemaal schoongemaakt in ingevet te hebben, bleek het nog steeds daaronder te kraken.. gelukkig had ik ook al de Cannondale kettingblad SI lockring tool in huis gehaald, dus na het schoonmaken in invetten van de crank en voorblad was het gekraak eindelijk weg :)

Met de remmen had ik in eerste instantie nog steeds issues achter, maar na een nachtje slapen, bleeden (inkorten was niet helemaal zonder lucht gegaan), nieuwe blokken en schijf extra schoongemaakt had ik weer een fatsoenlijk werkende achter rem. Met de nieuwe XT ispec 2 shifter verder geen issues, die montage was super simpel, gelijk ook ff de buitenkabels vervangen.

De cassette was helaas al te ver heen op de kleinste 2 kransjes voor een nieuwe ketting, dus de SRAM ketting is nog even terug de kast in, dan de oude maar op rijden en wellicht als dat op begint te raken een nieuwe cassette een ovaal blad en een extra ketting om helemaal fris te beginnen :)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

holmenkol lube extreme bevalt tot dusver prima, de ketting blijft er aardig schoon mee en blijft soepel draaien, schoonmaken is een stuk makkelijker dan met de shimano wet lube die ik hiervoor had. smeert ook prima, maar wordt wel smerig :D

na een paar stoffige ritjes, deze ochtend een wat nattere rit gehad en de ketting bleef mooi stil en schoon. Ik denk dat dit wel een blijvertje is.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Paar nieuwe dingetjes besteld:
- Garbaruk 30/34T oval
- Cadans sensor van AliExpress
- Garmin hartslag band

Paar ritjes met de 34T oval in NL gedaan en dat ging wel lekker! je merkt wel dat je wat makkelijker rond komt in een zwaarder verzet, dus de noodzaak om bij korte klimmetjes terug te schakelen is net wat minder. Je wordt ook wat meer beloond voor soepel trappen :)
De 30T is nu gemonteerd omdat zondag een ritje Ardennen (Theux rood-58km - ~1000hm) in de planning zit:
Afbeelding

Ik zat nog te twijfelen om een chainguide te monteren, maar op het frame zit een high direct mount, en dat zijn nou niet de meest sexy chainguides.. maar de bladen van Garbaruk hebben net wat langere tanden, dus ik vermoed dat dat ook wat gaat helpen (wellicht is het zijn de chaindrops ook te wijten aan de ketting die redelijk ver heen is, en de tandwielen zijn dan natuurlijk ook niet meer nieuw).
De nieuwe ovals lijken iets stiller, en ik had gehoopt dat de kettinglijn er iets beter op zou worden, maar dat is helaas niet het geval
(op mijn frame was nog genoeg ruimte om de beide formaten wat verder naar binnen te brengen, dus de "variabele chainline tech" (https://garbaruk.com/products/chainring ... wgram.html" onclick="window.open(this.href);return false;) mag wel geoptimaliseerd worden). Gelukkig is het er ook niet slechter op geworden, zeker qua geluid in de grote kransjes is het nu wat beter.

De cadans sensor heb ik bij AliExpress gehaald, minder dan 10 euro en na ruim een week in huis!
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan om iets met tiewraps aan mijn crank vast te maken, dat is gewoon echt te lelijk, er was ook niet echt een fatsoenlijk plat stukje waar ie alleen met de plakker vastgezet kon worden.
Helaas paste de sensor net niet in de holte van mijn SI crank, zat te twijfelen om de behuizing wat bij te vijlen, maar was bang dat ie daarmee niet meer waterdicht zou zijn. Aangezien de knoopcel batterij gewoon vervangbaar is (er zit zelfs 1 reserve batterij bij en 2 extra plakkers) heb ik em even opgen gemaakt om te kijken of er wat anders mee gedaan kon worden:
Afbeelding

Strak ingepakt in plastic en ducttape en dan past ie lekker in de holte van de crank, zo steekt er niks uit :)
Afbeelding

Klein testje gedaan en de Edge 25 pakt het signaal prima op, zondag gaan we meemaken of het signaal goed blijft over een lange rit.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

De 30T oval is in de ardennen goed bevallen, we hebben het grootste deel van Theux rood gereden (helaas door een blessure van mijn bike maatje toch iets eerder moeten afbreken).
2 kleine stukjes gehad waar ik toch echt even moest afstappen, maar ik denk dat dit met een kleiner verzet hetzelfde was geweest. De langere klimmen gingen prima op 30x36 of 30x42.

De AliExpress cadans sensor heeft het ook prima gedaan, voor zover ik het heb kunnen zien geen drops (hoewel dat in de data lastig is aangezien je niet overal trapt natuurlijk :)). Maar gisteren hier thuis nog een rondje gedaan en in die grafiek zijn weinig dalen te zien. Wel is de 30T in NL echt te klein. Op de weg zit ik dan in het grootste verzet regelmatig richting de 100RPM. Dus gisteren weer snel de 34T gemonteerd.

Met de hartslagband nu ook 2 ritten gedaan, deze zit comfortabel en de verbinding is ook stabiel, geen drops of gekke waardes gezien.

hartslag en cadans theux:
Afbeelding
Hartslag en cadans Thuis-Dorst-Thuis (goed aan de hartslag te zien waar het rondje bos begint :bier: )
Afbeelding

Oja, de recent gemonteerde XT remmen hebben het ook prima gedaan in de Ardennen, geen problemen met power of modulatie, geen zwevend bite point en geen oververhitting (wel op sommige stukken goed en lang moeten remmen :cry: )

Theux is een mooie omgeving om te fietsen, de route bevat niet teveel asfalt en een paar technische klimmetjes en afdalingen (rotsen, stenen, wortels). We veel doornstruiken, maar gelukkig (door tubeless??) beide niet lek gereden :D
De pijltjes zijn alleen niet overal even goed zichtbaar, soms lijken ze te ontbreken, of staan ze pas verdekt opgesteld 20 meter na een splitsing :D. De Garmin edge 25, hoe beperkt ook qua navigatie heeft ons er goed doorheen geholpen :)
Afbeelding

Afbeelding
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Gave bike! Is theux rood aan te raden? Zelf net terug van Houffalize, ook altijd gaaf qua routes!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Thanks! Theux rood is wat mij betreft wel een aanrader (in ieder geval het stuk wat ik wel heb gereden :roll: ). Het zal vast allemaal nog heftiger en technischer kunnen, maar als je een flinke afstand wilt wegtrappen dan is het zelden alleen maar single track en mega heftig. Ik vond de mix wel van normale bospaadjes en wat meer technische stukken prima. En de hoeveelheid asfalt was vrij beperkt!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Nieuwe spulletjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nextie NXT29AS32 carbon velgen met 26.5mm intern
https://www.nextie.net/mountain-asymmetric-NXT29AS32

Tune Cannonbal 2.0 lefty voornaaf
Hope pro 4 achternaaf (eindelijk fatsoenlijke POE! :D )
XT icetech schijven
Nieuwe Ralph/Ray combi
nieuwe remblokken (xt met koelvinnen)
sapim polyax alu nipples

Nog onderweg: m8000 11-42 cassette en sapim d-light spaken (2.0-1.65-2.0)

Alles bij elkaar een volledige nieuwe wielset met alles erop en eraan, zodat ik de oude mooi als backup kan houden.
Kan niet wachten om met het bouwen te beginnen (alleen ligt het huis hier ook overhoop, muren witten/nieuwe vloer...) dus even kijken hoe we dat gaan combineren als de spaken binnen zijn. :roll:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ah, je had geen zin meer in klussen :-D


Mooi pakketje bij elkaar, veel plezier met bouwen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie