Spectral CF 8.0 (MY 2018)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Inderdaad een erg mooie Canyon! Je bike oogt zo erg "clean" :-q

enjoy the ride :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zou best wat detailopnamen willen zien... zadelpenklem, kabeldoorvoer onderbuis etc etc. Hij mag gezien worden! Pedalen ook mooi passend bij de bike.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
canth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 november 2017, 08:45

FlowBiker schreef:Mooie fiets!!! Ik heb exact dezelfde besteld. In maat L. Wordt begin maart geleverd. Ik kan niet wachten. Zijn die foto’s in de omgeving van het Gooi gemaakt?
Inderdaad, tussen Hilversum noord en de A1.
Heb ook mijn tweede en derde rit gemaakt. Tweede rit was ook een drama omdat het linker pedaal (Aliexpress, 15 euro, goede deal) uit de crank draaide. En ik had mijn inbus tool net overgezet naar de racefiets, dus dat was even achteruit bidden (helemaal eigen schuld natuurlijk). Het was een mooie wandeling terug naar huis. Ik was nog even bang dat ik een nieuwe crank zou moeten bestellen omdat er een stuk schroefdraad uit de crank kwam zetten, maar ik heb het pedaal toch weer goed kunnen monteren. Dit keer met een drupje loctite.
Derde tochtje ging wel beter, 40 km zonder technische mankementen. Ik kwam bij de kuil (Lage Vuursche) ook nog de grote broer van mijn fiets tegen, een CF 9.0 SL. Ook een super mooie fiets, alhoewel ik persoonlijk meer van de wat fellere kleuren hou.
Voor komend weekend een MTB clinic in Arnhem gepland, ik merk toch dat er behoorlijk wat techniek bij het fietsen komt kijken. Techniek die ik nog niet beheers :)

Ik ga kijken of ik binnenkort nog wat foto's kan maken. Verwacht nog oranje grips (Ergon, bij Canyon vandaan vanwege het deukje in het frame) en heb weer een oranje mudguard in China besteld. Eerste actie nu is echter tubeless maken. Ik verwacht vandaag de ventielen te ontvangen.
NIB0R
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 12 augustus 2017, 13:21
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.0 SL 2018, Cube LTD pro 2017

Volgens mij ken ik deze fiets. Was jij afgelopen week zaterdag ook bij een mtbclinic? :)

Zeer mooie fiets hoor!
canth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 november 2017, 08:45

hey, ja, daar was ik bij. Erg nuttig en leuk. Heb daar ook net mijn eerste buitenlandtripje geboekt. In augustus, naar Nauders.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Met afstand de beste kleurstelling voor de Spectral. Vette bike!
canth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 november 2017, 08:45

Ik had beloofd nog wat foto's te maken van de fiets en daarnaast heb ik een mooie upgrade gedaan. Heb een setje wielen bij Bikewheels laten maken. Industry 9 en Spank zorgen samen voor een mooie look bij de spectral. Het geluid van de I9 hub vind ik niet storend (vind het eigenlijk wel wat hebben). Daarnaast heb ik nu ook geen bel nodig. Wat echter het meest opvalt is het aangrijpen van het wiel. Je merkt die 120 aangrijppunten nog meer dan ik dacht (oude wielset had 18 aangrijppunten).

Eerste ronde gefietst en een weekje apres-ski heeft zijn tol geeist. Was helemaal kapot na een rondje Amerongen/Leersum.

Hierbij de fotos:

Achterwiel

Afbeelding

Voorwiel

Afbeelding

Kabeldoorloop 1

Afbeelding

Kabeldoorloop 2

Afbeelding

Zadelklem

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo, lekkere upgrade :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
iiMarTijNii
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 11:22

Waauw! Wat een fiets! Blij te lezen dat naar jou ervaring de fiets niet een overkill aan veerweg heeft voor de NL tracks en zelfs sneller rijdt dan jouw oudere XC fiets. Zelf overweeg ik een spectral aan te schaffen om zowel in NL als in het buitenland op te fietsen. Hoe trapt/accelereert de fiets in vergelijking met jouw XC fiets? Zelf twijfel ik ook over de framemaat, ben net iets boven de 180 (M of toch L). Benieuwd naar jouw ervaringen...
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Waarom voor de dhr2 gegaan aan de achterkant ipv de rekon die erop zat?
Bird Aeris 9 blurple
canth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 november 2017, 08:45

Trappen en versnellen merk ik eigenlijk zeer weinig verschil met de XC fiets. Nu is de XC fiets een wat oudere fiets namelijk een 26" Cannondale Scalpel uit 2008/2009/2010 (fiets was wat verbouwd toen ik hem kocht). Er is dus behoorlijk wat verschil tussen de Spectral en de Cannondale.
Ik ben zelf 1,82 en ben voor de L gegaan. De dropper steekt bij mij maar een paar centimeter uit het frame, maar ik had denk ik ook voor een M kunnen gaan. Canyon sizing tool gaf echter een L aan en ik ben daar content mee. Heb ook nog ergens gehoord/gelezen dat als je tussen twee maten inzit je beter de grotere kan nemen. De reden daarvoor weet ik echter niet meer :). Als je in de buurt van Hilversum woont mag je wel eens een proefritje komen maken.

Wat de DHR vs Rekon betreft, ik wilde wat meer grip achter voor de buitenland tripjes. Ben 7 april mee geweest naar Les Hautes Rivieres (zie Let's Ride topic), en daar kon ik alle extra grip goed gebruiken. Ik merk zelfs op de NL tripjes al behoorlijk wat meer grip met de DHR. De Rekon rolt wel weer een stukje beter. Mogelijk ga ik voor NL de achterband nog wisselen.
iiMarTijNii
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 11:22

Bedankt voor het delen van jouw ervaringen! Zelf ben ik ongeveer jouw lengte en zit ik voor m'n gevoel ook tussen M en L in. Zelf ben ik voornemens voor de kleinere maat te gaan omdat dit iets rechter op zit en in theorie wendbaarder zou moeten zijn. Net ingeschreven voor het bikefreak test festival in Mei om de spectral te testen, evenals wat andere fietsen.
canth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 november 2017, 08:45

Gisteren lekker gefietst (Amerongen/Leersum). Natuurlijk om 8 uur even gestopt, had toen nog tijd voor wat foto's. De fiets blijft erg lekker fietsen, vooral nu ik het achterwiel echt heb vastgezet. Had wat schakelproblemen en die bleken de te komen doordat het achterwiel nog een klein beetje speling had. Dit kwam doordat ik de steekas niet ver genoeg had aangedraaid. Nu loopt alles weer als een zonnetje. Heb tevens de achterband (DHRII) weer vervangen door de Rekon. Fietst net iets lichter. Kon het tempo nu redelijk volhouden, alhoewel ik nog elke keer (en vooral bergop) wordt voorbij geraced. Naar beneden kan ik iedereen bijhouden, maar dan merk je dat een fully toch echt een stuk meer vergevingsgezind is :)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Mooi zo met de nieuwe wielen!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Slim gedaan die 'interne' doorvoer onder de onderbuis.


En een mooie set wielen inderdaad :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie