In het verleden liep ik al met de gedachte om een LTHT op te bouwen.
Na de recente verkoop van mijn Canyon, hield ik de Marzocchi 350 NCR over, de Hope remmenset en een wielset had ik ook al.
Een hele tijd lopen te dubben over een titanium frame, maar alles wat ik mooi vind, kost een vermogen.
Zeker nadat ik hierop het forum een Vendetta frameset had gezien, is de verleiding heel groot geweest, maar het prijskaartje van €1.000,- voor de X2 en €1.799,- voor de andere frames kon ik slecht aan mezelf uitleggen.
Maar goed de gedachte en de wens voor een LTHT was geboren. Uitgangspunten; de Marzocchi 350 NCR, de mogelijkheid voor 27,5+ en 29-er zonder boost. Na urenlang het wereld wijze web te hebben doorgespit en de nodige gegevens in de excelsheet te hebben verwerkt qua geo etc. Kwam ik uiteindelijk op de Dartmoor Hornet 2018 uit.
Het frame kan 27,5" met 2.8 banden kwijt en 29"met 2.25. En dat zonder boost naaf of crank.
Dan is daar het moment van uitzoeken waar te bestellen... Aangezien ze of al uitverkocht waren of veel te duur (Bol.com rekent zelfs €399,-).
Ben ik uiteindelijk bij 26bikes.com uitgekomen. Kende de site niet, maar moet zeggen dat alles goed en soepel is verlopen en ik keurig op de hoogte werd gehouden van de voortgang.
En dan ineens werd er een doos geleverd:
En wat kwam daar uit:
Op het eerste oog is het frame superdegelijk, maar je kunt wel zien waar het prijsverschil in zit.
De lassen zijn bijvoorbeeld niet superstrak (van mijn KTM zijn ze gladder) en het spuitwerk is ook niet 100%. Het zit er wel dik op, maar niet glad of zelfs helemaal dekkend.
Maar goed dat mag de pret niet drukken.
In de toekomst eens kijken naar een 29” wielsetje en een 130mm vork. Kijken hoe dat rijdt.
Maar dat is verre toekomst, eerst maar eens de spullen bestellen en opbouwen.
18-10-2018: Uiteindelijke speclist
- Marzocchi 350 NCR op 140mm
- El Guapo Stealth handlebar 780mm width, 35mm diameter
- El Guapo Stealth stem 45mm length
- Lizardskin grips groen
- FSA Orbit headset groen
- Shimano XT/XTR 1x10 setup
- Shimano XTR shifter (I-Spec B)
- Shimano XTR Derailleur shadow+
- Shimano Deore 11-42 cassette
- Woltooth 10 spd goatlinq om de 10 spd 11-42 cassette te kunnen gebruiken met de XTR derailleur.
- Absolute black 32T NW chainring incl. Truvativ bladspacers
- KMC 10.73 ketting
- Shimano XT 785 crank
- Shimano XT BB
- Hope flats
- Hope Tech EVO 2 met M4 calipers (Limited edition: Zwart met groen incl. Goodridge gevlochten leidingen in groen)
- Hope 203mm floating discs (V&A)
- Hope seatpost clamp
- Crankbrothers Highline 160mm dropperpost
- Ergon SMC4 (?) zadel.
- Ryde Edge 28 met paarse Hope naven set (handgespaakt).
- Schwalbe Magic Mary en Rock Razor 2.6 banden.
Hornet is ready to sting; nwe bandjes en de rest.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
@Jamis: Thnx (Hoe doe je dat?)
Dat was 1 uitgangspunt. Ik zal mijn start post met de specs aanvullen.
Die heb ik zeker. Bij de verkoop van mijn Canyon hield ik de Marzocchi 350 NCR over.Kabookie schreef:Dat kan wel wat worden!
Heb je al een idee over de afmontage?
Dat was 1 uitgangspunt. Ik zal mijn start post met de specs aanvullen.
“Old, not obsolete”
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
De link openen, url kopieren en plakken en dan tussen [img] [img/] zetten
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Kijk ff op de site van Mud mate. https://houseofmtb.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;PaneVino schreef:Potverdorie! 27.5plus en geen boost, dat zoek ik ook! Ik ga gelijk die site bekoekeloeren.
“Old, not obsolete”
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
De Hornet is ondertussen gereed.
I.v.m. wat financiële onzekerheden is de fiets niet helemaal opgebouwd volgens de gewenste specs.
Maar met goed zoeken zowel in de eigen voorraad, de Te Koop hoek op het forum en de webshop aanbiedingen heb ik toch voor een redelijk beperkt budget echt een toffe fiets kunnen opbouwen.
De specs zijn (voorlopig) als volgt:
- Marzocchi 350 NCR op 140mm (eigen voorraad)
- Raceface Aeffect handlebar 760mm (eigen voorraad)
- Raceface Aeffect 35mm (klemming) 50mm stuurpen (eigen voorraad)
- Ergon GE1 grips (eigen voorraad)
- FSA headset in groen (Nieuw €21,-)
- Shimano 1x10 setup:
* SLX Cassette (11-36) (via het forum overgenomen)
* Zee derailleur (via het forum overgenomen)
* SLX crank FC-M677 (eigen voorraad)
* Hope 32T NW chainring (Voor weinig geld via het forum overgenomen)
* XT Shifter (Nieuw voor €23,-)
- Hope flats (eigen voorraad)
- Shimano XT BB (Nieuw €18,95)
- Hope Tech EVO 2 met M4/V4 calipers (met een 203mm floating disc voor en 180mm Shimano Icetech disc achter) (eigen voorraad).
- Specialized command post 125mm (via het forum overgenomen)
- Thomson zadelpen klem (eigen voorraad)
- Ergon SMC4 zadel (eigen voorraad)
- 27,5” Ryde Edge 28 met paarse Hope PRO 2 naven (eigen voorraad)
- Schwalbe Magic Mary en Rock Razor (eigen voorraad)
Incl. frame ben ik zoiets van max €500,- kwijt.
De fiets is voor mij spot on. Door de langere toptube en de langere wielbasis kan ik met de bike ook prima klimmen, zonder het gevoel te hebben dat ik achterover ga. Op de echte krappe bochtjes werkt de extra lengte wat tegen, maar zodra het naar beneden gaat met toffe doordraaiers etc. is de extra lengte echt een voordeel. De dropperpost gaat op den duur vervangen worden omdat een iets langere wenselijk is. Deze kan net qua lengte mits ik geen marathonritten ga maken. De command post zelf is wel een hele fijne dropperpost.
Toekomstplannen:
Hope remmen ombouwen naar de limited team edition (groen zwart). Ik heb voor weinig geld 4 groene borecaps voor de M4 calipers kunnen kopen, en via ebay een zwarte M4 caliper gekocht. Ik ben nog op zoek naar een 2e. Verder geen haast mee.
Achterop wil ik de andere 203mm floating disc hebben.
Misschien toch een stealth black handlebar en stem.
Stealth/donkere stickers voorvork.
Langere dropperpost
Wellicht op de KTM een 1x11 setup maken, en met die onderdelen een 1x10 11-42 setup op de Hornet plaatsen.
I.v.m. wat financiële onzekerheden is de fiets niet helemaal opgebouwd volgens de gewenste specs.
Maar met goed zoeken zowel in de eigen voorraad, de Te Koop hoek op het forum en de webshop aanbiedingen heb ik toch voor een redelijk beperkt budget echt een toffe fiets kunnen opbouwen.
De specs zijn (voorlopig) als volgt:
- Marzocchi 350 NCR op 140mm (eigen voorraad)
- Raceface Aeffect handlebar 760mm (eigen voorraad)
- Raceface Aeffect 35mm (klemming) 50mm stuurpen (eigen voorraad)
- Ergon GE1 grips (eigen voorraad)
- FSA headset in groen (Nieuw €21,-)
- Shimano 1x10 setup:
* SLX Cassette (11-36) (via het forum overgenomen)
* Zee derailleur (via het forum overgenomen)
* SLX crank FC-M677 (eigen voorraad)
* Hope 32T NW chainring (Voor weinig geld via het forum overgenomen)
* XT Shifter (Nieuw voor €23,-)
- Hope flats (eigen voorraad)
- Shimano XT BB (Nieuw €18,95)
- Hope Tech EVO 2 met M4/V4 calipers (met een 203mm floating disc voor en 180mm Shimano Icetech disc achter) (eigen voorraad).
- Specialized command post 125mm (via het forum overgenomen)
- Thomson zadelpen klem (eigen voorraad)
- Ergon SMC4 zadel (eigen voorraad)
- 27,5” Ryde Edge 28 met paarse Hope PRO 2 naven (eigen voorraad)
- Schwalbe Magic Mary en Rock Razor (eigen voorraad)
Incl. frame ben ik zoiets van max €500,- kwijt.
De fiets is voor mij spot on. Door de langere toptube en de langere wielbasis kan ik met de bike ook prima klimmen, zonder het gevoel te hebben dat ik achterover ga. Op de echte krappe bochtjes werkt de extra lengte wat tegen, maar zodra het naar beneden gaat met toffe doordraaiers etc. is de extra lengte echt een voordeel. De dropperpost gaat op den duur vervangen worden omdat een iets langere wenselijk is. Deze kan net qua lengte mits ik geen marathonritten ga maken. De command post zelf is wel een hele fijne dropperpost.
Toekomstplannen:
Hope remmen ombouwen naar de limited team edition (groen zwart). Ik heb voor weinig geld 4 groene borecaps voor de M4 calipers kunnen kopen, en via ebay een zwarte M4 caliper gekocht. Ik ben nog op zoek naar een 2e. Verder geen haast mee.
Achterop wil ik de andere 203mm floating disc hebben.
Misschien toch een stealth black handlebar en stem.
Stealth/donkere stickers voorvork.
Langere dropperpost
Wellicht op de KTM een 1x11 setup maken, en met die onderdelen een 1x10 11-42 setup op de Hornet plaatsen.
“Old, not obsolete”
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
De wensen zijn vaker groter dan de financiële middelen. Voorlopig vind ik het mooi zo en is het gewoon een fijne fiets geworden.Wiel-Maat schreef:Vette bak hoor! Ziet er strak uit zo. Tja en niet al je wensen...dat komt vast nog wel.
Moest trouwens ook ineens weer ff smakelijk lachen om je onderschrift.
Wat betreft dat onderschrift.... tijdens het opbouwen wel een paar van die momentjes gehad dat het windstil was.
De buitenkabel van de shifter was te kort, aangezien ik geen nieuwe kabel meer had liggen dacht ik er voor nood maar een stukje ertussen te zetten. Dus binnenkabel teruggehaald, en de tang erin... crap.... was dus de kabel van de dropperpost, incl. binnenkabel. Dan sta je dus te klieren op zaterdagavond terwijl je zondag de fiets wilde proberen en je andere fiets deels gekannibaliseerd is... ook maar een stukje ertussen en gelukkig heb je dan nog een nieuwe binnenkabel liggen en maar op hoop van zegen. Ging best goed, behalve dat ie af en toe vanzelf naar beneden ging...
“Old, not obsolete”
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5572
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Mooie build geworden.
Ik kan mij niet voorstellen dat Dartmoor een frame wat geen dekkende laklaag heeft geen garantie verleend.Marco79 schreef:
Op het eerste oog is het frame superdegelijk, maar je kunt wel zien waar het prijsverschil in zit.
De lassen zijn bijvoorbeeld niet superstrak (van mijn KTM zijn ze gladder) en het spuitwerk is ook niet 100%. Het zit er wel dik op, maar niet glad of zelfs helemaal dekkend.
- vibemaker
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
- Contacteer:
Gaaf!
Leuk dat ik een zeer bescheiden bijdrage heb kunnen leveren aan weer een pracht project
Leuk dat ik een zeer bescheiden bijdrage heb kunnen leveren aan weer een pracht project
| Some stuff : Orange Stage EVO 29 | Orange Crush 29 | Project Bamboo |
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Och dat zal vast, maar het stoort mij niet. Daarbij nog langer willen wachten is er ook niet bij. . Denk dat ie toch niet vrij blijft van krassen. . Als ie maar heel blijft.Dice Oldskool schreef:Mooie build geworden
Ik kan mij niet voorstellen dat Dartmoor een frame wat geen dekkende laklaag heeft geen garantie verleend.
Die bijdrage is wel behoorlijk essentieel. .vibemaker schreef:Gaaf!
Leuk dat ik een zeer bescheiden bijdrage heb kunnen leveren aan weer een pracht project
Alleen de shifter ligt nu doelloos in de bak met onderdelen. Een nwe XT shifter met I-Spec B voor €23,- kun je niet laten liggen.
“Old, not obsolete”