Cannondale Prophet SL
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Ik heb toch besloten de Gary Fisher Sugar 1 uit 2001 te vervangen voor een wat meer robuuste fiets. Helaas heb ik nu geen budget voor iets nieuws en na wat zoeken en uitpluizen kwam ik erop uit dat een Cannondale Prophet wel een aardige opvolger zou zijn. Mede omdat er op den duur 650b wielen in zouden kunnen.
De fiets is uit 2008 en alle pakkingen van de originele Fox demper zijn inmiddels vergaan. Die moet dus even een volledige servicebeurt krijgen en zolang zit er een Manitou Radium in met lockout.
Eerste aanpassing die ik ga maken zijn die banden want die zijn echt belachelijk zwaar. En sowieso gaan de binnenbanden eruit. Tegen de tijd dat ik er grotere wielen in zet misschien ook meteen de overstap naar 1x11 maken. Het zou kunnen dat de band de voorderailleur zou raken. Tot het zover is overweeg ik met 2x9 te gaan rijden (24 - 36 voor en 11 - 34 achter). Die gekke halfom pedaaltjes gaan er ook af.
En ja, ik ben ondertussen ook nog aan het verbouwen. Oude keuken weggebroken, nu mooi plekje om mijn fiets neer te zetten
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Die lijkt nog vrijwel compleet origineel...?
Niks mis met een Prophet, goede vriend van me rijdt er ook nog steeds op en naar volle tevredenheid.
Het 27,5 plan zou ik meteen laten varen. Als het al past (achter) kun je geen fatsoenlijke maat band kwijt en dan is het (geringe) voordeel tov een bredere 26" band ook meteen weg.
Ik denk trouwens dat de voorderailleur wel buiten schot blijft, het wiel komt hoger bij de zitbuis uit bij inveren.
Niks mis met een Prophet, goede vriend van me rijdt er ook nog steeds op en naar volle tevredenheid.
Het 27,5 plan zou ik meteen laten varen. Als het al past (achter) kun je geen fatsoenlijke maat band kwijt en dan is het (geringe) voordeel tov een bredere 26" band ook meteen weg.
Ik denk trouwens dat de voorderailleur wel buiten schot blijft, het wiel komt hoger bij de zitbuis uit bij inveren.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Alles is volgens mij helemaal origineel. Denk dat er nog nooit iets vervangen is. Zelfs de derailleurwieltjes niet. Gereedschapsetje in de stuurpijp zit er ook nog helemaal compleet bij. Loodzwaar trouwens, dat ding.
Volgens het internet zouden er 27,5 x 2.2 banden in moeten kunnen. Dat lijkt mij genoeg. Ik zal er eerst eens een wiel insteken om te zien voordat ik een beslissing neem. Er moet wel genoeg ruimte zijn anders heeft het inderdaad geen zin.
Volgens het internet zouden er 27,5 x 2.2 banden in moeten kunnen. Dat lijkt mij genoeg. Ik zal er eerst eens een wiel insteken om te zien voordat ik een beslissing neem. Er moet wel genoeg ruimte zijn anders heeft het inderdaad geen zin.
- Opperhoofd
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
- Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur
27.5 met brede banden gaat wel passen. Het is even opletten dat je dan alleen de XC mode kan gebruiken. Als je naar een 1x setup vooraan gaat kan je zeer waarschijnlijk wel de FR mode gebruiken, al is dat wel afhankelijk van de band.
Ik vond het een lekker fietsje, heerlijk relaxed naar beneden rollen.
Destijds had ik ook een Anthem 29er (welke ik nog steeds heb)
Ik vond het een lekker fietsje, heerlijk relaxed naar beneden rollen.
Destijds had ik ook een Anthem 29er (welke ik nog steeds heb)
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 42
- Lid geworden op: za 29 oktober 2011, 19:55
- Mijn mountainbike: Carbon,carbon,carbon
Mooi ding! Altijd wel fan geweest van Cannondale jarenlang een M1000 (mis)gebruikt als stationsfiets, onverwoestbaar! Alleen onderhoud aan zo'n lefty kan iedere fietsenmaker dit of moet ie dan opgestuurd naar een specialist? En is deze onderhoudsgevoelig?
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Voor onderhoud zullen de meeste fietsenmakers een Lefty op moeten sturen. Maar dat geldt ook voor de conventionele vorken, er zijn niet veel fietsenmakers die vorkonderhoud zelf doen.
Een ouder type Lefty als deze heeft af en toe een bearing-reset nodig, hij zakt als het ware wat in in de loop van de tijd en met zo'n reset heb je weer de volledige veerweg ter beschikking. Volgens mij kun je dat zelf doen, heb je wel een speciaal tooltje voor nodig.
Een ouder type Lefty als deze heeft af en toe een bearing-reset nodig, hij zakt als het ware wat in in de loop van de tijd en met zo'n reset heb je weer de volledige veerweg ter beschikking. Volgens mij kun je dat zelf doen, heb je wel een speciaal tooltje voor nodig.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 19 december 2012, 13:48
- Mijn mountainbike: Singlebe Striker SS / Stanton Sherpa
Heb ook een Prophet gehad, altijd met veel plezier mee rondgereden!
Idd, af en toe de lefty resetten, ik denk dat je met dit type alleen een BB tool nodig hebt.
Lucht eruit, cap eraf draaien, poot omhoog duwen en goed stevig naar beneden trekken.
Niet meer dan 10min werk en zeker makkelijk zelf te doen, check youtube ff dan wordt het zeker duidelijk.
Idd, af en toe de lefty resetten, ik denk dat je met dit type alleen een BB tool nodig hebt.
Lucht eruit, cap eraf draaien, poot omhoog duwen en goed stevig naar beneden trekken.
Niet meer dan 10min werk en zeker makkelijk zelf te doen, check youtube ff dan wordt het zeker duidelijk.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Een paar dingen aangepast. Grote blad eraf en de middelste vervangen door een FSA 36 tands. Chainreaction had nog een SLX 2x9 voorderailleur die precies op de BB-plaat past. Schakelt als een zonnetje. Misschien nog wel de cassette en/of kleinste blad ook vervangen want 22 - 34 is een beetje veel van het goede voor NL. Ik reed normaal met een 12 - 27 race cassette en 24 voor.
Voor groot onderhoud kan die Lefty naar een vering specialist niet ver van waar ik woon. De originele Fox demper moet ik daar binnenkort ook eens heen brengen dus kan ik gelijk wat info inwinnen.
Thanks, DennisStuy. Ik had al over dat issue gelezen. Geen idee of het nu al nodig is, hij lijkt z'n hele veerweg te halen. Ik heb alvast een BB-tool besteld.Idd, af en toe de lefty resetten, ik denk dat je met dit type alleen een BB tool nodig hebt.
Lucht eruit, cap eraf draaien, poot omhoog duwen en goed stevig naar beneden trekken.
Niet meer dan 10min werk en zeker makkelijk zelf te doen, check youtube ff dan wordt het zeker duidelijk.
Voor groot onderhoud kan die Lefty naar een vering specialist niet ver van waar ik woon. De originele Fox demper moet ik daar binnenkort ook eens heen brengen dus kan ik gelijk wat info inwinnen.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
De lagers lijken prima in orde maar er is wel een andere tegenvaller met de Lefty... de heli-coil is uit de spindle gekomen en zit vast op de axle bolt. Ik twijfel of ik hem erin zal zetten met loctite in de hoop dat hij lijft zitten of dat ik wacht tot ik een hele nieuwe heli-coil erin kan zetten. Het wiel zit nu goed vast en kan er af als het echt nodig is dus ik kan voorlopig gewoon rijden.
Checklist tegenvallers tot nu toe:
1. Lekkende demper (had ik kunnen weten maar is goed op te lossen)
2. Schroefdraad van de Lefty-as losgekomen
Checklist tegenvallers tot nu toe:
1. Lekkende demper (had ik kunnen weten maar is goed op te lossen)
2. Schroefdraad van de Lefty-as losgekomen
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Tijd voor een update. Ik heb het afgelopen jaar lekker gereden op de Prophet maar vond het toch nodig wat dingen te veranderen. Een paar dingen omdat het moest en andere omdat het kan. Inmiddels zitten er 27,5 inch wielen in en is de Lefty eruit. Die bleef steeds veerweg inleveren, moest om de paar uur gereset en voor het geld van een servicebeurt kon ik een Rockshox Sektor kopen. Deze werd geleverd met 100mm veerweg. Ik hoopte met een spacer weghalen naar 130 of 140 te kunnen gaan. Dat lukte helaas niet dus heb ik de hele luchtveer vervangen voor een die wel tot 140mm gaat. Prettig ook om weer een vork te hebben die ik vrijwel helemaal zelf kan onderhouden.
Verder heb ik de voorderailleur gedumpt en een Sunrace 11-40 9 speed cassette gemonteerd. Werkt goed met de originele shifters en een SLX derailleur trouwens. Alleen de stappen tussen de versnellingen zijn me toch iets te groot dus dat ga ik alsnog naar 11 speed ombouwen. Ik heb online een shifter, cassette en ketting gevonden voor een schappelijk bedrag. En dan ben ik wel even klaar met geld uitgeven. Voorlopig. Alleen de remmen staan nog op de lijst voor een upgrade. Misschien kom ik nog een mooi gebruikt setje tegen dat wat minder last heeft van fading en waarmee ik wel m'n achterwiel in de lucht krijg wanneer ik dat wil.
Om ruimte te maken voor het grotere achterwiel zitten er 1,5° offset bushings in de demper maar die staan nu op -1,5°. Er moest een nieuw balhoofd in dus heb gelijk een Works Components angle headset gekozen. De balhoofdhoek is dus nog ietsje luier dan standaard (zal ergens rond of net boven de 66° zitten nu). De wielbasis is ook gelijk 3 cm langer geworden wat echt merkbaar is, in positieve zin.
Het lijkt een hoop gerommel met de geometrie maar een en ander klopt heel aardig nu. Ik ben erg blij met hoe hij nu rijdt. Naar beneden gaat als een zonnetje en hij klimt ook nog prima. Het is natuurlijk geen XC racemonster maar daar heb ik hem ook niet voor. Binnenkort ga ik Limburgs Mooiste erop rijden en deze zomer gaat hij weer mee naar de Provence voor de nodige hoogtemeters.
-edit Foto was stukgegaan dus even opnieuw erin geplakt
Verder heb ik de voorderailleur gedumpt en een Sunrace 11-40 9 speed cassette gemonteerd. Werkt goed met de originele shifters en een SLX derailleur trouwens. Alleen de stappen tussen de versnellingen zijn me toch iets te groot dus dat ga ik alsnog naar 11 speed ombouwen. Ik heb online een shifter, cassette en ketting gevonden voor een schappelijk bedrag. En dan ben ik wel even klaar met geld uitgeven. Voorlopig. Alleen de remmen staan nog op de lijst voor een upgrade. Misschien kom ik nog een mooi gebruikt setje tegen dat wat minder last heeft van fading en waarmee ik wel m'n achterwiel in de lucht krijg wanneer ik dat wil.
Om ruimte te maken voor het grotere achterwiel zitten er 1,5° offset bushings in de demper maar die staan nu op -1,5°. Er moest een nieuw balhoofd in dus heb gelijk een Works Components angle headset gekozen. De balhoofdhoek is dus nog ietsje luier dan standaard (zal ergens rond of net boven de 66° zitten nu). De wielbasis is ook gelijk 3 cm langer geworden wat echt merkbaar is, in positieve zin.
Het lijkt een hoop gerommel met de geometrie maar een en ander klopt heel aardig nu. Ik ben erg blij met hoe hij nu rijdt. Naar beneden gaat als een zonnetje en hij klimt ook nog prima. Het is natuurlijk geen XC racemonster maar daar heb ik hem ook niet voor. Binnenkort ga ik Limburgs Mooiste erop rijden en deze zomer gaat hij weer mee naar de Provence voor de nodige hoogtemeters.
-edit Foto was stukgegaan dus even opnieuw erin geplakt
Laatst gewijzigd door Oli4k op ma 16 april 2018, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3238
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Mooi opgelost, en hij lijkt me aardig bij de tijd zo.
Je hebt ook nog is wat unieks
Je hebt ook nog is wat unieks
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl