Build: American Eagle Atlanta

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik ben bezig met het bouwen van een American eagle Atlanta 2. Maat van mij deed hem weg na 500km en ik kon hem heel voordelig aanschaffen.

Ik was al bezig voor een nieuwe MTB na zes jaar op de F29 te hebben gereden. Wilde graag een Scott scale N1no framekit, maar dit was uitverkocht bij de gerenommeerde winkels. Ook de prijs van de totale opbouw hield me wat tegen en zodoende kwam dit prima uit.

Ik MTB helaas niet zo heel veel meer, kinderen en druk met het gezin. Maar ik probeer mijn ritjes nog wel te maken. 10% zijn echte MTB kilometers per jaar en dat zijn er dan toch nog wel een 1000km De rest is op de racert of op de MTB op de weg.

Frame: AM Altlanta 2.0 Gun metal maat L
Vork Fox kashima step cast
Balhoofd Can creek
BB Kogel ceramic
Groep XX1 goud met race face next sl 36T oval absolute black
Remmen Hope race X2 achter en E4 voor
Schijven Carbon Ti 160mm en 180mm
Wielen 9thwave bourne met carbon Ti naven.
Afbouw Ritchey superlogic
zadel Fizik Arione R1
Pedalen Eggbeater 11 TI
banden Pirelli scorpion lite (H, M en S)
Bidonhouder Arundel manible
Overig bouetn alu en tita

Geschat gewicht van mijn lijstje 8.6 tot 8.8 kilo

Ritchey en Pirelli is besteld. Er zat een zero setback zadelpen op en dat heb ik wel nodig en een heel licht Darimo stuur wat niet mijn ding is. Die is te koop voor de liefhebbers. 720mm 92 gram.

Upgrades die ik nog wil doen komende maanden, vooral winter.
Quarq crank (die heb ik ook op mijn racer)
Zadel berk lupine (die heb ik ook op mijn racer)
Extra wielset
Andere steekassen, voor zonder hendel
Misschien AXS, maar dat hangt van de bonus af, rijd op de racer met etap en bevalt zeer goed.

Ik vind het altijd leuk en is ook een doel om een lichte fiets te maken, maar wel tot een grens. (wat niet wil zeggen dat nog lichter niet kan of niet veilig is, maar ik heb een grens).

Foto,s volgen...…….
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

De eerste foto,s.

Vraag, wat zou een aardige chain guide zijn en is dat nodig?

Foto 1 hoe ik de fiets kreeg.
Foto 3 Mooie zwarte tita bouten ipv zilver. Er zaten zilveren bore caps in vervangen voor zwart, achter moet ik dat nog doen.

De stuurbuis wordt nog netjes afgezaagd met 5mm spacer bovenop voor de beste klemming.
Steekas voor wordt niet vervangen de meegeleverde weeg 36 gram.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Cube-Elite schreef: vr 19 juli 2019, 12:47 Vraag, wat zou een aardige chain guide zijn en is dat nodig?
Met een goed NW (Narrow Wide) kettingblad is dit niet nodig.

Mooie bike! Al snap ik dat je 'm liever in 't oranje had gehad :winkie:
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ja klopt alhoewel het gun metal na een beurtje auto polish en wax wel mooi diep glimt.
Maar voor een MTB had oranje wel gaaf geweest.

Er zit een Absolute Black deze
https://r2-bike.com/ABSOLUTE-BLACK-Chai ... rank-black

Ik kan nergens een geschikte 38T ovaal vinden.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dit is de ultieme mtb racert anno nu... :-D :-q
Echt een mooi ding en dat al vanaf dag één :-q alleen voor mij zal het helaas altijd bij kijken blijven :(( ook leuk, maar toch anders.... :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
lennartb82
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 11:53

Ha hier is je sys! Mooi ding hoor en leuke plannen. Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb helaas net DHL gemist dus op z,n vroegst maandag de afmontage en donderdag de wielen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

We wachten geduldig.... :-{ :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Cube-Elite schreef: za 20 juli 2019, 16:40 Ik heb helaas net DHL gemist dus op z,n vroegst maandag de afmontage en donderdag de wielen.
Welke maandag?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Twee weken geleden. Al twee keer mee gereden het verslag komt nog even weinig tijd.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Zo hierbij dan de foto,s van de fiets en een beetje de bouw.

Het doel is bij mij altijd een lichte fiets maar niet inboeten op sterkte/stijfheid en veiligheid voor mijn fietsdoel en dat is alleen XC.
Upgrades die nog gepland staan:
-Quarq XX1 crank
-Extra wielsetje
-Berk Lupine zadel
-Mogelijkheid bekijken om met een Red 12sp cassette te rijden, met name op de weg.

De superlogic zadelpen is vervangen door een WCS linkflex. De 350mm pen zat er slecht 8cm in en dat vond ik te kort. De 400mm wcs linkflex was overigens maar 16 gram zwaarder, raar...…….

Alle boutjes zijn vervangen door alu of tita in zwart indien verkrijgbaar (1 of 2 boutje heb ik niet kunnen vinden)

Gewicht is nu aan de haak 8.7 met Topeak ninja pomp in de zadelpen, bidonhouders en 70 ml vloeistof per band.
Net gewicht en dat voel je best met rijden Mijn C,dale F29 zat op 9.9 dat is dus bijna het verschil met volle en lege bidons.

Alles eraf en netje schoongemaakt:
Afbeelding

De oude zilveren bouten en bore cas nog:
Afbeelding

De doos met spullen uitgepakt
Afbeelding

Zwarte tita bouten en een zwarte borecap
Afbeelding

En in zijn geheel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Strakke grondraket :-q
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

De onderdelen en waarom?

Nou voor een groot deel omdat ik de fiets heb overgenomen :-D
Maar dit is ook wel hoe ik een fiets bouw. Lichte basis en dan afmaken naar wens.

Frame
Had ik liever in Oranje gehad, maar ik moet zeggen het gun metal staat ook mooi, misschien had alleen een oranje fox voldoende
geweest. Lakkwaliteit is echt heel hoog, op de c,dale f29 zat bij het minste geringste een beschadiging. Bij deze niet.

Voor de rest alles past mooi uitlijning is goed, dat is nog wel eens anders heb ik in de loop der jaren meegemaakt.
Kabels netje binnendoor en makkelijk te vervangen, ook als je de liner eruit trekt. Maargoed das ik vaak weten hoe je het moet doen en niet zozeer het frame. Ik heb er zelden moeite mee gahad.

Hij rijd top, je voelt dat het geheel net wat stijver is, dat heeft natuurlijk met de hele opbouw te maken. Achterkant is zeer strak maar voelt toch wat minder hard dan de Cannondale, knap gedaan!

De Vork:
Fox fit kashima. Dit is de grootste verbazing. Toegegeven, ik ben nooit echt fan van de lefty geweest. Je kreeg hem bijna niet progressies. Hij stuiterde altijd door zeker op de nederlandse achtbanen in het buitenland had ik er minder last van. Het sturen met de lefty heb ik toch nooit helemaal lekker gevonden. Niet slecht hoor en ik reed er geen seconde trager door, maar gewoon niet fijn.
De fox voelt veel strakker en soepeler aan (terwijl ie dat niet is als je bv het wiel tussen je benen doet en stuurt) Hij veert alles zo perfect weg, zeker nadat ik een paar uurtje met de afstelling icm bandenspanning ben bezig geweest. Ongekend de remkuilen in Leersum Amerongen voel ik echt de helft minder. Bizar hoe de vork dat filtert. Misschien zijn de huidige lefty,s beter. We zijn inmiddels ook 5 jaar verder in techniek.

De wielen:
In de eerste vier ritjes had hij twee maal spaakbruik. Naar Andless gegaan, die bouwt al mijn wielen en die liet zien dat de spaken te kort waren en de gaten voor de offset kant niet helemaal goed waren geboord. Wielen overlaten spaken meteen met Xrays. Er zaten ronden d lights in maar dat snap ik soweiso niet in dit soort wielen. Plat is sterker, spaakt makkelijker en is nog iets lichter.
Wielsetje werd er ng 20 gram lichter van waardoor de weegschaal stopte op 1210 gram.

Wiel voelen in de praktijk goed aan. Net zoals andere wielen in deze klasse. Los even van de spaak kwaliteit koop je dus voor een redelijk net bedrag een superlicht topwielsetje, ook na het overspaken zijn ze nog stukken goedkoper dan andere wielsets in deze klasse.

De banden:
Daar heb ik al veel over geschreven in het banden topic en doe ik niet meer hier


De Schijven:

Carbon TI, erg licht en niet inboeten op remkracht, remmen evengoed al hope en maken ook niet meer geluid. Je moet er wel je portemonee voor trekken. iets van 180 euro pst dacht ik. Ze zitten vast met zwarte tita bouten.

Remmen:
Hope race x2 en 4. De 2 achter en 4 voor uiteraard. Dezelfde zaten ook op mijn C,dale uit 2013, nu de nieuwe versie dan........ en in 2007 de mini,s op mijn cube-elite. Top remmen en fijn dat elke MTB in de schuur dezelfde heeft met onderdelen.
Remt top, slijt amper, ontluchten is altijd een crime met hope vind ik, dat is met bv met sram red remmen veel makkelijker.
Ik heb ze nu andersom ontlucht, dus van uit de klauw de vloeistof naar boven spuiten en dat gaat al stukken beter.

Groep XX1
Ik had een XX 2x10 groep en nu voor het eerste 1x12. Rijd prima. De XX 2x10 heb ik nooit zo goed gevonden als de X0 3x9 van toen. De XX1 is weer op dat niveau, zelfs nog wat hoger. Ik moet nog wel wat wennen met schakelen zeker als ik bv een paar versnellingen terug moet, met de 2x10 schakelde ik dan 1x voor nu moet ik er twee of drie doen. En ik blijf erbij leveren eens wat meer cassette!!!!! met tussenstappen. haal de 50 eraf maak van de 10 een 11 en je krijgt in het bereik van 13 naar 25 zomaar 1 of twee extra bruikbare stappen nu gaat het al snel met drie tanden tegelijk, te snel op een Nederlands baantje. Of je nu achter op de 50 of 45 even een klein stijl klimmetje rijd voel je ook niet. Ik hoop dat ze de red 12 speed compatible hebben gemaakt, of dat het iig zo is. doe daar nog een 10/40 of 11/40 cassette tussen en een 10 of 11 45 en iedereen is tevreden ook voor bv de 1x gravelracers is dit een aanvulling.

Overige afmontage:
Zadel Arione R1, zit op de racer ook prima dus hie rook, ben op de racer wel overgestapt op een Berk Lupine, misschien doe ik dat hier ook. Het is niet te geloven maar dat ding zit zo comfortabel.

Ritchey superlogix 2x stuur, superlogic stuurpen en WCS linkflex zadelpen. Allemaal prima en met het 2x stuur zit ik ook net wat dieper. Stuur is 680mm breedt nog een beetje van de oude stempel :-D Maar ik vind het fijn even met een 720mm gereden maar dat vind ik toch wat breed.

Bidonhouders, deze zou iedereen verplicht moeten kopen die een bidon verliest. Arundel Manible. De allerbeste die er zijn. Je pakt je bidon super makkelijk uit de houder. Ze zijn stijf waardoor de bidon niet tegen je kuiten klappert, dat had ik met de c,dale houder. En het belangrijkste het is onmogelijk een bidon te verliezen en ik rijd altijd met 800ml. Ik heb nog nooit gemerkt dat na welke passage ook de bidon hoger of anders in de houder zat.

Conclusie heerlijk straks sturende XC MTB. In de fiets stond een test dat de fiets nerveus zou zijn. Ik merk daar helemaal niet van. Precies sturen vind ik iets anders dan nerveus. Het wapen voor snelle tijden op Nederlandse banen. Laten we wel eerlijk blijven elke goede xc fiets en dat zijn er veel zal ongeveer hetzelfde rijden.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

TenZNL schreef: vr 9 augustus 2019, 07:54 Strakke grondraket :-q
Bedankt, dat is het ook wel. Fijn ding
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

wat een gave fiets! (ik word van binnen erg warm bij het zien van dit model AE) en dat gunmetal grey is echt niet verkeerd hoor!
het is echt jouw bike geworden, een uniek exemplaar.
:-q :-q :-q :-q
Plaats reactie