Smithy Serotone - the build

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

***Eindresultaat***
Afbeelding


In navolging van de welbekende bouwers hier op het forum, ben ik dit jaar begonnen met een nieuwe hobby naast het fietsen; zelf fietsen bouwen :-q
Een hele ervaring. Qua metaalbewerking was (ben) ik een echt groentje, dus de leercurve was best groot. Laat staan het leren hardsolderen, dat was echt vallen en opstaan.

Uiteindelijk heb ik verspreid over dit jaar m'n eerste bike gebouwd. En ik ben er bijzonder trots op! Het resultaat is al hier en daar te zien, zowel op het forum als op instagram. Maar laat ik hier maar bij het begin beginnen. Zo in de andere topics te lezen, zijn er genoeg technici die het wel mooi vinden om het proces te zien lijkt me.

Een bedankje naar de forum-bouwers mag ook wel, bij wie ik hier en daar toch wat advies heb ingewonnen! :bier:
En m'n 'nieuwe' naam; ik vond m'n vorige forumnaam dom, dus dit was een mooi moment om iets nieuws ervan te maken. En je forumnaam veranderen is hier een no-go :D dus dan maar een nieuw account. Smithy = een smidse, de achternaam is Smids, stalen frames in elkaar bakken...je snapt het wel.

Goed; in den beginne. Keuzestress; lassen? Euh, kan ik niet. Hardsolderen? Kan ik ook niet, maar de aanschafprijs en vergevingsgezindheid staan me wel aan. Dus naar de laswinkel, een zak met geld neerleggen en brullen maar! Uiteindelijk viel de keuze op een propaan+zuurstof setup, met gloor lilliput brander. Veel anders is er in NL niet voorhanden.

Afbeelding

Ondertussen moet er natuurlijk ook een ontwerp komen. Vanuit m'n werktuigbouw-achtergrond kan ik wel een portie tekenen. Het doel is om een fiets te maken die ik ook daadwerkelijk ga gebruiken. Een werkpaard. Iets om km's te maken op de weg. Nu doe ik dat altijd met een transgender-mountainbike; smalle bandjes erop en gaan. Het werkt, maar ik heb altijd al een bike willen hebben die iets meer 'race' was. Dan maar een gravelracer! Goed te doen op de weg, af en toe een bospaadje, ideaal toch?

Afbeelding

En natuurlijk moet er ook een mal komen. Bewerkelijke hobby, dat fietsen bouwen :bier:

Afbeelding

Tot zover.
Laatst gewijzigd door Smithy op di 28 juli 2020, 16:15, 3 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoezo, tot zover?
Ik heb al foto's van het eindresultaat gezien, dus er is meer te showen ;-)

Maar gaaf hoor, zelf bouwen. Als ik het ooit zou doen zou ik gevoelsmatig ook voor solderen gaan, maar dat zeg ik zonder ook maar enige ervaring met beide technieken...

Ga dit topic wel volgen natuurlijk :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Neenee m'n BOTY bijdrage is het 'bijna' eindresultaat, met een tijdelijke vork. Ik zit al drie weken te wachten op m'n carbonnen vork. En wat krijg je, een paar uur nadat je de foto hebt ingestuurd, wordt die verrekte vork bezorgd :roll: :lol:

Maar goed, een kerstcadeau pak je ook langzaam uit toch? Of scheur jij ineens alles aan flarden?
Af en toe wat fotomateriaal lijkt me wat leuker lezen/kijken dan ineens een hele zwik info.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Eindelijk! Ben benieuwd naar goede foto's van het eindresultaat. (En dacht dat Smithy ook iets met Pithy te maken had...)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Dat dacht ik ook. Maar wel leuk dat er weer een forumbouwer opgestaan is. Ik zit zelf ook te popelen, maar ik heb nog geen garage. Die moet ik eerst bouwen :)

Maareh, moar foto's!!!
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Ik volg Smithy al een tijdje op de voet, dus inmiddels al een glimp gezien van de bike met carbon vork :winkie: ..ik zeg, hup nieuwe foto in BOTY, dat gaat een bult stemmen extra opleveren!
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Nou, dan ga ik snel de schuur in om die voorvork een kleurtje te geven. Kan ik ‘m morgen ‘erin hangen’.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Cool man, ben erg benieuwd!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

We willen gewoon meer foto's !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ja dat dus!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Herman de Biker schreef:Ik volg Smithy al een tijdje op de voet, dus inmiddels al een glimp gezien van de bike met carbon vork :winkie: ..ik zeg, hup nieuwe foto in BOTY, dat gaat een bult stemmen extra opleveren!
Ik kan uit betrouwbare bron mededelen dat de Serotone goed in de smaak valt bij het stemmende publiek.

En terecht, al ben ik geen fan van gravelracers maar wel van vakmanschap en lef om iets aan te pakken. :-q
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

:-q goed bezig
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Je maakt het wel spannend :tong

Tof, weer een framebouwer erbij op het forum :-q
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ben benieuwd, ik ben blij te lezen dat die vork tijdelijk is op de BOTY foto want ik vond hem echt niet passen :lol:
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Ja, helemaal met die tapered balhoofdbuis. Steekt er opeens een iel salsa vorkje onderuit. Hij had wel iets 'monstercross' doordat de voorkant zo hoog werd.
Ik heb net de kartonnen vork erin gehangen. Maar jemig, wat is dat mooi...ik denk dat ik vanmiddag wel even een totaalplaatje hier neer zet, puur vanuit trots :-D
Plaats reactie