Bird Zero TR - Opbouw project

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
WM-MTB-FRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 januari 2017, 11:08

Ey!

Na wat positieve stimulans van diverse forumleden toch besloten om een keer zelf een fiets op te bouwen. “Het is allemaal niet zo ingewikkeld” Nou dat zullen we dus beleven.

Type fiets
Het moet een LTHT die redelijk trail georiënteerd is. Zeg maar de niet zo extreme LTHT variant. 27,5 inch wielen en voorvork met 120 á 130 mm travel. Budget technisch wil ik het niet te gek maken, dus probeer via andere leden en uitverkoop de fiets bij elkaar te sprokkelen. Het zal dus niet het nieuwste van het nieuwste worden, maar misschien wat overjarige onderdelen (die vaak ook nog prima zijn).

Frame
Voor het frame was ik er redelijk snel uit. Het moest een Stanton of Bird worden. De eerste blijft te duur, zelfs 2de hands of in de uitverkoop…dus toen maar mijn focus verlegd naar de Bird. Contact gehad met Bird (die overigens mega behulpzaam zijn, echt top service) en die zeiden mij dat de Zero TR maat M waarschijnlijk het beste paste bij mijn wensen. Dat dacht ik zelf ook, maar toch fijn dat het bevestigd wordt. Daar in de sale het frame besteld samen met een DT Swiss wielset E1900, Bird Seatclam, headset en steekas-achter voor iets meer dan € 600,-

Afbeelding

Ik ben echt super tevreden over het frame. Kleuren zijn prachtig en is gewoon netjes afgewerkt. Het past ook bij de onderdelen die wil hergebruiken van mijn oude fiets. De blauw is bijvoorbeeld bijna exact dezelfde kleur als het stuur wat ik heb.

Overige onderdelen
Op marktplaats vond ik een Rockshox Reba 120mm van een andere MTB gek die hem had gekocht, maar uiteindelijk toch geswitcht was naar een duurdere Fox vork. En het mooie is, de vork is wit! Ik was daar niet specifiek naar op zoek, maar met de witte stickers op het frame staat het waarschijnlijk wel erg mooi. Die aangeschaft. Toen op forum hier paar remmen kunnen kopen @eRicW. En bij een Duitse webshop Scram GX 12 speed groupset. Dit is de fiets op dit moment:

Afbeelding

Afbeelding

Hulp!
Ik ben een mooi eind gekomen met het opbouwen maar ik mis nog een aantal dingen, waarbij jullie me misschien kunnen helpen (in advies en onderdelen:

1. Remschijven: hoe weet ik welke remschijven ik voor mijn XTR M988 moet hebben? Online staat Recommended for use with Ice Tech Centre-Lock rotors for optimum braking performance in a choice of 160, 180 and 203 mm. Lijkt me niet dat elk van die formaten er tussen past.
2. Banden: ik wil nu wel graag proberen tubeless te rijden (wielset is ook tubeless ready) maar poeh, wat van bandjes zal ik er dan opzetten? Er is zo enorm veel keus. Moet ik dan nog rekening houden met breedte van mijn wiel (25mm in, 30mm out).
3. Zadelpen: mijn vorige zadelpen is te smal, dus ik moet nog een zadelpen hebben die wel past. Ik weet dan veel van jullie met een dropper rijden, dus er moet toch iemand een zadelpen hebben die stof staat te vangen. Op Bird data sheet staat dat er een 31.6 mm in moet (klem is 34,9mm)
4. Buitenkabel: ongelofelijk dat de groepset zonder buitenkabel is…maar bestel er wel één.

Dan heb ik nog een laatste vraag. Ik heb nu een redelijk lange stuurpen voor zo’n fiets (110mm) en geen spacers tussen headset en stuurpen. Hoe bepaal ik wat comfortabel is? Kan ik het best he stuur vastdraaien, voorvork laten uitsteken en op de weg beetje proberen of dit een fijne houding is? Ik wil dat eerst proberen voordat ik de voorvork afzaag.

Andere tips zijn altijd welkom!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuk frame, mooie kleur en prima onderdelen, wat wil je nog meer ;-)
De witte vork staat zeker goed bij het frame, ik denk mooier dan een zwarte.

Vwb je vragen:
- de remschijven passen wel allemaal, welke diameter je kunt monteren hangt van de adapter af die je tussen remklauw en frame/vork doet. Dus eerst kiezen welke schijfdiameter (160-180-203 zijn gangbaar), en daar adapters bij uitzoeken. Die van Shimano zijn prima en niet duur.
Qua schijven ben je niet gebonden aan Icetech, zelfs een ander merk kan als de diameter maar klopt. Ik heb die XTR remmen bijvoorbeeld gereden met Formula schijven.
Twee keer 180mm is mooi, minimalistischer is 160/180 en wil je echt altijd power kies je 180/203 (daar rijd ik nu mee, ook op een hardtail met 130mm vork en XTR remmen). Last van een krachtiger rem heb je nooit... trek je eigen conclusie. En uiteraard de grootste schijf voor ;-)

- je stuurpen is wel enorm lang, ik denk dat je korter moet (anders is je frame ook te klein...). Moderne frames zijn gemaakt om met korte stuurpennen en brede sturen te rijden. Globaal is een stuur nu tussen de 720 en 800 mm breed, naargelang je eigen voorkeur. Stuurpennen tussen 35 en 60mm, idem.

- om de hoogte te bepalen laat je de vorkbuis in eerste instantie wat te lang. Dan kun je vervolgens met wat spacers onder en boven de stuurpen gaan spelen om te kijken hoe je prettig zit en hoe de fiets fijn stuurt. Als je zeker van de positie van je stuur bent kun je de vorkbuis definitief inkorten. Let er daarbij op dat de vorkbuis ongeveer 3mm onder de bovenkant van de stuurpen of bovenste spacer blijft (afhankelijk van wat je bovenaan hebt zitten). Die ruimte is nodig om de speling uit het balhoofdlager te kunnen stellen.

- Banden: volledig afhankelijk van wat je wilt gaan rijden en je eigen voorkeuren. Voor NL allround zou ik voor iets met wat nop nemen in de richting van een Nobby Nic, Mountainking, Ardent of vergelijkbaar rubber van een ander merk. Achter een categorie minder grof, dat rolt beter en achter vang je een glijdertje toch ook makkelijker op.
Mocht je meer plannen hebben richting Ardennen (vooral in de winter) kun je een categorie grover overwegen. Hans Dampf, Trailking etc. Een breedte rond de 2.35-2.4 is mooi allround.
Erg breed werkt in de modder niet goed, gaat teveel "drijven".

- zadelpendiameter weet je, dus op zoek naar een 31.6 pen van voldoende lengte (400mm is gangbaar). Een dropper is een echte meerwaarde als je wat technischer wilt gaan rijden, ben je er eenmaal aan gewend gaan veel mensen hem ook gebruiken op lokale rondjes. Met andere woorden, als je er een hebt wil je hem niet meer kwijt ;-)
Maar ze zijn niet goedkoop, als budget een dingetje is kun je de aanschaf ook gerust uitstellen.

Succes en plezier met opbouwen! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat gaat een mooi fietsje worden, lekker frisse kleurencombi zo :-q

Kermit heeft het meeste al gezegd maar ik wil nog wel wat toevoegen:

Bandjes: Geen idee wat de interne breedte is van je velgen maar mijn eigen LTHT (130mm) staat op 23mm velgjes. Voor rij ik met een NoNI 2.35, achter met een Ardent Race 2.2 (of een NoNi 2.25 in het natte seizoen). IMHO qua breedte prima voor allround gebruik.

Vork: In NL zal de Reba het prima doen (geen idee wat je weegt trouwens?), in het buitenland of ruigere/technische trails ben ik daar niet zo zeker van.

Een dropper is ook wel een mouw aan te passen, bv Brand X is niet zo duur en heeft volgens mij wel een goede reputatie. En anders is er 2e hands vast ook wel wat te vinden.

Hoe wil je de fiets gaan inzetten?
Laatst gewijzigd door TenZNL op za 27 oktober 2018, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Mooi, nog een Bird! Ik wacht nog op m'n Zero AM die over een 2tal weken zal aankomen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zie op de site van Bird dat ze een 50mm stuurpen als uitgangspunt nemen, dan heb je alvast een indicatie ;-)

Voor die prijs trouwens echt een gaaf frame hoor, goede keus :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
WM-MTB-FRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 januari 2017, 11:08

TenZNL schreef: za 27 oktober 2018, 17:11 Vork: In NL zal de Reba het prima doen (geen idee wat je weegt trouwens?), in het buitenland of ruigere/technische trails ben ik daar niet zo zeker van.

Hoe wil je de fiets gaan inzetten?
Ik weeg echt drie keer niks. Dus daar heeft de vork niet onder te lijden.

Ik mag vooral graag smalle trails rijden, steile klimmen omhoog en medium afdalingen. Ik spring en vlieg niet met de fiets, maar rockgardens vind ik wel leuk. Het juiste pad naar beneden vinden. Met mijn vorige fiets (Merida Matts) heb ik zowel xc als downhill wedstrijden in NL gereden...maar geen ambitie om mee te doen voor de prijzen. 1 of 2 keer per jaar ga ik naar Eifel/Harz/Ardennen voor wat heftiger werk (valt ook nog wel mee).
WM-MTB-FRL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 januari 2017, 11:08

Dank voor de tips in elk geval. Ben ik weer wat wijzer!
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Mooie kleur blauw en dat witte combineert zeker goed. Die stuurpen is inderdaad te lang en het ziet er een beetje raar uit zo.

En zelf opbouwen is toch leuk ;)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Reach van een Bird TR is lang voor de maat (495mm voor mijn XL), dat wordt geen succes met een 110mm pen. 50 +/- 10 is meer wat bij die fiets past.

Tenzij er ooit een revisie is geweest, is tyre clearance achter niet geweldig. 2.35 Hans Dampf gaat, een 2.35 Magic Mary niet in echte omstandigheden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nog even beter gekeken, je hebt geen centerlock schijven nodig maar schijven met zesbouts bevestiging (ook wel IS, genoemd, International Standard).
Let erop dat de diameter echt klopt met de adapter, naast die drie gangbare maten zijn er ook wat afwijkende schijfdiameters geweest zoals 183, 185, 200mm. Technisch gezien niks mis mee, maar ik zou omwille van de courantheid bij 160/180/203 blijven.

Verder meen ik postmount rembevestiging op je frame te zien (op de vork sowieso). Je hebt dus voor en achter adapters nodig van PM naar PM. En meestal zijn de adapters voor en achter specifiek, bij Shimano is dat te herkennen aan een F of R in de typeaanduiding.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

WM-MTB-FRL schreef: za 27 oktober 2018, 16:03 ... Scram GX 12 speed groupset. ...
Afbeelding


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

It's a scam!
Mooi frame, met die vork wordt dat wel een mooie allrounder. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi!
Let op bij de remschijf aan de achterkant, niet iedere achterbrug heeft ruimte voor een 203 schijf, mocht je in de verleiding komen flinke schijven te kopen. Maar 203 voor en 180 achter is voor deze fiets ruim voldoende.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Gave kleurstelling zo! :-q
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik kende het merk nog niet maar gaat een leuke fiets worden :-q

Veel plezier met opbouwen en ben benieuwd naar het eindresultaat.
Plaats reactie