Nieuwe racemachine: Giant Anthem Advanced

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Na 3 jaar op de Camber is het tijd voor een nieuwe wedstrijkbak! De Camber had ik ooit gekocht als alleskunner, en dat is ie. Maar de focus komt steeds meer op marathon en XC races dus dan is het wel lekker om een fiets te hebben die echt daar op gespitst is. En lichter, en nieuwer, en vul de excuusjes zelf maar in.

De fiets is tot nu toe helemaal standaard; alleen een ander zadel. Een Prologo Dimension. Zit ongeveer hetzelfde als een Specialized Power, dus prima. Totaalgewicht met XT pedalen, Garmin, bidonhouder en 120ml sealant in de banden is 11,3kg. Nu al een aardig stuk lichter dan de Camber en dat met goedkopere afmontage. De fiets zal de komende tijd wel geupgrade worden met onderdelen van de Camber en misschien nog wat nieuw spul.

Eerste indrukken: zeer positief. De fiets is echt heel wendbaar en levendig: veel meer dan mijn Camber. Hij ligt ook lekker laag bij de grond (lage stack, laag bracket) dus hij hangt heerlijk in de bochten op snelle singletracks. De vering is tot dusver ook echt super, hoewel het erg nauw luistert qua afstelling in de demper. Hij blijft lekker op hoogte zeg maar, goede support. Zakt niet snel door al z'n travel. Verassend weinig pedaal invloeden, zeker staand: hij ramt echt als een hardtail. De Maxxis Ikon banden had ik nog nooit mee gereden maar ik vind ze erg erg fijn. Beetje smal maar wel goed voorspelbaar qua grip. De voorkant van deze fiets hapt behoorlijk als je goed hard een bocht in kegelt, dus ik denk dat 'ie ook wel blij wordt van iets meer nop aan de voorkant. Misschien een keer mee experimenteren.

Plaatjes kieken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Erg mooie bike, veel plezier met de nieuwe aanwinst :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Mooie bike inderdaad! Veel fijne km's ermee :-q
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Mooi gevelmetselwerk! Duur gevelsteentje.

O ja, fraaie Giant! Dikke aandrijflijn ook.
Podiumplaats moet nu met deze snelle fully, toch wel een stuk dichterbij komen.
Veel plezier ermee :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Rijdt lekker zoń VPP bike. Dat hoog blijven is herkenbaar. Vraagt om door trappen... dat gaat wel lukken. Veel plezier er mee.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
simonovereem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 179
Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10

Mooie fiets, heb er tijdens de bikefreak testdag ook mee rondgereden. Verraste me zeer positief. Zit zelf ook te kijken voor een fully. Waarom ben je voor de Giant gegaan en niet voor een Lux, Epic of Spark?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Gave fiets zeg! Die gaat je vast goed bevallen!
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Mooi ding ja!
Ik rijd met de ikon achter in 2.35, en vior een forekaster. Super combi, lekker voorspelbaar ook.
Die lock out knop gebruik je zeker alleen op de weg?
Sneeuwmonster
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Bedankt allen!
simonovereem schreef:Mooie fiets, heb er tijdens de bikefreak testdag ook mee rondgereden. Verraste me zeer positief. Zit zelf ook te kijken voor een fully. Waarom ben je voor de Giant gegaan en niet voor een Lux, Epic of Spark?
Ik word ondersteund door Van Slingerland tweewielers in Keijenborg, o.a. een Giant dealer. Dus dat helpt. Lux is een zeer coole bike maar lastig goed test te rijden. Plus, ik vind hem niet zo super mooi (oude wel redelijk, nieuwe niet). De nieuwe Epic heb ik getest vorig jaar en werd er niet erg warm van, zeker niet van de Brain vering. Plus, onmenselijk duur voor wat je krijgt en Specialized-only onderdelen met de Brain (en service). De Spark is eigenlijk niet langs gekomen bij mij, is wel een toffe bike. Nooit op gereden. Heb er wel het een en ander over gelezen maar weet niet meer precies wat ik er aan miste.

Daarnaast ook gewoon de looks, en je ziet ze niet zo héél vaak. Ik had liever wel twee bidonhouders gehad, maar ja. Giant is ook wel behoorlijk veel waar voor je geld, zeker tov. de Epic en Spark. Hier zitten rete-strakke carbon wielen in.
sama schreef:Mooi ding ja!
Ik rijd met de ikon achter in 2.35, en vior een forekaster. Super combi, lekker voorspelbaar ook.
Die lock out knop gebruik je zeker alleen op de weg?
Ja. De fiets heeft de lockout totaal niet nodig, maar wel fijn dat 't allebei in 1 keer kan. Op het asfalt gebruik ik hem wel als ik er aan denk :lol: Wel is 't dat de vork knalhard wordt maar de achtervering licht kan inveren nog, dat is wel irritant. Het hendeltje is ook niet zo super fijn.
Laatst gewijzigd door nversteege op do 28 juni 2018, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Gave fiets!

Veel fijne kilometers ermee en succes met de wedstrijden en marathons!
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

corex schreef:Rijdt lekker zoń VPP bike. Dat hoog blijven is herkenbaar. Vraagt om door trappen... dat gaat wel lukken. Veel plezier er mee.
Thanks. Cool, ik wist niet dat VPP en Maestro zo veel overeenkwamen. Het voelt wel echt heel anders dan FSR van m'n Camber! De ketting voel ik af en toe trekken zeg maar. Niks ergs aan, effe wennen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Een goede keus in mijn ogen. Veel plezier ermee.
"This species has amused itself to death"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Klinkt goed allemaal. Het is natuurlijk ook een heel ander soort bike dan de Camber.

Giant heeft het achterveer systeem dus erg goed voor elkaar als ik het zo lees.
Daar waar Specialized nog steeds moet vertrouwen op dat brain systeem.
v_schultinge

Nu weet ik ook waarom je andere spulletjes te koop stonden :D. Veel plezier met deze nieuwe aanwinst.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Haha ja, nog even zien wat ik allemaal ga verkopen van de Camber (of dat die misschien nog compleet weg gaat).

De Anthem heb ik nog niet echt super goed getest, paar lokale rondjes en veel op het asfalt om rustig km te maken en af te stellen. Zaterdag de eerste echte test in Amerongen. De conditie is op 't moment niet best en kamp al een tijdje met een kwaaltje die niet weg wil gaan. We zullen zien, iig. lekker 90km sturen zaterdag!
Plaats reactie