Niet doen, ik had het goed.Lars TB schreef:Tenzij die gebruikt wordt om minder spacers te hoeven monteren.Kapitein Iglo schreef:Langere balhoofdbuis?
Handbuilt steel: Snowdon MK4
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Moderator
- Berichten: 16838
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Nou, dat was wel de reden om 'm wat langer te maken...
Maar het totaal van balhoofdbuis, headset en spacers is toch net iets langer dan op de Banshee blijkbaar. Dus ik keur jouw suggestie toch goed
Maar het totaal van balhoofdbuis, headset en spacers is toch net iets langer dan op de Banshee blijkbaar. Dus ik keur jouw suggestie toch goed
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Een goed onderbouwd besluit
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
ThaSingleTrackMastah schreef:Overigens is het schroefdraad van je vork je dankbaar dat je deze 180 adapter gebruikt.
Pat. schreef:Sarcasme of snap ik het niet?
Maakt toch weinig uit voor de draad?
Of had hij zoiets moeten gebruiken.
Ja precies.Herperduin schreef:Denk dat Walter bedoelt dat het juist goed is dat je de adapter eenmalig aan de vork monteert en bij loshalen van rem niet meer uit de vork hoeft te draaien. Dit omdat de adapter eigen draad heeft. Bespaart weer slijtage van de schroefdraad in de vork. Bij de adapter op jouw foto is dit niet het geval en gebruik je alleen de draad van de vork.
Geen sarcasme, maar puur technisch.
De adapter van Kermit schroef je 1x vast op het relatief zachte draad van je vork.
Het uitlijnen vd remmen gebeurd daarna op het draad vd adapter.
Maar het nadeel van de 180mm uitvoering is dat de remklauw naar onderen verhuist.
(de 203 uitvoering gaat juist naar boven, dus dat is ook een optie)
De adapter van Pat is qua plaatsing vd remklauw redelijk neutraal, maar iedere keer als je iets aan de remklauw doet, draai je de stalen bouten in het zachte magnesium heen en weer.
Je zal niet de eerste zijn die het draad in zn vork verne#kt.
Ben wel benieuwd naar een verslag van de maiden flight !
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
- Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
- Contacteer:
Daarbij werken de bovenstaande adapters imho alleen samen met AVID remmen omdat die een met van die kogelkop ringen voor een uitlijning tussen de bootkop en de remklauw zorgen. De bout staat namelijk niet meer haaks op de klauw als je er zo'n adapter tussen zet waardoor je hem bij aandraaien zal verbuigen, lastiger af te stellen (aan de lijve ondervonden, opgelost met van die David ringetjes omdat ik geen andere adapter had liggen ) en door het verbuigen van de bouten een nog vervelender belasting op de schroefdraad in vork of frame geven.
Wel een mooi totaalplaatje zo! ben net als de rest hier heel benieuwd naar de uiteindelijke kleurstelling, wordt het een enkele kleur of wordt er iets subtiels gedaan?
Wel een mooi totaalplaatje zo! ben net als de rest hier heel benieuwd naar de uiteindelijke kleurstelling, wordt het een enkele kleur of wordt er iets subtiels gedaan?
Don't believe the hype!
Dat is inderdaad zo als je de Avid adapter gebruikt. Hoewel een vijltje wonderen doet. Maar deze uitvoering van andere merken (bijvoorbeeld Shimano of Formula) is gewoon vlak en werkt uitstekend!HotSnail schreef:Daarbij werken de bovenstaande adapters imho alleen samen met AVID remmen omdat die een met van die kogelkop ringen voor een uitlijning tussen de bootkop en de remklauw zorgen. De bout staat namelijk niet meer haaks op de klauw als je er zo'n adapter tussen zet waardoor je hem bij aandraaien zal verbuigen, lastiger af te stellen (aan de lijve ondervonden, opgelost met van die David ringetjes omdat ik geen andere adapter had liggen ) en door het verbuigen van de bouten een nog vervelender belasting op de schroefdraad in vork of frame geven.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Moderator
- Berichten: 16838
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Shimano levert twee hol/bol ringetjes mee met zulke adapters, zodat de bout(kop) niet scheef belast wordt. Ze zijn nog niet helemaal achterlijk in Japan
Zo nog een bakkie koffie en dan maar eens gaan fietsen...
Zo nog een bakkie koffie en dan maar eens gaan fietsen...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Hij had mee moeten gaan naar Zuid Limburg vandaag.
Heerlijk in de sneeuw gefietst bij -5. En geen eens koude
vingers gehad
Tenen hebben daarentegen wel een kleine Wim Hof kuur
gedaan...
Heerlijk in de sneeuw gefietst bij -5. En geen eens koude
vingers gehad
Tenen hebben daarentegen wel een kleine Wim Hof kuur
gedaan...
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
-
- Moderator
- Berichten: 16838
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Iceman toes...?
Wij (HdB en ik) zijn inderdaad naar Dorst geweest. Achteraf maar goed dat Limburg niet in de planning zat, nog een onverwacht akkefietje met de auto gehad... Bleek loos alarm, maar heeft wel de nodige tijd gekost.
Daarom zijn we ook niet meer aan een rondje Vrachelen toegekomen, alleen Dorst en Cadettenkamp gereden.
1e reactie kort samengevat: project Snowdon MKiv is geslaagd!
Hij rijdt heerlijk, geen seconde hoeven wennen, meteen een goed gevoel op deze fiets. De iets hogere stackwaarde is een succes wat mij betreft, gaf me de indruk dat het met name in het korte draai- en keerwerk nog wat makkelijker wordt om met de fiets te spelen. Ook voelde hij comfortabel (voor een hardtail dan), misschien nog wel iets meer dan de Cotic.
Van enige slapte in het frame of de wielen heb ik niks gemerkt, dus de constructie met de yoke is blijkbaar stijf genoeg.
De voorvork voelde fijn, lekker plush en comfortabel. Om de demping echt goed af te stellen nog even wachten op een rondje Amerongen, daar even stevig over de remknippen denderen is voor mij altijd een goede indicatie of de reboundinstelling een beetje in orde is.
Het rijden met de 1x11 setup ging (uiteraard) ook prima, al zit er met deze enorme cassette volgens mij een grotere stap precies bij de twee kransjes die ik -op vlakkere rondjes- veel gebruik. Eens kijken of ik daaraan ga wennen, of dat ik er nog een keer iets mee moet. Het schakelen gaat verder uitstekend, en de ketting is niet één keer tegen de chainstay geklapperd. Dus stil blijven is ook al geen reden meer voor een singlespeed
De Turbine dropper doet wat-ie moet doen, werkt soepel en snel. Fijner dan een LEV imo, kan natuurlijk nog niks zeggen over de degelijkheid.
Al met al zeer tevreden!
De combinatie van mijn keuzes en het werk van HdB heeft wat mij betreft een succes opgeleverd
HdB had voor de gelegenheid niet zijn fully maar de allereerste Snowdon meegenomen, dus hieronder staan MKi en MKiv gezellig bij elkaar
Een 27.5" in maat L en een 29" in maat S/M, de ene 140mm vooraan, de andere 130mm. MKi is wat slacker gebouwd dan mijn frame, met wat eenvoudiger buizen en is met 2x10 afgemonteerd.
Wij (HdB en ik) zijn inderdaad naar Dorst geweest. Achteraf maar goed dat Limburg niet in de planning zat, nog een onverwacht akkefietje met de auto gehad... Bleek loos alarm, maar heeft wel de nodige tijd gekost.
Daarom zijn we ook niet meer aan een rondje Vrachelen toegekomen, alleen Dorst en Cadettenkamp gereden.
1e reactie kort samengevat: project Snowdon MKiv is geslaagd!
Hij rijdt heerlijk, geen seconde hoeven wennen, meteen een goed gevoel op deze fiets. De iets hogere stackwaarde is een succes wat mij betreft, gaf me de indruk dat het met name in het korte draai- en keerwerk nog wat makkelijker wordt om met de fiets te spelen. Ook voelde hij comfortabel (voor een hardtail dan), misschien nog wel iets meer dan de Cotic.
Van enige slapte in het frame of de wielen heb ik niks gemerkt, dus de constructie met de yoke is blijkbaar stijf genoeg.
De voorvork voelde fijn, lekker plush en comfortabel. Om de demping echt goed af te stellen nog even wachten op een rondje Amerongen, daar even stevig over de remknippen denderen is voor mij altijd een goede indicatie of de reboundinstelling een beetje in orde is.
Het rijden met de 1x11 setup ging (uiteraard) ook prima, al zit er met deze enorme cassette volgens mij een grotere stap precies bij de twee kransjes die ik -op vlakkere rondjes- veel gebruik. Eens kijken of ik daaraan ga wennen, of dat ik er nog een keer iets mee moet. Het schakelen gaat verder uitstekend, en de ketting is niet één keer tegen de chainstay geklapperd. Dus stil blijven is ook al geen reden meer voor een singlespeed
De Turbine dropper doet wat-ie moet doen, werkt soepel en snel. Fijner dan een LEV imo, kan natuurlijk nog niks zeggen over de degelijkheid.
Al met al zeer tevreden!
De combinatie van mijn keuzes en het werk van HdB heeft wat mij betreft een succes opgeleverd
HdB had voor de gelegenheid niet zijn fully maar de allereerste Snowdon meegenomen, dus hieronder staan MKi en MKiv gezellig bij elkaar
Een 27.5" in maat L en een 29" in maat S/M, de ene 140mm vooraan, de andere 130mm. MKi is wat slacker gebouwd dan mijn frame, met wat eenvoudiger buizen en is met 2x10 afgemonteerd.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Jaaaa, mooi man!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Moderator
- Berichten: 16838
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Er wordt nog gewerkt aan een goede afzuiging voor de spuitcabine.
Tot die tijd mag ik er zoveel op rijden als ik wil
Alleen een beetje oppassen met vocht...
Tot die tijd mag ik er zoveel op rijden als ik wil
Alleen een beetje oppassen met vocht...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After