Snowdon MK4 - handbuilt steel

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.

Moderator: jf

Plaats reactie
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9765
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ma 5 februari 2018, 13:47

Lars TB schreef:
Kapitein Iglo schreef:Langere balhoofdbuis?
Tenzij die gebruikt wordt om minder spacers te hoeven monteren.
Niet doen, ik had het goed.

:bier:
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9385
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Locatie: twee mooie :-)
Contacteer:

ma 5 februari 2018, 15:29

Nou, dat was wel de reden om 'm wat langer te maken... :-)
Maar het totaal van balhoofdbuis, headset en spacers is toch net iets langer dan op de Banshee blijkbaar. Dus ik keur jouw suggestie toch goed ;-)
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9765
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ma 5 februari 2018, 15:34

Een goed onderbouwd besluit :-q :winkie:
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 14144
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Locatie: Is stoffig
Contacteer:

di 6 februari 2018, 19:53

ThaSingleTrackMastah schreef:Overigens is het schroefdraad van je vork je dankbaar dat je deze 180 adapter gebruikt.
Pat. schreef:Sarcasme of snap ik het niet?
Maakt toch weinig uit voor de draad?
Of had hij zoiets moeten gebruiken.
Afbeelding
Herperduin schreef:Denk dat Walter bedoelt dat het juist goed is dat je de adapter eenmalig aan de vork monteert en bij loshalen van rem niet meer uit de vork hoeft te draaien. Dit omdat de adapter eigen draad heeft. Bespaart weer slijtage van de schroefdraad in de vork. Bij de adapter op jouw foto is dit niet het geval en gebruik je alleen de draad van de vork.
Ja precies.
Geen sarcasme, maar puur technisch.
De adapter van Kermit schroef je 1x vast op het relatief zachte draad van je vork.
Het uitlijnen vd remmen gebeurd daarna op het draad vd adapter.
Maar het nadeel van de 180mm uitvoering is dat de remklauw naar onderen verhuist.
(de 203 uitvoering gaat juist naar boven, dus dat is ook een optie)

De adapter van Pat is qua plaatsing vd remklauw redelijk neutraal, maar iedere keer als je iets aan de remklauw doet, draai je de stalen bouten in het zachte magnesium heen en weer.
Je zal niet de eerste zijn die het draad in zn vork verne#kt.

Ben wel benieuwd naar een verslag van de maiden flight !
Some days it's easy, some days it's a fight.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Locatie: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

di 6 februari 2018, 22:15

Daarbij werken de bovenstaande adapters imho alleen samen met AVID remmen omdat die een met van die kogelkop ringen voor een uitlijning tussen de bootkop en de remklauw zorgen. De bout staat namelijk niet meer haaks op de klauw als je er zo'n adapter tussen zet waardoor je hem bij aandraaien zal verbuigen, lastiger af te stellen (aan de lijve ondervonden, opgelost met van die David ringetjes omdat ik geen andere adapter had liggen :) ) en door het verbuigen van de bouten een nog vervelender belasting op de schroefdraad in vork of frame geven.

Wel een mooi totaalplaatje zo! ben net als de rest hier heel benieuwd naar de uiteindelijke kleurstelling, wordt het een enkele kleur of wordt er iets subtiels gedaan?
Don't believe the hype!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7354
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

di 6 februari 2018, 23:06

HotSnail schreef:Daarbij werken de bovenstaande adapters imho alleen samen met AVID remmen omdat die een met van die kogelkop ringen voor een uitlijning tussen de bootkop en de remklauw zorgen. De bout staat namelijk niet meer haaks op de klauw als je er zo'n adapter tussen zet waardoor je hem bij aandraaien zal verbuigen, lastiger af te stellen (aan de lijve ondervonden, opgelost met van die David ringetjes omdat ik geen andere adapter had liggen :) ) en door het verbuigen van de bouten een nog vervelender belasting op de schroefdraad in vork of frame geven.
Dat is inderdaad zo als je de Avid adapter gebruikt. Hoewel een vijltje wonderen doet. Maar deze uitvoering van andere merken (bijvoorbeeld Shimano of Formula) is gewoon vlak en werkt uitstekend!
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9385
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Locatie: twee mooie :-)
Contacteer:

wo 7 februari 2018, 10:21

Shimano levert twee hol/bol ringetjes mee met zulke adapters, zodat de bout(kop) niet scheef belast wordt. Ze zijn nog niet helemaal achterlijk in Japan ;-)

Zo nog een bakkie koffie en dan maar eens gaan fietsen...
Gebruikersavatar
Prulleman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Locatie: Cannondale F-SI Alloy 1 2017

wo 7 februari 2018, 14:42

en? de nieuwe fiets flink aan de tand gevoeld?
rondje Dorst gedaan?
Gebruikersavatar
Pat.
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 5547
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

wo 7 februari 2018, 16:03

Hij had mee moeten gaan naar Zuid Limburg vandaag.
Heerlijk in de sneeuw gefietst bij -5. En geen eens koude
vingers gehad ;)
Tenen hebben daarentegen wel een kleine Wim Hof kuur
gedaan...
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9385
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Locatie: twee mooie :-)
Contacteer:

wo 7 februari 2018, 21:16

Iceman toes...? ;-)

Wij (HdB en ik) zijn inderdaad naar Dorst geweest. Achteraf maar goed dat Limburg niet in de planning zat, nog een onverwacht akkefietje met de auto gehad... Bleek loos alarm, maar heeft wel de nodige tijd gekost.
Daarom zijn we ook niet meer aan een rondje Vrachelen toegekomen, alleen Dorst en Cadettenkamp gereden.

1e reactie kort samengevat: project Snowdon MKiv is geslaagd! :-q
Hij rijdt heerlijk, geen seconde hoeven wennen, meteen een goed gevoel op deze fiets. De iets hogere stackwaarde is een succes wat mij betreft, gaf me de indruk dat het met name in het korte draai- en keerwerk nog wat makkelijker wordt om met de fiets te spelen. Ook voelde hij comfortabel (voor een hardtail dan), misschien nog wel iets meer dan de Cotic.
Van enige slapte in het frame of de wielen heb ik niks gemerkt, dus de constructie met de yoke is blijkbaar stijf genoeg.

De voorvork voelde fijn, lekker plush en comfortabel. Om de demping echt goed af te stellen nog even wachten op een rondje Amerongen, daar even stevig over de remknippen denderen is voor mij altijd een goede indicatie of de reboundinstelling een beetje in orde is.

Het rijden met de 1x11 setup ging (uiteraard) ook prima, al zit er met deze enorme cassette volgens mij een grotere stap precies bij de twee kransjes die ik -op vlakkere rondjes- veel gebruik. Eens kijken of ik daaraan ga wennen, of dat ik er nog een keer iets mee moet. Het schakelen gaat verder uitstekend, en de ketting is niet één keer tegen de chainstay geklapperd. Dus stil blijven is ook al geen reden meer voor een singlespeed ;-)
De Turbine dropper doet wat-ie moet doen, werkt soepel en snel. Fijner dan een LEV imo, kan natuurlijk nog niks zeggen over de degelijkheid.

Al met al zeer tevreden!
De combinatie van mijn keuzes en het werk van HdB heeft wat mij betreft een succes opgeleverd :-q :wink:

HdB had voor de gelegenheid niet zijn fully maar de allereerste Snowdon meegenomen, dus hieronder staan MKi en MKiv gezellig bij elkaar :)
Een 27.5" in maat L en een 29" in maat S/M, de ene 140mm vooraan, de andere 130mm. MKi is wat slacker gebouwd dan mijn frame, met wat eenvoudiger buizen en is met 2x10 afgemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7354
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wo 7 februari 2018, 21:19

Hup, slopen en rood spuiten! Nu willen we hem ook 'echt' zien!
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9765
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

wo 7 februari 2018, 21:20

Jaaaa, mooi man!
Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - FUBAR

Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9385
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Locatie: twee mooie :-)
Contacteer:

wo 7 februari 2018, 21:28

Er wordt nog gewerkt aan een goede afzuiging voor de spuitcabine.
Tot die tijd mag ik er zoveel op rijden als ik wil ;-)
Alleen een beetje oppassen met vocht... :D
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 929
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22
Locatie: Hoofddorp

wo 7 februari 2018, 22:02

Had je eigenlijk ook een geometrie tabelletje? Dacht niet dat ik die voorbij had zien komen. Ben wel benieuwd naar een aantal maten namelijk. :P
Gebruikersavatar
Smithy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Locatie: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

wo 7 februari 2018, 22:15

Toch mooi, zo’n uit de hand gelopen paint job!
A.k.a. Retep87
Plaats reactie