Handbuilt steel: Snowdon MK4

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef:
Kapitein Iglo schreef:Langere balhoofdbuis?
Tenzij die gebruikt wordt om minder spacers te hoeven monteren.
Niet doen, ik had het goed.

:bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, dat was wel de reden om 'm wat langer te maken... :-)
Maar het totaal van balhoofdbuis, headset en spacers is toch net iets langer dan op de Banshee blijkbaar. Dus ik keur jouw suggestie toch goed ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Een goed onderbouwd besluit :-q :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Overigens is het schroefdraad van je vork je dankbaar dat je deze 180 adapter gebruikt.
Pat. schreef:Sarcasme of snap ik het niet?
Maakt toch weinig uit voor de draad?
Of had hij zoiets moeten gebruiken.
Afbeelding
Herperduin schreef:Denk dat Walter bedoelt dat het juist goed is dat je de adapter eenmalig aan de vork monteert en bij loshalen van rem niet meer uit de vork hoeft te draaien. Dit omdat de adapter eigen draad heeft. Bespaart weer slijtage van de schroefdraad in de vork. Bij de adapter op jouw foto is dit niet het geval en gebruik je alleen de draad van de vork.
Ja precies.
Geen sarcasme, maar puur technisch.
De adapter van Kermit schroef je 1x vast op het relatief zachte draad van je vork.
Het uitlijnen vd remmen gebeurd daarna op het draad vd adapter.
Maar het nadeel van de 180mm uitvoering is dat de remklauw naar onderen verhuist.
(de 203 uitvoering gaat juist naar boven, dus dat is ook een optie)

De adapter van Pat is qua plaatsing vd remklauw redelijk neutraal, maar iedere keer als je iets aan de remklauw doet, draai je de stalen bouten in het zachte magnesium heen en weer.
Je zal niet de eerste zijn die het draad in zn vork verne#kt.

Ben wel benieuwd naar een verslag van de maiden flight !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Daarbij werken de bovenstaande adapters imho alleen samen met AVID remmen omdat die een met van die kogelkop ringen voor een uitlijning tussen de bootkop en de remklauw zorgen. De bout staat namelijk niet meer haaks op de klauw als je er zo'n adapter tussen zet waardoor je hem bij aandraaien zal verbuigen, lastiger af te stellen (aan de lijve ondervonden, opgelost met van die David ringetjes omdat ik geen andere adapter had liggen :) ) en door het verbuigen van de bouten een nog vervelender belasting op de schroefdraad in vork of frame geven.

Wel een mooi totaalplaatje zo! ben net als de rest hier heel benieuwd naar de uiteindelijke kleurstelling, wordt het een enkele kleur of wordt er iets subtiels gedaan?
Don't believe the hype!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HotSnail schreef:Daarbij werken de bovenstaande adapters imho alleen samen met AVID remmen omdat die een met van die kogelkop ringen voor een uitlijning tussen de bootkop en de remklauw zorgen. De bout staat namelijk niet meer haaks op de klauw als je er zo'n adapter tussen zet waardoor je hem bij aandraaien zal verbuigen, lastiger af te stellen (aan de lijve ondervonden, opgelost met van die David ringetjes omdat ik geen andere adapter had liggen :) ) en door het verbuigen van de bouten een nog vervelender belasting op de schroefdraad in vork of frame geven.
Dat is inderdaad zo als je de Avid adapter gebruikt. Hoewel een vijltje wonderen doet. Maar deze uitvoering van andere merken (bijvoorbeeld Shimano of Formula) is gewoon vlak en werkt uitstekend!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Shimano levert twee hol/bol ringetjes mee met zulke adapters, zodat de bout(kop) niet scheef belast wordt. Ze zijn nog niet helemaal achterlijk in Japan ;-)

Zo nog een bakkie koffie en dan maar eens gaan fietsen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

en? de nieuwe fiets flink aan de tand gevoeld?
rondje Dorst gedaan?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Hij had mee moeten gaan naar Zuid Limburg vandaag.
Heerlijk in de sneeuw gefietst bij -5. En geen eens koude
vingers gehad ;)
Tenen hebben daarentegen wel een kleine Wim Hof kuur
gedaan...
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Iceman toes...? ;-)

Wij (HdB en ik) zijn inderdaad naar Dorst geweest. Achteraf maar goed dat Limburg niet in de planning zat, nog een onverwacht akkefietje met de auto gehad... Bleek loos alarm, maar heeft wel de nodige tijd gekost.
Daarom zijn we ook niet meer aan een rondje Vrachelen toegekomen, alleen Dorst en Cadettenkamp gereden.

1e reactie kort samengevat: project Snowdon MKiv is geslaagd! :-q
Hij rijdt heerlijk, geen seconde hoeven wennen, meteen een goed gevoel op deze fiets. De iets hogere stackwaarde is een succes wat mij betreft, gaf me de indruk dat het met name in het korte draai- en keerwerk nog wat makkelijker wordt om met de fiets te spelen. Ook voelde hij comfortabel (voor een hardtail dan), misschien nog wel iets meer dan de Cotic.
Van enige slapte in het frame of de wielen heb ik niks gemerkt, dus de constructie met de yoke is blijkbaar stijf genoeg.

De voorvork voelde fijn, lekker plush en comfortabel. Om de demping echt goed af te stellen nog even wachten op een rondje Amerongen, daar even stevig over de remknippen denderen is voor mij altijd een goede indicatie of de reboundinstelling een beetje in orde is.

Het rijden met de 1x11 setup ging (uiteraard) ook prima, al zit er met deze enorme cassette volgens mij een grotere stap precies bij de twee kransjes die ik -op vlakkere rondjes- veel gebruik. Eens kijken of ik daaraan ga wennen, of dat ik er nog een keer iets mee moet. Het schakelen gaat verder uitstekend, en de ketting is niet één keer tegen de chainstay geklapperd. Dus stil blijven is ook al geen reden meer voor een singlespeed ;-)
De Turbine dropper doet wat-ie moet doen, werkt soepel en snel. Fijner dan een LEV imo, kan natuurlijk nog niks zeggen over de degelijkheid.

Al met al zeer tevreden!
De combinatie van mijn keuzes en het werk van HdB heeft wat mij betreft een succes opgeleverd :-q :wink:

HdB had voor de gelegenheid niet zijn fully maar de allereerste Snowdon meegenomen, dus hieronder staan MKi en MKiv gezellig bij elkaar :)
Een 27.5" in maat L en een 29" in maat S/M, de ene 140mm vooraan, de andere 130mm. MKi is wat slacker gebouwd dan mijn frame, met wat eenvoudiger buizen en is met 2x10 afgemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hup, slopen en rood spuiten! Nu willen we hem ook 'echt' zien!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jaaaa, mooi man!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er wordt nog gewerkt aan een goede afzuiging voor de spuitcabine.
Tot die tijd mag ik er zoveel op rijden als ik wil ;-)
Alleen een beetje oppassen met vocht... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Had je eigenlijk ook een geometrie tabelletje? Dacht niet dat ik die voorbij had zien komen. Ben wel benieuwd naar een aantal maten namelijk. :P
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Toch mooi, zo’n uit de hand gelopen paint job!
Plaats reactie