Handbuilt steel: Snowdon MK4

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

We hebben de bb-drop van de Cotic aangehouden, ik ben nogal van het doortrappen in bochten en die drop is precies goed om geen last van pedalstrikes te hebben. Weet zo niet uit mijn hoofd de exacte waarde.

Ik denk dat blank alu zeker ook mooi staat, maar dat betekent nog meer spul aanschaffen. Alles wat ik aan dropper heb liggen is zwart (zijn er überhaupt blank alu droppers?), sowieso is de keus in blank alu onderdelen niet zo groot.
Maar ik ontkom toch niet aan wat blanke delen, ik heb een setje XTR remmen liggen en het gaat me te ver om die te vervangen voor iets zwarts, alleen voor de kleur.

En vergeet niet, de eerste insteek was alleen een frame overspuiten. Het is niet de bedoeling dat dit project een sloot geld gaat kosten, tot nu toe lukt dat aardig om de uitgaven te beperken (rekening houdend met de verkoop van de Cotic).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hee nu lees ik dat je een wielset te koop zet omdat je toch een Boost wielset nodig hebt... hoe kan dat dan? De achtervork is toch niet plots 6mm gegroeid in breedte...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

En waar zijn de foto's van een rolling chassis als je ze nodig hebt?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Hee nu lees ik dat je een wielset te koop zet omdat je toch een Boost wielset nodig hebt... hoe kan dat dan? De achtervork is toch niet plots 6mm gegroeid in breedte...?
Jawel :-)

Je zou verbaasd zijn hoe makkelijk dat nog aan te passen is bij een stalen frame.
3mm aan beide kanten is een eitje. En de voorvork is ook boost, dus we doen het nu meteen goed.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ah kwam het door de voorvork? Aanbieding in Boost, dus achterkantje ook maar ff mee laten groeien? Top dat dat kan dan!

En had ik niet een bijna exact setje in m'n Scout gehad, was de jouwe wel een prima aanbieding!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, dat de voorvork boost is (de Yari die ik eerst wilde monteren was dat niet) speelde mee bij die keuze en zo optimaliseren we ook meteen de kettinglijn nog wat.
Bij veel 1x setups loopt de ketting behoorlijk scheef op de grootste kransjes. Dat is hier ook het geval, maar nu winnen we mooi 3mm :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Pat. schreef:Heel mooi, maar straks bij dat rode blijft
ik toch bij de zilver/chroomkleurige stuur, zadel- en stuurpen
combinatie. ;)

Hoe ver staat je crank van de grond af in de laagste positie?
Lijkt net of er een dikke eikenboom onderdoor past.
Zoals kermit al aangaf hebben we de bb drop van zijn Cotic aangehouden, deze is 55mm, niet laag maar ook niet hoog;)
De chainstays sluiten trouwens niet op het hart van de dropouts/as aan maar zijn gelijk met de onderkant gehouden (offset zal ik het maar noemen) het scheelt maar 6mm maar zorgt er misschien ook voor dat hij hoger oogt..
Als er 2.6 banden onder komen gaat ie natuurlijk weer een tikke omhoog :P
'BUILT not Bought '
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

One-hundred-and-fourty-eight!!!
Bikeboosting zou je het ook kunnen noemen, als die term nog niet in gebruik was bij iemand die zo af en toe wat met fietswielen doet ;-)

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Net dit topic door zitten lezen en is wel erg gaaf hoor.
Echt iets unieks bouwen. :-q :-q
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

En staan de patten nu nog wel in lijn?
Ze zijn natuurlijk beiden een beetje naar buiten gedraaid...

(Al vermoed ik dat het wel erg weinig is hoor)
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar wordt nog naar gekeken :)
We verwachten inderdaad ook dat het minimaal is, maar de boel wordt nog opgespannen met een bus/as ertussen, goed vastgezet, en dan eventuele spanningen eruit verwarmen.

Edit, heet van de naald: ik geloof niet dat het nodig is dat we hier verder nog iets aan doen :)
Past gewoon perfect. Dus, heb je nog een 142 x 12 achterkantje? Daar kan ook gewoon een boost-wiel in ;-)

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

kermit schreef:... Dus, heb je nog een 142 x 12 achterkantje? Daar kan ook gewoon een boost-wiel in ;-)
...
En een stalen frame zou ik er bij vermelden. Of je dit met alu of carbon moet willen durf ik niet zo te stellen.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik durf wel te stellen dat ik dat niet zou willen ;)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik was ook niet serieus ;-)

Helaas dit keer geen plaatjes, slechts een kleine tekstuele update...
De non-boost wielen zijn inmiddels verkocht, op ditzelfde moment onderweg naar een medeforummer :)

Ik heb een boost wielset in bestelling staan, die -volgens een mailtje dat ik gisteren kreeg- nog onderweg is naar de shop. Dus die verwacht ik zeker niet meer voor het weekend in huis te hebben.
Na even getwijfeld te hebben tussen een conventionele wielset -bewezen maar een beetje saai- en een fabrieksset die ik altijd al supergaaf gevonden heb uiteindelijk voor die tweede optie gekozen. Er komen dus een paar Crankbrothers Iodine wielen in :-)

Afbeelding

Geen onopvallend spul, maar zoals gezegd heb ik dit altijd zulke gave wielen gevonden. Eigenlijk wordt imo elke fiets mooier met CB wielen erin...
De laatste versie krijgt beduidend betere reviews dan eerdere modellen dus ik durfde het dit keer wèl aan. Ik ben erg benieuwd naar die dingen, baal dus wel van de vertraging maar een beetje geduld oefenen in deze tijd waarin alles altijd meteen beschikbaar moet zijn kan geen kwaad (even positief verwoorden, want het is gewoon vet balen :D ).

Komend weekend halen we het frame naar mijn huis, dan kan ik er alvast zoveel mogelijk onderdelen op schroeven. Zodra dan de wielen en Syntace achteras-parts binnen zijn kan de boel snel afgebouwd worden en gaan we samen een proefrit maken :)
Komt daar niks geks meer uit gaat de boel weer uit elkaar en kan er aan spuiten gedacht worden. Komen er nog wel zaken uit die aandacht behoeven kan er nog aan gewerkt worden zonder de laklaag om zeep te helpen.

Met een beetje mazzel hoop ik niet komend weekend maar de week erna de proefrit te kunnen maken, maar we zijn afhankelijk van de leveranciers... En toch ook wel van het weer, ik ga liever niet met een onbehandeld stalen frame de nattigheid in (ook niet met een behandeld frame trouwens, van welk materiaal dan ook. Ik heb gewoon een hekel aan nattigheid ;-)).

Ik ben wel heel blij dat ik na zondag alvast iets kan gaan doen met het frame, de laatste tijd bemerk ik toch een soort van onrust in mezelf... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Een kikker die een hekel heeft aan nattigheid .... Moet niet gekker worden.
:winkie:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Plaats reactie