SingleBe Onyx 29er

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Na een hele tijd met veel plezier op een Singlebe 27,5" te hebben gereden, heb ik nu een SingleBe 29er in bestelling staan. Frame en vork worden in Januari geleverd.
Opbouw zal ik zelf voor mijn rekening nemen.

het frame:

SingleBe 29er Reynolds 853
achterbrug DedaZeroEvo
1x11 aandrijving
interne kabelgeleiding voor de achterrem en achterderailleur.
Balhoofdbuis voor tapered SingleBe vork.
12 mm steekas achter
Tire clearance voor 2,40 inch en 755 mm.
kleur houd ik nog even voor mezelf :D

Vork: SingleBe starre vork met 15 mm steekas

Afbeelding

Verdere opbouw:

Wielen ga ik opspaken met White industries XMR zwarte naven, DT Comp spaken, en Spank Oozy Trail 345 velgen.
Hierop gaan 2 keer Maxxis Ikon 3c Maxxspeed Tubeless ready 2.35 banden die tubeless worden gemonteerd.
Magura MT6 one-finger schijfremmen
Funn Ridge crank 24 mm met Funn 32T narrow wide blad
Funn Hollowtech II trapas
Funn Descend Balhoofd (ZS 44/28.6 boven, EC 44/40 onder)
Funn Stryge 70 mm stuurpen OF een Stryge Tron stuurpen. Da's nog even uitproberen.
Funn Flame On 680 mm stuur 9gr backsweep
Funn Combat III grips black
Funn Frodon zadelpen
Funn Kratos 27.2mm x 400 mm zadelpen, geen setback
Funn Skinny zadel black
Sunrace MX8 11-42T 11sp cassette zwart
KMC X11-93 ketting
Shimano XT SL-M8000 11 speed shifter
Shimano XT RD-M8000 11 speed derailleur met korte kooi.
Crankbrothers Eggbeater 3 zwart pedalen

Meer foto's van onderdelen die ik al binnen heb volgen morgen.
Laatst gewijzigd door Corke op wo 26 december 2018, 12:16, 14 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

En omdat we hier nogal van foto's houden, hier alvast een aantal dingen die ik al binnen heb. En nog wat dingen die onderweg zijn.

Magura MT6 one-finger
Afbeelding
Afbeelding

Funn Combat III grips
Afbeelding
Afbeelding

Funn Frodon zadelpenklem
Afbeelding
Afbeelding

Funn Kratos zadelpen
Afbeelding
Afbeelding

Funn Stryge stuurpen
Afbeelding
Afbeelding

Funn Tron stuurpen
Afbeelding
Afbeelding

Funn Skinny zadel
Afbeelding
Afbeelding

Funn Ridge crank met 32T narrow wide blad
Afbeelding
Afbeelding

Funn BB
Afbeelding
Afbeelding

Funn Flame On stuur
Afbeelding
Afbeelding

Funn Descend balhoofd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

White Industries XMR naven 32H 15mm steekas voor en 12 mm steekas achter, titanium body
Afbeelding
Afbeelding

Spank Oozy trail 345 model 2018 velgen
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Corke op zo 12 november 2017, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Zal morgen ff wat duidelijkere scherpe foto's maken. Sommige zijn nogal crappy :-D
Laatst gewijzigd door Corke op zo 12 november 2017, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Leuk om zelf een fiets te laten maken, hoe heb je de geo bepaald?
Ziet er aardig racy uit, is dat ook het doel?
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Foto's aangepast. Deze zijn minder crappy :wink:
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Dutch schreef:Leuk om zelf een fiets te laten maken, hoe heb je de geo bepaald?
Ziet er aardig racy uit, is dat ook het doel?
Dat racy valt best mee hoor. Het zal een comfortabele 29er worden, met het doel om er marathons mee te rijden. En dan zonder dat je gebroken van je fiets stapt. Uiteindelijk zal ik ook af en toe de starre voorvork verwisselen voor een X-fusion Slide,en daar houdt SingleBe ook rekening mee.
De geometrie is voortgeborduurd op de SingleBe Guarana die ik al had. Deze had echter 27,5" wielen, en ik ga nu naar 29. Verder wordt de bovenbuis 1,1 cm langer als de Guarana, zodat ik ook een kortere stuurpen kan monteren. Dit zal directer sturen.
Om nog meer comfort en ook betere grip en rijgedrag te krijgen, worden er brede Spank Oozy Trail 345 om de White Industries naven gespaakt. Hierop komen 2.35" Maxxis Ikon tubeless banden. De Spank Oozy Trail 345 lijken misschien overkill. Maar geloof me, dat rijdt echt geweldig!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

'Grappig' project! :-q


(naar de huidige 'normen' zou ik hem ook racy noemen, maar belangrijk is dat het voor jou werkt!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Lars TB schreef:'Grappig' project! :-q


(naar de huidige 'normen' zou ik hem ook racy noemen, maar belangrijk is dat het voor jou werkt!)
Ach ja, deze geo bevalt me nu eenmaal :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Interessant om weer te volgen :)
De kleur... iets met rood misschien? Gezien de accentjes op sommige onderdelen. Of zegt de naam "Onyx" iets over de kleur (met "laagjes"?).

Ben benieuwd naar de fiets die er straks staat. Als liefhebber kijk je natuurlijk meteen naar de tekening van de geo en mij viel ook op dat het frame een conservatieve bouw heeft, in vergelijking met wat nu gebruikelijk is. Maar dat is niet negatief bedoeld, er zitten ook voordelen aan wat minder lang en slack en je hebt er bewust voor gekozen. Goed bezig dus :-q
(Al kan ik me -met mijn nek/schouders- niet goed voorstellen dat het met zo'n diep stuur echt comfy wordt. Neem tenminste aan dat de tekening ook in dat opzicht de werkelijkheid wordt?).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

kermit schreef: (Al kan ik me -met mijn nek/schouders- niet goed voorstellen dat het met zo'n diep stuur echt comfy wordt. Neem tenminste aan dat de tekening ook in dat opzicht de werkelijkheid wordt?).
Ik weet redelijk goed hoe mijn houding/zit zal worden. Maar het zou zomaar kunnen dat ik na een testritje besluit om er een low riser op te zetten.
De houding op de fiets wijkt niet af van de SingleBe waar ik nu op rijd. Dus heel veel aanpassingen zullen niet noodzakelijk zijn.
En ja, wat is comfy he. Ik vindt het prettig zo. Ik heb op mijn 27,5" een stuurpen met een heel klein beetje rise, en een echte straight bar erop. Zou niet anders willen.
Ik heb nu voor de 29er wel gekozen voor een zadelpen zonder setback. Ik heb op mijn 27.5 een setback van 2 cm. Verder wordt de toptube 1,1 cm langer als bij de 27,5" SingleBe. Daar staat dan een kortere stuurpen tegenover. Bovendien was de toptube van de 27,5" SingleBe toen al vrij kort gekozen.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Vergelijking van de 27,5 waar ik nu op rijd en de 29er die eraan zit te komen:

De 27,5 SingleBe Guarana:
Afbeelding

De 29er SingleBe Onyx:
Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Fijn als je zo'n drop aankunt, mijn nek protesteert waarschijnlijk al bij het opstappen ;-)
Belangrijkste reden dat ik mijn racefiets ga verkopen... (staal, handgebouwd en op maat, gaat pijn doen :(( )
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

kermit schreef: De kleur... iets met rood misschien? Gezien de accentjes op sommige onderdelen. Of zegt de naam "Onyx" iets over de kleur (met "laagjes"?).
Nope. Alhoewel dat zeker mooi zou zijn.
Om het dan toch maar te verklappen:
Frame en vork worden eerst zilver gespoten. Hierna gaan er een aantal lagen transparte zwarte inktlak overheen. Hierdoor krijg het een diepte effect. En het wordt dan echt wel zwart. De details/tekst zullen in wit worden gespoten.
Ik wil de fiets redelijk strak houden. Er dus geen kermisattractie van maken. Maar een paar rode details vind ik niet onaardig.
Laatst gewijzigd door Corke op zo 12 november 2017, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

kermit schreef:Fijn als je zo'n drop aankunt, mijn nek protesteert waarschijnlijk al bij het opstappen ;-)
Belangrijkste reden dat ik mijn racefiets ga verkopen... (staal, handgebouwd en op maat, gaat pijn doen :(( )
Blijkbaar kan ik er goed tegen. Ook na 100 km nergens last van. :-D
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Leuk project :-q . Zal de geo van mijn SingleBe One Only SS er nog eens bij pakken. Die lijkt er volgens mij erg veel op. Ook met vaste SB vork.

Krijg er ook wel weer zin in :tong Heb destijds erg genoten van het hele proces van begin tot eind.

Heb toevallig dit weekend een wielset opgebouwd met dezelfde velgen als jij daar hebt. Heb het alleeen rondom hope pro 4 naven gedaan. Helaas niet zo bijzonder dan de WI. Mooi hoor!!!

Anyway, veel plezier en hou ons op de hoogte :-q
Plaats reactie