Xtrail FSP MX 2015 (Drössiger frame)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Vanaf voorjaar 2015 tot gisteren heb ik met ontzettend veel plezier gereden met mijn Xtrail FSP MX 2015. De fiets kwam er eigenlijk vooral om bedrijfsmatig gebruikt te worden. Ik zet onder meer GPS-routes uit voor activiteiten en nam daarvoor vaak mijn gewone fiets het bos mee in. Hiermee versleet ik deze helaas teveel. Ook deze fiets was bedrijfsmatig in gebruik onderweg naar en onderweg met cliënten (begeleiding van psychiatrische, autistische en anderszins sociaal kwetsbare zorgvragers) dus hoogste tijd voor een MTB.

Enig zoeken bracht me bij deze fiets, die best een mooie afmontage voor een zachte prijs had. Dat het een Nederlands merk van een relatief klein bedrijf was, waar je gewoon binnen kon lopen, sprak me ook wel aan.

De specs in een notendop: XT rem- en schakelwerk, Deore ketting en tandjes, RaRo banden.

Nieuw uit de doos:
Afbeelding

Als ik aan het werk ben, gaat er een bagagedragertje aan met een opkliktas en eventueel spatbordjes. De fiets 'in bedrijf' bij de Leemkuilen tussen Oosterhout, Dorst, Rijen:
Afbeelding

Al vanaf het begin ben ik met de fiets ook minstens wekelijks te vinden op de Oosterhoutse MTB-tracks en af en toe in de LDD. Ook ben ik er een paar keer mee de Ardennen in geweest. Al vrij snel waren achterband, ketting, cassette versleten, bleken de handgrepen te klein en brak een trapper doormidden. Respectievelijk vervangen voor een RaRa, XT cassette en ketting, Ergon GP3 en Saints. Gisteren was ik enthousiast op pad voor het Oosterhoutse drieluik. Ook kwam er een Trek Train achter voor mijn dochter(s), met dank aan Jurriaan van dit forum.

Zoals altijd begonnen halverwege Cadettenkamp (het kortst fietsen vanuit thuis), vervolgens Dorst en verder op Cadettenkamp en door naar Vrachelen. Daar ging ik na een bocht terug in het zadel, hoorde een krak en plots hing mijn zadelpen met een restje frame los.

Afbeelding

Natuurlijk gebeurt dit op de dag dat Fietssportief failliet is verklaard. Garantie kan ik dus naar fluiten. Hoe het is gekomen, is me niet duidelijk. Ik vermoed dat de zadelpen niet diep genoeg in het frame heeft gezeten, waarna mijn 100 kilo teveel bleek voor het pijpje. Het was wel de originele zadelpen, en het zadel heeft, zoals je mag verwachten, even hoog als het gestaan als het stuur. Nooit gelet op de hoeveelheid pen die nog in het frame stak omdat ik het zadel nooit opvallend hoog heb gezet. Frappant is dat bij spring- en stuiterwerk het zadel nooit klappen vangt omdat je dan op de trappers staat.

Nu dus maar demonteren, maten nemen en op zoek naar een budgetframe met een min of meer vergelijkbare geometrie. Op bike-discount.de staat in ieder geval een aantal Cube frames voor een euro of 100 die wellicht bruikbaar zijn. Tips zijn ook welkom!
Laatst gewijzigd door WelkomBuiten op za 19 maart 2016, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Zo op het eerste gezicht stak de zadelpen niet te ver uit. De bagagedrager en daarmee dan ook de tas zaten die vast aan alleen de zadelpen?
Zou best kunnen dat dit icm je gewicht net iets te veel was.
Vervelend voor je dat dit net na het faillissement is gebeurd. Zo´n Cube frame lijkt me inderdaad een goede optie voor je.
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Tjemig das idd heel zuur. Idd balen dat fietssportief failliet is. Evt op marktplaats kijken komen vaak zat betaalbare frames voorbij.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Maak even een lijstje met de geometrie en maten. Diameter, lengte en type vorkbuis, type bracket, type achteras en diameter zadelpen (als die te redden is).

Dat helpt bij het zoeken naar een nieuw frame, zonder dat je allerlei nieuwe onderdelen nodig hebt.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Als leek zijnde in dit soort zaken.
Is het geen mogelijkheid om contact te zoeken met Mark of Paul Bol via Facebook of zo?
Misschien hebben ze nog iets staan.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

massen schreef:Zo op het eerste gezicht stak de zadelpen niet te ver uit. De bagagedrager en daarmee dan ook de tas zaten die vast aan alleen de zadelpen?
Zou best kunnen dat dit icm je gewicht net iets te veel was.
Vervelend voor je dat dit net na het faillissement is gebeurd. Zo´n Cube frame lijkt me inderdaad een goede optie voor je.
Voor de zekerheid neem ik bij een volgend frame meteen een langere zadelpen, zodat deze dieper in het frame kan steken. Aanhangfiets met kind belast ook nogal. Bagagedrager en tas zitten er zelden op, alleen als ik ermee werk en dan wordt er rustig gefietst. Ook gaat er in de tas weinig gewicht mee (extra setje batterijen, notitieblok, klein gereedschap). Expres ook zonder helm en in vrijetijdskleding zodat ik niet word aangezien voor 'wildcrosser'.
reaction 67 schreef:Als leek zijnde in dit soort zaken.
Is het geen mogelijkheid om contact te zoeken met Mark of Paul Bol via Facebook of zo?
Misschien hebben ze nog iets staan.
Als dat degenen achter Fietssportief zijn, dan zou het failissementsfraude zijn om iets aan de bedrijfsmiddelen te onttrekken. Ik zal de failissementsveilingen een beetje in de gaten houden. Waarschijnlijk heb ik voor die tijd al een nieuw frame, wil niet te lang wachten.
Vandaag heb ik alles gedemonteerd, op crankstel en BB na, moest daarvoor nog een hollowtech sleutel bestellen. Dan even meten, wegen (wil liever geen frame dat zwaarder is), frame bestellen, balhoofdlagers (laten) persen en weer opbouwen.
Laatst gewijzigd door WelkomBuiten op zo 21 februari 2016, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Fietssportief failliet? Wist ik niet, hoe lang al? Dacht dat het zo goed met ze ging. Ook groot nieuws.
Wat balen voor je, joh!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Topic van 5 feb. dat ze failliet zijn gegaan.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 6&t=125590" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

Ondanks alle ellende, die 2e foto is heerlijk, nu wil ik fietsen! :tong

Trouwens een echte werk mtb, dat zie je niet vaak, als er ook maar iets van budget was dan wist ik het wel, ik zou er een soort van Explorer van maken, plus formaat banden, schepje mee, zaag mee, matte woestijnkleur, paar stickers erop van WelkomBuiten.nl etc. Zalig! :winkie:

Ik kom trouwens geen frames tegen die goedkoper zijn dan die Cube's bij Bikediscount, mocht ik ergens tegenaan lopen zal ik het hier ff posten.
Riggard
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: do 29 december 2011, 22:07

Balen van het frame en de situatie zo :( Succes met de opbouw van een nieuw frame! Ik zal het in de gaten houden. Hoop dat je wat gelijks vindt tegen een acceptabele prijs.

Omdat ik recent ook op zoek ben gegaan naar een frame, had ik nog wat linkjes onder de bookmarks, allicht heb je er wat aan:
http://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=21_386_52" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bike24.de/1.php?content=7&na ... ilter=&pgc" onclick="window.open(this.href);return false;[10396]=10399
http://www.vrvbike.com/shop/mtb/fames-v ... rames.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bikebude24.de/Rahmen/twentyniner-29/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike-components.de/en/Frame ... il-Frames/" onclick="window.open(this.href);return false;
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zie dat je blijkbaar niet te ver van Dorst woont?
Als je een nieuw frame hebt en je wilt je balhoofdlager geperst hebben kom je maar een keer langs in Tilburg. Andere specifieke fietstools heb ik ook, ik bouw al jaren alles zelf op. Stuur maar een pb-tje mocht je een keer langs willen komen.

Ik denk trouwens wel dat die aanhangfiets de boel flink extra belast. Je moet zeker kiezen voor een lomp sterke en voldoende lange zadelpen, maar nog beter zou zijn om er gewoon geen fiets meer aan te hangen.
Als drager gaat mijn voorkeur uit naar eentje die zijsteunen heeft. Voor mijn vriendin heb ik er een van Tubus die op de snelspanner gemonteerd zit (haar Drössiger heeft geen nokjes voor een drager) die kan probleemloos wat kg's hebben.

Benieuwd naar de vervanging straks...!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Clawhammer schreef: Trouwens een echte werk mtb, dat zie je niet vaak, als er ook maar iets van budget was dan wist ik het wel, ik zou er een soort van Explorer van maken, plus formaat banden, schepje mee, zaag mee, matte woestijnkleur, paar stickers erop van WelkomBuiten.nl etc. Zalig! :winkie:
Dat matte en die stickers gaan in ieder geval gebeuren. Ik heb gisteren een Drössiger frame in mat mosgroen en stickers met logo en dezelfde achtergrondkleur ontworpen. Nu krijg ik bericht dat die kleur niet meer leverbaar is, kan dus opnieuw beginnen. Wordt waarschijnlijk feller groen (gelbgrün)
kermit schreef: Als je een nieuw frame hebt en je wilt je balhoofdlager geperst hebben kom je maar een keer langs in Tilburg.
Dat was nu net die ene klus waarvoor ik zelf geen gereedschap heb (ervan uitgaande dat ik mijn remmen zonder leidingen loshalen kan terugplaatsen), grote kans dat ik je daaraan ga houden! Langere zadelpen zat al in de planning. Voor op de weg gebruiken we een FollowMe tandem met de volledige kinderfiets erin. Hangt aan een aangepaste snelspanner. Werkt heel fijn, omdat je ook af kunt koppelen en los kunt fietsen. Voor het terrein helaas minder geschikt omdat hij laag hangt. Verkeersdrempels tik ik er af en toe zelfs mee aan.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

WelkomBuiten schreef:Dat was nu net die ene klus waarvoor ik zelf geen gereedschap heb (ervan uitgaande dat ik mijn remmen zonder leidingen loshalen kan terugplaatsen), grote kans dat ik je daaraan ga houden!
Ik ben er klaar voor ;-)

Als je Shimano remmen hebt, daar heb ik ontluchtingsspullen voor. Maar normaalgesproken moet alles kunnen blijven zitten lijkt me.

Jammer dat je gekozen kleur niet meer kan.
En succes met wachten, dat vind ik zelf doorgaans het moeilijkste deel van het proces ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Het wachten zit erop. Na een week koortsachtig de DHL-site in de gaten houden ging geheel onverwacht de bel. Balhoofdlager had ik meebesteld en blijkt er al in te zitten. Als de remmen nu ook zonder loshalen over kunnen, gaat me dit zonder hulp lukken.
Nog wel even twee nieuwe voorbladen, een langere zadelpen en cable rub beschermspul bestellen, maar als het meezit, kan ik dit weekend m'n eerste rondje weer doen.

Afbeelding
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die remmen lukken je wel, alleen met interne leidingen is dat veel meer gedoe.
Maar wat is nu precies de kleur, want ik meen me te herinneren dat je iets met groen wilde maar dit lijkt op mijn monitor meer zwart?

Mooi dat het balhoofd er al in zit, voor veel mensen toch een wat lastiger klusje.
Succes met bouwen!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie