COTIC Solaris/ Lefty 29"

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Cotic-Lefty
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 september 2017, 18:24
Mijn mountainbike: Cotic Solaris 29"

Al heel lang kijk ik mee op dit forum en haal ik er heel veel tips vandaan.
Ooit ergens in 1992 ( ja ik ben op leeftijd) begonnen met een carbon Koga skylite. Na een poosje ben ik overgestapt op de race fiets. Drie jaar geleden heb ik toch weer een MTB gekocht. Eigenlijk een oude via MP die ik wat wou pimpen.
Elke keer werd het iets beter, maar het bleef prut.
Anderhalf jaar geleden heb ik een Cannondale fully gekocht ( ook MP) maar ook die maakte mijn niet gelukkig.
Bij Flatland in Vlaardingen een oude Cannondale M400 laten opbouwen. Alles xt en mijn Lefty. Een prima fiets, maar een oldscool 26"
In Heeze vond ik een mooi nieuw project : een Cotic Solaris 29"
Mavic wielen gescoord, en de boel oplaten bouwen/ over laten zetten door Claudio van Flatland.
Tot dusver ben ik dik tevreden. Gisterenochtend opgehaald, en meteen een rondje gereden op Broekpolder.
Misschien had ik beter eerst foto's kunnen maken, want nu moet ik heb weer een diepte reiniging geven. ( en voor mij is een fiets een gebruiksvoorwerp, dus een vuiltje mag best)
Benieuwd wat jullie ervan vinden.

Nog wat specs:
Frame: Cotic Solaris Maat L
Vork: Cannondale Lefty
Wielen: Mavic Cross ROC
Banden: Mavic Cross ROC
Zadelpen: Zipp
Stuur: Cube alu
Stuurpen: BBB carbon ( had ik nog van mijn six13)
Crank: Shimano XT dubbel 36-26
Shifters: Shimano XT
Voorderailleur: Shimano XT
Achterderailleur: Shimano XT
Remmen: Shimano XT
Gewicht nog niet gemeten. ( komt nog )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cotic-Lefty op zo 15 maart 2020, 12:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mooie bike! Mooie match met die groene onderdelen.
Enne... op leeftijd omdat je in '92 bent begonnen?
Hoe oud ben je nu? Rond de 42-45? Dat is nog jong hoor, denk dat de helft hier rond of over die leeftijd is.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Hallo en welkom Cotic,
Je hebt je bike mooie op de foto zo tegen een zwarte achtergrond, hij knalt van me beeldscherm :-q .
Als ik een bike met een lefty zie denk ik altijd, ik mis wat :~ .
Veel plezier met je race bak.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Er lijkt een vulbus in te zitten om van een 27.2 zadelpen naar een 31.6 (?) frame te komen. Indien, is dat een bewuste keuze of gewoon het resultaat van de onderdelen overzetten?
2) Met bar ends ben je enigszins beperkt hoe ver je handen naar buiten kunnen, kun je met de huidige afstelling dan nog het maximale uit je remmen halen met de minimale inspanning?
3) Floating disc past voor niet met de Lefty?

Heel erg lang zul je nooit hoeven te zoeken om je fiets terug te vinden in die kleur... 8)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Cotic-Lefty
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 september 2017, 18:24
Mijn mountainbike: Cotic Solaris 29"

Bedankt voor jullie reacties !
@ Jamis, ik ben bijna 46, goed om te horen dat ik hier niet de oudste bent :wink:
@ Marcomtb, zo kan ik het extra gewicht van mijn staal compenseren en 1 veerpoot minder :-D
@cheeta, er zit inderdaad een vulbus in. De zippen mocht nog even mee. Misschien in de toekomst een ander.
Ik weet dat bar ends een aantal nadelen hebben. Maar het verplaatsen van mijn handen is voor mij een voordeel wat de nadelen te niet doen. Floating disc zegt me even niets. wat zou het voordeel zijn ?
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Mooie fiets! Ik had op mij oude fiets ook bar ends, maar op m'n nieuwe niet. Soms mis ik wel de mogelijkheid mijn handen eens anders te zetten en overweeg ze er op te zetten. Oud ben je zeker niet. Ik ben 70 en waarschijnlijk niet eens de oudste op dit forum.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Cotic-Lefty schreef: @ Jamis, ik ben bijna 46, goed om te horen dat ik hier niet de oudste bent :wink:
Ach, je heb nog wel even. Mijn vader is 71 jaar en heeft afgelopen week ook nog een nieuwe Mountainbike gekocht...

Mooi ding trouwens, zag m al voorbij komen op de FB van Flatland.
Gebruikersavatar
Cotic-Lefty
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 september 2017, 18:24
Mijn mountainbike: Cotic Solaris 29"

Nog een plaatje van buiten:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mooie fiets hoor. Het matched goed allrmaal.

Floating disc is de remschijf die je achter hebt geplaatst, voor heb je een normale schijf ik denk vandaar de vraag.

Als je prettige r wil remmen kun je je grepen iets verder naar binnen plaatsten, probeer maar eens.
Gebruikersavatar
Cotic-Lefty
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 september 2017, 18:24
Mijn mountainbike: Cotic Solaris 29"

Hi Dutch, bedankt voor de uitleg. Ik ga kijken of ik voor ook een Floating kan plaatsen.
De remmen naar binnen ga ik ook eens proberen. Nog genoeg te leren hier :wink:
beemer_E91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 27 februari 2012, 12:35
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel, Cannondale Fsi

hij is mooi geworden :D :-q :-q
tja, wat zullen we ervan maken
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Grappig hoe totaal anders jouw Solaris eruit ziet dan die van mij.
En dan bedoel ik niet alleen door de andere kleur ;-)

Ik ben niet echt een Lefty-fan, maar hij kan het eigenlijk prima hebben. Mede door de Lefty oogt hij wat racier dan veel andere Solarissen. De tegenwoordig ontypisch lange stuurpen draagt daar ook aan bij (mijn Solaris heeft een 120mm vork en een 50mm stuurpen, meer een allround-/trailbike).

Hoe bevalt-ie, heb je er al meer dan één ritje op gereden?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Cotic-Lefty
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 19 september 2017, 18:24
Mijn mountainbike: Cotic Solaris 29"

Hi Kermit,
Het frame heeft maat L, ik ben zelf 1.92 waardoor wat extra lengte wenselijk is.
Omdat ik deze stem nog had liggen, is deze gemonteerd. De tijd zal uitwijzen of de pen wat korter kan worden.
Ik liep al tegen het probleem van een te korte zadelpen aan. Ik ben nu net iets over het "minimum" streepje heen en misschien wil ik nog iets hoger.
Naast mijn rondjes op Vlaardingen heb ik zondag wat kilometers gemaakt in de polder. ( dijkjes, e.d. ) De Solaris bevalt gelukkig goed. Ik zal nog even moeten finetunen, en wennen aan het nieuwe bandenformaat. Ook de spanning speelt hierbij een grote rol. Ik ben snel geneigd de banden hard te zetten. Iets wat met de 29" mogelijk beter gaat als voorheen bij de 26"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met dezelfde band heb je met 29" meer grip dan met kleinere wielmaten, er zit gewoon meer rubber aan de grond. Dat was ook een van de eerste dingen die me opvielen tijdens de vuurdoop van de Solaris, wat ruim drie jaar geleden ook mijn eerste 29er was. Echt merkbaar meer grip in de bochten, en ook bergop minder snel doorslippen van het achterwiel.

Maar desondanks is het ook met 29" beter om de druk niet te hoog te zetten ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

mooie fiets, de lefty staat em goed! maar zou inderdaad je stuur anders inrichten, zeker als je barends gebruikt zit je al wat krapper, dan mogen de shifters en remmen echt wel wat naar binnen. Ook lijken ze vrij ver naar beneden te wijzen, waardoor je waarschijnlijk je handen naar voren moet kantelen om ze goed te gebruiken. Daar zou ik ook nog even naar kijken. (dit kan uiteraard ook gezichtsbedrog zijn of juist prima aansluiten bij je zithouding..)
Plaats reactie