Zelfbouw Monstecross "Big Bertha"

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Misschien herkenbaar, maar ik had al een tijdje het gevo dat de xc trails in Nederland een beetje saai werden op mijn Vitus Sentier.
Vooral omdat de challange weg is. Ik wil uitgedaagd worden op de fiets en zeker niet alleen conditioneel.
Na een paar telefoontjes bleek het toch helaas echt niet mogelijk de alpen hierheen te verhuizen. Dus dan moet je jezelf maar een handycap geven om de challange erin te houden. En wat bleek dat een goed idee, na zelf eengravelfiets gebouwt te hebben ben ik niet meer te zien op de mtb.
https://ibb.co/M8rfY2w
https://ibb.co/zRpd4zL
https://ibb.co/V31Cqc0
https://ibb.co/vPtPLtW

Technische aspecten: het hart van de fiets is een mtb frame met conservatieve xc geo
Ik wilde graag een korte stem dus met een 35mm stem paste de maat L met 450mm reach bij mijn lengte (1, 93m)
69°hta
55mm offset
73°sta
430mm cs
640mm stack
46cm stuur met 24° flare
29" Wielen met 45mm banden
(Alle nummers zijn uit mijn hoofd)
Ik hoor graag in de reacties welk frame jullie onder de verf herkennen

Paintjob:
Ik heb nog nooit iets gespoten dus besloot de klus uitgebreid aan te pakken met hulp van de toturials van ETOE. En man wat doet hij alles uitgebreid. Ik ben in totaal met het schuren alleen al 17 uur bezig geweest. En wat ben je dan trots op het resultaat. en grappig genoeg is het frame precies even zwaar gebleven: 1960 gram.

Onderdelen:
Op het stuur en de banden na zijn het allemaal mountainbike onderdelen, de fiets moet niet uit elkaar vallen natuurlijk.
De banden zijn 45mm breed en dit rijdt super leuk, vooral in de winter is elke klim met deze achterband echt een strijd voor grip. Ik ben wel benieuwd of een 2" Slick band niet nog leuker kan zijn.
De groepset:
(Niet schrikken)
Ketting: kmc
Shifters: sensah
Voorblad: EKfan
Cranks: ixf
Deraileur: shimano slx 11 speed
Cassette: sunrace
En dan zouden sommige onderdelen nog op elkaar afgestemt moeten zijn :o . De cranks pasten heel gemakkelijk met een klein beetje hulp van de slijptol om het maar even samen te vatten.
Maar er zijn eigenlijk maar 2 onderdelen die niet zo goed werken, de pedalen en de remmen. Helaas pasten hydraulische remhendels niet binnen mijn budget van 1000€ en dat merk je echt. De hydraulisch mechanische klauwen van zoom werken echt een stuk minder als een evendure hydraulische variant van shimano. En 1 klauw is nu al lek. Maar goed dat ik 180mm schijven heb.
En uitendelijk levert dit een fiets van maar 11.1 kg op.

Hoe rijdt de fiets?
In het kort: perfect
Ookal is hij niet bedoeld voor snelheid, haalt hij mijn mtb al snel in. Helaas ben je na 1 uur een stuk sneller moe en wint de mtb daarna dus weer.
Wheelies, drops, jumps en skids staan allemaal in het woordenboek van deze fiets. Hij rijdt drops en jumps die van een veel groter caliber zijn dan je in NL tegenkomt op de routes met gemak.
Maar hij heeft ook een valkuil: blaadjes
Zonder echte noppen op de banden kan je eigenlijk hier alleen maar rechtdoor over, of dat nou glijend is of via een bunnyhop, sturen gaat echt niet gebeuren.
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Dus welk frame herkennen jullie onder de paintjob?
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Is een mooi fietsje man! Nu zit ik zelf te twijfelen over een starre singlespeed. Jammer dat de remmen levensleip zijn. Maar hij fietst goed.

Zal ik al verklappen welk frame hieronder zit?
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En foto's
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Het frame was 250€
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Nu wil ik het weten ook!! :tong
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Haha onder het prachtige laagje verf zit een Decathlon rockrider xc frame. De rockrider xc500 is een voorbeeld hoe de decathlon hem op bouwt. Echt wel een prima frame!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Leuk topic, leuke bike en vermakelijk enthousiast omschreven :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Leuk om te horen Jan!
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Tof creatief geweest! En je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar Etoe's filmpjes om me te laten inspireren.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Leuk project zo! :-q Verder ben ik wel benieuwd, haal je wel de minimum lengte invoer van je dropper? Ik zou er zelf geen fijn gevoel bij hebben eigenlijk.
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Ik zit precies op de minimumlengte van de dropper, idealiter zou ik de de seatpost nog 1 tot 3mm hoger willen maar dit is een gevalletje helaas pindakaas.

Ik heb vandaag een singlespeed kit gemonteerd, met een 36 voor een 17 tand achter. Daarnaast ondertussen ook een avid bb7 rem achter gemonteerd. Morgen lekker singlespeeden!
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Afbeelding
Vandaag met de singlespeed setup gereden, en ben 6 uur lang op pad geweest. Echt een goede workout!
Plaats reactie