Genesis Tarn 20 27,5+ custom, nu met carbon wielen & vork p5

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Hierbij mijn nieuwe aanwinst: Een Genesis Tarn 20.

Hij is gisterenavond gearriveerd en direct enkele aanpassingen gedaan. Hierbij de eerste crapy afbeelding. Betere volgen bij normaal daglicht.

Dit is niet de eerste Tarn 20 (edit) in NL. Die stond ook in m'n huiskamer, maar bleek een maatje kleiner dan gehoopt te zijn. Heb dus de eerste én tweede Tarn in huis gehad :lol: .

Zoals hij er nu bij staat:

Afbeelding

Dit is de eerste fiets sinds tijden welke ik compleet aangeschaft heb. De reden hiervan is:
- Het losse frameset heeft niet de voor mij gewenste kleur, en wordt bovendien geleverd met een starre vork. Een starre + bike heb ik al en zocht specifiek een concept met een geveerde vork met nét iets meer travel.
- de Tarn 20 heeft een (imho) heel mooie afmontage, welke al bijna naar mijn wensen was. Onder andere een Reba 120mm vork, XT 1x11 drivetrain, een fatsoenlijke dropper, WTB Scraper velgen met Chronicle 120tpi banden....als ik dit alles los had moeten aanschaffen was ik veel duurder uit geweest.
- Ik had nog veel mooie spullen liggen om hem helemaal naar mijn wens te maken. Dus met niet al te veel extra investering is hij helemaal naar wens.

Natuurlijk blijft er dan nog wat te wensen. Daarom heb ik direct de volgende aanpassingen gedaan (mede ingegeven door compatibiliteit met de andere fietsen:
- remmen vervangen door Hope
- crankstel vervangen door E*Thirteen met 30mm as
- dropper vervangen door een Reverb Stealth (frame is hierop voorbereid).

Vanavond de fiets meegenomen naar de training, en zo een voorzichtige eerste indruk te krijgen:
- stuur zit nog wat aan de lage kant. Wil toch een stuur (carbon) met wat rise.
- Shimano schakelt tocht wat stugger dan Sram (X1) maar niet hinderlijk. Heerlijk precies.
- de vork heeft iets meer lucht nodig dan de richtlijn van RS.
- standaard zadel van Genesis is een heerlijk zadel.

Wat er nog gaat gebeuren op korte termijn:
- Reverb bleeden. Bij inkorten leiding beetje lopen knoeien.
- wielen tubeless maken. Even binnenbandje eruit, ventiel erin met latex en klaar.
- betere fotos maken :wink:

Ciao,
Jan
Laatst gewijzigd door Jan the Man op ma 18 juni 2018, 16:23, 7 keer totaal gewijzigd.
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Mooie fiets!! Ook al is het plaatje niet heel geweldig van kwaliteit, ik zit hier voor de tweede keer vandaag te kwijlen door een mooie 27,5+ fiets.
(de eerste keer was vanwege een Cannondale BOTE bij de LBS)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Het is een gaaf ding! Ziet er cool uit.

In Vlaardingen staat overigens nr 1! Dit zijn 2 en 3 ;-)
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

http://link.marktplaats.nl/m1011482447" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Das geen Tarn 20 maar de 10. Die waren idd al een paar weken leverbaar :wink: 8)

CIAO,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wederom een toppertje Jan! Al heb je onderhand wel een naam hoog te houden ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

potver Jan...weer een nieuwe fiets! Moet wel even wennen aan het uiterlijk. Persoonlijk vind ik, in het algemeen, die schuine versteviging tussen zit en liggende buis niet zo fraai but hey...het gaat om het fietsen. Hij oogt als een 24" :lol: ...maar dat zal wel door de crappy foto komen. Ben benieuwd waar wat mooiere fotos. Rijdt anders dan je blauwe monster?
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

Veel plezier met deze bike, de funfactor spat er gewoon vanaf, net als de maxxis logo's trouwens :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inderdaad, dat die bandenfabrikanten maar eens rustigaan doen met die logo's (of ze iig in een neutrale kleur doen, op mijn fietsen is dat geel echt geen porum).

Leuk bakkie uiteraard, staal is altijd goed :-q
Al moet je volgens mij wel heel vaak fietsen om alles uit jouw stal genoeg beweging te laten hebben ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Mooie aanwinst Jan, binnenkort maar weer 's de trails opzoeken samen!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

dale c schreef:pPersoonlijk vind ik, in het algemeen, die schuine versteviging tussen zit en liggende buis niet zo fraai but hey...het gaat om het fietsen. Hij oogt als een 24" :lol: ...maar dat zal wel door de crappy foto komen. Ben benieuwd waar wat mooiere fotos. Rijdt anders dan je blauwe monster?
Haha, zelf vind ik dat ook geen heel mooie oplossing, maar om het frame stevig genoeg te maken en zo'n "low and slack" frame te bouwen lijkt dat de meest logische en betaalbare oplossing. Een los frame met vork kost denk ik rond de 650 euro, da's natuurlijk niet heel veel voor frame, vork, steekassen, zadelpenklem en shim voor zadelpen (31,6 naar 27,2).

Ik heb er nog maar een klein stukje mee gereden, naar ons clubparcours en daar een paar stukjes om oefeningen uit te zetten. De bandendruk valt nog mee, die komt in de buurt van de 29+ en hier zitten nog binnenbanden in. Het is geen fiets om de snelste jongens eraf te fietsen, maar geeft wel heel veel vertrouwen in technische gedeeltes. De vork spreekt ook erg lekker aan, beter dan ik gehoopt had. Ik heb er nog niet op volle snelheid mee gefietst, maar dat gaat dit weekend zeker gebeuren!

De wielen lijken idd klein, terwijl de diameter gelijk is aan gewone 29" wielen :winkie:

Vanavond de dropper ontlucht en een stuur met rize en meer lengte erop gezet. Kijken hoe dat bevalt.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
StalenRic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 11 november 2012, 22:15
Mijn mountainbike: SingleBe 1x1=;-) Genesis Tarn, noname carbon, en zo
Contacteer:

Heb er al verschillende voorbij zien komen. En ik kan ook zeggen, het rijdt fantastisch. Op de weg een beetje zoekerig, maar in het veld helemaal op zijn plaats. Heb er afgelopen zondag de eerste 50 km mee gefietst en het is heerlijk. Geen XC racer, maar een snelle alleskunner.....en comfortabel. Verder sinds lange tijd weer eens een verende voorvork en die moet goed druk hebben zonder soppig te worden, maar eenmaal goed ingesteld helemaal goed.
En de eerste stond wel degelijk in mijn kamer ;-) Kan hoogstens zijn dat er meerdere tegelijk zijn verzonden, stonden tenslotte in preorder ;-)
Bij mij gaat de dropper eruit. Hierzo niet nodig en die moteer ik wel weer als ik naar de alpen of zo ga. Verder een Brits zadeltje en ....
Rode accenten....
https://www.facebook.com/10743806941083 ... =3&theater
Wordt wel heel apart binnenkort in de Edese bossen....twee bijna identieke tarns naast elkaar. En ik zo'n hekel aan mensen hebben die zeggen tegen fietsenmaker: 'doe mij maar dezelfde kleur en type als mijn man'.....mmmm

Richard
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Erg mooie bike :-q e :-q en die kleur is super. Geen schande om er daarvan twee te hebben rondrijden in hetzelfde gebied.
Overwegingen aanschaf complete fiets en ervaringen zijn heel herkenbaar voor mij (en de Jamis Dragonslayer).

Ik ben heel benieuwd naar jouw vergelijkende ervaringen met de 29plusser. Mijn Krampus "voelt" alsnog (na een paar ritjes) sneller op gemiddelde bosroutes, maar dat kan ook suggestie zijn.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

MonkeyRider schreef:Ik ben heel benieuwd naar jouw vergelijkende ervaringen met de 29plusser. Mijn Krampus "voelt" alsnog (na een paar ritjes) sneller op gemiddelde bosroutes, maar dat kan ook suggestie zijn.
Ik ben ook benieuwd. Heb nu een stuur met 20mm rise en 800mm geplaatst. Kijken of dat de zithouding nog beter maakt.
Retep87 schreef:Mooie aanwinst Jan, binnenkort maar weer 's de trails opzoeken samen!
Thanks! Moeten we idd maar weer eens doen. Door allerlei omstandigheden niet veel van gekomen de laatste tijd.

Fiets krijgt ook goede review op bikeradar "BikeRadar verdict: It’s early days for plus-sized bikes, but the responsive, playful feel and impressive handling put the Genesis up there with the best we’ve tried so far":
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... -16-50071/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zit net ff de geo te bekijken. Heeft die L Tarn nu echt een ett van 672mm ?? Dat is 4cm langer als bv mijn L Krampus :~ lijkt vrij extreem?!
Plaats reactie