Canyon Neuron AL 6.9 XL (2017)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vwb het afstellen van je achterdemper kun je deze vuistregel als uitgangspunt gebruiken:
- demper in de open stand, sag afstellen met je volledige bike-uitrusting (dus met gevulde rugzak als je die normailiter ook gebruikt) en in de goede houding. Zo'n 20~30% is gebruikelijk, een aardige indicatie is als je op je normale rondjes de veerweg grotendeels gebruikt. De boel mag niet bottomen, je wilt wel iets over hebben voor een echt harde klap. Maar als je slechts de helft van de veerweg gebruikt haal je niet het volle potentieel uit je achtervering.
- om de rebound in te stellen, rijd stapvoets rollend en op het zadel zittend van een stoeprand af. De demper moet één keer nadeinen.
Dit is een uitgangspunt, aanpassen naar believen. Als je bijvoorbeeld over een pad met golvende hobbels rijdt en je krijgt telkens "een trap na" onder je kont mag de rebound wat trager.

Als je met een goed ingestelde sag de veerweg bij lange na niet gebruikt, of andersom, met een goede sag vlieg je te gemakkelijk door de veerweg heen, is het tijd voor volumespacers (tokens). Hiermee verklein of vergroot je de luchtkamer om de progressiviteit te veranderen. Te snel door de veerweg -> spacer(s) erbij, veerweg niet halen -> spacers eruit.
Maar dat is fase twee, eerst de sag en de rebound maar eens doen en lekker gaan rijden ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Masterjeff
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 09:53

Bedankt voor je input Kermit.
De sag heb ik nu tussen de 20%-30% en luchtdruk is +/- 220/230 psi. Rebound staat nu nagenoeg in de middelste stand. Gisteravond een rondje Vlaardingen aangedaan en na afloop gecheckt wat de maximale veerweg was die ik heb gebruikt en de ring zit op 3/4 van de totale veerweg. Ik neem aan dat onderkant demper de maximale veerweg is, toch? Tijdens de rit een paar kleine sprongetjes gemaakt en zou verwachten dat de veerweg beter kan worden gebruikt, klopt dat?

Wat is dan het beste om te doen? Rebound trager instellen of de druk verlagen?? Of wordt het op ten duur experimenteren met volumespacers?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je meent dat je niet de hele veerweg gebruikt, dan moet je de druk iets verlagen.
als er volumespacers in de demper zitten, dan zou je die kunnen verminderen.
Maar wellicht staat de zaak gewoon goed en is dat laatste stukje reserve, voor het geval dat de kleppen groter worden.

Rebound heeft niets met inveren te maken, rebound is juist bedoeld om de demper gecontroleerd te laten uitveren, zodat de boel niet gaat stuiteren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tenzij je compleet lomp landt is een sprong niet het meest belastende voor je fiets. Je vangt zelf ook nog een gedeelte van de klap op. Juist met het zittend door een kuil rijden haal ik in Nederland meestal de maximale veerweg. Dat zijn dan van die grotere kuilen wat je in rijdt en meteen er weer steil uit rijdt. Als je die netjes staand neemt haal je ook daar je maximale veerweg niet. Maar dubbelgeveerd kun je nog wel blijven zitten zonder dat je ruggengraat 5 cm korter wordt.

En je sag "tussen de 20%-30%" is erg onnauwkeurig. Bij 20% ga je inderdaad je maximale veerweg zelden halen, bij 30% waarschijnlijk regelmatig! Precies werken dus!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
_ferry_
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 17 juli 2014, 10:24

100% is trouwens niet helemaal tot het einde. Het einde zit ongeveer op het punt dat er onder de rubberen ring nog een mm of 4 over is, althans bij mijn Fox CTD demper, maar dat kan natuurlijk per model verschillen. Makkelijk te checken als je hem even nagenoeg leeg laat lopen en dan inveert.
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

Mooie fiets! ;)
Ik herken een aantal punten die je benoemt. Op 1 of andere manier kon ik op de nerve niet wennen aan de conti's
De Michelin wildgripp'r die ik nu heb is een verademing. Zadel heb ik zelfde vraag over gesteld. Ook zelfde antwoord gekregen. Deze is dus na 1 rit in de bingo gegaan en heb een heerlijk ergon zadel aangeschaft.

Demper was bij mij ook een ding. Ben nog iets Waarder. Maar is allemaal goed gelukt.

Oja ik ben naar een renthal fatbar gegaan van 780mm met een 60mm pen. Daar wordt het een nog fijnere fiets van!
Masterjeff
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 09:53

Allen bedankt voor jullie tips en later vandaag ga ik weer even knutselen met de achterdemper. Wat Ferry zei, ga ik eerst alle lucht eruit laten lopen om even goed te bepalen wat de maximale veerweg is. Als dat bekend is ga ik experimenteren met een sag van 20% en een sag van 30%. Een sag van 20% wordt wel een uitdaging om er voldoende psi in te pompen zonder dat er teveel lucht ontsnapt met het losdraaien van het ventiel van de pomp :).

Om het stuiteren te beperken zal ik de rebound wat minder agressief instellen, wellicht dat het dan meer naar mijn wens is.

De conti's doen hun werk en t.z.t. ga ik ze wel vervangen, op één of andere manier lijkt het alsof de grip minder is. Ik moet zeggen dat op asfalt de bandjes wel lekker bollen en minder geluid produceren dan een Racing Ralph en Rocket Ron.

@AFJ13, de renthal fatbar is dat er één met 4cm rise? Toevallig was ik wel aan het rondneuzen voor een andere stuur met 3 tot 5 cm rise. Jammer alleen dat die renthal's niet in een zwarte kleur leverbaar zijn. Maar jouw ervaringen ten aanzien van stuurgedrag zijn dus positief?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Masterjeff schreef:Allen bedankt voor jullie tips en later vandaag ga ik weer even knutselen met de achterdemper. Wat Ferry zei, ga ik eerst alle lucht eruit laten lopen om even goed te bepalen wat de maximale veerweg is. Als dat bekend is ga ik experimenteren met een sag van 20% en een sag van 30%. Een sag van 20% wordt wel een uitdaging om er voldoende psi in te pompen zonder dat er teveel lucht ontsnapt met het losdraaien van het ventiel van de pomp :).
In principe verdwijnt er alleen lucht uit je pompje als je deze los schroeft. Anders moet je even kijken of je het ventiel van de demper nog iets dieper kunt draaien.

Je kunt controleren of het alleen maar lucht uit de demper was door de pomp er weer op te schroeven. Je zult dan (bij een druk van pakweg 10 bar) een halve bar minder druk zien dan je ingesteld hebt. Ga je dus naar 15 bar, dan zal het iets meer dan een halve bar drukverlies zijn. Maar dit drukverlies komt dus alleen omdat je de pomp er weer OP gezet hebt!
Masterjeff schreef:Om het stuiteren te beperken zal ik de rebound wat minder agressief instellen, wellicht dat het dan meer naar mijn wens is.
Luistert dus ook zeer nauw. Neem hier ook de tijd er mee te spelen. En in de regel heb je in NL een snel afgestelde demper nodig. Bij mijn staat de knop bijna helemaal open (= snel/weinig demping).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

Masterjeff schreef:
De conti's doen hun werk en t.z.t. ga ik ze wel vervangen, op één of andere manier lijkt het alsof de grip minder is. Ik moet zeggen dat op asfalt de bandjes wel lekker bollen en minder geluid produceren dan een Racing Ralph en Rocket Ron.

@AFJ13, de renthal fatbar is dat er één met 4cm rise? Toevallig was ik wel aan het rondneuzen voor een andere stuur met 3 tot 5 cm rise. Jammer alleen dat die renthal's niet in een zwarte kleur leverbaar zijn. Maar jouw ervaringen ten aanzien van stuurgedrag zijn dus positief?
25mm. Maar vooral de 2cm stuurpen maakt veel. Kan me voorstellen dat jij met jou lengte iets meer rise wilt nog. Ik heb nu iets meer dan origineel. Ben iets minder lang dan jij ;)

Die conti's snap ik niks van. Op m'n Hardtail de mountainking 2.2 gehad en daar was ik zo blij mee! Superband.
Toen kwam de nerve met de 2.4 en heb me er geen moment heel prettig mee gevoelt.

Weet niet waar je woont, maar je mag de mijne zo proberen als je wilt
Plaats reactie