Specialized Epic FSR comp 2017

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Na 3 jaar op mijn Crave te hebben gereden werd het gevoel om een nieuwe bike te kopen steeds groter.
Daarom een testrit gemaakt op een Epic en ik was meteen verkocht en wou ook zo'n fiets hebben. De knoop was snel doorgehakt, budget was goedgekeurd door de "leidinggevende" en de fiets werd besteld. Precies op de dag dat ik de fiets had besteld, maakte specialized net de nieuwe modellen bekend. Ik heb dus 1 van de laatste modellen met het bekende FSR veer-principe.

Het is uiteindelijk de Specialized Epic FSR comp 2017 geworden.

Hier wat plaatjes dat ie staat te glimmen in de tuin:

Afbeelding
Afbeelding

De Brain (nog op de bekende oude plek)
Afbeelding

Achterdemper
Afbeelding

Drivetrain 2x11
Afbeelding
Afbeelding

Specs:
FRAME: M5 alloy, PF30 BB, internal cable routing
VORK: RockShox Reba RL, 15x100mm Maxle Stealth thru-axle, 100mm of travel, 51mm offset
ACHTERVERING: Fox/SBC Epic remote Mini Brain
NAVEN: Specialized disc, Voornaaf: 15x100mm thru-axle, Achternaaf 12x142mm thru-axle
VELGEN Roval Control
CRANKSTEL RaceFace Aeffect, 6000-series
TANDWIELEN RaceFace, 34/24T, 104/64mm BCD
SCHAKELHENDELS
Shimano SLX M7000, 11-speed
VOORDERAILLEUR
Shimano SLX 7025, direct-mount, down-swing
ACHTERDERAILLEUR
Shimano Deore XT M8000, Shadow Plus, SGS cage, 11-speed
CASSETTE Shimano SLX M7000, 11-speed, 11-42t
VOORREM Shimano M506 180 rotor voor; 160mm rotor achter
ZADEL Body Geometry Phenom Comp

Ofwel hij is nog helemaal origineel, ik heb alleen de banden tubeless laten monteren.
Het idee was om de Crave in te ruilen, want kreeg er nog behoorlijk wat voor terug. Maar kon geen afscheid nemen en had al eens vaker gedacht om een winterbike te willen hebben of een mtb waarmee ik naar het werk kan fietsen over de harde weg. Dus de Crave en Epic staan nu gebroederlijk naast elkaar in de garage.
Laatst gewijzigd door deefdeef op do 13 juli 2017, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je moet de url van de foto kopieren, je hebt nu de url van de pagina en dan is er niets te zien ;)

Deze dus: https://ep1.pinkbike.org/p5pb14932951/p5pb14932951.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Thnx George. :-q
Daar was ik al naar op zoek, maar moest dus gewoon kopiëren en plakken met de rechtermuisknop. Was photobucket gewend en die geeft meteen een link voor op fora. Maar die site zit tegenwoordig zo vol reclame dat er niet mee te werken is.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1610
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

mooi hoor, enjoy
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
v_schultinge

Ziet er goed uit! Maatje van mij heeft hetzelfde model en is daar heel tevreden mee. Hier ga je vast veel fijne fietskilometers mee maken.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Thnx. Ik ga er zeker veel fijne kms mee maken.
Alleen de zit nog even fine-tunen. De reach is iets langer afgesteld en het stuur is wat breder gelaten in eerste instantie.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
KingCrash
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 12:18

Mooie fiets! Ook ik rijd nu op een Crave '14 en ben aan het kijken naar 'wat nieuws'. Voor wat meer comfort (en de remklippen op UHR) ook aan het kijken naar een Epic. Nu alleen het budget nog rondkrijgen.

Hoe bevalt de Epic tov de Crave? Ik fiets bv. ook nog wel eens een stuk over het asfalt naar een mtb route toe. Schakelt brain dan alles op de meest harde stand, om toch zo efficient mogelijk te trappen?
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

@Kingcrash: Tot nu toe ben ik erg blij met het extra comfort dat de achtervering geeft, moet alleen nog wennen aan het frame (nu een L in plaats van het M-frame van de Crave), dit is dus wat langer en hoger waardoor de reach zo'n 2cm langer is en de drop tussen zadel en stuur zo'n 2 cm korter. Nog te weinig ervaring met asfalt, maar het stuk van huis naar bos is kleine 3km over harde weg en op dat stukje heb ik geen "wipkip"-ervaring. Als ik naar de demper kijk dan zie je wel dat ie ietsje meeveert, de brain stond 1 klikje open.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

KingCrash schreef:Mooie fiets! Ook ik rijd nu op een Crave '14 en ben aan het kijken naar 'wat nieuws'. Voor wat meer comfort (en de remklippen op UHR) ook aan het kijken naar een Epic. Nu alleen het budget nog rondkrijgen.

Hoe bevalt de Epic tov de Crave? Ik fiets bv. ook nog wel eens een stuk over het asfalt naar een mtb route toe. Schakelt brain dan alles op de meest harde stand, om toch zo efficient mogelijk te trappen?
Dan zou ik kiezen voor een Crave met Brain..
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Brain kent een paar standen, maar wipkipt niet.
lennartb82
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 11:53

@Kingcrash, ik had de 2016 versie (zelfde brain) en fietste 17km asfalt heen en terug om naar parcours te gaan. Prima te doen hoor! Veert licht in maar zeker niet hinderlijk (brain in middenstand). Echter merk ik er met mijn huidige camber ook niet veel van :-)

@deef, mooie bike hoor! De reach is ruk ;-) heb erg veel moeten pielen om lekker te zitten (stuurpen, riser) kortom lekker prieken tot je goed zit dan is het een erg fijne bike!
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

@lennartb82: Thnx. Ik ga het een ruim maandje aankijken en dan bepalen wat er misschien aangepast moet worden. Gister kleine 60km gefietst, zonder ernstige klachten. Op wat gevoelig gevoel tussen de schouders waarschijnlijk door het stuur dat ook wat breder is dan ik normaal had. Maar tot nu toe al zeker een erg fijne bike.

Ik hoor alleen van een clublid dat hij al 2 of 3 keer de ahterdemper kapot heeft gehad, komt dat vaker voor?
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Ja komt vaker voor. Demper valt binnen ruilsysteem. Ieder jaar ruilen kosten rond de 160 euro. Bij nieuwe fiets volgens mij twee jaar garantie dus ik zou dan in die periode niet ruilen.
lennartb82
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 11:53

Klopt, blijft lastig. Ik had hem na 1500km kapot (garantie) terwijl anderen er langer mee doen (of korter). Je kunt hem inderdaad omruilen (volgens mij ook iets van 160 zoals hierboven beschreven). Dat ruilsysteem is een prima oplossing voor dat geld. Volgens mij staat in de voorwaarden dat je elk jaar moet omruilen maar een beetje knappe speci dealer laat je gewoon rijden tot hij stuk is., en terecht.

Verder niet over inzitten :-) en lekker fietsen.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

En mijn fiets staat nu, sinds vrijdag, met een lekke demper/brain bij de fietsenmaker.
De nieuwe is besteld en wordt onder garantie vervangen. Garantie is helaas maar 1 jaar. En garantie op de nieuwe is niet automatisch weer een jaar want de demper wordt gezien als een slijtage-onderdeel???

Gelukkig had ik de Crave gehouden en had ik toch een fiets om te fietsen afgelopen zondag.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Plaats reactie