Focus Spine Evo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
djamgils
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 21:33
Mijn mountainbike: Sonder Camino

Na een jaar zonder mountainbike begon het toch weer te kriebelen. Het moest een trailbike worden die ook nog goed in nederland bruikbaar moet zijn maar ook een bikepark bezoek of rit in de bergen moet kunnen overleven. Doordat ik vroeger vooral DH heb gereden moest het ook wel richting long-low-slack geometrie gaan.

Hierdoor ben ik uiteindelijk op de 2016 Focus Spine Evo uitgekomen. Een 27.5 fiets met 120mm veerweg voor en achter, 68graden balhoofdhoek en 462mm reach.

Hij komt wat zwaarder uit dan verwacht, 13.6kg met simpele pedalen en met het eerste ritje op straat was er wat meer pedal bob dan verwacht/gewend. Hopelijk vanavond of van het weekend voor het eerst de bossen in.

Ik ga waarschijnlijk nog wel een poging doen om de huidige wielen tubeless te maken maar mogelijk komt er een DT swiss M1700 of Spank Oozy wielset in.
Ook de dropper staat op de nominatie om vervangen te worden door een Reverb maar dat heeft geen haast.

Uit de doos:
Afbeelding

Current setup:
Stock wheels --> Newmen Evolution SL A.30
Rockshox Monarch RL --> Cane Creek Double Barrel Air IL
Rockshox Reba
GX 11speed drivetrain
Shimano Deore brakes
Focus 125mm dropper post

Afbeelding
Laatst gewijzigd door djamgils op di 22 augustus 2017, 14:36, 3 keer totaal gewijzigd.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Mooie bak, lekker kleurtje! Fijne geo ook, welke die nieuwe soort trailbikes hebben. Daar kun je zeker hier en in de bergen goed mee uit de voeten.

Zo te zien heb je wel voldoende potentieel om het gewicht omlaag te brengen. Dus qua wielen zou ik zeker, als het budget het toelaat, kijken naar zelf samengestelde wielen. Ondertussen zijn er door geheel Nederland toch voldoende goede bouwers dus er moet er toch altijd eentje in de buurt zitten lijkt mij.
djamgils
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 21:33
Mijn mountainbike: Sonder Camino

Ik heb ondertussen contact gehad met een aantal wielbouwers maar heb uiteindelijk toch gekozen voor de standaard Newmen Evolution sl a.30 wielset.
De 30mm binnenbreedte velgen zijn iets lichter dan de XM481 van DT Swiss en de naven zijn veel lichter. Voornaaf is maar 99gram, achternaaf met XD driver maar 199gram (DT240sp weegt 127 en 222gram). Hiermee komt het voorwiel op 755gram en het achterwiel op 851gram.

Afbeelding

Afbeelding

Gisteravond na een flink gevecht de cassette van het oude achterwiel gekregen (oude kettingzweep voor single speed werkt niet best op 11speed dus heb ketting gewisseld). De 32mm tape van DT past mooi in de velg en de niet TLR racing ralph paste netjes en was makkelijk met fietspomp op te pompen.
Profiel van de 2.25" racing ralph ziet er nog goed uit op een 30mm velg. Vanavond hopelijk verder met het voorwiel.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door djamgils op wo 2 augustus 2017, 12:15, 4 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Plaatjes zijn voor mij helaas niet zichtbaar...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
djamgils
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 21:33
Mijn mountainbike: Sonder Camino

ik snap de logica nog niet met google photos maar ze zouden zo allemaal zichtbaar moeten zijn (heb er al 2 aangepast)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hier, op mobiel, zijn ze wel zichtbaar.
Dat valt idd best aardig, ben benieuwd naar je rijervaringen. Mooie bak, lijkt me een speels fietsje :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nu wel zichtbaar!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Dat zijn lekkere wielen zeg. Mooi gewicht ook! De oude nog gewogen? Veel verschil?
djamgils
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 21:33
Mijn mountainbike: Sonder Camino

Oude achterwiel al wel gewogen, 1160gram, dus 300gram winst op alleen al het achterwiel.

De vrijloop van het achterwiel maakt wel meer geluid dan gehoopt. Eens een keer kijken of dat met wat extra vet stiller word.

Afbeelding

Afbeelding
djamgils
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 21:33
Mijn mountainbike: Sonder Camino

Afgelopen weekend voor het eerst met de nieuwe wielset een rondje vrachelen (dorst) gedaan maar de "wow its amazing" ervaring was er niet echt. Misschien dat ik nog met te hoge druk rijdt, 20psi voor, 25psi achter. Anderzijds had ik ruim voldoende grip met de racing ralphs ondanks dat ze een stuk minder profiel hebben dan de mountain kings. En het lagere gewicht was wel merkbaar maar dat went veel te snel :(

De pedal bob blijft me nog wel irriteren, dit is de eerste fully waarbij ik de lockout gebruik... Aangezien de monarch enkel lockout en rebound heeft en de low speed compressie bijna niet lijkt te bestaan overweeg ik om een CCDB AIR IL aan te schaffen. Hoe effectief is LSC om de bob te verminderen zonder dat het veel te veel LSC wordt? Of zou de pedal stand op een monarch RT3 beter werken?
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Zijn dat 2.25 bandjes?
djamgils
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 21:33
Mijn mountainbike: Sonder Camino

Ja klopt, Racing ralph 2.25 performance line (dual compound)
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Die vallen lekker breed uit zo inderdaad :-q
Is dat ook een beetje het minimum wat je op een 30mm velg kwijt kan, 2.25?
djamgils
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 21:33
Mijn mountainbike: Sonder Camino

dat zal ook van het bandprofiel afhangen, de racing ralph is redelijk rond van zichzelf. Ik verwacht dat een highroller of minion dhf of iets dergelijks een stuk platter zal zijn.
notubes (stans) heeft bijvoorbeeld de wideright filosofie, een 29mm velg is geschikt voor 2.35-2.8inch banden, een 26mm velg voor 2.25-2.5
https://www.notubes.com/pub/media/wysiw ... banner.jpg
Janver
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex 8 met een plus
Contacteer:

Mooie fiets!

Ik had verwacht dat je de nieuwe wielset beter zou waarderen. Zijn de nieuwe velgen breder dan de oude?
Hier kan uw reclame staan
Plaats reactie