Bulls Bushmaster 29 - 2017

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
appelopo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 13:37

Mijn vorige fietst was een Bulls Copperhead 29 plus uit 2015. Deze beviel mij prima, maar ik wilde graag een wat snellere / wendbaardere geometrie, lichter frame en wat meer comfort. Ik heb diverse modellen getest, zoals de Trek Procaliber, Cannondale FSI, Specialized Epic en ben uiteindelijk toch weer bij Bulls beland. Het is de Bushmaster 29 geworden. Deze heeft een carbon frame, Fox 32 Fit4 voorvork en 2x11 XT afmontage. De Bushmaster heeft dezelfde geometrie als de nieuwe Black Adder en deze is wendbaarder dan die van de Copperhead.

Specificaties:
Voorvork: FOX 32 Float 29 Performance Series, 100 mm, remote lockout
Achterderailleur: Shimano Deore XT RD-M8000 GS, 11 -speed, shadow plus
Voorderailleur: Shimano Deore XT FD-M8020-E
Shifters: Shimano Deore XT SL-M8000
Crankstel: Shimano FC-M8000, 36/26T - PRESS FIT
Cassette: Shimano Deore XT CS-M8000, 11-40T
Remmen: Shimano Deore BR-M615 Ice Tech, hydraulic disc, 180/180 mm
Stuur: FSA SL-K Lowriser Carbon
Stuurpen FSA SL-K Carbon
Balhoofdset: FSA Orbit 1.5ZS
Zadelpen: FSA SL-K Carbon
Zadel: Selle Royal Seta S1
Naven: Shimano Deore XT HB-M8010/FH-M8010
Velgen: BULLS XC-21
Banden: Schwalbe Rocket Ron Evolution 29 x 2.25 voorband / Racing Ralph 29 x 2.25 achterband (standaard Rocket Ron vervangen door RaRA). De banden zullen nog tubeless worden gemaakt.
Handvaten: de standaard handvaten heb ik vervangen door blauwe BBB siliconen grips
Gewicht: 9.9KG volgens de Bulls site. Met pedalen en bidonhouders zelf gewogen gewicht: 10.4KG

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren het eerste ritje gemaakt en hij bevalt echt super! In vergelijking met de Copperhead is het meer een racebak, stuk sneller met accelereren en makkelijker de bochten door. Gelijk al wat PR's verbeterd :-D .
Ook het comfort is duidelijk hoger, ik vermoed door de betere voorvork en het carbon frame. Als mijn banden tubeless zijn gemaakt kan ik met wat lagere druk rijden en zal het comfort t.o.v. de Copperhead toenemen denk ik. De wielset valt me niet tegen voor een fabrieksmontage, misschien dat ik ze ooit nog vervang voor een lichtere, maar vooralsnog laat ik het zo.

Al met al ben ik erg blij met mijn nieuwe bike. Ik had niet verwacht dat het verschil met mijn Copperhead zo merkbaar zou zijn.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Mooie bak, leuke kleuraccenten ook :-q
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

:-q mooie en veilige kilometers gewenst!

Op den duur investeren in handgespaakt setje wielen ga je ook zeker merken, kan dat alleen maar aanraden.
appelopo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 13:37

Wat voor soort wielen raad je aan dan, en wat zou een betere wielset kosten? Ik zou er niet meer dan 400 euro aan kunnen besteden en weet niet of ik daarvoor wel een betere kan verwachten.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Dan hangt af van je gewicht, ik zou gewoon eens met een goede wielbouwer contact opnemen. Ik ben zelf 100 kilo en een beetje en rij al jaren met een setje van Ernie Frieke. Geen spaakbreuk, slagen in bet wiel oid en ze krijgen aardig wat te verduren. Stuurt heerlijk strak. Maar naast Ernie Frieke zijn er nig genoeg andere wielbouwers :-q
appelopo2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 13:37

ik ben 75kg. Ik heb inmiddels van Bulls begrepen dat de XC21 velgen 400gram wegen, wat al erg laag is. Dat verklaart mischien ook waarom Bulls deze velg ook in hun topmodellen gebruikt maar dan welliswaar met duurdere naven.

Mijn Shimano XT naven zijn wel relatief zwaar, zo'n 200gr zwaarder dan bijvoorbeeld de DT Swiss 350, maar volgens mij gaat het met name om het gewicht aan de buitenkant van het wiel en zal ik het verschil van lichtere naven niet zo snel merken.

Zou ik in dit geval de overstap naar bijvoorbeeld een DT Swiss XM 1501 wel merken?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

appelopo2 schreef:Zou ik in dit geval de overstap naar bijvoorbeeld een DT Swiss XM 1501 wel merken?
Nee, niet wat gewicht betreft.

Wel wat binnenmaat van de velg betreft. Je band ligt wat steviger op de brede velg waardoor je met lagere druk kunt rijden bij gelijke rolweerstand. Zo heb je meer grip en meer comfort.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Duurde ff mr dan heb je ook wat :winkie:

Veel plezier ermee
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
berry77
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 18:44
Mijn mountainbike: Bulls Bushmaster 29sl

Hee een mede bushmaster :), ik herken je verhaal qua rijeigenschappen wat een bike.
Ik twijfelde zelf of deze zou worden of de sl uitvoering maar uiteindelijk toch de sl geworden en nog geen spijt gehad:).

Wil ook de handvatten wisselen maar hoe heb jij de oude eraf gekregen als k vragen mag?

Veel plezier iig met de Bulls, zijn die foto's bij Zeist gemaakt?
Altijd zin in mountainbiken
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Na mijn mening zou een nieuwe wielset alleen een goede investering zijn wanneer je echt geld wil uitgeven. Denk aan echt lichte naven met nog lichtere velgen. Anders gewoon met deze wielen blijven rijden. de XC21 velgen van bulls zijn best goed en de XT naven zijn prima.
Kort samengevat gewoon genieten.

Lees dit even : http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=133602" onclick="window.open(this.href);return false;
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Plaats reactie