Orbea Loki H-LTD 27+

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Na 2 jaar op een Canyon Spectral AL 8.9 29er met 130mm veerweg comfortabel over de heuvelrug en dorst te zijn gescheurd was ik toe aan iets nieuws. Ik merkte dat ik tijdens het biken weinig geef om snelheid, weinig in het zadel zit en vooral aan het spelen ben. Dit leek me een argument voor een 650b+ hardtail. Voorgaande is onzin, ik wilde gewoon dikkere banden omdat het kan :lol:

Na wat rondneuzen in het adviestopic werd ik in eerste instantie verliefd op de Mondraker Vantage. Ik ben allerlei geometrieën op papier naast elkaar gaan zetten en kwam tot de conclusie dat dat ding niet alleen veel te lomp voor mijn doelen is maar ook niet de juiste geometrie voor me heeft. Na duizend bikes te checken en proefritten te maken kwam ik op eens de Orbea Loki tegen. Lomp gebouwd, gewicht niet eens opgegeven, totaal niet in lijn met de Scott, Ghost, Specialized en andere bikes op de shortlist. Maar zó mooi dat het me eigenlijk niets meer uitmaakte zolang het paste :oops:

Alle dealers in de linker helft van Nederland afgebeld en geen Loki in mijn maat en gewenste uitvoering te vinden, dus toen maar bij een vage Duitse webshop gekocht. Daar bleek hij ook niet te zijn, maar ze wilden het prijsverschil met de duurste uitvoering die wél op voorraad was graag 50/50'en. :-q

Toen ze binnenkwam bleek er wel wat mis. De race face dropper was er voor verzending uitgehaald en dit was nogal hardhandig gebeurd waardoor de buitenkabel opengescheurd was. Die doet het niet voordat hij een nieuwe kabel heeft, dat is duidelijk. Ook was het voorwiel waarschijnlijk wat geraakt bij transport waardoor de endcap van de naaf los is geraakt en daarbij wat rubber heeft verloren. Die lag los in de doos en blijft nog moeizaam zitten op het voorwiel (met als gevolg dat het terugplaatsen van het voorwiel een gepriegel is..). Ook zijn 2 rubber insets van de interne kabelgeleiding al gescheurd bij het verwijderen van de dropper... Dat alles moet nog worden opgelost door de leverancier die niet zo fijn communiceert.

Speclist:
Frame: Orbea Loki Aluminium XL, boost
Vork: Fox 34 Float Factory 120 FIT4 3-Pos-Adj QR15x110 Kashima
Stuurpen: Race Face Aeffect 70mm vervangen door: Race Face Aeffect 50mm
Stuur: Race Face Aeffect 760mm, 20mm rise
Versnellingen: Shimano XT M8000 derri, shifters en crank, 1x11, 32 / 11-46
Remmen: Shimano XT M8000 Hydraulic Disc
Wielen: Sun Ringle Duroc 27.5 TR40 / Modus Sealed Boost hubs
Banden: Maxxis Chronicle 3.0" 60 TPI TLR Exo
Zadelpen: Race Face Turbine Dropper 31.6x375/125mm vervangen door: Pro One LT alu
Zadel: Fizik Gobi M7

Het eerste wat ik op de Loki heb gedaan is een bikepacking rondje in het Noordwesten van Slovenië. Daarvoor geen tijd voor een normaal dagje op lokale trails :lol: Voor dit soort tochtjes wil ik geen dropper ivm seatpack, dus de dropper die er sowieso uit moest er meteen maar uit gehaald. Tevens heb ik de stuurpen gelijk vervangen voor 50mm, om de XL op mijn maat te krijgen (de Loki's in alle andere maten hebben standaard 50mm).

De eerste kilometers zijn zeeeeeer goed bevallen. De Loki is speels, superspeels. De 50mm stuurpen, korte chainstays en de lage druk geven een ongelooflijk gevoel van controle. In de modder gaan de banden alle kanten op, maar je komt er aardig mee weg. In het zand ben je de koning en op zompig sprokkelhout en gras de keizer. Dat laatste is met bikepacken heel prettig, op diep niet-onderhouden gras was ik makkelijk 2x sneller dan mijn 29x2,2 vriendjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Makkelijk op ma 16 oktober 2017, 13:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Todo:

1. De dropper weer terugplaatsen met nieuwe versnellingskabel
Ik wil de dropper terugplaatsen. Hiervoor heb ik de 1x remote besteld die niet standaard op de fiets zat helaas.
Ik heb eerder gedacht aan een Magura ivm makkelijk verwijderen voor bikepacking tochtjes maar ik wil eerst proberen of ik het mechanisme van de Turbine niet gewoon in de normale zadelpen kan schuiven zodat de kabels kunnen blijven zitten.

2. Verlagen en/of inkorten stuur
Ik vind het 760mm stuur op zich heel fijn maar ik heb moeite met de ergonomie. Allereerst ga ik hem lager proberen. Als het goed is kan ik dan iets meer reach maken en hopelijk compenseert dat. Mocht dat niet helpen dan moet hij terug naar 740mm of moet ik een stuur met iets meer backsweep zoeken (wat niet lukt, want ik wil de 35mm interface graag behouden).

3. Saints vervangen
Ik rij soms SPD maar meestal flats. Op dit moment rij ik op saints maar ik irriteer me een beetje aan de q-factor met die dingen. Bovendien zijn ze zwaar. Ik overweeg vervanging voor lichtere pedalen die minder ruimte gebruiken voor de lagers. Race face zou mooi zijn.

4. 29 wielen proberen
Ben toch wel benieuwd hoe ze rijdt met 29 wielen. Daarom kijk ik hier af en toe rond op Te Koop :)

5. Zadel vervangen
Fizik Gobi zadel is een mooi ding, en zadelpijn heb ik niet, maar ik schuif alle kanten op. Normaal heb ik een breed zadel nodig, ik kijk het nog even aan met de Gobi maar overweeg ook ergens een zadel op basis van meting te zoeken.
Laatst gewijzigd door Makkelijk op do 1 juni 2017, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat is zeker een mooie! Jammer van het gedoe met de leverancier, hoop dat dat goed komt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Jamis Diablo schreef:Dat is zeker een mooie! Jammer van het gedoe met de leverancier, hoop dat dat goed komt.
Volgens mij is het wel een goeie shop maar ze zijn klein en lijken weinig tijd voor me te nemen en mijn Engels niet goed te begrijpen. Ze hadden die kabels wel even op kunnen sturen inmiddels.. het is maar een kabeltje maar toch. Van wielen heb ik weinig kaas gegeten. De naaf is orbea branded maar zal een vrij generiek model zijn. Ik overweeg deze week gewoon even langs een Orbea dealer te gaan en ze daar te vragen hoe en wat.

Nog een kleine frustratie. De achteras is 148x12 met een 1,25mm threading. Orbea is de enige die dat gebruikt, de rest is bijna allemaal 1,75mm. Ik heb nog een bob ibex trailer die ik normaal niet op de MTB gebruik maar die ik graag eens wilde gaan gebruiken, maar daar vind je dus geen as op. Sowieso vraag ik me af hoe ik in godsnaam aan een vervangende achteras kom als ik deze zou slopen... ook dat maar eens bij een plaatselijke dealer vragen :)
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Makkelijk schreef:Na wat rondneuzen in het adviestopic werd ik in eerste instantie verliefd op de Mondraker Vantage. Ik ben allerlei geometrieën op papier naast elkaar gaan zetten en kwam tot de conclusie dat dat ding niet alleen veel te lomp voor mijn doelen is maar ook niet de juiste geometrie voor me heeft. Na duizend bikes te checken en proefritten te maken kwam ik op eens de Orbea Loki tegen. [...] Maar zó mooi dat het me eigenlijk niets meer uitmaakte zolang het paste :oops:
[...]
De eerste kilometers zijn zeeeeeer goed bevallen. De Loki is speels, superspeels.
Herkenbaar! Ik vond de Loki ook lekker wegfietsen, maar was juist niet overtuigd van de vormen van t frame. Vond hem denk ik 'te lief' ogen met al die gebogen buizen en vloeiende vormen. :lol:
Ik ben wel benieuwd in welk opzicht je de Vantage te extreem vond? Als je de Loki XL en Vantage L naast elkaar zet, zijn de verschillen niet heel groot naar mijn idee.
Sowieso vraag ik me af hoe ik in godsnaam aan een vervangende achteras kom als ik deze zou slopen... ook dat maar eens bij een plaatselijke dealer vragen :)
Als optie was er ook een soort 'Quick Release' achter-as van DT Swiss aan te vinken in de configurator op de Orbea site, lijkt me dat die dingen dan ook los te krijgen moeten zijn.

Mocht je trouwens eens in het Duits de webshop aan willen schrijven, kan ik misschien wel helpen. Spreken gaat op z'n steenkools, maar het schrijven gaat me op de standaard grammaticale foutjes na aardig goed af.
Laatst gewijzigd door Merijn. op do 1 juni 2017, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vind de vorm van het frame wel mooi, maar er is iets met de kleuren waardoor ik het op het eerste oog toch geen mooie fiets vind. Vermoedelijk voor een groot deel door de gele Maxxis letters, die detoneren enorm met de rest. Op bijna elke fiets storend maar hier helemaal, gelukkig makkelijk genoeg te verhelpen :)
(maar misschien vind jij het helemaal niet belangrijk...)

Heb je geen foto's van die trip in Slovenië?
Voor zulke dingen lijkt het me inderdaad een heel geschikt fietsje.

Oja, die Bob-trailer: weet je of de vork van die trailer om deze wielen past? (even los van de as).
Ik heb nog een gewone Bob uit 1998 en die vork gaat het helaas niet redden om een 29er wiel :( Dus ik kan hem nu niet meer gebruiken zonder een nieuwe aangepaste vork te kopen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

@kermit: Ja, ook een aangepaste vork nodig en mogelijk ook nog cold-setten... Je kunt ook je bob verkopen (enorme resell waarde) en de nieuwe topeak kopen. Die is ook wat lichter.

Ik vind de maxxis banden niet lelijk, ik twijfelde wel enorm tussen zwart/paars en zwart/oranje. Maar deze downtube is zo mooi gespoten.

De foto met tassen is in Slovenië, ik zoek er nog wat bij :)

@Merijn
Mijn Spectral L had een stack van 651mm en een reach van 436mm (623 TT). Hierop zat een 60mm stuurpen (Geeft effectieve reach van 496mm), zadel stond ongeveer 1cm naar achter omdat het anders kort was.

Mijn Loki XL heeft een stack van 649mm en een reach van 453mm (647 TT). Met een 50mm stuurpen heb ik een effectieve reach van 505mm, 1cm meer reach bij identieke stack dus.

De Vantage L heeft een stack van 641mm en een reach van 491mm(675 TT). Met de standaard 30mm stuurpen kom je toch nog op 521mm. Dat betekent met maar 8mm lagere stack toch nog bijna 2cm langere effectieve reach. Dat red ik met mijn korte bovenlijf nooit! Dan moet ik dus naar een 10mm stuurpen, wat ze bij Mondraker waarschijnlijk best een tof plan vinden, maar dat vind ik toch wat ver gaan :D.

Slovenië
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Waar woke is, is vuur
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Wow :-q
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Mooi :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kijk, mooie plaatjes hoor!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Haibike Dave
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: za 16 maart 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the east 2

Schitterende fiets, heerlijke kleurstelling ook!!

Hoop dat je problemen snel opgelost zijn. Hier in Nunspeet zit ook eventueel een orbea dealer waar ik in het verleden in ieder geval goede ervaringen mee heb gehad. Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel :-q
Waar een wil is is een weg, en waar geen weg is kun je mountainbiken
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Zo, even een kleine update!

Inmiddels is mijn Orbea ook meegeweest naar Duitsland, een mooi tripje in de Eifel. Aldaar weer prima haar werk gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Maar hierna was het ook weer tijd voor wat veranderingen.. De oorspronkelijke dropper zit er weer op met nieuwe kabels (de shop heeft nooit geleverd dus ik heb het maar opgegeven en zelf een versnellingskabeltje gehaald). Heerlijk die Raceface Turbine dropper. Daarnaast heb ik de Maxxis Chronicle 3.0 banden voor de nieuwe vreemd-gestreepte Schwalbe Rocket Ron 2.8 vervangen. Een bak meer grip en een eng laag bottom bracket is het gevolg. Dat laatste heb ik gedeeltelijk opgevangen door die lelijke Shimano Saint pedalen te vervangen voor One-ups. In totaal is er met de pedalen en de banden trouwens bijna een kilo van de fiets af :lol:

Er zijn ook wat tegenslagen, maar die post ik wel bij het volgende plaatje :winkie:
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Was je gisteren toevallig bij Amerongen aan het rijden?
Wij stonden even te pauzeren en volgens mij zag ik toen zo'n Orbea langs komen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Klopt, dat was ik :)
Lekker het drietal gereden wat er zeer lekker bij lag. De meeste mensen letten vooral op de Santos met Rohloff en Gates riem van m'n fietsmaatje :lol:
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ook die heb ik inderdaad gespot, die was groen toch? Alles wat niet mainstream is valt mij als liefhebber meestal wel op.
De vraag is nu, heb jij ook opgelet :-D ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie