Mondraker Vantage | "Panama" >> 1x12

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Voorspel
Na vorig jaar te zijn gestart op een Sensa Fiori, wist ik al snel dat XC niet helemaal mijn ding is en ik vooral voor de lol fiets en niet voor pure snelheid. De Fiori is daarom verkocht en na veel info op internet vergelijken over geo en bandenmaten maar eens een dagje proef gereden op een Orbea Loki met 27.5+ banden. Resultaat: continu een dikke smile op m'n gezicht, gewoon omdat dat ding eigenlijk overal door en overheen kwam zonder zenuwachtig gedoe. Voor mij dus de bevestiging om mee te gaan met de Plus-hype! :D Bij een aantal fietsenzaken offertes gevraagd van Plus modellen zoals de Loki en Kona Big Honzo, maar die zaten allen rond 2k voor een nieuwe en dat vond ik op dat moment wat gortig. Dus eerst maar weer voor budget oplossing gekozen en een Trek Stache (29'er) voor minder dan de helft van dat bedrag gehaald om in ieder geval te blijven fietsen.
Maar op dat moment was het idee om zelf iets te gaan samenstellen al wel geboren. Deels om kosten te spreiden, maar ook om zelf gewoon lekker aan de knutsel te zijn. Dus veel speuren op internet en een lijst samengesteld met interessante frames. Ook Mondraker stond in dat lijstje en toen ik dit frame op Ebay.de voorbij zag komen werd de knoop na wat wikken en wegen snel doorgehakt. Dit was m'n kans om echt iets unieks op te bouwen! (afgezien van een zelfbouw frame dan)
De communicatie met de (Duitse) verkoper verliep wat moeizaam, maar na een maand wachten was dan eindelijk het frame gearriveerd...! Tijd om een SyS te openen voor de opbouw. :-D

Vanuit de fabriek had hij een blauw kleurtje meegekregen. Maar wat er werd aangeboden was een volledig gestript frame. Mag ik u voorstellen aan een naakte Mondraker Vantage +? :tong
Afbeelding


De plannen
Afgezien van een achteras en BB zit er niks bij, dus de komende maanden wordt het onderdelen verzamelen. Fox Transfer dropper is eigenlijk het enige dat al bekend is, die zet ik tzt over vanaf de Trek. Vork misschien 150mm in plaats van 140mm. Voor de overige spullen wordt het gewoon rustig rondkijken naar leuke aanbiedingen. :)
Verder ga ik tegen alle trends in zeer waarschijnlijk voor een 2x11 opbouw. Ik ben niet helemaal overtuigd van 1x11 en ook al wordt 90% van de kilometers in Nederland of net over de grens (Reichswald) afgelegd. Ik wil (ook met beperkte conditie) gewoon overal en altijd kunnen fietsen zonder na te denken of ik wel boven kom of vooraf bladen te moeten wisselen...
De kleur wordt waarschijnlijk afgestemd op wat al in de garage staat, namelijk het "Panama Braun" van mijn Volkswagen Derby uit 1977, al is daar nog lichte twijfel. Een andere favoriet is "Genesis paars" van mijn vroegere Polo G40. Spuiten laat ik aan een neef van me over, die is autospuiter / schadehersteller van beroep.
Haast heb ik niet, dus verwacht pas in 2018 eerste echte ritten ermee te maken.

Resultaat

Specs
FRAME: Vantage 27´5+ (special paint: Panama Braun)
SIZE: L
FORK: RockShox Yari 27´5+ RC BOOST 15x110mm tapered 140mm - Öhlins RXF36 150mm
HEAD: FSA Nº57 - CaneCreek 40
STEM: Onoff Stoic FG 30mm - Spank Spike (35mm)
HANDLEBAR: Mondraker 760mm - Spank SubRosa Grey 747mm
GRIPS: Onoff Diamond 1lock-on - Ergon GE1 Black/Grey
SEATPOST: Onoff Notion 0-R 31.6mm - Fox Transfer Factory (31.6 / 150mm) 
SADDLE: Mondraker - Ergon
BOTTOM BRACKET: Sram GXP 73mm - RaceFace Cinch 30mm
CRANKSET: Sram GX 1000 Boost 30T - RaceFace Turbine / Absolute Black oval
FRONT DERRAILLEUR: N/A - Shimano XT SideSwing | DirectMount met ProblemSolver - N/A
REAR DERRAILLEUR: Sram GX Type2.1 Long cage 10s - Shimano XT SGS 11x - Sram GX Eagle
SHIFTERS: Sram Trigger GX 10s - Shimano XT 11s - Sram GX 12s
CASSETTE: Sram PG-1030 10s w/ E.13 42T - Shimano SLX | 11-42 - SunRace 11-50
CHAIN: Sram PC-1031 10s - KMC (silver-black)
FRONT BRAKE:  Shimano M-396 180mm - Magura MT5 - Magura Storm HC (180mm)
REAR BRAKE:  Shimano M-396 180mm - Magura MT5 - Magura Storm HC (180mm)
LEVERS: Shimano M-396 - Magura HC-1
RIMS: MDK-EP1 40 27´5+ - Easton (RaceFace) Arch 27'5+ 40
SPOKES: CN stainless - ?
FRONT HUB: MDK Disc Pro 15X110mm - Syntace 15X110mm 
REAR HUB: MDK Disc Pro 12x157mm - Syntace 12x157mm 
TIRES: Maxxis Chronicle 27´5x3.0 EXO - Schwalbe Rocket Ron 2.8
PEDALS: N/A - Spank Spike
WEIGHT: 13,6kg - 11,7 kg

Keuze is gevallen op "Panama Braun" van de Derby.. 8)
Afbeelding

En dat ziet er alles bij elkaar zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En met de nieuwe Öhlins:
Afbeelding

Foto's zijn ook in het Foto album terug te vinden, als ze hier niet werken...
Laatst gewijzigd door Merijn. op ma 8 mei 2023, 22:16, 38 keer totaal gewijzigd.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Nice. 1 van de mooiste fietsen die ik ken! Hij is wel heel extreem qua hoeken. Zal nog wel wat intense fietsen dan de Loki..
Waar woke is, is vuur
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Ik ben heel benieuwd wat voor moois dit gaat worden. Dat gaat zeker goed komen :-q
modder zuigt!
Gebruikersavatar
Polozwei
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 maart 2013, 21:10

Mooi Merijn!! Ben erg benieuwd wat het gaat worden
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Gaaf! Ik kan je aanraden om je te abonneren op de nieuwsbrief van RCZ. Komt geregeld leuk spul voorbij voor weinig en zeker als je geen haast hebt kun je koopjes doen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Hmmm bedoel je spuiten ook het frame? Die is zo ook wel erg gaaf namelijk. En dan de parts met een kleurtje er op???
En gekleurde parts zijn er genoeg te vinden...

Maar dit frame ga je zeker plezier aan beleven :-q :-q :-q
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

mud mate schreef:Hmmm bedoel je spuiten ook het frame? Die is zo ook wel erg gaaf namelijk. En dan de parts met een kleurtje er op???
Frame inderdaad. En dan afmontage sober met voornamelijk zwart/antraciete onderdelen. Zelfde principe heb ik bij mijn Derby toegepast. En zag dat dat bij een zekere Liteville ook prima kan slagen. :)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja en die is ondertussen bijzonder mooi geel idd...
Toch heeft dit frame in RAW ook wel een enorme mooie uitstraling. Maar het frame in een knal kleur kan ook gruwelijk gaaf zijn!
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2744
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Kijk er eens aan, supercool! 8) Gefeliciteerd! Je hebt het frame aangekocht! Wilde het nog aan je vragen...

Afbeelding
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat is een mooi projectje, Merijn. Ik stem alvast voor G40-paars (icm paarse Hope-remmerij) 8)
Dunebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 november 2016, 01:20
Mijn mountainbike: NL

Prachtig dat raw! Als je dan toch echt een kleurtje wilt geven.......ik stem Paars.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Het paars van Hope is volgens mij behoorlijk andere tint dan Genesis paars, dus dat gaat in ieder geval niet samen.. Zelf toch nog altijd voorkeur voor oranje. 8)
Maar goed, eerst even wat spullen bij elkaar harken om te kijken of de maat klopt. Daarna komt er pas een kleurtje op.
Kabookie schreef:Gaaf! Ik kan je aanraden om je te abonneren op de nieuwsbrief van RCZ. Komt geregeld leuk spul voorbij voor weinig en zeker als je geen haast hebt kun je koopjes doen.
Goede tip, alleen is mijn Frans niet al te best.. :~ Even uitzoeken of er ook een Nederlandse versie is.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Eerste onderdelen druppelen binnen... :)

Complete RaceFace Turbine 2x crank
Spank Spike 35mm stuurpen
Spank Subrosa stuur
CaneCreek 40 balhoofdset

Afbeelding

Nu weer proberen rustig de aanbiedingen af te wachten, wat vrij lastig is als je beetje in de verschillende webshops rondneust... Zoveel leuks komt er voorbij. :lol:

Had ook contact gezocht met Mondraker over een aantal specs. Volgens hen kan op dit frame geen voorderailleur worden geplaatst, het heeft in ieder geval geen kabelstop bij het BB zoals de 'normale' Vantage. Volgens mij is dit wel op te lossen door zelf een beugeltje te maken, of een ProblemSolver / Sideswing derailleur te gebruiken. Alleen even meten hoe ik dan uitkom met de doorvoer van de dropper kabel in de zitbuis. Puur voor de looks vind ik een lage klemband mooier, maar denk dat het een hoge klem moet worden als ik dit plaatje van de normale Vantage zo bekijk:
Afbeelding

Ook lekker ouderwets de kleurdoos uit de kast gepakt om eens wat kleurtjes te proberen. :winkie:
Afbeelding
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2198
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Meteen dan die brace eruit zagen en die humpback platslaan. Anders lekker RAW laten. ;)
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

nice. ik ben ook serieus bezig geweest met zo`n frame om zelf op te bouwen. waar ik ook tegen aan liep was dat er geen voor derrie mogelijk was. ook bij een Dartmoor primal 27,5+ wil dit niet.
er is inderdaad een problemsolver voor de kabel voor de voorderrie, had hem gevonden maar kan hem zo gauw niet meer terug vinden.
ben benieuwd hoe je dit verder opbouwd, misschien, ooit....
Plaats reactie