Banshee Phantom raw/blue - is niet meer van mij...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eerst de Banshee weg, en dan vertel ik wat ervoor in de plaats is gekomen ;-)

Ach, what the heck. Sinds twee weken ben ik aan de e-mtb :-)
Schamen is niet aan de orde, maar het is meer de twijfel om zo'n prijzig ding uitgebreid op internet te gaan zetten (daarom dus ook (nog?) geen sys).

Heb ook lang over de aankoop getwijfeld, maar ik merkte al langer dat de echt leuke ritten steeds minder werden omdat ik er haast tegenop zag om weer halfdood thuis te komen, dat ik tijdens de Alpenvakanties niet meer gewoon moe maar voldaan was na de rit maar echt steenkapot. En zelfs de ritjes in NL worden minder leuk als je niet snel genoeg meer bent om de bochten interessant te maken.

Met deze afwegingen uiteindelijk de knoop doorgehakt en een Merida e-mtb gekocht.
En ik kan na twee ritjes al zeggen: geen spijt! Wat een fiets, ik ben echt onder de indruk. Had verwacht dat het wel hard werken zou zijn om zo'n zware fiets bij het bochtenwerk binnen de lijntjes te houden, maar dat valt reuze mee. Hij stuurt super, ook in vergelijking met een gewone mtb. Lijkt haast alsof Merida mij gevraagd heeft wat ik voor geometrie wilde :D
En klimmen is ineens weer leuk in plaats van alleen maar afzien :tong

Maar de Banshee eruit doet pijn, dat is echt een hele fijne fiets.
Heb de ruimte echter hard nodig, en eerlijk is eerlijk, naar alles wat Limburg of zuidelijker is zal vanaf nu vrijwel zeker de Merida meegaan. Eeuwig zonde om dan een fiets als de Phantom te laten verstoffen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik kan me dat heel goed voorstellen!
Ik heb met mijn astma altijd al veel moeite gehad met klimmen, en dat houdt mij ook geregeld tegen om de MTB te pakken in mijn omgeving.
Ben nu wel braaf mijn D1 rondjes aan het maken op de gravelracer om de conditie weer op te bouwen, maar goed zal ik nooit worden.
Uiteindelijk gaat het er om dat je optimaal kan genieten van de sport, en dan is een beetje ondersteuning prima.
Het alternatief is niet meer rijden, en daar wordt je ook niet vrolijk van.
Er zitten serieus dikke fietsen bij die Merida's! Vooral die EONE-SIXTY 900, maar ik verwacht dat je de EONE-SIXTY 800 hebt?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Nu heb je het nooit onder stoelen of banken gestoken dat je geen problemen hebt met elektrische mountainbikes.
En als dat voor jou de manier is om te kunnen (blijven) genieten in het bos, waarom niet?
Maar ik verwacht toch wel een sys hoor :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Jamis, de 900 (zonder di2 dus).

Ik was een maandje geleden eens gaan kijken bij de Merida importeur in Apeldoorn, puur ter orientatie. Maar ik kreeg ter plekke de mogelijkheid om met de 900E te rijden, het topmodel. Ik had mijn fietskleding al bij me (en de Banshee) om op de terugweg Amerongen & Leersum te doen.
Dus met de 900E heb ik toen de route van Apeldoorn gereden, iets van 50km. Weinig uitdagende route, maar het gaf toch een aardige indruk van de fiets (en nog drie wilde zwijnen gezien die vlak voor me het pad overstaken :-)).

Na die rit kwamen de zaken in een stroomversnelling, want de levertijden kunnen aardig oplopen en er kwam net één 900 in mijn maat aan (de Merida E-Onesixty's winnen zo'n beetje alle tests waar ze aan meedoen en zijn mede daardoor niet aan te slepen). Dus ik heb toen snel de knoop doorgehakt, er was uiteraard al een langer denkproces aan voorafgegaan. Lees: het plan was er toch al, de twijfel zat vooral in "wanneer".

De verschillen die de 900E flink duurder maken dan de 900 waren voor mij niet belangrijk, en met de 800 lever je (met een veel kleiner prijsverschil) toch in op enkele interessante onderdelen (een Yari ipv Lyrik en Deore naven ipv DT 350's). Bovendien, rood of grijs... dan is de keus niet moeilijk ;-)

Zondag heb ik de LDD gereden, en gisteren ben ik in Nijmegen geweest om ook wat hoogteverschil te proberen (en dus ook wat snelheid in de afdalingen). Ik heb 66km en 750hm's gereden, waarvan zeker 85% van de tijd in de laagste ondersteuningsstand.
Heerlijk gereden en gewoon moe maar voldaan terug bij de auto, niet kapot. In september volgt het echte werk, een week Alpen... :-q

@MacReal, ik heb inderdaad geen problemen met e-mtb's. Misschien omdat ik zelf inmiddels ook in de doelgroep zit ;-)
Maar het is nog steeds trappen, het is echt niet dat je amper wat hoeft te doen. En je bent -zeker op het vlakke- ook echt niet sneller dan een goedgetrainde rijder op een gewone mtb. Hooguit in de klims, maar als je daar steeds fiks ondersteuning gebruikt gaat de accu wel een stuk sneller leeg (nieuwe fiets = nieuwe problemen ;-)).
Het geeft je wel wat mogelijkheden (terug), zorgt ervoor dat genieten en afzien bij je ritten weer wat meer in balans komen. Mijn eerste indrukken zijn iig zeer positief.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat is zeker een mooie! Wat voel je van die pakweg 9 kilo tov de Banshee?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat is dit dan! Heeft Kermit een nieuwe bike, twijfelt-ie over een SYS!

Kom zeg, gewoon plaatsen dat ding!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Jamis, dat valt me dus flink mee. Ik heb natuurlijk nog niet alle denkbare situaties gereden, ik ben met name nog wel benieuwd naar langzaam technisch werk. Maar het verbaast me hoe snel ik al gewend raak aan deze fiets.

Het zal in de afdalingen niet heel veel schelen met de Banshee qua snelheid, hoewel de extra veerweg de boel nog wat rustiger houdt op bijvoorbeeld remknippen. Die 9kg extra maakt wel verschil, maar ik kan niet zeggen dat de Merida daardoor minder prettig rijdt. Het lijkt ook wat meer rust te geven, de fiets ligt "stevig" op de trail.
Daarentegen hup je niet zo lichtvoetig over een boomstammetje heen. Dus in vergelijking met een gewone fiets gaat het wat meer richting tank, alleen niet op zo'n manier dat het je rijervaring doodslaat.
Integendeel, ik heb echt genoten gisteren :-)

Het zal ook van je rijstijl afhangen, dus ik zou zeker een keer wat proberen als je in de markt bent voor een e-mtb.
Bij Merida waren ze zeer behulpzaam, meteen flat's gemonteerd en zelfs de remmen links/rechts gewisseld toen ik aangaf niet te kunnen wennen aan een voorrem links. Was maar goed ook, want die Saints zijn me toch ankers...

@Iglo, komt nog :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Goed zo :bier: :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Omdat de Banshee te koop staat, de 1x drivetrains momenteel populair zijn en ik de nieuwe spullen van de Merida over had heb ik 'm omgebouwd naar een XT 1x11 setup.
Ook de remmen van die fiets heb ik op de Phantom gezet, dus hij is nu grotendeels XT afgemonteerd. De gedemonteerde GX derailleur kan als reserve dienen voor mijn andere bikes, die zijn beiden met Sram 11-speed drivetrains opgebouwd.

Ik heb dus vrijwel zeker de laatste rit op deze fiets achter de rug, hij staat er perfect gepoetst bij en de remmen zijn nu ook volgens de gangbare standaard in NL gemonteerd. Twee goede redenen waarom ik er niet meer op ga rijden :D

Paar plaatjes van de ombouw, ik ga binnenkort nog een keer betere foto's maken "als afscheid".
Remhendel met i-spec shifter, my first ever! ;-)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

XT derrie op verstelbare dropouts, nu in de slack-setting.
Afbeelding

Het blijft een mooi frame, met de combi blank alu-blauwe decals:
Afbeelding

De nieuwe drivetrain, het blanke Hope blad staat best goed op deze crank vind ik:
Afbeelding

En de specs worden dan als volgt:
- Frame Banshee Phantom medium.
- Demper Rock Shox Monarch RT3.
- Vork Fox 34 Float Factory Kashima.
- Balhoofd Cane Creek industriegelagerd.
- Stuurpen Spank Spike 50mm.
- Stuur Syntace Vector alu 740mm.
- Zadelpen Race Face Turbine stealth dropper.
- Zadel Fizik Vitesse.
- Remmen XT’s op 180/180 Formula schijven.
- Wielen Syntace W35.
- Banden Fat Albert 2.35 Trailstar voor, Rock Razor 2.35 achter.
- XT shifter en derailleur
- Race Face Deus crank met Hope 30 tands narrow wide blad.
- Saint BSA lagers.
- Cassette Sunrace 11-speed 11-42.
- Sram ketting.
- Pedalen Xpedo Spry platforms.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ziet er goed uit, wie neu oder besser :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, het verkopen levert ook echt gemengde gevoelens op. Ik ben erg blij met de nieuwe aanwinst, maar de Banshee is precies hoe ik hem hebben wilde en ik zou hem er ook graag bijhouden.
Maar dat is gewoon niet realistisch.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gisteren heb ik nog een klein "afscheidsritje" gereden op de Banshee. Hij mocht niet meer vies worden, dus het was op asfalt :)
Het doel was niet zozeer fietsen maar vooral wat fatsoenlijke foto's maken en de remmen een beetje inremmen (wat overigens heel snel ging, paar keer remmen en de XT's pakten al lekker fel aan).

De plaatjes spreken voor zich denk ik... het blijft een mooi ding.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En inmiddels is de Phantom weg... grotendeels dan toch :)
Frame met demper, dropper, remmen, derailleur/shifter zijn afgelopen weekend opgehaald door een medeforummer. Geen idee of hij nog een sys van plan is ;-)
Iig veel plezier ermee G.! :-q

Het was even slikken, de Banshee was echt wel een fijne en mooie fiets. Maar na de komst van de Merida kon ik het niet meer voor mezelf verantwoorden zo'n fiets een beetje ongebruikt te laten verstoffen in de schuur.

Laatste plaatjes, de boel even strippen voordat hij opgehaald wordt...:
Afbeelding

Afbeelding

Nog even bedenken wat ik met de vork en wielen ga doen, te koop zetten of wellicht ooit nog eens... wie weet... oh nee, dat mag niet meer.... :roll:
Nou ja. In het leven is niks zeker.... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Zeg nooit nooit. :D :-q
Plaats reactie