Banshee Phantom raw/blue - is niet meer van mij...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zou mooi zijn, heb eigenlijk niet veel zin om stuur, pen, bracketlagers, draaipunten vering e.d. ook nog aan te moeten pakken.

Nou ja, kraken of niet, hij stond er gisteren in Amerongen wel weer mooi bij.
En belangrijker, het is een fijn fietsje om op te rijden! :)

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

Leuke plaatjes. En jaloers op de momenten dat je kunt fietsen!
Mooi dat de rem in orde is, wat was het nu? Enkel wat druppels na het onderhoud?
En een kraak is wel echt gruwelijk irritant...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, ik juich nog niet vwb de rem, die bleef eerder ook wel een dag droog.
Maar ik vermoed langzamerhand wel wat achtergebleven nattigheid als oorzaak inderdaad.

En vier dagen werken heeft voor- en nadelen natuurlijk. Die extra fietsdag per week kost me eenvijfde van mijn inkomen. Maar ik zou niet anders willen! Als je het je kunt veroorloven... moet er niet aan denken weer vijf dagen te moeten werken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Mbt die kraak, ga is naast je fiets staan, ene hand je balhoofdbuis goed vastpakken en met de andere hand de zitbuis aan de achterkant, en dan de zitbuis zijdelings duwen en trekken, dus dat je een flex door je boven en onderbuis krijgt zegmaar, hoor je bij die krachten ook kraken? Haal dan je zadelpen er is uit en herhaal het, en of het dan nog is.
Bij mij was dat namelijk een kraak die ik zo kon reproduceren, bleek mijn dop onderop de KS Lev te hard aangedraaid te zijn waardoor die in contact kwam met de binnenkant van de zitbuis, en op een irritante manier door heel het frame resoneerde.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

kermit schreef:moet er niet aan denken weer vijf dagen te moeten werken.
Amen :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vier dagen is eigenlijk al teveel... (maar 40% minder inkomen, dat betekent tot mijn dood met een en dezelfde fiets doen en dat kan niet :D ).

@Kevin, nog niet geprobeerd.
Maar hé, dit is een Banshee. Ik heb niet de illusie dat ik door een beetje aan de zitbuis en het balhoofd te trekken dat frame even laat torderen :wink:
(maar ik zal het eens proberen, baat het niet schaadt het niet).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Had je dan wel de illusie dat een Banshee kraakvrij zou blijven :lol: :tong

Good luck mate. Kraakjes zijn vijand nummer 1.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn Morewood heeft negen jaar 100% kraakvrij dienst gedaan... dus het kan wel ;-)

Even een voorschotje nemen op de mogelijke oorzaak hier: volgens mij zijn 95% van de zitbuizen bij mtb-frames eigenlijk (een fractie) te ruim, wat de kans op kraakjes vergroot. Hoewel dat bij deze Banshee nog wel meevalt, de pen gaat er zonder speling in (althans, niet meer dan de speling die nodig is om een zadelpen in een gat te kunnen schuiven).
Bij voornoemde Morewood moest je de zadelpen echt met een beetje kracht erin duwen. Een pen die aan de dikke kant van het tolerantiespectrum zat paste eigenlijk nauwelijks, een pen die perfect of een tikje dun was ging goed.
Voordelen: de klem hoeft niet erg vast, en geen gekraak. Dat was sowieso een perfect afgewerkt frame qua passing van onderdelen. Real South-African handwerk, dikke kans dat het zelfs nog gelast was door Patrick Morewood himself (dezelfde gast die nu Pyga runt).

Het ergste frame dat ik ooit in m'n handen heb gehad was een Wilier framepje. Daar paste de zadelpen bijna overdwars in, ik heb het frame ook teruggestuurd. Ik weet niet wie dat nabewerkt had, de fabriek of iemand in de shop maar diegene had ongelooflijk staan prutsen... zo'n frame zou nooit door de qc mogen komen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

kermit schreef:Nou, ik juich nog niet vwb de rem, die bleef eerder ook wel een dag droog.
Maar ik vermoed langzamerhand wel wat achtergebleven nattigheid als oorzaak inderdaad.

En vier dagen werken heeft voor- en nadelen natuurlijk. Die extra fietsdag per week kost me eenvijfde van mijn inkomen. Maar ik zou niet anders willen! Als je het je kunt veroorloven... moet er niet aan denken weer vijf dagen te moeten werken.
En toch dikke fietsen blijven kopen he... goed geregeld! :bier:
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

kermit schreef:Mijn Morewood heeft negen jaar 100% kraakvrij dienst gedaan... dus het kan wel ;-)
Jou Morewood heeft zoveel uur in de garage gestaan dat hij niets te lijden gehad heeft.
101 fietsen om uit te kiezen zodat er een aantal gespaard blijven van slijtage.

Mijn Scott doet hier ook al 2 jaar trouwe dienst. Maar afgelopen jaar is die maar een paar keer
flink uitgelaten. Verder istie lekker binnen gebleven. :bier:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hij heeft in die negen jaar in elk geval wel meer km's gemaakt als de Banshee in acht maanden ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Zegt dat nu wat over de kilometers van de morewood, of over de kilometers van de banshee?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, de kraak is opgelost: gewoon de zadelpen er even uitgehaald, schoongemaakt en met wat vet teruggemonteerd. Ik was er nog niet eerder aan toegekomen, de afgelopen tijd alleen maar op de Cotic (en de wegfiets) gereden.

Vandaag eindelijk weer eens in een lekker zonnetje kunnen rijden, dan ziet het er toch allemaal wat vrolijker uit als met die donkere grijze dagen :-)
Rondje Loonse en Drunense gedaan, ik klaag niet snel over routes maar nu moet ik toch zeggen dat ze daar net wat te ver aan het gaan zijn met het onderhoud. Hele stukken voorzien van matten of leem, geen bezwaar tegen enkele van die stukken om de boel ook in de zomer fietsbaar te houden maar nu wordt het wel erg veel.

Nouja, het was desondanks weer even lekker zo'n ritje en de Banshee bevalt me nog steeds uitstekend!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

zondag na ook weer eens LDD gereden (na jaren van afwezigheid), maar ik vond het wel meevallen, ik heb er wel van genoten! beter een paar matten dan afstappen ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waar nu die nieuwe matten liggen hoef je eigenlijk vrijwel nooit af te stappen. Denk dat het meer gedaan is om te voorkomen dat de slijtage door gebruik uiteindelijk de hele heuvel doet verdwijnen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie