Tussen alle andere frames door zowaar eindelijk de tijd gehad om mijn eigen nieuwe speeltje af te bouwen en op de foto te zetten: de Project12 Cycleworks Hg
De naam verwijst zowel naar mijn favoriete rondje (Hoge Ginkel) als naar het element kwik (ook wel quicksilver genoemd in het engels)
Ik kwam tot de conclusie dat ik mijn Krampus met een lichtere smallere wielset eigenlijk wel erg leuk vond rijden op de Heuvelrug (waar ik toch de meeste mtb meters maak) Na het succes van mijn groene monster en frame nr3 (die ongetwijfeld ook binnenkort hier op het forum zal verschijnen ) dus maar besloten om voor mezelf een lichte, snelle doch speelse knalbak te maken. Uiteraard star en staal, en ik wilde graag eens met Reynolds 853 werken. Qua geometrie ben ik meer uitgegaan van een trailbike dan een starre XCer. De balhoofdhoek is met 67 graden slacker dan gebruikelijk, en ook de reach is groter. Ik heb op de patientZERO gemerkt dat zelfs nog langer en slacker ook prima rijdt in NL en slacker geeft extra vertrouwen op snelle hobbelige afdalingen. (zoals die van de Hoge Ginkel ) Ik heb bij dit frame ook eigen dropouts ontworpen, laten watersnijden en opgebouwd. Erg mooi om te zien (ook voor eventuele toekomstige projecten) dat ik nu niet alleen een gepersonaliseerde sticker op het frame kan plakken, maar zelfs onderdelen van het frame kan personaliseren. Al is dat wat mij betreft eigenlijk ook wel de essentie van custom frames bouwen.
De dikke banden van de Krampus waren welliswaar wat te zwaar, maar ik ergens wilde ik toch ook wel de voordelen enigszins behouden, maar zonder in te boeten aan gewicht. Dus dit wordt mijn eerste 27.5 fiets, en dan met 2.6 Rocket Rons. Ik kon met mijn vaste wielenbouwer Mago Wheelworks (FAK hier op het forum) een deal maken dat ik een prachtige DT350/Arch Mk3 wielset kreeg en hij een nieuw fixieframe. Arch Mk3 zijn niet superbreed, maar voor mij ideaal voor 2.6 zonder te zwaar te worden.
Ik was ook altijd al een groot fan van de looks van de carbon Niner vork, en dankzij Fonzie kon er 1 voor een redelijk bedrag bemachtigen. Houdt het gewicht ook mooi laag en de hele fiets weegt een mooie ronde 10kg en voelt verrekte snel aan.
Genoeg gel*ld! Tijd voor plaatjes!
En wat bouwstappen:
Yoke en BB voor solderen
Dropout
Serieus trots op deze aansluiting
Tapered headtube
Shiny!
Nu weer verder met frame nr6: patientZERO.one
project12 - Hg revisited
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Super!
Ik had de sneakpreview gezien maar hed er geen idee van dat deze al af was. Mooie details ook!
Fraai lakwerk, heb je dat weer zelf gedaan?
Dat wordt weer een nieuwe BOTY-titel
Ik had de sneakpreview gezien maar hed er geen idee van dat deze al af was. Mooie details ook!
Fraai lakwerk, heb je dat weer zelf gedaan?
Dat wordt weer een nieuwe BOTY-titel
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Super! Ook deze ziet er weer heel strak uit. Kudos.
Ik snap ook het concept wel, XC in NL is nou eenmaal quick/snel. Veel starre vorken kunnen 650b plus wel aan, en het voordeel van je eigen custom frame zelf ontwerpen is dat je de geometrie ook rond de vork van je keuze kunt optimaliseren. Voor mij is dit de eerste 650b-plus Niner die ik zie. En ook mooi dat een aantal herkenbare details terugkomen, we zien hier een eigen stijl ontstaan?
Enjoy!!
Ik snap ook het concept wel, XC in NL is nou eenmaal quick/snel. Veel starre vorken kunnen 650b plus wel aan, en het voordeel van je eigen custom frame zelf ontwerpen is dat je de geometrie ook rond de vork van je keuze kunt optimaliseren. Voor mij is dit de eerste 650b-plus Niner die ik zie. En ook mooi dat een aantal herkenbare details terugkomen, we zien hier een eigen stijl ontstaan?
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- Herman de Biker
- Extreme Biker
- Berichten: 526
- Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
- Mijn mountainbike: staal
Van de week al in real life mogen bewonderen, echt een gaaf ding!! Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen op je favoriete rondje
'BUILT not Bought '
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Lakwerk heb ik idd weer zelf gedaan maar ben daar eigenlijk niet helemaal happy mee, niet strak en glad genoeg naar mijn zin. Merk ook dat ik eigenlijk niet de ruimte heb om het echt goed te doen, en ik kan óf bouwen óf spuiten en er moest de afgelopen weken ook wel gebouwd worden.TenZNL schreef:Super!
Ik had de sneakpreview gezien maar hed er geen idee van dat deze al af was. Mooie details ook!
Fraai lakwerk, heb je dat weer zelf gedaan?
Dat wordt weer een nieuwe BOTY-titel
Qua BOTY is het jaar nog lang en weet ik nu in ieder geval al 1 geduchte concurrent waar ik graag van verlies.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Ik vermoed dat deze fiets (of deze opzet) ideaal gaat zijn in NL, zeker voor de mensen die graag star rijden. En ik probeer inderdaad een eigen stijl neer te zetten/door te ontwikkelen, is voor als ontwerper een groot deel van de lol en een meerwaarde van custom bouw.Heckler40 schreef:Super! Ook deze ziet er weer heel strak uit. Kudos.
Ik snap ook het concept wel, XC in NL is nou eenmaal quick/snel. Veel starre vorken kunnen 650b plus wel aan, en het voordeel van je eigen custom frame zelf ontwerpen is dat je de geometrie ook rond de vork van je keuze kunt optimaliseren. Voor mij is dit de eerste 650b-plus Niner die ik zie. En ook mooi dat een aantal herkenbare details terugkomen, we zien hier een eigen stijl ontstaan?
Enjoy!!
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Ik realiseerde bij het ontwerp al dat er hier mensen zouden vallen over een carbon vork in een stalen frame, maar ik maar besloten me daar niks van aan te trekken. Overigens wilde ik wel specifiek een Niner carbon vork, omdat alle andere carbonvorken inderdaad echt te lomp zijn, de Niner heeft nog een mooi scherp gesneden profiel en sluit mooi aan op het balhoofd.
Heel mooi! En vakwerk zou 'm graag eens in het echt zien. Het lijkt me zelf ook wel wat om ooit eens een eigen frame te bouwen. Is wel bijna 30 jaar geleden dat ik voor het laatst heb gehardsoldeerd
Ik vind die Niner vork wel gaaf in een stalen frame, zie dat ook wel zitten in m'n Unit eigenlijk
Vraagtje, de draad in het BB, snij/draai je dat zelf of gebruik je een bestaand BB?
Ik vind die Niner vork wel gaaf in een stalen frame, zie dat ook wel zitten in m'n Unit eigenlijk
Vraagtje, de draad in het BB, snij/draai je dat zelf of gebruik je een bestaand BB?
Ik heb jaren met de Niner carbon vork in mijn stalen IF gereden en de combinatie is helemaal top.suravida schreef:Ik realiseerde bij het ontwerp al dat er hier mensen zouden vallen over een carbon vork in een stalen frame, maar ik maar besloten me daar niks van aan te trekken.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
@ertje: de bb koop ik al met draad, voor die paar euro ga ik daar zelf niet voor aanmodderen.
@baron: die gusset haal ik uit buis, met de hand ( en bloed, zweet en tranen..) De kromming is erg lastig goed te krijgen uit vlakke plaat. Gasfluxer staat nog steeds op het verlanglijstje, maar die is erg lang
@baron: die gusset haal ik uit buis, met de hand ( en bloed, zweet en tranen..) De kromming is erg lastig goed te krijgen uit vlakke plaat. Gasfluxer staat nog steeds op het verlanglijstje, maar die is erg lang
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5572
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Mooi ontworpen Suravida, petje af. Vind het altijd mooi om te zien hoe vakmensen met ruw materiaal iets moois kunnen maken. Of het nu een framebouwer is of een meubelmaker. Hoeveel uur steek je nu in zo'n project?