2 Surly Karate Monkey's uit 2011; in 2024 weer eentje SS&SS

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

:winkie: Afgelopen najaar ben ik op zoek gegaan naar een opvolger voor mijn Marin Redwood alu "kale hybride" woonwerkfiets uit 1993. Niet dat hij niet meer goed was, maar na 20 jaar wil je wel eens iets anders. Na veel gezoek kwam ik uit op een 29er als goede mogelijke opvolger. Het gaat om 10km afstand over stadse asfaltjungle en ik wilde graag eens gaan rijden met 2.35" Big Apples. Surly had een mooi betaalbaar stalen frame met alle toeters en bellen in de vorm van de Karate Monkey en ik heb een zwarte besteld bij Jelle van Singlespeed. De bedoeling was deze op te bouwen als 3x9 met redelijk basic spul, Brooks zadel, V-brakes en zwarte spatborden. Verder zoveel mogelijk alu onderdelen voor een classic look.

Dit was de eerste snelle blik op hoe het ging worden
Afbeelding
Vervolgens een dagje doorgesleuteld en de eerste versie was klaar:

de Karate Monkey woonwerkfiets
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen lichtgewicht met tegen de 14kg totaalgewicht, maar super comfort en erg fijn rijdend.

Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op wo 27 maart 2024, 00:47, 20 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Chris
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 28 februari 2008, 23:02

Toffe fiets!
Leviathan
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 13:31
Mijn mountainbike: Cube LTD Race 26 2011

Wow!, mooie fiets man.
Wat kost dat nou bij benadering om zo'n fiets op te bouwen?
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

Erg mooi! Die classic look is zeer geslaagd, dat bruine zadel en de bruine grips staan hem goed! Zijn dat SKS Chromoplastics spatborden? Ik gebruik mijn Karate Monkey tegenwoordig ook voor woon-werk verkeer en heb een setje Chromoplatsics P50 in bestelling staan. Hoe bevallen ze jou?

Ik ben ook erg benieuwd naar je tweede (grijze toch?) Karate Monkey!
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Mooi ding! Ik zou iedere dag een rondje extra rijden, ziet er comfortabel uit.

Maanfruit
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

Mooie woon werk fiets.
Is er een bepaalde reden dat je het achterspatbord korter hebt gelaten?
Je krijgt zo nog steeds spatten op je schoenen en broek.

Zou ook nog wel eens een soortgelijke kale km erbij willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Leviathan schreef:Wow!, mooie fiets man.
Wat kost dat nou bij benadering om zo'n fiets op te bouwen?
Ik was rond de 1200€ kwijt, meeste spullen gekocht bij duitse internetters BC.de en Rose.
Ik zet de speclist er zsm op.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@lopezmobile
Ik heb er SKS Bluemels van 65 breed op zitten (BC.de) , de breedste die ik kon vinden voor mijn 2.35 banden.
Bevalt goed, ik heb wel een extra lang RVS steuntje moeten maken voor de bevestiging aan de voorvork kroon.
@ J.L.
Ik had last van mijn voorderrie kabel die van boven komt. Nu zit het netjes vrij en veel extra last van spatten op mijn schoenen heb ik niet, wel zit mijn voorderrie steeds vol bagger.
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

Ok,

Was 1x9 of 10 niet goed genoeg geweest voor verhard?

Je komt er natuurlijk pas na het bouwen en gebruiken achter.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

J.I. schreef:Ok,

Was 1x9 of 10 niet goed genoeg geweest voor verhard?

Je komt er natuurlijk pas na het bouwen en gebruiken achter.
Eigenlijk wel, overigens ook onverhard heb ik intussen ontdekt.
Het probleem voor mij was dat een singlespeed crankstel plus chainguard stukken duurder was als mijn huidige Deore Hollow-tech en ik bestaande chainguards ronduit lelijk vond. Ik heb er wel aan zitten denken een voorderrie gewoon vast te zetten in de juiste stand en het grootste en kleinste blad te demonteren......maar dan is een kabeltje en linker shifter toch wel handig om dan gelijk maar alle versnellingen ter beschikking te hebben.
Overigens heb ik er nu een Ultegra 11-21 cassette op zitten, voor prettige kleine stapjes op de weg, en dan is een granny soms echt nodig.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Hier de spec's zoals ik er nu mee rij.
Ik heb bewust gekozen voor "gewoon" spul, niet te duur, goed en bruikbaar.

Frame: Surly Karate Monkey staal 29er 18" zwart , V en discbrake compatable ( nu niet meer verkrijgbaar als KM maar gelijkwaardig aan de Ogre)
Vork: Surly KM staal V en discbrake compatable
Headset: Cane Creek S3
Stuur: no-name Decathlon 17gr backsweep
Grips: Leer Halfords
Stuurpen: BBB stelbaar 130mm (op de foto's nog 90mm)
Spacers: BBB zwart
Zadel: Brooks Flyer
Zadelpen: oud Marin nu Extreme Rose 27.2
Wielen: no-name Decathlon 28"
Banden: Schwalbe Big Apple 2.35 met bb en docs-blue
Spatborden: SKS Bluemels 28" 65mm
Remmen: Deore V-brakes
Handels: Deore LX combi met 3x9 shifters (ik ging voor de alu looks, maar het is erg plastic)
Crankstel: Deore hollowtech 9sp 42-32-22
Pedalen: no name Halfords
Voorderrie: Deore XT low mount
Achterderrie: Deore XT long cage
Kabels: shimano
Casette: Ultegra 11-21 (was XT 11-32)
Ketting: Deore XT nu KMC silver
Slot: Halfords
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op za 30 maart 2013, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Intussen was ik natuurlijk ook nieuwsgierig naar de zo geroemde eigenschappen van een KM off-road.
Ik had een setje stevige 28" v-brake wielen over (Deore-Rigida Snyper) en een setje Conti MK 2.4 meebesteld en met een beetje gesleutel had ik mijn KM vlot omgebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Het slot is natuurlijk geen gezicht, maar erg veel gedoe om ff uit te bouwen.

Ik heb er vervolgens mee rond gereden op de Vrachelse heide, rondje Dorst en rondje Drunen en was helemaal om: Dit rijdt en stuurt geniaal !
Ik reed tot die tijd (veel te weinig) rond op een Cannondale F600. Zeker een erg goede en fijne fiets, maar de KM gaf mij veel meer fun, controle en gevoel van snelheid.

Afbeelding

Omdat steeds ombouwen van woonwerkfiets naar mtb voor mij te veel gedoe was, werd er dus snel een tweede KM frame besteld. Jelle van Singlespeed had nog een zwarte en een grijze staan in de v-brake versie, dus voor de afwisseling werd het een grijze. Nadat ook de bestellingen van de webshops binnenwaren, had ik een week later Surly KM nr 2

Afbeelding

Real Steal Back-to-Basic...... star, staal, v-brakes en no-nonsense onderdelen......maar het reed SUPER !

wordt vervolgd
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nog een foto en de spec's van deze grijze KM

Afbeelding

Frame: Surly Karate Monkey staal 29er 18" grijs , V en discbrake compatable ( nu niet meer verkrijgbaar als KM maar gelijkwaardig aan de Ogre)
Vork: Surly KM staal V en discbrake compatable nu Salsa Chromoto Grande disc only
Headset: Cane Creek S3
Stuur: Rose trekking 30gr backsweep
Grips: BBB leer
Stuurpen: oud Marin 135mm
Spacers: Rose alu
Zadel: oud Richey Vector (had ik zgan liggen)
Zadelpen: Rose Extreme Race 27.2
Wielen: Deore-Rigida Snyper 28" nu Fulcrum red power xl
Banden: Continental Mountain King 2.4 met bb-light en docs-blue
Remmen: Deore V-brakes nu Avid BB7 180v 160a
Handels: Deore
Crankstel: Deore hollowtech 9sp 42-32-22
Pedalen: oud spd
Voorderrie: Deore XT low mount
Achterderrie: Deore XT long cage
Shifters: Deore 3x9
Kabels: shimano
Casette: XT 11-32
Ketting: Deore XT nu KMC gold

Afbeelding

Afbeelding

26" alu-headshock vs 29"staal en star
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op za 30 maart 2013, 10:56, 2 keer totaal gewijzigd.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Laatste upgrades:

Ook na 4 maanden redelijk intensief gebruik bevallen beide Surly Karate Monkey's nog erg goed.

De zwarte woonwerkfiets voldoet ook in de wintermaanden erg goed. Ook bij gladheid en slecht weer kom je altijd redelijk schoon over en de wegligging en het comfort over de soms slechte fietspaden is perfect. Ik heb een paar keer door de sneeuw gereden met Conti Raceking 2.2 erop (de MK 2.4 past net niet goed onder de spatborden) en dan is met 1.8 bar de grip erg goed.

De grijze mtb is puur FUN ! Op een of andere manier past de geometrie en het stuurgedrag mij erg goed. Ik heb altijd controle, kan (voor mijn doen) loeihard door bochten (Dorst) , kom alle klimmetjes boven (Drunen,Nijmegen) en door alle blubber (toertochten gebied Breda).

Ik heb wel een paar zaken veranderd
De v-brake Deore-Rigida Snyper wielset was wat smal (17mm inw) en zwaar (ruim 2.2kg) en daarbij bedoeld als hybride wielset. Het werkte in de praktijk met MK2.4 erop overigens prima en de remkracht was meer dan voldoende. Het nadeel is natuurlijk wel dat je op een 29er de velgen bijna ziet slijten onder bagger-omstandheden.
Ik heb nu een set Fulcrum Red Power XL disc wielen aangeschaft en de zaak omgebouwd naar Avid BB7 mechanische disc-brakes. Ik vind de Fulcrum gewoon een erg mooie, betaalbare en redelijk lichte set (1.9 kg) en de simpele werking en montage van de Avid BB7 spreekt me wel aan. Ik kon ze gewoon aansluiten op mijn bestaande Deore handgrepen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Schwalbe NN heb ik er intussen weer af en ik heb de Conti MK er weer opgezet. Ik vind ze net wat soepeler rijden en nog meer grip hebben.

Een tweede upgrade was de aanschaf van een verende voorvork. Vooral op langere tochten, ruigere afdalingen (Nijmegen) en vlakke hobbelstukken (Drunen) is een vaste vork op den duur erg vermoeiend voor je rug en benen.
Ik heb een Rock Shox Reba RLT met steekas aangeschaft via een aanbieding van MTB-gigant.
Ik gebruik deze vork wisselend met de vaste stalen vork.
Een voordeel is dat deze Fulcrum wielset standaard wordt geleverd met een 15mm en QR adapter voor.
Met een tweede Avid BB7 gemonteerd op de RS Reba hoef ik alleen de kabel uit mijn handel te wisselen.
Op de RS Reba heb ik een tweede Cane Creek conus gemonteerd.
De gehele wissel kost minder als 15 minuten: voorwiel eruit, adapters wisselen, kabel uit remhandel, headset los, vork wisselen, headset weer vast, remkabel vast en voorwiel plaatsen.

Ik gebruik de grijze Surly nu dus met vering:

Afbeelding

Afbeelding

maar meestal gewoon zonder vering, omdat ik dat toch het fijnst en strakst vind rijden.

Afbeelding

Twee Surly Karate Monkey's ! Wat heeft een mens nog meer nodig om elke dag super te kunnen fietsen?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

Die tweede vind ik nog geslaagder, blijft een te gekke kleur dat Battleship Grey. Het is een fraaie collectie die je daar hebt, kan me heel goed voorstellen dat je daar veel plezier mee hebt.

MonkeyRider schreef:@lopezmobile
Ik heb er SKS Bluemels van 65 breed op zitten (BC.de) , de breedste die ik kon vinden voor mijn 2.35 banden.
Bevalt goed, ik heb wel een extra lang RVS steuntje moeten maken voor de bevestiging aan de voorvork kroon.
@ J.L.
Ik had last van mijn voorderrie kabel die van boven komt. Nu zit het netjes vrij en veel extra last van spatten op mijn schoenen heb ik niet, wel zit mijn voorderrie steeds vol bagger.
Bedankt voor je reactie. Tegen dat probleem met de derailleurkabel zal ik dan wellicht ook aanlopen. Die van mij heeft een hoge klemband, de loop van de kabel is daardoor wel anders. Of zit het probleem zelfs al hoger bij kabelnok? Het zal voor mij sowieso een probeersel worden, het is nog maar de vraag of de spatborden wel gaan passen i.c.m. de brakeboosters van mijn remmen.
Plaats reactie