1st build: Pivot mach 4 | P31: Fresh parts

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Stoempen? Nee, ik rijd altijd in vergelijking met iedereen hoog in de toeren.
En de ketting op m'n oude bike kon niet korter. Het gebeurde met name op kwint, als ik in een steile afdaling met wortels ed. Vast terugschakelde voor de volgende steile klim.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef:De bedoeling (en werking) van zo een blad is juist dat je ronder gaat trappen. Maar blijkbaar kan het mis gaan.
Zo had ik het ook begrepen.

@ Zonoskar:
Zoals ik al zei, ik merk m.n. op de klimmetjes dat het mooier rond gaat want daar wil ik (als ik vermoeid ben) idd nog wel eens stoempen.
Maar goed, na 1 serieuze rit kan ik er ook nog niet veel over zeggen. Ik hou het in de gaten.
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Hoe is bij jouw de afdichting van het klepje waar de Di2 batterij achter kan?

Ik merk zelf dat hier na een ritje bagger of na een wasbeurt nogal wat water in komt.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Geen idee, ik heb geen Di² dus dat klepje gaat nooit open.
Er loopt heel soms wel eens wat water/troep uit het frame als ik `m in een rare stand hou met sleutelen of schoonmaken, ook nadat de fiets een lange periode niet met water in aanraking is geweest.
Mijn verdachten zijn eigenlijk de poorten op de onderbuis waar de buitenkabels van de derailleurs door komen, de sleuf in de zitbuis en de zadelklem (die ik nu heb omgedraaid).

Ik zal het wel eens checken bij de eerst volgende wasbeurt.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

En kun je inmiddels al meer zeggen over hoe de oval rijdt? Het is iets wat ik ook nog steeds wil proberen.. (misschien is het ook geschikt om m’n knie wat minder te belasten tijdens revalidatie voortaan, of juist helemaal niet..)
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hee Herman,

Ja en nee. Gisteren een rondje van 32km op de weg getrapt en tegen het einde begonnen de knieen wat te zeuren.
Net het drieluik gedaan en nergens last van. Kwestie van gewenning of trap ik anders op de weg, dunno...ik heb wel het gevoel dat je mooier rond trapt, zeker tijdens de klimmetjes maar hoe dat zich naar jouw knie vertaald durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Er is maar één manier om daar achter te komen, ik ga het gewoon proberen :-q
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Geen idee, ik heb geen Di² dus dat klepje gaat nooit open.
Bij een grote schoonmaak gaat alles open. :-D
.. ook hier geen Di2 gebruiker maar ik vind het gewoon storend als je na een wasbeurt je fiets op de kop moet houden om al het water er uit te laten lopen.

+1 trouwens voor het ovale voorblad. Ik fiets er nu een half jaar mee en wil niet meer terug.
Ondanks juiste zadel hoogte, schoenplaatjes etc. had ik af en toe last van de knieën, dat is nu verleden tijd.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

SFrits schreef:...
+1 trouwens voor het ovale voorblad. Ik fiets er nu een half jaar mee en wil niet meer terug.
Ondanks juiste zadel hoogte, schoenplaatjes etc. had ik af en toe last van de knieën, dat is nu verleden tijd.
Hier precies dezelfde ervaring. Al moet ik zeggen dat ik het verschil pas merk als ik mezelf echt aan het pushen ben en/of tijdens het klimmen.
Af en toe stap ik nog wel eens op een fiets met rond blad, en dan is het ovalen blad wel het laatste verschil dat opvalt.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Net een Sunrace CSMX80 cassette en een nieuwe ketting ontvangen en gemonteerd (en de overbodige rommel verwijderd), zo`n 50t is best een joekel :o
Overigens precies op tijd... Morgen naar Zwitserland voor een 3-daagse cursus, hopelijk heb ik wat tijd en fut om `s avonds te biken.
SFrits schreef:
Geen idee, ik heb geen Di² dus dat klepje gaat nooit open.
Bij een grote schoonmaak gaat alles open. :-D
.. ook hier geen Di2 gebruiker maar ik vind het gewoon storend als je na een wasbeurt je fiets op de kop moet houden om al het water er uit te laten lopen.
Haha, ik ben niet zo`n poetser. Afentoe een sopje en uiteraard wat smeren maar zeker niet na elke tocht. Alleen `s winters doe ik een echte grote schoonmaak (lees: zowat een complete revisie), zolang m`n frame niet klotst in de bochten vind ik het wel best :winkie:
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Dag Jacco,

Kom ik vanmorgen een medestrijder tegen op de parkeerplaats te Nijverdal met een mooie Santa Cruz, om je vingers bij af te likken. :bier:

( jouw wel bekend :wink: )

Ik zit zelf even in de lappenmand, sleutelbeen gebroken, hoe gaat het met je Pivot?

Groet, Frits.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

SFrits schreef: zo 4 november 2018, 15:49 Dag Jacco,

Kom ik vanmorgen een medestrijder tegen op de parkeerplaats te Nijverdal met een mooie Santa Cruz, om je vingers bij af te likken. :bier:

( jouw wel bekend :wink: )

Ik zit zelf even in de lappenmand, sleutelbeen gebroken, hoe gaat het met je Pivot?

Groet, Frits.
Hee Frits,

Vervelend (to say the least) man. Is dat vanmiddag gebeurd?

De Pivot gaat het prima mee, ik moet binnenkort eigenlijk eens een update plaatsen. Nog steeds heel speels en scherp, ik mis wat topsnelheid maar dat is meestal omdat ik vergeten ben dat het geen 429 is :lol:
Wat de fiets door de kleinere wielen op het rechte stuk mist (who cares?), maakt ie in de bochten en afdalingen meer dan goed. Het is echt een speelse allrounder en de DW-link is subliem. Ondanks de 115mm achtervering heb ik de grens van deze fiets nog niet gevonden (al zal dat meer aan mij liggen, lol)

Hoe is het met die van jou? We wachten nog steeds op een vergelijk tussen de S en de Pivot :P

Het lijkt me idd leuk om eens een minimeet met die SC erbij te organiseren.
Voor nu beterschap :-q
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Hee Frits,

Vervelend (to say the least) man. Is dat vanmiddag gebeurd?

De Pivot gaat het prima mee, ik moet binnenkort eigenlijk eens een update plaatsen. Nog steeds heel speels en scherp, ik mis wat topsnelheid maar dat is meestal omdat ik vergeten ben dat het geen 429 is :lol:
Wat de fiets door de kleinere wielen op het rechte stuk mist (who cares?), maakt ie in de bochten en afdalingen meer dan goed. Het is echt een speelse allrounder en de DW-link is subliem. Ondanks de 115mm achtervering heb ik de grens van deze fiets nog niet gevonden (al zal dat meer aan mij liggen, lol)

Hoe is het met die van jou? We wachten nog steeds op een vergelijk tussen de S en de Pivot :P

Het lijkt me idd leuk om eens een minimeet met die SC erbij te organiseren.
Voor nu beterschap :-q
5 weken geleden van de fiets gevallen. Stomme fout, was uit mijn concentratie en lette niet op. Het herstel gaat de goede kant op, deze week weer eens wat op de weg fietsen.
Een mini meeting is altijd leuk, zoals ik in de post bij Jefro98 heb geschreven zullen er vast meer zijn die willen komen. Misschien een idee om dat begin volgend jaar te doen. Ik denk dat ik dit jaar nog niet echt op snelheid ben.
De S-works Epic heeft al een hele tijd geleden een nieuwe eigenaar gevonden. Een heerlijke fiets om op te rijden echter was ik zo klaar met de brain demper. Deze is meerdere malen per jaar vervangen omdat hij weer eens naar de ....... was.
Nu we weer wat mobiel zijn gaat de Pivot uit elkaar. Ik wil hem nalopen op eventuele schade.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

wat ik merk is dat ik eerder iets te zwaar een klein (ja, echt klein) heuveltje pak (zoals er in Dorst bv veel zijn). Doordat je makkelijker voorbij het dode moment komt, val je minder snel terug in snelheid en kan je beter momentum houden om ergens snel boven te komen zonder terug te schakelen. Maar ook dat heeft niks met stoempen te maken, en of het meer belastend voor je knieen is weet ik niet, als je hetzelfde blijft schakelen lijkt me van niet, want je trapt dan alleen maar lichter. als je juist minder gaat schakelen door je oval.. misshien, maar uiteindelijk kan je (in ieder geval in theorie) je kracht gelijkmatiger overbrengen naar je wiel en de grond, waardoor het op dat vlak minder belastend zou moeten zijn.
Wat ik iemand anders (volgens mij ook hier op het forum) weleens heb horen zeggen is dat je spieren (mogelijk) minder rust krijgen en meer continue onder spanning staan, niet iedereen vind dat aspect blijkbaar prettig.
Het afvlakken van je powercurve kan dus zowel voor als nadelen hebben en het is met name nogal persoonlijk :)
(ik ben er in ieder geval blij mee, al is het ook geen wereld van verschil).

los van het oval verhaal merk ik wel dat mijn orginele NW cannondale 32T rond eerder mijn ketting eraf gooide dan mijn garbaruk NW oval, bij de laatste zijn de tanden ook iets langer, maar het geheel loopt daardoor weer niet luidruchtiger. Het tandprofiel van de garbaruk is dus een stukje geavanceerder! Ik vermoed dat AB ook een beter tand profiel heeft, en dat je daar het grootste verschil gaat merken met goedkope chinese tandwielen, daar zit gewoon minder R&D achter. (of dat het geld waard is mag iedereen lekker zelf bepalen :))
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ondertussen ben ik volledig vergroeid met de AB-ovaal. Het grootste voordeel is dat m`n achterwiel stukken minder snel doorslaat bij technisch klimmen. Ik kan langer en beter tractie en snelheid vasthouden op wortels, opstapjes en losse ondergrond. Of dat nu aan de ovaal ligt, puur gewenning is of tussen m`n oren zit, geen idee.

Het is wel zo dat als ik nu op de Dartmoor rijdt met z`n gewone ronde bladen, ik juist het gevoel heb dat het erg onregelmatig is :lol:
SFrits schreef: wo 14 november 2018, 10:01 5 weken geleden van de fiets gevallen. Stomme fout, was uit mijn concentratie en lette niet op. Het herstel gaat de goede kant op, deze week weer eens wat op de weg fietsen.
Een mini meeting is altijd leuk, zoals ik in de post bij Jefro98 heb geschreven zullen er vast meer zijn die willen komen. Misschien een idee om dat begin volgend jaar te doen. Ik denk dat ik dit jaar nog niet echt op snelheid ben.
De S-works Epic heeft al een hele tijd geleden een nieuwe eigenaar gevonden. Een heerlijke fiets om op te rijden echter was ik zo klaar met de brain demper. Deze is meerdere malen per jaar vervangen omdat hij weer eens naar de ....... was.
Nu we weer wat mobiel zijn gaat de Pivot uit elkaar. Ik wil hem nalopen op eventuele schade.
Lijkt me een goed plan, we houden contact :-q
Plaats reactie