Trek Fuel EX 7 27.5 *Bike trip*

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Ik reed al een tijdje op mijn Trek Top Fuel 9.9 die ik langzaam maar zeker aanpaste naar mijn veranderde wensen. In willekeurige volgorde: kortere stuurpen, breder stuur, bredere velgen, grotere schijven, meer veerweg aan de voorkant, andere demper en een bashguard in plaats van het grote blad. Ik heb ontzettend veel lol gehad op mijn Top Fuel, maar toch begon er iets te knagen: misschien probeerde ik iets van de Top Fuel te maken wat er niet in zat. Ik begon ook te merken dat het frame toch wat aan de kleine kant was wat de controle niet ten goede kwam. Je zult het vast herkennen, op het moment dat die lichte twijfel op kwam zetten zag ik op het forum de fiets die ik voor ogen had. Een Trek Fuel Ex 7 van nog geen jaar oud met 27.5 inch wielen. Vandaag precies een jaar geleden ben ik in de auto gestapt om hem op te halen.

Het veersysteem voelde meteen vertrouwd, maar de fiets zelf was een enorme verbetering ten opzichte van de Top Fuel. De vorige eigenaar had de standaard Fox vork vervangen door een X fusion Slide met 34mm binnenpoten. In combinatie met de 15mm steekas stuurde dat veel preciezer. Ook de achternaaf had een steekas wat ook merkbaar bijdraagt aan het houden van de lijn. De iets grotere wielen geven meer grip. Ik dacht dat ik na jaren Sram gripshift erg zou moeten wennen aan de 2x10 groep met SLX shifters en derailleurs, maar ik was zo weer gewend en het werkte vlekkeloos. Met name de clutch was een verademing. Het belangrijkste: de fiets was een maatje groter. Ik ging van een 18,5 inch naar een 19,5 inch en dat zorgde ervoor dat mijn zwaartepunt meer in het midden kwam te liggen in plaats van aan de voorkant. Dat geeft enorm veel vertrouwen!

Afbeelding

Ik heb een aantal upgrades gedaan die deze bike stuk voor stuk nog veel capabeler maken. De specs, in het rood de wijzigingen t.o.v. origineel:

Frame: Trek Fuel EX 7 2015 27.5 19.5"
Vork: X fusion Sweep 120mm
Demper: Fox
Wielen: Notubes Flow MK3 op Industry 9 Torch naven met een mix van (super) competition spaken (zelf gespaakt)
Banden: Bontrager XR3 Expert (lokaal) en Geax Goma TNT (buitenland)
Remmen: Shimano Deore 615 Shimano Zee ligt klaar
Schijven: Formula 180/180
Achterderailleur: Shimano SLX shadowplus
Voorderailleur: Sram X5
Shifters: Shimano XT I-spec
Ketting: Shimano HG50 10 speed
Cassette: Shimano HG50 11-36
Crank: E-thirteen TRS+
Zadel: Fizik Aliante
Zadelpen: X fusion Hilo 125mm dropper
Stuurpen: Syntace Megaforce 60mm
Stuur: Syntace Vector 720mm 12 graden sweep
Balhoofd: FSA IS-2
Handvatten: ESI Chunky
Pedalen: Shimano Saint
Laatst gewijzigd door Biker_Jesse op vr 25 augustus 2017, 13:36, 3 keer totaal gewijzigd.
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
S Works
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 268
Lid geworden op: za 29 juli 2006, 08:26
Mijn mountainbike: Yeti ARC C, 1990 Yeti Ultimate, 1996 Yeti ARC

de 2x10 groep met SLX schijters en derailleurs,


Een diehard SRAM fanboy ;-)

Ga je voor het eerst een wielset zelf spaken? Lijkt me geweldig om zelf te kunnen!
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

S Works schreef:
de 2x10 groep met SLX schijters en derailleurs,


Een diehard SRAM fanboy ;-)

Ga je voor het eerst een wielset zelf spaken? Lijkt me geweldig om zelf te kunnen!
Autocorrect haha! Niet de eerste keer dat ik wielen spaak, heb al een tiental wielsets gespaakt inmiddels. Wel de eerste keer dat ik Competition spaken ga mengen met Super Competition spaken. Ben benieuwd!
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Gisteren heerlijk gereden in de Voerstreek. Fiets heeft mij absoluut niet in de steek gelaten. Sterker nog: gaf ontzettend veel vertrouwen bergaf en was steady bergop. De spaken voor mijn nieuwe wielset werden ook gisteren bezorgd, dus vandaag begin ik aan het spaken van mijn nieuwe wielset.

Industry 9 Torch naven ga ik inspaken in Notubes Flow MK3 velgen (binnenbreedte 29mm) met een mix van DT Competition spaken (driveside) en DT Super Competition (non-driveside) met zwarte messing prolock nippels. Belooft een mooie set te worden!

Edit: foto's verwijderd door photobucket :-{
Laatst gewijzigd door Biker_Jesse op vr 25 augustus 2017, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ook al ben ik zelf meer van de hardtail .. leuke fiets.

Maar heb eigenlijk een vraag aan je.
Ik heb net een set wielen binnen van Superstar met de Switch Ultra naven en toevallig dezelfde Flow Mk3 velgen. Maar mijn frame moet nog opgebouwd worden.

Maar hoe zijn jouw ervaringen met de Superstar naven? Je komt ze hier verder weinig tegen.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Prima naven, alleen vrijloop ging ineens zonder aankondiging kapot na een kilometer of 1700. Ik heb toen een nieuwe stalen body besteld bij Superstar, invreten was toen ook voorbij.
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb een XD body voor Sram en hoop verder jaren plezier te hebben van deze wielen :winkie:
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Gisteren de wielen ingespaakt, vandaag begonnen met het opspannen.

Edit: foto's verwijderd door photobucket :-{
Laatst gewijzigd door Biker_Jesse op vr 25 augustus 2017, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Worden mooie wieltjes. Leuk om te doen. Vorig jaar heb ik de velg en spaken vervangen van mijn fiets. Vond alleen lastig om te bepalen of de spaakspanning voldoende is zonder meter.
"This species has amused itself to death"
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

kan niet meer schreef:Worden mooie wieltjes. Leuk om te doen. Vorig jaar heb ik de velg en spaken vervangen van mijn fiets. Vond alleen lastig om te bepalen of de spaakspanning voldoende is zonder meter.
Kon me niet bedwingen, wieltjes zije af :winkie: Is inderdaad een mooi setje geworden. Setje Hope schijven liggen al klaar om het af te maken.

De eerste wielset die ik spaakte deed ik ook zonder spaakspanningsmeter, vond ik ook erg lastig! Toen voor 60 euro een simpele Parktool meter gekocht. Echt een heel erg fijn hulpmiddel!
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Afgelopen zomervakantie had ik mijn bike niet mee, maar heb ik op een huurfiets toch een prachtige rit gereden. Vanuit Veynes (Frankrijk) van +- 800 meter naar 1346 meter geklommen om vervolgens af te dalen over een GR wandelpad. Een centimeter op 30 breed, bezaaid met rotsen/losse stenen, steil en vrijwel de gehele afdaling een afgrond van 100 meter diep naast me. Kicken!

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal terug uit Frankrijk heb ik mijn eigen bike weer buitenland proof gemaakt door de Goma's er onder te leggen en alles na te lopen. Met een maatje ben ik voor 4 dagen naar Esch Sur Sure gegaan in Luxemburg om de EEEEE en MMMM tracks van solosride.be te rijden plus "Enduro Kautenbach"; een GPS route die ik op gpsies had gevonden. Waar ik Ardennen achtige tracks had verwacht werd ik verrast door een singletrack walhalla. Lange singletrack afdalingen over rotsig terrein, heel veel switchbacks, mooie vergezichten en loodzware klimmen. Echt ontzettend genoten van deze prachtige spot!

Afbeelding

Afbeelding

Van de Enduro Kautenbach heb ik een compilatie van de klimmen en afdalingen gemaakt. Het is moeilijk om een favoriete afdaling te kiezen, maar als ik moet kiezen dan is het de afdaling van de foto's hierboven (beginnend bij 8:20 in het filmpje). Een bergkam van een en al rots met hoge drops, eindigend in een switchback trail. Enjoy!

https://www.youtube.com/watch?v=bqLdEfxUjfU
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Plaats reactie