N+1; Nukeproof Scout 290 | Toch niet zo Nukeproof P28

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gesloten
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het heeft even geduurd, maar op de valreep van 2016 kan ik jullie toch mijn nieuwe bike laten zien.

N+1, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik speelde al een tijd met het idee om zelf een fiets te gaan opbouwen, maar dat liep toch wat anders. Op zoek naar meer speelsheid, een hufterproof 29er HT-frame met onder meer BSA-draad, leidingen buitenom, 142x12 steekas en een tapered stuurbuis kwam ik uit op de Nukeproof Scout 290, met name na het zien van de foto's van Vibemakers (eerste) Scout 290. Na aardig wat PB-tjes waarin ik hem vooral de oren van het hoofd vroeg over de kenmerken van het frame was ik helemaal gecharmeerd van het LTHT-concept. Dus: gauw Martijn Oosterbaan van Next Bike Parts in Rosmalen benaderd, de enige dealer in Nederland. Vibemaker heeft hem daar ook vandaan. Ja hoor, losse frames zijn leverbaar en nog eens goed te betalen ook. Maar: uitverkocht, dus wachten tot de 2017 modellen uitkomen.

Jammer, maar mij gaf het de tijd om de onderdelen bijeen te “scouten”. Een complete 1x11 speed SLX-groep moest het worden, met een RockShox Yari en uiteindelijk een mooi wielsetje met minimaal 25mm interne breedte. Dikke banden moesten eronder, tubeless natuurlijk. Dropper zou ik later wel doen, maar ook de cockpit, zadelpen en flat pedals moesten van Nukeproof zijn, dat stond al vast. En dan ga je je lijstje opbouwen bij bike-components.de. Alles klaar om te kunnen bestellen zodra het frame binnen was – of eerder, tot de nieuwe modellen uit waren.

En in oktober was dat zo ver. Wat schetst mijn verbazing: de Nukeproof Scout 290 COMP, waar ik het frame van wilde hebben vanwege de kleur, was voor MY2017 al voorzien van de door mij gewenste afmontage. Leuk, maar ik wil ‘m zelf bouwen, dus gauw met Martijn een afspraak gemaakt om wat dingen door te nemen. Had ook telefonisch gekund, maar Next Bike Parts is zo’n zaak waar je wel een eind voor wil rijden om de atmosfeer die er heerst te beleven.

Daar zaten we, aan de counter, met een bakkie koffie. “Let’s talk Scout.” Catalogus erbij, en maar over fietsen ouwehoeren, heerlijk. Mud made was ook komen aanwaaien, die deed ook lekker mee. Toen puntje bij paaltje kwam, toch maar eens de prijs van de complete Scout 290 COMP gevraagd. En… wacht even. Dat is eigenlijk helemaal niet duur. De Hollander in me kwam naar boven: als ik die complete fiets koop, heb ik er meteen een dropper bij en dan ben ik alsnog €300,- à €400,- goedkoper uit. Dat opende dan meteen de weg naar een mooie wielset, zéker als ik ook de standaard wielen nog kon verkopen. Dan maar niet zelf bouwen, ik ben niet gek. Mezelf kennende ga ik er sowieso wel aan sleutelen!

Dus: besteld. Martijn belde meteen met Engeland om er één deze kant op te laten komen. En toen begon het wachten. Drie weekjes, was de verwachting. Het werden er vier. En vijf, zes. Zeven. Veel contact met Martijn via WhatsApp maar uiteindelijk kon ik op 9 december de Scout komen halen, ongeveer twee maanden na bestellen. Nog geen Canyon-achtige praktijken maar hee, het was láng. Nukeproof bleek de modellen al geïntroduceerd te hebben, maar de assemblage en distributie liepen nogal achter, en dat zorgde voor de late levering.
Ondertussen had ik bij Lucas van CycleDreams eenzelfde traject afgelegd, met uitzondering van het lange wachten. Hij is voor me aan de bak gegaan voor een mooie wielset: Ryde Edge 30, DT Swiss Competition spaken en DT Swiss 350 CenterLock naven. Ook zo’n vakman: duidelijke communicatie, eerlijke prijzen en goed advies. Op dit forum vind je ze wel! Ik zou er graag heen zijn gegaan, maar vanuit Katwijk is Maastricht wel een heel eind voor een wielset. En Lucas verstuurt ook netjes.
De wielen stonden dus al klaar toen ik op 9 december thuiskwam met de bike. Meteen erin gezet, met 2.4 TNT Goma’s die ik voor een prikje bij Mantel vandaan had. Looks the business.
Op zaterdag 10 december kon ik een klein beetje gaan customizen, All Mountain Style Protection op het frame, en de cassette overzetten van standaard wielen naar mijn setje. Daarover later meer…
11 december aan de bak! Ik had me al eerder bij Marcel Verweij van Meer Mountainbike (MacReal op het forum hier) opgegeven voor een “level 3 urban trail clinic”, die hij voor mij verzette naar 11 december. Een eerdere ervaring met een dergelijke trip had ik al opgedaan tijdens de door hem georganiseerde Trail Ride Zoetermeer: supergaaf, maar niet helemaal handig met de XC-racer. Maar dat smaakte naar meer!

Ik heb m’n revanche kunnen nemen. Aanrader, die clinics van MacReal! De Scout slokt alles op in z’n pad, als een of andere “trail-wolverine”. Dropper omlaag, hielen omlaag, kont naar achteren en gaan. Wat een bike. En precies wat ik wilde: stil, doelbestendig en überslick. Roffelderoffelderoffel over drops, trappen en korte downhillsecties.

De specs nog, voor de materiaalfetisjisten zoals ik:

Frame: Custom hydroformed T6 6061 aluminium, voorzien van All Mountain Style Protection
Vork: Rockshox Yari RC, 29", 130mm, Maxle Stealth, Diffusion Black, met een kekke mud guard
Headset: Nukeproof 44-56IITS
Stuur: Nukeproof Warhead 760 Riser; 760mm wide, 20mm rise,
Stem: Nukeproof Warhead, 31.8mm
Grips: Nukeproof Element single lock-on
Crank: Shimano M7000 SLX 11spd, 170mm, 32t, Black
Ketting: KMC X11 inc Quick Link.
Cassette: Shimano M7000 SLX, 11spd, 11-42t
Shifters: Shimano M7000 SLX, I Spec II, 11spd, Black
Achterderailleur: Shimano M7000 SLX, 11spd, Shadow Plus, Black
Remmen: Shimano M7000 XLS, 180mm, Inc Fin
Zadel: Nukeproof Vector, Black/ Grey
Dropper: Brand X Ascend, 125mm, Trigger, Black
Voorband: Vittoria Goma 2.4 TNT
Achterband: Vittoria Goma 2.4 TNT
Wielset: Ryde Edge 30 met DT Swiss 350 naven

Oh, jullie willen plaatjes?

Afbeelding
De complete bike

Afbeelding

Afbeelding
Warhead stem en stuur – all Nukeproof

Afbeelding
Yari met een beetje kleur

Afbeelding
Yup, that’s it.

Afbeelding
Shifter-style remote voor de Brand-X Ascend dropper

Afbeelding
Klopt, hij is al gebruikt. Ik zei toch dat ik maar een dag had? Deze foto’s schoot ik vanmiddag pas!

Afbeelding
Nukeproof Elektron flats – met schaafplek, want ik ben al op mijn plaat gegaan.

Afbeelding
Hufterproof en built to last… Ryde Edge 30 met DT Swiss 350 en Goma’s 2.4 TNT

Afbeelding
Blij Kapiteintje bij ophalen bij NextBikeParts – daar nog met de standaard wielset


11 december, de Level 3 Urban Trail Clinic van MacReal

Afbeelding
Hoppa!

Afbeelding
Trappetjes, trappetjes, trappetjes…

Afbeelding
Met de Trek, ging ik hier op m’n …. Juist.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Omhoog kan-ie ook.

Het wielsetje verdient ook wel wat aandacht. Lucas schoot wat foto’s voor me tijdens de bouw, kan ik altijd erg waarderen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou nog even terugkomen op het overzetten van de SLX-cassette. Ik dacht dat ik dat goed had gedan, tot ik er afgelopen zondag door een bikemaatje bij Zandvoort op attent werd gemaakt dat er een zwabber bij het kleinste kransje en de lockring zat. Bij het fietsen merkte ik het niet, maar ik bleek dus de lockring scheef erop te hebben gedraaid. Dat luistert dus veel nauwer dan bij een 10-speed! Foto’s voor advies naar Lucas gestuurd en hij had er vertrouwen in dat ik dit kon fixen. De eenvoud van de naaf kwam nu al van pas, want de body plop je er zo af. Lucas adviseerde dit klusje in alle rust te doen: de body plat op tafel plaatsen en met een nieuwe lockring nieuw draad tappen, door hem exact recht erop te draaien en bij stokken van het opdraaien verder te gaan met de cassettesleutel. Dat dus gedaan – want verpesten kon eigenlijk al niet meer- en ja! Op een gegeven moment draaide de lockring ineens weer goed. Paar keer erop en eraf om het draad goed in te werken, cassette schoongemaakt, lockring er voorzichtig op en hoppa, €65,- uitgespaard. Dank aan Lucas, die me advies gaf voor iets wat niet eens door hemzelf was veroorzaakt.

Het ging van dit:
Afbeelding
Uitgesleten draad

Naar dit:
Afbeelding
Lockring er netjes op

Op naar mooie tochten! En nu gauw naar BOTY 2016 :lol:

:bier: :-q
Laatst gewijzigd door Kapitein Iglo op wo 29 augustus 2018, 11:08, 14 keer totaal gewijzigd.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Gaaf!! :-q
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Wauw mooie bike!
Ik ben niet zo fan van de grijze wangen op de Goma maar vindt ze op jouw fiets erg goed staan.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Vind het ook goed passen op deze bike, mooi uitgebalanceerd! (behalve dat spatbordje dan :tong)
Laatst gewijzigd door Knakker29 op wo 21 december 2016, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Hey, daar istie dan eindelijk!!! Hele leuke fiets, nog meer plezier ermee.
"Righty tighty, lefty loosey."
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Wat een verhaal! Verklaart meteen ook de levertijd die op deze SYS blijkt te zittten :winkie:
Maar vooral, mooi totaalplaatje van een fraaie LTHT; mooi frame, dikke vork :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mooie fotos Kapitein :-q

Heb de bike al even in het echt mogen bewonderen, maar het is echt een black beauty.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Verhaal en bike met passie.
Pedalen en spatbord niet mijn ding, Maar het is mijn bike ook niet. :lol:
Veel plezier er mee.
Van NBP al idd goeie verhalen gehoord.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Mooi! Lekker dikke bandjes ook!
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Proficiat Kapitein Iglo. Het ziet er naar uit dat het wachten goed beloond is. :-q :-q

Mooi geheel inderdaad (behalve die mud guard dan) :tong
tripod
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 6 juli 2007, 20:00
Contacteer:

Kijk is aan! Daar is die dan, met hele gave foto's! Ga ik uiteraard even van je pikken hoor haha.
Nogmaals ontzettend veel plezier met je nieuwe ride, maar dat moet helemaal goed komen zo. Wat een beest he! Die Iglo! :bier: :-q
NextBikeParts
Ride your own way!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hahaha, dank allemaal! 't Wordt moeilijk kiezen in de schuur...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Zit dan helaas niks anders op dan N-1 toe te passen, probleem blijft je anders achtervolgen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ltht altijd +1 :-q MacReal laat je tegen betaling wel mooiere stukjes zien zo te zien ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Mooie fiets, die nukeproof zijn gave bakken.
Leuk verhaal zo hoe het allemaal tot stand is gekomen.
Gesloten