Travers Angus bikepacking machine (update P3)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
killerturtle
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 17:47
Mijn mountainbike: Genesis stalen ros

Welk budget ... :cry:
Weekend Warrior :)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Inderdaad met recht een dikke bak, en ondanks bijzondere keuzes werkt het als totaal concept.

Ik heb wel eens in een echte woestijn ge-avonturierd, en daar kom je grofweg 2 benaderingen tegen: ofwel bomb-proof (denk Toyota) danwel makkelijk te fixen (Land Rover). Met de Rohloff zit op het bombproof spoor, de kettingaandrijving op het andere. Maar Titanium en carbon is dan wel weer tricky in geval van malheur.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gène
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 15 november 2006, 15:38
Mijn mountainbike: 29" en beeldschoon

ik denk dat je met deze set-up weinig fout kan doen. De gekozen componenten zijn robuust genoeg. Beltdrive klinkt misschien inderdaad als een goede toevoeging, maar ik heb het idee dat het concept niet helemaal geschikt is voor een fiets. De riem vereist een te hoge voorspanning, die funest is voor de levensduur van de lagers. Daarbij zijn de bladen niet perfect rond, of worden door slijtage minder rond. Hierdoor krijg je spanningswisselingen in je riem, die volgens mij het effect alleen maar verergeren. Ketting is dan nog zo gek niet.

Daarbij, hoe extreem wil je het maken? Een technische singletrail met volledige bepakking lijkt me eerder kwelling dan plezierig.

Maar stond deze ook niet te koop??
Alpentour 2010, 2012
Sella Ronda Hero 2012, 2013
Sudety MTB Challenge 2012
Transalp 2010, 2011
Trans Germany 2011
Grand Raid Cristalp 2012
dogsbolx
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 6 augustus 2010, 20:25

Gave fiets! Wel jammer dat het geen 11ANTS is natuurlijk (wij van WC-eend, etc) ;) Wat zijn je bike-packing plannen? Aan je banden te zien zal het geen winter rit worden. Ik raad je aan om nog even na te denken over je stroomvoorziening. Bij off-road gebruik op single-tracks zoals de bergslagsleden ga je niet hard genoeg voor je dynamo om voldoende te kunnen laden. Ik heb het geprobeerd met een SON naafdynamo op m'n 11ANTS ElephANT, maar ben er om die reden weer vanaf gestapt. Bij mijn rit door Zweden vorig jaar had ik aan een paar setjes penlites (energizer lithium ultimate) genoeg om de GPS en satelliet baken van stroom te voorzien. Ht baken stond de hele dag ingeschakeld, de GPS alleen als ik er met de kaart niet uitkwam. Na lang nadenken over zonnepanelen, een brunton waterstof lader en naafdynamo's kwam voor mij de ouderwetse penlite toch als beste en lichtste optie uit de bus rollen.

Andere tip: als je kaarten voor Scandinavie zoekt: er is een aanbieder die tyvek gebruikt ipv papier. Voordelen: waterbestendig en veel lichter van gewicht. Op een lange tour scheelt het je al snel 300-400 gram.

Tot slot, als je 's zomers off-road single tracks doet in scandinavie dan zou ik toch zeker een geveerde vork overwegen.

Ben benieuwd naar je plannen, kun je wat meer vertellen over waar je naar toe wilt?
Gebruikersavatar
killerturtle
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 17:47
Mijn mountainbike: Genesis stalen ros

Een deel van de bergslagsleden heb ik afgelopen jaar gereden, zie OP, link.
Heb idd wel stroom nodig, wij rijden primair op GPS. Echter de trail zelfs stond goed aangegeven.
Komende zomer of weer Zweden, of Noorwegen. We zijn nog aan het kijken....

Hou me aanbevolen v.w.b. die Tyvek kaarten!

Vering, ja! Was gisteren al aan het kijken naar de nobby nic 29er 2.6. Die past zeer waasrschijnlijk in mijn Fox vork. Zelf de knard met huidge band past, zij het met slecht enkele mm's ruimte. Te weinig dus voor serieus off road modder werk!

En de belt, heb er mee gereden. Vind de ketting soepeler lopen en makkelijker te vervangen. Bovendien is de X1 ketting zeer robuust naar mijn mening.
Weekend Warrior :)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

[quote="Gène"]ik denk dat je met deze set-up weinig fout kan doen. De gekozen componenten zijn robuust genoeg. Beltdrive klinkt misschien inderdaad als een goede toevoeging, maar ik heb het idee dat het concept niet helemaal geschikt is voor een fiets. De riem vereist een te hoge voorspanning, die funest is voor de levensduur van de lagers. Daarbij zijn de bladen niet perfect rond, of worden door slijtage minder rond. Hierdoor krijg je spanningswisselingen in je riem, die volgens mij het effect alleen maar verergeren. Ketting is dan nog zo gek niet.
/quote]

Kom eens een rondje rijden op een belt fiets hier in Schoorl, ik lees veel aannames, onze zeer ruime praktijk ervaring leert anders :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
killerturtle
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 17:47
Mijn mountainbike: Genesis stalen ros

Enkele plaatjes van vandaag ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Weekend Warrior :)
Gebruikersavatar
killerturtle
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 17:47
Mijn mountainbike: Genesis stalen ros

De bike is nu echt bijna :winkie: helemaal af...

Nog enkele upgrades toegevoegd:
- Eindelijk de Brooks Cambium C17 in zwart weten te bemachtigen en direct gemonteerd. Heel blij hiermee. Al eerder mee gereden. Super comfortabel en geen onderhoud meer.
- Shimano Icetech 180 mm remschijf, voor iets meer remkracht

Vandaag enkele plaatjes in de sneeuw kunnen schieten.... enjoy :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Weekend Warrior :)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mooie omstandigheden om te testen :-q
Hij ziet er echt super functioneel en toch mooi uit, zadel is ook top.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Mooi laswerk ook.
Gène
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 15 november 2006, 15:38
Mijn mountainbike: 29" en beeldschoon

yo-eddy schreef:
Gène schreef:ik denk dat je met deze set-up weinig fout kan doen. De gekozen componenten zijn robuust genoeg. Beltdrive klinkt misschien inderdaad als een goede toevoeging, maar ik heb het idee dat het concept niet helemaal geschikt is voor een fiets. De riem vereist een te hoge voorspanning, die funest is voor de levensduur van de lagers. Daarbij zijn de bladen niet perfect rond, of worden door slijtage minder rond. Hierdoor krijg je spanningswisselingen in je riem, die volgens mij het effect alleen maar verergeren. Ketting is dan nog zo gek niet.
/quote]

Kom eens een rondje rijden op een belt fiets hier in Schoorl, ik lees veel aannames, onze zeer ruime praktijk ervaring leert anders :bier:
Schoorl is leuk, zelfs wandelend achter de kinderwagen. Maar mijn beltdrive ervaringen berust ik niet op aannames, maar op meerdere praktijkervaringen. Belt toepassingen gezien in meerdere setups, waarbij de fixie variant het minst goed werkte... Singlespeed en met versnellingsnaaf werkt het lang goed en stabiel. Als de asndrijving dan vervangen moet worden, blijken de kosten vs levensduur niet gunstiger te zijn dan een stalen kettingbladen en een goede singlespeed ketting. Je hebt met de ketting natuurlijk wel "meer" onderhoud.
Alpentour 2010, 2012
Sella Ronda Hero 2012, 2013
Sudety MTB Challenge 2012
Transalp 2010, 2011
Trans Germany 2011
Grand Raid Cristalp 2012
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Mooi geworden (foto's ook overigens) :-q
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Gave plaatjes inderdaad. En dat lange verhaal?
Gebruikersavatar
killerturtle
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 17:47
Mijn mountainbike: Genesis stalen ros

baron062 schreef:Gave plaatjes inderdaad. En dat lange verhaal?
Had al eerder een Travers Angus opgebouwd, maar in een opwelling de fiets geruild tegen een Salsa full carbon XX1 fatbike. Een schitterende fiets en zelf nog 2kg lichter dan de Travers in bikepacking modus.
Echt een superlichte fatbike met top notch afwerking en opbouw. XX1 is smooth as butter. Mooie ritten gemaakt met de Salsa maar....Echter de fatbike is gewoon minder geschikt hier in NL, naar mijn mening. Ik rijd toch ook nog relatief veel verhard en dan is een fatbike gewoon minder leuk.
Achteraf toch een beetje spijt dus van de ruil.....

Dus de Salsa maar in de verkoop gezet. Heeft nog verdomd lang geduurd maar uiteindelijk in Duitsland een goede prijs ervoor gekregen.

Travers heeft af en toe opruiming en laat ik nu eens echt mazzel hebben....
Deze fiets was een demo model van Michael Travers zelf, amper 2 races op gereden. Na een paar mailtjes was een superdeal gemaakt.
Toen ook nog maar de Klite en Sinewave USB adapter erbij besteld voor de opbouw van de ultieme bikepacking machine.
Vorig jaar al geinvesteerd in tassen, slaapmatje e.d. voor onze eerste trip naar Zweden. Dit jaar volgt zeer waarschijnlijk Noorwegen.

Aan de fiets zal het niet liggen.... :-q
Weekend Warrior :)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mooi verhaal! Is de echte fatbike dan wellicht net iets teveel een hype?

Plus is een perfecte guldenmiddenberm voor zo een bikepacking vakantie. Snel maar eens mijn frame voorzien van dragers.
Plaats reactie