Specialized Stumpjumper FSR Expert Carbon 29 ('17)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
rlicht
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 21:02
Mijn mountainbike: Orbea Rallon

Nadat ik op Test the Best the nieuwe Stumpjumper FSR had gereden wist ik het zeker. Deze bike past nog beter bij mijn rijstijl dan de Camber (http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=112320" onclick="window.open(this.href);return false;). Alhoewel ik de Camber bijna 3 jaar met veel plezier heb gereden besloten hem in te ruilen bij mijn LBS. Omdat de afmontage van de 2017 Stumpjumper Expert iets minder is als op de 2014 Camber Expert EVO heb ik een goede deal kunnen maken om de complete schakelgroep om te bouwen. De Hope Tech3 E4 remmen wilde ik ook niet kwijt net als het carbon stuur. Tot slot is de carbon wielset door Wheel-Tec boost compatible gemaakt en opnieuw uitgelijnd. Zaterdag mocht ik hem ophalen en ik ben erg tevreden met het resultaat.

Speclist

Frame + Fork
Frame: Stumpjumper FSR Expert Carbon 29 ('17) in maat XL
Rear shock: Rock Shox Monarch RT3 - 135mm travel
Fork: Rockshox Pike - 150mm travel

Drivetrain
BB: Sram PF30
Crankset: Sram custom carbon S-2200 + X-SYNC Direct Mount 32t
Cassette: Sram X01 11-42T
Shift lever: Sram X01
Derailleur: Sram X01
Chain: Sram XX1
Pedals: Race Face Atlas (black)

Wheels
Made by Wheeltec
Hubs: Hope Pro 4 hubs, straight pull - conversion to boost with Wolftooth Boostinator and Hope End Cap Pro 4
Spokes: Sapim
Rims: Nox Farlow (29mm internal width)
Tire rear: Specialized Slaughter 2.3
Tire front: Specialized Pugatory 2.3

Steering
Headset: Specialized Integrated
Handlebars: Specialized S-works Enduro 720mm
Grips: Specialized Sip Grip
Stem: Specialized Trail

Seating
Dropper: Command Post IRcc, 12 position micro-height adjustable
Saddle: Body Geometry Henge Comp

Brakes
Brakes: Hope Tech3 E4
Rotors: Hope Floating Discs 203/180mm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rlicht op ma 19 december 2016, 14:46, 4 keer totaal gewijzigd.
rlicht
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 21:02
Mijn mountainbike: Orbea Rallon

Gisteren de eerste rit gemaakt op Amerongen, Kwintelooijen en Rheden. Qua stuurgedrag merk je niet meer dat je op een 29er rijdt wat ik bij de Camber nog wel had. Hij is juist zeer speels en wendbaar door zijn geometrie. De voorvork staat slacker waardoor je nog agressiever kan rijden. De veerweg is ook een stapje verder gegaan. De Pike heeft 150 ipv 120mm en de achterdemper is van 120 naar 135mm gegaan. Hierdoor kan ik met nog meer vertrouwen downhill. Op vlakke stukken en uphill werkt de Pro Pedal stand prima en heb je geen last van deze extra veerweg.
Laatst gewijzigd door rlicht op ma 28 november 2016, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Top! Goede keuze!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ron_MTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 19 februari 2014, 16:13
Mijn mountainbike: 2023 Mondraker F-Podium DC R

Veel plezier met je SJ!
rlicht
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 21:02
Mijn mountainbike: Orbea Rallon

Thanks.

Kan niet wachten tot ie volgend jaar los mag in Livigno ;)
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Wow 160 mm veerweg die beter bij me rijstijl past, tof!! Wacht met smart op de gruwelijke foto's/filmpjes!!

Mooi fietsje hoor!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
rlicht
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 21:02
Mijn mountainbike: Orbea Rallon

150mm voor en 135mm achter. Overkill voor NL maar je hebt er ook geen last van.

Gruwelijk voor mij is wellicht voor een andere rijder normaal ;) Binnenkort zeker weer es filmen
lennartb82
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 11:53

Ah daar is ie dan! Erg gaaf ding hoor. Heel veel plezier ermee en wellicht een keer in schoorl!
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Mooi bike, helemaal in het eggie :)
Hoe beviel ie op Amerongen e.o. ?
Grt
Erik
rlicht
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 21:02
Mijn mountainbike: Orbea Rallon

Vandaag heeft ie Schoorl voor het eerst gezien en gelijk een PR op de hele ronde. Dit ondanks 2 Sinterklaasfeesten dit weekend viel mij zeker niet tegen :p Hij rolde heerlijk door op de harde ondergrond en de vering werkt echt top. De Pro-Pedal stand van de Monarch RT3 werkt naar mijn idee beter dan de de Trail stand van de Fox Float op m'n Camber. Voelt alsof ik meer rendement uit de fiets haal. Qua sturen is Schoorl niet zo'n beproeving als de Heuvelrug routes. Daar merkte ik echt het verschil in wendbaarheid tov de Camber.

De Specialized Groundcontrol achter ga ik vervangen door een Specialized Slaughter. Deze heeft een lagere rolweerstand terwijl het qua grip voor NL gewoon meer dan voldoende is.

Voor de vork en demper heb ik besloten Stealth Black decals te bestellen via mijn LBS. Dit geeft een cleanere look en brengt het lijnenspel van de fiets voor mij beter in balans. De achterdemper heeft autosag waardoor de standaard decals niet passen. Het is nog even de vraag of LBS de decals kan regelen maar alternatief is invisiframe.uk waar ze alles kunnen maken. Kwestie van originele decals opsturen zodat zij deze kunnen inscannen.

Tot slot de galvanische verzinkte schijfremboutjes van de Wolftooth Boostinator vervangen voor zwart geanodiseerd titanium. Met de Hope floating discs zag dit er echt niet uit maar het was nog een hele zoektocht M5 x 16 torx met pankop te vinden in zwart titanium. Normaal zijn schijfremboutje 10mm lang maar ik had 16mm nodig vanwege de Boostinator. Uiteindelijk vond ik ze op tuning-pedals.de
Laatst gewijzigd door rlicht op ma 5 december 2016, 12:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

rlicht schreef:Voor de vork en demper heb ik besloten Stealth Black decals te bestellen via mijn LBS. Dit geeft een cleanere look en brengt het lijnenspel van de fiets voor mij beter in balans.
Vervang dan meteen ook die vieze groen/geile Specialized sticker! :tong
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
rlicht
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 21:02
Mijn mountainbike: Orbea Rallon

:-q
rlicht
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 21:02
Mijn mountainbike: Orbea Rallon

De SWAT box is trouwens best handig. Ik krijg er een handpomp, binnenband, bandenlichters en torxtool in zodat ik de kortere ritten zonder rugtas kan rijden.
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Vettuh bike hoor......."mijn straatje" ;-)
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Vet ! Heb je m al gewogen ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie