Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: vr 21 juli 2017, 09:33 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: di 18 juli 2017, 18:24
Berichten: 19
Mijn mountainbike: YT Jeffsy 29er te koop / Cannondale Slate
mooi kleurtje!


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 21 oktober 2017, 21:30 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: ma 14 januari 2013, 20:23
Berichten: 2630
Mijn mountainbike: FatFront Monkey en verder te veel om op te noemen.
Tijd voor weer eens een upgrade:

De Mango Point AR bevalt nog steeds top. Ik heb er de laatste tijd eens wat offroad tochten mee gereden en dat gaat eigenlijk uitstekend op Conti AT ride 42mm banden met 2.0 bar voor en 2.5 bar achter op 17mm inw velgen.

Veel lager durf ik niet, maar ik heb wel eens zitten denken aan "road plus" (650b wielset met 47mm banden) voor nog wat meer comfort. Probleem is alleen de zeer beperkte bandenkeuze; echte modder/winter banden zijn er nauwelijks.

In de USA gravel--scene wordt er intussen gereden met steeds bredere 28/29" velgen tot wel 25mm inwendig.
Recent heb ik dus eens een Fulcrum Red Power HP 2017 wielset besteld (in de aanbieding bij oa Bike Discount) met inw breedte van 23mm. Dat geeft een fors groter volume met dezelfde 42mm banden.
Om het geheel wat meer bagger proof te maken heb ik ook gelijk maar de voorderrie en 50-34t voorbladen verwijderd en vervangen door een 42t FSA narrow wide.

Omdat ik momenteel 10sp heb, was de nieuwe Deore 11--42 cassette een leuke goedkope optie met ruim bereik. Probleem leek alleen dat Shimano 10sp road geen achterderrie heeft met voldoende ruimte voor het grootste 42t blad. Een Tiagra kan tot 34t...maar is niet compatable met oude 10sp road shifters (Tiagra 4700 heeft een andere cable-pull). De nieuwste Sora 3000 9sp derrie heeft wel dezelfde cable-pull als oudere 10sp road shifters en kan met lange kooi ook tot 34t groot aan. NB een oudere 9sp mtb derrie was ook een goede optie geweest....maar de nieuwe Sora kost weinig en leek goed genoeg.

Om tot 42t groot te komen heb ik de derrie gemonteerd op een Wolftooth Roadlink die de ruimte fors vergroot...........Gevenalle audax grepen icm Dura Ace 10sp downtube shifter, Sora 3000 achterderrie op Wolftooth Roadlink, FSA 42t narrow wide voorblad, KMC 10sp ketting en Deore 6000 11-42 10sp cassette dus ........ff puzzelen maar het werkt uitstekend :wink:

NB in de zomer gaan de voorderrie en 50-34t voorbladen er trouwens gewoon weer op icm 11-36 XT cassette. Dat geeft toch uiteindelijk het grootste bereik en kleinste stapjes.

Morgen tijdens de veldtoertocht Zundert maar eens kijken of en hoe het werkt.

Tijd voor wat foto's:

Drivetrain 1x10 en 23mm inw wielset

Afbeelding


11-42 10sp cassette icm Roadlink en Sora derrie

Afbeelding


Linker Dura Ace friction shifter verwijderd (dopje op de nok om beschadiging te voorkomen)

Afbeelding

_________________
Big Wig viewtopic.php?f=14&t=108966
Karate Monkey viewtopic.php?f=14&t=99583&start=45#p1744933


Laatst bijgewerkt door MonkeyRider op za 11 november 2017, 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: zo 22 oktober 2017, 13:36 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: ma 14 januari 2013, 20:23
Berichten: 2630
Mijn mountainbike: FatFront Monkey en verder te veel om op te noemen.
Dezelfde drivetrain.....een dag later :-D

Afbeelding


43km toertocht Zundert door de bagger. Mix van asfalt, bospaden met blad, boerenpaadjes door het gras en wat slingerende singletrack over heuveltjes. Vrij extreem slecht weer, dus nat vanaf de eerste km.
Na 10km was een klikje voor een shift niet meer genoeg en moest ik iets overshiften....na 20km waren mijn Avid remblokjes zover op dat ik ze wat moest aandraaien.....na 30km was een klikje overschiften niet meer genoeg en werden het er twee of drie voordat er wat gebeurde en was de remkracht van de Avid weer 0...........na 40km hielp nastellen van de Avid ook niet meer en waren de blokjes op.

Wat wel goed ging:
geen enkele keer chainstuck en de nieuwe brede wielset geeft enorm veel extra comfort en grip. Tussen de 29ers miste ik nergens grip in de natte zooi en het heerlijke directe stuurgevoel van de Point AR zorgde voor enorm veel controle. Met de 42mm Conti AT ride op 2-2.5 bar icm 23mm velgen miste ik eigenlijk niks meer tov een 29er op dit terrein. Misschien net iets voorzichtiger op stukjes singletrack....maar het loopt een stuk lichter over de rest.

Afbeelding

_________________
Big Wig viewtopic.php?f=14&t=108966
Karate Monkey viewtopic.php?f=14&t=99583&start=45#p1744933


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 26 oktober 2017, 14:21 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Berichten: 579
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01
Was een eenvoudigere oplossing niet een iets kleiner voorblad en een 34 als grootste kransje?

_________________
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
viewtopic.php?f=14&t=52454


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 26 oktober 2017, 23:13 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: ma 14 januari 2013, 20:23
Berichten: 2630
Mijn mountainbike: FatFront Monkey en verder te veel om op te noemen.
nomad030 schreef:
Was een eenvoudigere oplossing niet een iets kleiner voorblad en een 34 als grootste kransje?


Specifiek voor westbrabantse vtt zou je met 11-34 achter icm 42t (of 40 of 38) ook goed rondkomen, maar ik wilde het wel zo allround mogelijk houden.

Voor een gravelbike is 42-11 toch wel een fijn verzet op snellere stukken asfalt, dus veel kleiner wilde ik niet. 1:1 klimverzet is op wat serieuzer offroad klimwerk (Nijmegen, Limburg) wel makkelijker.

Op zich is de Roadlink de enige aanpassing voor de 11-42 cassette, dit kan ook met Tiagra, 105 of Ultegra, maar ik had de Gevenalle shifters al liggen.

_________________
Big Wig viewtopic.php?f=14&t=108966
Karate Monkey viewtopic.php?f=14&t=99583&start=45#p1744933


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 26 oktober 2017, 23:34 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: vr 12 juli 2013, 15:35
Berichten: 180
MonkeyRider schreef:
Om het geheel wat meer bagger proof te maken heb ik ook gelijk maar de voorderrie en 50-34t voorbladen verwijderd en vervangen door een 42t FSA narrow wide.


Beetje off-topic, maar toch: ik begrijp de fun van het proberen van verschillende configuraties, maar hoeveel meer bagger proof is dat nu? Als ik je fiets zo zie in de dag later foto's, dan zijn dat geen moddertoestanden waar mijn mtb voorderrie erg zenuwachtig van wordt...


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 26 oktober 2017, 23:41 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: ma 14 januari 2013, 20:23
Berichten: 2630
Mijn mountainbike: FatFront Monkey en verder te veel om op te noemen.
klaast schreef:
MonkeyRider schreef:
Om het geheel wat meer bagger proof te maken heb ik ook gelijk maar de voorderrie en 50-34t voorbladen verwijderd en vervangen door een 42t FSA narrow wide.


Beetje off-topic, maar toch: ik begrijp de fun van het proberen van verschillende configuraties, maar hoeveel meer bagger proof is dat nu? Als ik je fiets zo zie in de dag later foto's, dan zijn dat geen moddertoestanden waar mijn mtb voorderrie erg zenuwachtig van wordt...


Zelfde reden als waarom veel mtb-ers 1x set up rijden.....je hebt veel minder snel chainstuck als de zaak wat begint te slijten.

_________________
Big Wig viewtopic.php?f=14&t=108966
Karate Monkey viewtopic.php?f=14&t=99583&start=45#p1744933


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 27 oktober 2017, 08:52 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: vr 12 juli 2013, 15:35
Berichten: 180
Ah, specifiek voor chainsuck. Nooit echt last van gehad. Wellicht doordat mijn oude 3x aandrijving goedkope stalen bladen had. Eens kijken of ik er na deze winter over mee kan praten ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 28 oktober 2017, 09:10 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: ma 14 januari 2013, 20:23
Berichten: 2630
Mijn mountainbike: FatFront Monkey en verder te veel om op te noemen.
Stalen bladen zijn inderdaad wat smaller en slijten minder, dus dat zou kunnen schelen. Ik rijd mijn Krampus met goedkoop 34t stalen singlespeed blad voor (tussen bashring en zg jumpstop) en 11sp 11-42 achter en dat bevalt uitstekend.

_________________
Big Wig viewtopic.php?f=14&t=108966
Karate Monkey viewtopic.php?f=14&t=99583&start=45#p1744933


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 28 oktober 2017, 18:40 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: ma 8 december 2014, 21:09
Berichten: 566
Mijn mountainbike: 2014 Merida Big Seven 100 SS 2.0 2016 Grand Canyon AL SL 6.9 Aka Blackbeast
Zou een 12 speed met eagle cassete geschikt zijn voor een gravelracer/monstercross bike

_________________
Mijn Facebook mountainbikePagina
https://www.facebook.com/MeridaSeven100
Mijn youtube kanaal
https://www.youtube.com/user/Paganiproductions
Never Give up


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 28 oktober 2017, 19:11 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 5094
PaganiProductions schreef:
Zou een 12 speed met eagle cassete geschikt zijn voor een gravelracer/monstercross bike


Als je een shifter hebt die dat wil schakelen... Voorlopig niet dus.

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: