Mango-bikes Point AR gravelracer

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
bozo1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 18:24
Mijn mountainbike: YT Jeffsy 29er te koop / Cannondale Slate

mooi kleurtje!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Tijd voor weer eens een upgrade:

De Mango Point AR bevalt nog steeds top. Ik heb er de laatste tijd eens wat offroad tochten mee gereden en dat gaat eigenlijk uitstekend op Conti AT ride 42mm banden met 2.0 bar voor en 2.5 bar achter op 17mm inw velgen.

Veel lager durf ik niet, maar ik heb wel eens zitten denken aan "road plus" (650b wielset met 47mm banden) voor nog wat meer comfort. Probleem is alleen de zeer beperkte bandenkeuze; echte modder/winter banden zijn er nauwelijks.

In de USA gravel--scene wordt er intussen gereden met steeds bredere 28/29" velgen tot wel 25mm inwendig.
Recent heb ik dus eens een Fulcrum Red Power HP 2017 wielset besteld (in de aanbieding bij oa Bike Discount) met inw breedte van 23mm. Dat geeft een fors groter volume met dezelfde 42mm banden.
Om het geheel wat meer bagger proof te maken heb ik ook gelijk maar de voorderrie en 50-34t voorbladen verwijderd en vervangen door een 42t FSA narrow wide.

Omdat ik momenteel 10sp heb, was de nieuwe Deore 11--42 cassette een leuke goedkope optie met ruim bereik. Probleem leek alleen dat Shimano 10sp road geen achterderrie heeft met voldoende ruimte voor het grootste 42t blad. Een Tiagra kan tot 34t...maar is niet compatable met oude 10sp road shifters (Tiagra 4700 heeft een andere cable-pull). De nieuwste Sora 3000 9sp derrie heeft wel dezelfde cable-pull als oudere 10sp road shifters en kan met lange kooi ook tot 34t groot aan. NB een oudere 9sp mtb derrie was ook een goede optie geweest....maar de nieuwe Sora kost weinig en leek goed genoeg.

Om tot 42t groot te komen heb ik de derrie gemonteerd op een Wolftooth Roadlink die de ruimte fors vergroot...........Gevenalle audax grepen icm Dura Ace 10sp downtube shifter, Sora 3000 achterderrie op Wolftooth Roadlink, FSA 42t narrow wide voorblad, KMC 10sp ketting en Deore 6000 11-42 10sp cassette dus ........ff puzzelen maar het werkt uitstekend :wink:

NB in de zomer gaan de voorderrie en 50-34t voorbladen er trouwens gewoon weer op icm 11-36 XT cassette. Dat geeft toch uiteindelijk het grootste bereik en kleinste stapjes.

Morgen tijdens de veldtoertocht Zundert maar eens kijken of en hoe het werkt.

Tijd voor wat foto's:

Drivetrain 1x10 en 23mm inw wielset

Afbeelding


11-42 10sp cassette icm Roadlink en Sora derrie

Afbeelding


Linker Dura Ace friction shifter verwijderd (dopje op de nok om beschadiging te voorkomen)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op za 11 november 2017, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Dezelfde drivetrain.....een dag later :-D

Afbeelding


43km toertocht Zundert door de bagger. Mix van asfalt, bospaden met blad, boerenpaadjes door het gras en wat slingerende singletrack over heuveltjes. Vrij extreem slecht weer, dus nat vanaf de eerste km.
Na 10km was een klikje voor een shift niet meer genoeg en moest ik iets overshiften....na 20km waren mijn Avid remblokjes zover op dat ik ze wat moest aandraaien.....na 30km was een klikje overschiften niet meer genoeg en werden het er twee of drie voordat er wat gebeurde en was de remkracht van de Avid weer 0...........na 40km hielp nastellen van de Avid ook niet meer en waren de blokjes op.

Wat wel goed ging:
geen enkele keer chainstuck en de nieuwe brede wielset geeft enorm veel extra comfort en grip. Tussen de 29ers miste ik nergens grip in de natte zooi en het heerlijke directe stuurgevoel van de Point AR zorgde voor enorm veel controle. Met de 42mm Conti AT ride op 2-2.5 bar icm 23mm velgen miste ik eigenlijk niks meer tov een 29er op dit terrein. Misschien net iets voorzichtiger op stukjes singletrack....maar het loopt een stuk lichter over de rest.

Afbeelding
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Was een eenvoudigere oplossing niet een iets kleiner voorblad en een 34 als grootste kransje?
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

nomad030 schreef:Was een eenvoudigere oplossing niet een iets kleiner voorblad en een 34 als grootste kransje?
Specifiek voor westbrabantse vtt zou je met 11-34 achter icm 42t (of 40 of 38) ook goed rondkomen, maar ik wilde het wel zo allround mogelijk houden.

Voor een gravelbike is 42-11 toch wel een fijn verzet op snellere stukken asfalt, dus veel kleiner wilde ik niet. 1:1 klimverzet is op wat serieuzer offroad klimwerk (Nijmegen, Limburg) wel makkelijker.

Op zich is de Roadlink de enige aanpassing voor de 11-42 cassette, dit kan ook met Tiagra, 105 of Ultegra, maar ik had de Gevenalle shifters al liggen.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

MonkeyRider schreef: Om het geheel wat meer bagger proof te maken heb ik ook gelijk maar de voorderrie en 50-34t voorbladen verwijderd en vervangen door een 42t FSA narrow wide.
Beetje off-topic, maar toch: ik begrijp de fun van het proberen van verschillende configuraties, maar hoeveel meer bagger proof is dat nu? Als ik je fiets zo zie in de dag later foto's, dan zijn dat geen moddertoestanden waar mijn mtb voorderrie erg zenuwachtig van wordt...
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

klaast schreef:
MonkeyRider schreef: Om het geheel wat meer bagger proof te maken heb ik ook gelijk maar de voorderrie en 50-34t voorbladen verwijderd en vervangen door een 42t FSA narrow wide.
Beetje off-topic, maar toch: ik begrijp de fun van het proberen van verschillende configuraties, maar hoeveel meer bagger proof is dat nu? Als ik je fiets zo zie in de dag later foto's, dan zijn dat geen moddertoestanden waar mijn mtb voorderrie erg zenuwachtig van wordt...
Zelfde reden als waarom veel mtb-ers 1x set up rijden.....je hebt veel minder snel chainstuck als de zaak wat begint te slijten.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ah, specifiek voor chainsuck. Nooit echt last van gehad. Wellicht doordat mijn oude 3x aandrijving goedkope stalen bladen had. Eens kijken of ik er na deze winter over mee kan praten ;-)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Stalen bladen zijn inderdaad wat smaller en slijten minder, dus dat zou kunnen schelen. Ik rijd mijn Krampus met goedkoop 34t stalen singlespeed blad voor (tussen bashring en zg jumpstop) en 11sp 11-42 achter en dat bevalt uitstekend.
PaganiProductions

Zou een 12 speed met eagle cassete geschikt zijn voor een gravelracer/monstercross bike
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaganiProductions schreef:Zou een 12 speed met eagle cassete geschikt zijn voor een gravelracer/monstercross bike
Als je een shifter hebt die dat wil schakelen... Voorlopig niet dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Binnenkort is mijn Mango Point AR een "collectors item" ?
Mango in financiele problemen en overgenomen door nw eigenaar. Restart in 2018.........ik zou ff niks online bestellen :winkie: http://www.bikebiz.com/news/read/mango- ... ner/022455" onclick="window.open(this.href);return false;
"Focus on urban" zou wel eens het einde kunnen zijn van gravel (?) ....maar ik ben nog steeds erg blij met mijn beide Mango (Point R en Point AR) framesets :-D
christmtb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr 24 maart 2006, 13:28

Idd. Ze zijn failliet.

Mijn Mango Point AR is ondertussen vervangen door een stalen frame.
Het verschil is enorm. Wat een verbetering.
Christonabike!!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

christmtb schreef:Idd. Ze zijn failliet.

Mijn Mango Point AR is ondertussen vervangen door een stalen frame.
Het verschil is enorm. Wat een verbetering.
Nieuwsgierig: welke?
christmtb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr 24 maart 2006, 13:28

MonkeyRider schreef:
Nieuwsgierig: welke?
http://www.fearlessbikes.com/

Ik had de eer om het allereerste frame te verkrijgen voor ze verkocht werden.
het verschil tegenover alu frames is zo groot (positief).

Die van mij : Simano 105 groep , TRP remmen en wieletjes van Alpkit/Sonderbikes.

Afbeelding
Christonabike!!
Plaats reactie