Mango-bikes Point AR gravelracer

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Deze kwam eergisteren binnen

Afbeelding

En dit kwam er keurig verpakt uit

Afbeelding


Een Mango-bikes Point AR frameset large in aluminium met alu-carbon vork in Flame Orange

https://www.mangobikes.com/shop/compone ... -frameset/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn tweede...........?!
De eerste heb ik een tijdje geleden besteld als "snelle" woonwerk/stads/toerfiets nadat iemand mijn retro-ish bruine Kaffenback zo mooi vond dat ie hem compleet uit een fietsenstalling heeft gejat :evil:

Afbeelding

Intussen was dit merk me opgevallen en wilde ik hun Point AR wel eens uitproberen, gezien de goede revieuws.......en natuurlijk nette prijs.
Het eerste Point AR frame in Gunmetal stond dus snel thuis en werd vlot opgebouwd met 9sp spul uit de (vrij grote) schuur met dit als eerste resultaat.

Afbeelding

Intussen zit er nog een slot op en heb ik er weer heel wat kmrs op gereden.
Conclusie: HEERLIJK FIETSJE !!
Soms "klopt" alles gewoon als je op een fiets stapt; het zit lekker, geeft maximaal controle, comfortabel, lekker vlot, speels door de bocht, je gooit hem snel ergens tussendoor.........kortom rijgedrag dat zowel offroad als in de stads"jungle" een big SMILE op mijn gezicht tovert. Ik heb dat met mijn medium Karate Monkey op de voet gevolgd door de large Krampus offroad.....en ik heb dat op de Mango Point AR op de (slechte) weg en zand/bospaden.

Tijd voor een tweede dus......maar dan opgebouwd voor het echte boscrossen. Door wat geschuif met onderdelen staat de "stads" Point AR nu opgebouwd met Sora en Avid bb7 roadremmen en gaat het meer offroad gerichte spul op de "gravel" Point AR

Frameset uitgepakt

Afbeelding

Afbeelding


Wordt vervolgd.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Kek,kleurtje. Dat gaat het goed doen in de bossen.
Vooral op de foto's in de winter :)

Wat zijn dat trouwens voor shifters? Ik heb ze vaker gezien maar weet het merk
niet meer en waar je ze kunt krijgen.

Veel bouwplezier :-q
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gevenalle http://www.gevenalle.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Cyclocross merk met leuke mtb/race mix oplossingen. Ik heb hun V / Mtb disk brake remhendels destijds gecombineerd met Dura Ace 9sp commandeurs zodat ik V-brakes icm dropbar kon gebruiken. Nu icm Avid BB7 mtb diskbrakes. Rechts index 9sp met oude mtb-derrie, links frictie zodat je voor vrijwel alles (dubbel, triple, mtb, race) zonder aanlopen kunt schakelen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mooi frame!

Alleen die shifteroplossing vind ik niet fraai. Maar wel de meest werkzame oplossing als je remschakelgrepen te duur of te kwetsbaar vindt, en crosscommandeurs niet ergonomisch.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Lekker kleurtje :) Benieuwd hoe ze er bij komen te staan!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuke fiets lijkt dit te worden... dat oranje spreekt me meer aan dan grijs, hoewel die er als complete fiets ook erg netjes bijstaat.
Fietsje heeft echt een uitstraling boven z'n prijsniveau.

Maar die Gevenalle shifters? Met 159 euro ongeveer net zo duur als een setje Shimano 105 of vergelijkbare Sram's. Dan zie ik het voordeel niet, of je moet tochten in verlaten streken van plan zijn (maar dan zou ik nog eerder buiscommandeurs nemen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Net terug van testritje Vrachelen, zo staat ie er nu dus bij

Afbeelding

Afbeelding


Specs:
Mango Point AR large frameset
Fulcrum Red Power xl wielset met Schwalbe Smart Sam 42mm (en veel ruimte over)
Salsa Cowbell stuur, Mango 80mm voorbouw, zadelpen en zadel.
Gevenalle 2x9 shifters met (oude) Deore LX achterderrie en nieuwste Sora voorderrie.
FSA Tempo (budget) JIS 50-34 Crankset en 12-36 Deore cassette met Sram 9sp ketting.
Avid BB7 mtb diskbrakes op Tektro 160mm remschijven.
Oude spd pedalen, Decathlon bidon/houder (en led lampjes)

Afbeelding

Foto's niet superscherp ivm schemer.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wat betreft Gevenalle; ik heb ze destijds gekocht om een V-brake fiets eens met dropbar te kunnen rijden en daarna gebruikt op mijn Karate Monkey met Avid bb7 mtb remmen die ik al had. Prijstechnisch zijn ze zeker niet in het voordeel, een set Sora 9sp of 105 11sp combishifters is goedkoper....maar je moet er dan wel race diskbrakes bij kopèn.
Over uiterlijk valt natuurlijk te twisten, maar ze voldoen meer dan uitstekend. Je kunt er (net als bij buis of bar-end commandeurs) desnoods 9 versnellingen ineens mee schakelen, met de linker shifter kun je altijd je voorderrie aanloop vrij afstellen onderweg en het is een uiterst simpel mechanisch systeem dat volledig val en modderproof is. Klein voordeel is ook nog dat je voordelig naar 10sp of 11sp kan upgraden met passende set commandeurs.
Buiscommandeurs of bar-end shifters vind ik voor off-road gebruik vrij waardeloos; ff vlot onverwachts schakelen is daarmee vrijwel onmogelijk. Als ik alles nieuw zou kopen zou ik waarschijnlijk aan Tiagra 10sp shifters icm TPR Spyre remmen hebben gedacht; schakelt en remt super en je kunt makkelijker 10sp disk wielsets vinden dan 11sp (race)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nog een interessante test ; klopt met mijn ervaring http://grit.cx/reviews/gravel-under-a-g ... kes-tested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Leuk ding maar wat een dikke buizen! :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

maverick76 schreef:Leuk ding maar wat een dikke buizen! :lol:
:-q .....ik moest ook even diep nadenken over alu ........maar dit alu frame is stukken comfortabeler als bv de stalen Kaffenback die ik hiervoor had. Blijkbaar kun je voor lagere prijs niet het comfort in staal bouwen dat je nu wel in aluminium terug ziet. Dan kun je beter een mooie stalen old-timer Koga scoren :wink:

Overigens is de Mango Point AR geen echte lichtgewicht: frameset large incl headset en zadelklem weegt 2.9 kg. Fiets compleet rijklaar in huidige uitvoering 11.8 kg , maar daar is ook nauwelijks op gewicht gelet. Met een iets lichtere crankset al 300gr te winnen en ik heb nog een 17mm inw Alex wielset liggen die met 35mm cx banden zo'n 500gr lichter is.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb ook een Kaffenback gehad en comfortabel was hij inderdaad zeker niet om van gewicht nog maar te zwijgen.

Na lange tijd is mijn mtb ook weer alu en bevalt ook prima al moest ik ook even een drempel over voor ik deze stap weer maakte.

En ja gewicht, je schijnt het vooral te merken aan de wielen qua besparing. Maar ik ben er zelf weinig tot niet mee bezig.

Maar al met al, ik vind het een fraai fietsje!

Hoe bevallen die Shifters? Fijner dan barend shifters?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik ben (tegen 95kg fietsklaar :wink: ) ook niet zo met gewicht bezig, maar hou wel van objectieve info, vandaar de vermelding.
Rond 11kg voor maat L voor een stevige < 750€ fiets vind ik zo gek nog niet.

Vooral offroad (plotselinge heuveltjes, modderplekken of zandbakken) vind ik bar-end shifters niet fijn, dan is Gevenalle stukken beter, daarmee houd je handen aan het stuur. Een echt handige dhz-er maakt ze evt zelf; het is in feite een nok voor commandeur gemonteerd op race remgreep.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vandaag mijn Point AR eens serieus uitgelaten bij Nijmegen. Rondje Malden-Plasmolen-Diepen-langs de Niers-Kleve-Reichswald door-Groesbeek-Malden.
Beetje op de bonnefooi paden ontdekt, opvallend veel off-road gevonden en supermooi gebied. Precies het soort tochten, waar ik hem voor heb gekocht; vaak net te ruig voor de racer en vrij tam voor de mtb.
Ik heb de Smart Sam eraf gegooid en vervangen door een setje 42mm Merida Speed light (semi-slick) banden op 3bar, die wat soepeler en lichter lopen. Heerlijk fietsje, waar je een stukje mtb-waardige route ook nog goed mee door komt en comfortabel veel kmrs mee kunt maken.
50-34 icm 12-36 cassette bevalt goed, de 34-36 op een stijl Reichwald klimmetje was toch ff lekker en met 50-12 kun je nog meetrappen in een afdaling.

Net over de grens in Duitsland langs de Niers

Afbeelding

.....en in de zon wordt ie geel :~ .....

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op za 26 november 2016, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mooie bike, mooi gebied en lekker weer, beter wordt het niet.
Plaats reactie