Genesis Vagabond Monstercrosser nu met Cowchipper stuur (p3)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Na ook het tweede jaar de Roparun succesvol volbracht te hebben (met een nog grotere opbrengst), wilde ik eens kijken hoe een 29+ band bevalt op deze fiets.

Dus een wielset gespaakt met DT350 naven en Velocity Dually velgen (44mm intern). Daar een Bontrager Chupnogwat tubeless gemonteerd en gaan met die banaan.

Achterwiel is nog voorzien van een Schwalbe FF 2.0, dus het verschil in breedte is wel erg groot. Toch gaf het bij het fietsen geen onevenwichtig gevoel. Voor enorm veel grip en als hij achter ging glijden makkelijk te corrigeren. Het stuurde opvallend leuk. Door de extra grip en lage druk (0.6) overal doorheen knallen. Het is nu echt een monstercrosser :winkie:

Foto's:
Afbeelding

Best een bijzonder uitzicht vanuit een dropbar.
Afbeelding

Imposante voorkant
Afbeelding

Afbeelding

Ciao,
Jan
Laatst gewijzigd door Jan the Man op ma 14 september 2020, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Je balhoofdhoek is ook ineens heel anders zo...
Waar woke is, is vuur
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

:-q .....ik ben nog steeds fan van zo'n vet (plus/fat) voorwiel :-D je zou eens een 2.4 xking of racing ralph oid op een dually achter moeten proberen in deze combi. Met rond 1.2 - 1.4 bar erin ben je wrsch helemaal verkocht :winkie:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Makkelijk schreef:Je balhoofdhoek is ook ineens heel anders zo...
Dat is denk ik optisch.

Theoretisch zou hij iets "slacker" moeten worden, maar daar merk ik met sturen eigenlijk niets van. Ook omdat door het surplus aan grip je gewoon agressiever in kunt sturen.
MonkeyRider schreef::-q .....ik ben nog steeds fan van zo'n vet (plus/fat) voorwiel :-D je zou eens een 2.4 xking of racing ralph oid op een dually achter moeten proberen in deze combi. Met rond 1.2 - 1.4 bar erin ben je wrsch helemaal verkocht :winkie:
Klopt, alleen denk ik dat een 2.3 / 2.4 op een dually te vierkant gaat worden. Op een 35mm Arc ging dat net wel, de Dually zal met 39mm denk ik net iets te breed zijn. Komt wel iets breder op, maar dan op een iets minder brede velg.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Dat vierkante valt achter wel mee als je niet veel nop op de hoeken hebt, ik heb een paar tochten gereden met 2.4 xkings tubeless. Of het iets toevoegt tov 30mm inw durf ik niet te zeggen, ze vallen op inw 40 (39) wel nog groter en druk kan nog lager.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Na maandag met de Soma gravelracer singlespeed over de Edese routes te sturen, wat overigens goed beviel https://mountainbike.nl/forum/viewtopic ... 7&start=60 gisteren de Vagabond van z'n winterkleed ontdaan (spatborden, wielen met naafdynamo, verlichting, banden).

Wielen welke er nu in zitten zijn gebouwd met E13 TSR carbon achternaaf, E13 Sl voornaaf, DT comp spaken en Newmen Evolutions Sl A.X.25 velgen.

De rondjes gingen weer erg lekker, hoewel de Soma comfortabeler aanvoelde (ondanks de veel dunnere bandjes). De remkuilen in de stukjes naar beneden (voordat je na een bocht weer omhoog gaat) drongen nu echt wel tot je door, en was het niet altijd eenvoudig om de wielen aan de grond te houden. Omdat ik de dag eerder singlespeed hetzelfde stuk had gereden, nauwelijks geschakeld, Enige voordeel van geared is dat je op de rechte stukken bospad wat meer gas kunt geven. Op de singletracks schakelen blijkt dus niet sneller (in mijn geval). Wel lachen als je op zo'n lompe bak voorbij komt stuiven.

Without pics it didn't happen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kijken of ik vandaag tijd kan maken om er een 29+ voorwiel in te zetten en dan het rondje nog eens te doen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Haha, ik zag gisteren in Chambéry een Vagabond met 29 2.1 banden in de etalage staan. Ik zei nog tegen mijn vrouw: daar kun je ook mooi de route thuis mee fietsen :-D

(Ze vond het helaas onvoldoende reden om er 1 aan te schaffen...)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

klaast schreef: wo 22 juli 2020, 13:03 Haha, ik zag gisteren in Chambéry een Vagabond met 29 2.1 banden in de etalage staan. Ik zei nog tegen mijn vrouw: daar kun je ook mooi de route thuis mee fietsen :-D
(Ze vond het helaas onvoldoende reden om er 1 aan te schaffen...)
Dan heb je een goede winkel gevonden :-q . Genesis is buiten de UK lastig te vinden, ze hebben niet echt een verkoop/marketing strategie voor buiten de UK.

De Vagabond is inderdaad ideaal voor de routes in de omgeving Ede. Gisteren heb ik hem met andere banden gefietst (zal snel foto's plaatsen) en de MTB'ers die je inhaalt weten niet wat er voorbij komt :winkie: .

Ik ben 1,89m, als je in de buurt van die lengte zit (=als je op de fiets past) mag je hem best een keer meenemen voor de lol. Kun je ervaren hoe het voelt. (al is de mijne wel behoorlijk gemodificeerd tov het standaard model).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Gisteren weer een rondje Ede gedaan, nu met de Vagabond in semi+ uitvoering met de volgende wielen/banden:

Achter een Race Face Arc30 velg (30mm intern) en daarop een Speci Fast Track band 2.3 op 1,5 bar (weeg 87kg)
Voor een ZTR Hugo velg (50mm intern) met een Surly Knard 3.0 band op 0,6 bar.

Stuurpen van 100mm naar 90mm.

En dat gaat als de brandweer over de Edese tracks. Met name de groene route is met zijn bochten een feest. Los zand bestaat niet meer en gebrek aan grip is ook verleden tijd. Als de achterkant wat gaat glijden is dat gemakkelijk op te vangen met de heupen.
Het stuurt wel wat logger, maar op snelheid heb je daar eigenlijk geen last van. De lange wielbasis zit eigenlijk iets meer in de weg, waardoor de Wolverine wendbaarder is. Maar daar voel je het verschil in grip tussen een Knard van 42mm en 78mm duidelijk :winkie: .

Pics:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een stukje motivatie wat er thuis te wachten staat als je doortrapt.

Afbeelding

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Toch maar een stuur gekocht met meer flare en minder drop: Een Salsa Cowchipper. Ook maar even nieuw stuurlint gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fiets erg lekker. Door de kleinere drop ga je sneller in de beugel hangen, en door de flare lijken de polsen ook wat natuurlijker op de hoods te liggen. Is dus een blijvertje.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Leuk stuurlint. Heb je ook de bijpassende handschoenen?
Gebruikersavatar
remon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: za 20 oktober 2012, 15:08
Mijn mountainbike: Salsa Fargo APEX1, Giant Chaos (staal)

Gaaf hoor.

Moet bekennen dat bij mij thuis alles in de bingo is gegaan en ik nu geniet van een Salsa Fargo met zo'n krom stuur en dikke banden, grip als een malle.
Kwa stuur veel pakmogelijkheden en ik rij hem overal voor.
Groeten, Remon.

Steel is te real deal
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29967
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat stuurlint is wel een heel grote vooruitgang :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ja, staat een stuk beter dan (smoezilig) wit :)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Oli4k schreef: ma 14 september 2020, 22:07 Leuk stuurlint. Heb je ook de bijpassende handschoenen?
Yep, de bijbehorende handschoentjes en sokken heb ik ook. Ook de bidonhouder is van Mike Giant / Cinelli.
Prulleman schreef: wo 16 september 2020, 10:38 ja, staat een stuk beter dan (smoezilig) wit :)
Dat witte stuurlint was meer een praktische (veilige) oplossing voor de Roparuns. Dit was een 'glow in the dark' stuurlint. Mee eens dat dit beter smoelt.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie